Kereskedelem
Tipográfia

Az üzletkategóriákat tekintve globálisan a nagy eladóterű csatornák is növekednek, a piaci környezet ezzel együtt új kihívások elé állítja a hipermarketeket. Arról, hogy a soroksári Auchannál mindez mit jelent, Szántó József áruházigazgatót kérdeztük.

» A piaci változások milyen kihívást jelentenek a soroksári Auchannak?

Áruházunk, amelyet 2000-ben nyitottunk meg, a lánc második egysége. Azóta is valamennyi mutatójával – forgalom, nyereségesség, dolgozói létszám – dobogós helyen szerepel. Dupla üzletsorával pedig a pénzügyi, biztosítási szolgáltatásoktól kezdve a fodrászaton, mosodán, éttermeken át, a szolgáltatások széles skáláját nyújtja. Áruházunk alapvetően autós nagybevásárlások színtere, mégis közel vagyunk a vásárlókhoz.

A városi közlekedéssel és ingyenes buszjáratainkkal négy különböző irányból - februártól Kispest városközpontból is - 15 perc alatt elérhetnek minket vásárlóink.

» A nagy alapterületű áruházak piacát sem kerülte el a válság.

A 2008-2009-es évek számos változást hoztak a kiskereskedelemben: a kisebb alapterületű üzletek – szupermarketek, hard diszkontok – száma hirtelen megnövekedett. Az üzemanyagár-robbanás következtében 450 forint körül alakult a benzin literenkénti ára. Mindezek hatására csökkent a vásárlások gyakorisága, a vevők kevesebb pénzből gazdálkodtak és jobban tartalékoltak. Hetente egyszer vagy kéthetente jöttek. Az impulzivitás helyett a tudatosság került előtérbe. Jellemzővé vált a bevásárló lista a bevásárlásoknál. Nagyobb lett a kereslet a kisebb kiszerelésű, olcsóbb termékek iránt. A válság ugyan a napi fogyasztási cikkeknél nem eredményezett akkora visszaesést, a magasabb minőségű élelmiszerek és non-food termékek forgalma azonban csökkent. Kevesebben engedhették meg maguknak, hogy kerti bútort, medencét vegyenek, vagy épp nem cserélték le az égőiket led világításra a háztartások.

Később azonban, amikor ismét több pénz maradt a háztartásoknál, fejlődést tapasztaltunk. Növekedett a kosárérték. A vevők nem feltétlenül a legolcsóbb árut keresték, hanem olyan minőségi cikkeket, amikről úgy gondolták, a saját pénztárcájukhoz mérten megéri.

Az évek során több átalakítás és bővítés történt az áruház háza táján, amelyek eredményeként a kertészet, benzinkút és autómosó is létesült.

Folyamatos fejlődés jellemzi vonzáskörzetünket. A soroksári egyébként az áruházlánc egyik legerősebb kereskedelmi parkja: itt található egy OBI barkácsáruház, a Decathlon, a KIKA egyik egysége, jövőre pedig megnyílik az ország legnagyobb, 40 ezer négyzetméteres IKEA áruháza.

Az e-útdíj bevezetése után a közeli utak jelentős része fizetőssé vált, a vásárlások és a forgalom ütemét pedig a tavaly márciusban életbe lépett vasárnapi zárva tartás alaposan átalakította.

A vevők a korábbi heti, kétheti rendszerességgel szemben a heti egyszeri vagy kétszeri vásárlásra tértek vissza. Az akciókat átütemeztük, két promóciós napot vezettünk be: az egyedi kedvezményekkel megkülönböztetett hétfői nyugdíjas napot és a pénteki családos napot. A heti akciók pedig csütörtöktől indulnak és a következő hét szerdáig tartanak. A forgalom csütörtöktől folyamatosan erősödik, péntek délutánonként és szombat délelőttönként pedig fizetéses naphoz, vagy ünnepnap előttihez hasonló a forgalom felfutása. De meglepően erős a hétfői kereslet is. Tavalyhoz képest egyértelműen növekszik a kosárérték, az összforgalmat tekintve azonban nagyjából hasonlóan alakult a forgalmunk, mint a korábbi évben.

» Milyen választ kínálnak a fogyasztói igények változására?

Az elmúlt egy-két évben a vásárlói szükségletet szem előtt tartva gondoltuk végig alaposan a választékunkat és a kategóriákat. Ahogy a vásárlói szokások alakulnak, úgy a tudatos vásárlás fő jellemzőiben is hangsúlyváltozás figyelhető meg. Egyre keresettebbek a minőségi termékek. Ennek megfelelően a nagyobb értékű bevásárlások növekedésén túl a napi friss élelmiszer kategória forgalmának fejlesztését is szem előtt tartjuk. A pékség választékának átalakításakor a frissesség és a minőség kapott nagyobb hangsúlyt: a magasabb hozzáadott értékű szénhidrátszegény, adalékanyag-mentes, különböző házias termékek egyaránt megtalálhatóak pékségünk polcain. A többi élelmiszerkategóriában is bővítettük a „mentes” élelmiszerek cikkelem­számát.

Emellett a gyökerekhez visszatérve vezettük be a háztáji sertéshús választékot, jelentősen bővítettük az agráriumhoz kötött, például a hagyományos vidéki ízeket képviselő sajátmárkás Tájaink ízei termékek arányát, akárcsak a nemzetközi konyha finomságait felvonultató élelmiszerekét. A sajátmárkás kínálat bővítése eredményeként jelenleg több mint 4 ezer sajátmárkás cikk található a választékunkban. A Tuti tipp termékek a legolcsóbb, a madaras logós áruk pedig a minőségi termékek kategóriájában kínálnak alternatívát a márkatermékeknél alacsonyabb árszinten.

2016 januárjától pedig teljesen átalakítjuk, újraszerveztük a piactereket, és új termékuniverzumokat alakítottunk ki. Létrehoztuk például a babavilágot, amiben minden food és non-food termékcsoport megtalálható, amire csak szüksége lehet a babáknak. Hasonlóképpen alakítottuk ki már korábban az egészségszigetet, vagy a lakberendezési területet.

A szolgáltatási kör bővítésével a vásárlási idő csökkentése volt az elsődleges célunk. Egy mintegy 16 ezer négyzetméteres eladótérrel rendelkező áruházban, mint a miénk, különösen fontosnak tartottuk újragondolni a vásárlói útvonalakat.

» Mit tart az áruház vonzerejének, erősségének?

Két legnagyobb erősségünk az ár és a választék: mindent egy fedél alatt kínálunk, tartósan alacsony árakon. Erős a piaci részesedésünk az ünnepi bevásárlások és a szezonális termékek, például medencék, kerti bútorok, iskolakezdés előtti árucikkek forgalmában. A vonzáskörzetünkben arra törekszünk, hogy a legnagyobb választékot kínáljuk, a lehető legalacsonyobb árszinten. A szezonális termékekkel együtt mintegy 60 ezer cikkelemet mutatunk be. A legnagyobb arányban kínálunk lédig termékeket.

A vevők szeretik, hogy a nekik szükséges mennyiségben vásárolhatnak adott termékből: tésztából, édességből, magvakból, gabonából stb.

További vonzerőként említhetem a termékkóstolási és - kipróbálási lehetőséget. A vásárlók ezáltal olyan újdonságokhoz kerülhetnek közel, amiket addig csak televíziós reklámokban láttak. Beszállítóinknak köszönhetően az újdonságok sokszor azonnal megjelennek áruházunk polcain. A jövőben is arra törekszünk, hogy számos kategóriában a lehető legtöbb termék kipróbálható legyen és minél több információt tegyünk elérhetővé. A folyamatos információáramlás érdekében az elmúlt év közepétől az áruház egész területén, a teljes eladótérben és az üzletsoron bevezetett ingyenes Wi-Fi szolgáltatásnak köszönhetően a vásárlók további információkhoz juthatnak egy-egy megvásárolni kívánt termékről saját mobileszközük segítségével.

Mivel az újdonságok nagy vonzerőt jelentenek, hangsúlyt helyezünk a folyamatos megújulásra, új piaci tendenciák bemutatására, a vásárlók által kedvelt tradicionális termékek és élelmiszerek választékmegújítására.

További erőssége az áruháznak az eladók szakértelme és elhivatottsága, ami elengedhetetlen a professzionális kereskedelem megvalósításához, főleg azokon a területeken, ahol szakértőket vár el a vásárló. A vállalaton belül nálunk is kedvező tendenciaként említhetem a várakozás nélküli kasszaáthaladást, ami szintén az egyik erősségünk. A társadalmi szerepvállalás jegyében áruházláncunknál összesen a munkatársak csaknem

6 százaléka megváltozott munkaképességű. Továbbá áruházunk támogatásával többek között a XVIII. kerület Tátrafüred téri játszóterén támogattuk egy integráló libikóka letelepítését, amelyen sérült és ép gyerekek tudnak együtt játszani. Emellett kismamaprogramot vezetünk be, ami az anyukáknak rugalmasabb lehetőséget tesz lehetővé a munkába történő visszailleszkedéshez.

» Mind inkább felértékelődik az élményvásárlás jelentősége …

Kereskedőként úgy gondolom, hogy a vásárlás nem csupán egy-egy termék beszerzését jelenti. A bevásárlás mellett a vevők igénylik a hozzáadott értéket: hogy a gyereket le tudják ültetni egy lufibohóchoz, vagy arcfestéshez, kézműves foglalkoztatáshoz. A személyes tanácsadás nem veszített jelentőségéből, ezért szezonnak megfelelően szervezzük meg az ilyen jellegű aktivitásokat is. Iskolakezdés előtt például pedagógusokat kértünk fel, hogy segítsék tanácsaikkal az anyukákat. Az élményvásárlásban a különböző kínálati operációk is nagy hangsúlyt kapnak. Bemutatjuk, hogy a szakértők szerint milyen trendek jelentkeznek például az asztalterítésben, karácsonyi dekorációban vagy éppen karácsonyfa díszítésben. Tavaly év végén az ünnepi választékban elérhetővé tettük a játékpiac emblematikus termékeit, a drone-okat.

De említhetem a tematikus hétvégéket is, a borászati bemutatókat, a főző show-kat, amikor mesterszakácsok főznek az áruházban. Vagy az író, Lőrincz L. Lászlót is, aki rendszeresen eljön hozzánk dedikálni. Az ilyen alkalmak a vevők számára nem csupán egy-egy áru vagy könyv megvételét jelentik, hanem plusz élményt nyújtanak.

A másik fontos szempont az érzékszervekre alapozott vásárlásösztönzés. Amikor valakit megcsap a kenyérillat vagy meglát egy gyönyörű zöldséget, kedvet kaphat a vásárláshoz. A modernitás, a digitalizáció vállalatunknál is stratégia irány, ugyanakkor nagyon fontos, az élményvásárlás mindig személyes marad.

» Vezetőként mi a hitvallása?

Vezetőként a vállalat alapítója, Gérard Mulliez hitvallásával tudok azonosulni, miszerint: „Csak az ember az érték.”

 

(Termékmix - 2016. márciusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok