Kereskedelem
Tipográfia

Bár a jövő generációja a világban már sokkal környezettudatosabban választ, jelenleg Magyarországon a felelős erdőgazdálkodás még jobban érdekli a gyártókat, mint a vevőket. A Tetra Pak és az STI Petőfi Nyomda vezetőit kérdeztük a trendekről.

A Nielsen tavaly novemberi közvélemény-kutatásából kiderül, hogy a millenniumi generáció, a ma 15-25 évesek már fenntartható módon szeretnének élni. Elvárják, hogy a fenntarthatóság kiemelt jelentőségű legyen a vállalatok életében, kezdve a gyártástól az értékesítésen át a termék hulladékkezeléséig.

Csomagolástechnikai cégeket kerestünk meg, hogyan felelnek meg az új generáció kívánalmainak, illetve hogyan is állunk a fenntartható csomagolás tekintetében jelenleg Magyarországon.

A közelmúltban a Tetra Paknak is megjelent egy tanulmánya, amelyben a millenniumi generációt elemezte, hiszen ez a korosztály jelenti ma az egyik legfontosabb fogyasztói kört. A 20-35 éves, ambiciózus és igényes fiatal vásárlók évente átlagosan 600 milliárd dollárt költenek, a nagy márkák tehát versengenek értük, ezért minden iparágat, köztük az élelmiszeripart is új megoldásokra ösztönzik – számolt be a kutatásról a Tetra Pak marketing vezetője, Posztós Zsuzsanna.

„A fiatal fogyasztók igényeire természetesen a csomagolóanyag gyártóknak is reagálniuk kell, ezt a Tetra Paknál nagyon jól tudjuk. A termékfejlesztések nemcsak hogy követik ezeket a trendeket, de igyekeznek elébük is menni” – mondta.

Fosszilis alapanyag helyett cukornád

Szerinte a generáció fogyasztói olyan termékcsomagolást keresnek, ami illik az életstílusukhoz: szembeötlő, könnyű kezelhetőséget és menet közben is kényelmes fogyasztást biztosít, visszazárható, emellett pedig környezetbarát. A környezetvédelem a Tetra Pak számára is kiemelt fontosságú, s úgy gondolják, hogy a csomagolásaikhoz használt megújuló erőforrások arányának növelése az egyik leghatékonyabb módja a fenntarthatóság biztosításának és az egyre korlátozottabban rendelkezésre álló fosszilis alapanyagok kiváltásának. Éppen ezért világszerte a Tetra Pak italos kartondobozok papír alapanyaga 99 százalékban FSC® (Forest Stewardship Council®) minősítésű, vagyis felelős erdőgazdálkodásból és egyéb ellenőrzött forrásokból származik. A doboz műanyag rétegeit és zármegoldását pedig egyre növekvő arányban váltják ki cukornád alapú anyaggal. Az iparágban a Tetra Pak használt elsőként növényi alapú műanyagot italos kartondobozok gyártásához, a 2014-ben Brazíliában kifejlesztett növényi alapú alacsony sűrűségű polietilént (LDPE), amely ugyanolyan fizikai tulajdonságokkal rendelkezik, mint a hagyományos polietilén (PE).

Meg kell mutatni, mi van a logó mögött

A Tetra Pak marketing vezetője szerint a magyar vevők környezettudatosságáról egy tavalyi felmérésük is sok mindent elárul. Ez kiderítette, hogy vásárlási döntéseink során még mindig a termék ára, minősége és eltarthatósága a legfontosabb, míg az adott áruféleség csomagolásának környezetvédelmi jellemzői továbbra is az utolsó helyen vannak szempontrendszerünkben. Viszont a kutatás azt is megmutatta, hogy a magyar lakosság 71 százaléka előnyben részesítené vásárláskor azokat a termékeket, amelyek csomagolásáról tudja, hogy környezetbarát, feltéve, hogy ezért nem kell többet fizetni.

„A problémát inkább abban látjuk, hogy a fogyasztók nem tudják, hogyan lehetnek környezettudatosak, azon túl, hogy a termékcsomagolást szelektíven gyűjtik. Éppen ezért fordítunk nagy figyelmet az FSC tanúsítást bemutató edukációra: hirdetésekkel, kreatív eszközökkel ismertetjük meg a fogyasztókkal a logó mögött húzódó értékeket és célokat” – hangsúlyozta Posztós Zsuzsanna.  

A Tetra Pak egyik legfontosabb környezetvédelmi célkitűzése, hogy 100 százalékban megújuló alapanyagból készülő italos kartondobozokat gyártson és biztosítson az ügyfeleinek és a fogyasztóknak. Ennek eléréséhez óriási lépést jelent a közelmúltban a Tetra Rex termékcsalád részeként bevezetett első 100 százalékban megújuló alapanyagból készült italos kartondoboz, mely FSC tanúsítású papírból és műanyag helyett cukornád alapú anyagból készül. Ez a termék a Tetra Pak egyik legjelentősebb környezetvédelmi innovációja és a vállalat célja az, hogy hosszú távon egyre több termékénél bevezesse a 100 százalékban megújuló alapanyagok használatát.

Nő a papír részaránya a csomagolásban

Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója szerint sem ismerik eléggé a vásárlók a tanúsítványokat. „Ami a papír alapú csomagolásokat illeti – és ezt saját tapasztalatunk alapján is állíthatjuk – a márkagyártók egyre népesebb körben keresik az FSC®-tanúsított alapanyagokat, amely garanciát jelent tudatos fogyasztóik számára, hogy az alkalmazott csomagolóanyag fenntartható erdőgazdálkodásból származik. Az már egy másik kérdést vet fel, hogy a fogyasztók kevese van tisztában az egyes jelölések (tanúsítások) tartalmával.”

Az STI Group egy tavalyi, Németországban készült fogyasztói felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a legtöbb fogyasztó azonnal átgondolja a hulladékkezelés és visszaforgatás lehetőségeit, amikor egy fenntartható csomagolást a kezébe vesz vásárlás közben.

Továbbá hajlamosak következtetéseket levonni a termék fenntarthatóságáról az ahhoz alkalmazott csomagolóanyag típusától függően.

A márkagyártóknak – a szokásos marketingszempontokon túl – ezért is ajánlott kiemelt figyelmet szentelni a termékcsomagolás megválasztásakor, kialakításakor.

Magyarországon az összes csomagolóanyag felhasználásnak megközelítőleg 40-45 százalékát teszi ki a papír, amely előnyös tulajdonságokkal rendelkezik: többek közt természetes alapanyagú (környezetbarát, visszaforgatható, megújuló erőforrás), viszonylag olcsó, jól nyomtatható és ragasztható, változatos technológiákkal alakítható.

A német felmérésből az is kiderül, hogy a karton- és hullámkarton csomagolással rendelkező termékeket sokkal inkább környezetbarát megoldásnak ítélik, mint más anyagba csomagolt társaikat. Bár a felmérés a német lakosság körében készült, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) jelentése szerint a papír alapú csomagolóanyagok részaránya az összes csomagolóanyag-fajtán belül növekszik és az is kimutatható, hogy az üzletláncok, diszkontok terjedésével egyre közkedveltebbek a hullámkartonból készült gyűjtőcsomagolások, SRP megoldások, másodlagos csomagolások. Ezek a megoldások jellemzően papír alapanyagból készülnek.

Az STI Group kecskeméti dobozüzemében kizárólag papír alapú csomagolóanyagok készülnek. Azon túl, hogy a papír teljes mértékben megújuló energiaforrás, az STI Petőfi Nyomdában, a gyártási folyamatok során keletkezett papírhulladékot 100 százalékban visszaforgatják. Ez a lehetőség minden cég rendelkezésére áll. Amellett, hogy a már említett FSC-tanúsítvánnyal rendelkező alapanyagokat alkalmazzák, a kecskeméti gyár a PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification, magyarul Páneurópai Erdő Tanúsító Tanács) tanúsítással is rendelkezik. Ez egy erdő- és fafeldolgozó ipari vállalatok által alapított független, nonprofit alapon működő, civil, nemzetközi szervezet, amelynek emblémája a fenntartható módon művelt erdőkből származó termékek védjegye.

A környezetvédelmet mindemellett a társaság társadalmi felelősségének is tekinti.

„2014-ben saját CSR akció keretében csoportszinten több száz fát ültettünk el, fejlesztőink – mind környezetvédelmi, mind pedig költséghatékonysági szempontból – az optimális csomagolási megoldások megalkotására törekszenek, ha van rá igény, megoldják egy-egy korábban műanyagból (vagy más anyagból) készült csomagolás papírverziójának kifejlesztését is. Kreativitásuk határtalan.

Ugyanakkor azt gondolom, nekünk nem nehéz a megújuló csomagolások arányának növekedését elősegítenünk, hiszen minden gondolatunk a papír körül forog.” – árulta el Kolozsvári György.

 

(Termékmix - 2016. februári szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek