Kereskedelem
Tipográfia

Az újabb nagy szereplők belépése jót fog tenni az online piac fejlődésének. Várhatóan növelik az online vásárlás ismertségét, és remélhetőleg azok számát, akik további vásárlásaikat is átterelik
az online kereskedelembe.

Az online piac további bővülése várható az újabb láncok webes kereskedelemben való megjelenésétől. Az Auchan még az idén elindítja az e-boltját, a Spar várhatóan 2017.folyamán nyitja meg online shopját.
Az FMCG piac résztvevői számára ez egyben kényszer is, hiszen ezáltal tudnak új vásárlókat megnyerni − nyilatkozta lapunknak Madar Norbert.
A GKI Digital üzletágvezetője szerint, az utóbbi évek belépői is azokat érik el online, akik korábban nem, vagy nem olyan sűrűn, vagy nem akkora tételben vásároltak a lánc boltjaiban, mint ahogy ezt online teszik. Az offline piac zsugorodása ellenére fenn kell tartani a növekedést. Ez az online irányába a legegyszerűbb, ha nem is a leginkább költséghatékony lépés, hiszen a webes kereskedelem beruházásigénye óriási.

AKI KIMARAD, AZ LEMARAD
Az elemző szerint a kereskedők már eddig is a végletekig kivártak. Az pedig, hogy mindez milyen versenyhelyzetet generál majd és hogy ki hol fog elhelyezkedni a piacon, nagyban függ attól, hogy ki milyen választékkal indul el. Szerepeltet-e olyan termékkategóriákat – például műszaki cikket, ruházatot vagy további nonfood terméket – amiket a konkurencia nem listáz.
A weben újonnan megjelenő szereplők számára első körben nem is annyira az országos, mint a regionális kiszolgálás lehet a cél, saját járműpark használatával, amit úgy érdemes felépíteni, hogy a vevő a legközelebbi áruházból kapja meg a rendelt árut.
Élelmiszerjellegű termékek esetében nem indokolt külön raktárbázisba telepíteni a webshopot, hiszen a termékek szortírozása is speciális igényt és feltételrendszert támaszt, amiket nem érdemes duplikálni. A frissáru online értékesítése során egyszerűbb a vásárlótérből összeszedni a rendelést, amit a futár máris kézbesíthet.
E rendszer beruházási igénye a legkisebb.
A kiszállítást végző járműparkot, illetve a munkaerőt kell a feladathoz csoportosítani, illetve némi IT beruházási igénye is van a rendszernek, de nagyságrendekkel kisebb, mint egy önálló logisztikai lánc felépítése és bevezetése – fejtette ki az elemző.
Az árupaletta bővítése kitörési pont lehet az FMCG szereplők számára, más kérdés, hogy akar-e a vásárló kenyér és liszt mellett TV-t is vásárolni. A mindent egy helyről vásárlási modell kevéssé terjedt el a hazai piacon. A lakosság így szocializálódott online vásárlás terén: nálunk a szakosodott áruházi modell - könyv, műszaki cikk, ruházat, játék stb. - alakult ki, ami persze a jövőben változhat is, és erre az FMCG kereskedők hatással is lehetnek.
Ugyancsak ezen próbál változtatni az eMAG, a Mall.hu és részben az Extreme Digital is, több- kevesebb sikerrel.
A fejlődés irányát a 10 legnagyobb webáruház diktálja.
A hazai piacon működő 4200-4500 online kiskereskedő közül a teljes online forgalom 30 százalékát a legnagyobb 10 kereskedő adja. Együttes online árbevételük tavaly megközelítette a 80 milliárd forintot. A toplistán továbbra is kiemelt helyen szerepel az Edigital, az eMAG és a Mall.hu, ugyanakkor nagyot nőtt tavaly a Tesco online részlege is.

KICSIT MÁSKÉPP
Az e-kereskedelem egy olyan értékesítési csatorna, ahol a vevő kicsit másként kerül kapcsolatba a kereskedővel – emelte ki Hallgat László, a Praktiker Kft. webshop vezetője.
Az eladónak olyan mennyiségű és minőségű információt, a vásárlási döntést könnyítő tartalmat kell biztosítania, ami a vásárlónak biztonságérzetet nyújt ahhoz, hogy pontosan ki tudja választani a számára szükséges terméket. A felkészült és bármilyen témával felkereshető ügyfélszolgálati háttér a cég alapköve, ami persze kihívást is jelent. A Praktiker webáruházának megújítása a modern e-kereskedelmi és online marketing eszközök beépítésével a vásárlók magasabb szintű kiszolgálását teszi lehetővé.
Az online technológiák sok esetben hatékonyabbak, olcsóbbak az offline értékesítés erősítésére is. De vannak olyan feladatok is, ahol ez a technológia egyértelműen nem tud versenybe szállni az offline megoldásokkal.
A megfelelő cél eléréséhez a megfelelő eszközt kell használni.
A változásokat, még ha nem is tudatosan, legtöbbször maguk a felhasználók hívják életre. A Praktiker stratégiai területként tekint az online marketingre, amiben a cég eddigi offline tevékenységének kiváló és egyben elengedhetetlen partnerét látja – mondta a webshop vezető.

A két értékesítési csatorna szerepe kapcsán Fürjes Ádám, a Rossmann Magyarország Kft. webshop menedzsere fontos célkitűzésként említette, hogy az online és az offline kereskedelem egymás mellett éljen meg. „Az online drogériát egy olyan szolgáltatásként definiáljuk, ami bármikor, bárhol elérhető, akkor és ott, ahol a vevő akarja. Aki a bolti vásárlást kedveli, annak segítünk az üzletkeresővel fellelni a legközelebbi Rossmannt, ahová azonnal megtervezheti az útvonalat is, de a forgalmazott márkák köre vagy a nyitva tartás is megtalálható. Az online drogériára úgy tekintünk, mintha egy üzlet lenne. Minden akciónkat úgy szervezünk, hogy ugyanazt a lehetőséget kapja meg a vevő függetlenül attól, hogy online vagy offline vásárol. Az akciók ugyanúgy elérhetőek mind a két csatornán” – húzta alá a szakember.


VÁSÁRLÓI ÉLMÉNYT MOBILON IS
„A webkereskedelemben a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a vásárlót akkor és ott tudjuk elérni, ahol és amikor a fogyasztási igénye felmerül” – fogalmazott drogérialánc webshop menedzsere, aki szerint az okostelefon penetráció ehhez egy jó lehetőséget kínál. Mint mondta: az elmúlt években a lánc webshop látogatóinak egyre jelentősebb része érkezett okos telefonról vagy táblagépről.
A mobileszközök térnyerése tehát egyértelmű, ugyanakkor ezekről az eszközökről eddig jelentősen kevesebb volt a vásárlás. Ennek fő oka, hogy egy reszponzív webshop nem nyújt akkora vásárlói élményt mobilon.
A lánc emiatt, az aktuális trendek és fogyasztói igények alapján mobil applikáció fejlesztésbe fogott.
”Júniusban elindítottuk mobil alkalmazásunkat iOS, Android és Windows Phone rendszerekre is. Az applikációnk elkészítése során fontos szempont volt, hogy ne csak a vásárlást vigyük el a fogyasztóink mobileszközeire, hanem az üzleteink megtalálását segítő boltkereső vagy a termék scanner, illetve a baba program is belekerült. A visszajelzések pedig azt mutatják, hogy a fogyasztók részéről jelentős az igény erre. A vevőbarát megoldások közül a házhozszállítás továbbfejlesztése is előtérbe került. A hamarosan bevezetésre kerülő időkapus rendszerben a vásárlók 2 óránkénti bontásban meghatározhatják, hogy mikor kívánják a csomagot megkapni.
A webshop egyik jelentős célcsoportja a kismamák. Nekik az online vásárlás egy jelentős segítséget nyújt azáltal, hogy nem kell hazacipelniük a termékeket, hanem a Rossmann házhoz viszi azokat. A fogyasztói bázis növelésének hatékony eszközei a lánc integrált kampányai. Az aktuális Horgonyt fel! lojalitás kampány során a heti tárgynyeremények eléréséhez regisztrációra van szükség, amivel az online felület felé terelik az érdeklődőket. A fiatalabb korosztály, a 18-24 évesek elérése ugyancsak kiemelt figyelmet kap, ezért a lánc több fesztiválon is jelen van az idén.
„A Praktikernél az alapoktól építkezve alakítottuk ki e-kereskedelmi csatornánkat – és ez a munka a mai napig folyamatos -, ami a cég alapvető működési hátterének változtatását is érinti – fejtette ki a webshop vezető.
Az új oldal - ami nem a régi megújult változata - intelligens, a vásárlók keresési szokásaihoz igazodó modern keresőt kapott, ami nagyban segíti a látogatókat abban, hogy megtalálják az őket érdeklő termékeket, információkat.
A kategória rendszer kialakítása a teljes vállalati rendszer optimalizálása előzte meg” – hangsúlyozta.
A kategóriákon belül további szűrési lehetőségek biztosítják a még pontosabb szűkítést, könnyebbé téve a tájékozódást – fejtette ki. A termékkínálat szélessége néha zavaró lehet az egy adott dolgot kereső látogatónak, ezért a webfejlesztők minden lehetséges eszköz segítségével igyekeznek megkönnyíteni a navigációt, egyúttal pedig a termékekről elérhető információk köre is bővült, a kínálatot jó minőségű, részletes termékképek illusztrálják. E mellett a termékek jellemzőinek tárháza is folyamatosan bővül annak érdekében, hogy a weboldalon mind a laikus érdeklődő, mind a professzionális szakember számára minden információ áttekinthető, kezelhető módon elérhető legyen. Ehhez nagy segítség lesz a termékekről elérhető videók, összeszerelési rajzok, útmutatók, használati utasítások elérhetősége is. Az a cél, hogy a lánc áruházaiban elérhető választék a webshopban is elérhető legyen. Mindezzel párhuzamosan a logisztikai rendszer és kiszolgáló háttér is teljesen átalakult.
„A kétlépcsős rendelés helyett (megrendelés, árajánlat) már a kosár összeállításakor kalkulálunk a vevők számára kedvező áru és igényeiknek leginkább megfelelő szállítási módot.”- tette hozzá.
Az eddig bevezetettek mellett hamarosan továbbiakkal bővülnek a fix pontos átvételi lehetőségek, ide tartoznak a csomagautomaták, és az országos hálózatot biztosító csomagátvételi pontok.
„A célcsoport nem új, de több szegmense is van a magyar vásárlóknak, akiket eddig nem tudtunk kellő mértékben megszólítani. Jellemzően a fiatalok és az „otthonukat csinosítók” azok, akiket nagyobb hatékonysággal kívánunk felzárkóztatni az online technológiák segítségével – fejtette ki a vásárlói bázis növelése kapcsán Hallgat László.
A kosárérték növekedését attól várjuk, hogy a szolgáltatásaink megfelelő megválasztásával, azok magas színvonalával, a fogyasztói igényeket teljesen lefedő formáival kiérdemeljük a vásárlók bizalmát és azon termékeket is a láncnál szerzik be, amit eddig esetlegesen vélt vagy valós árelőny miatt máshol tettek meg.
A jövőt tekintve az online piac további térnyerésére számít Fürjes Ádám Magyarországon. A nyugat európai piachoz viszonyítva komoly lemaradást kell behozni, vagyis a növekedési potenciál a csillagos ég.
„A piac állandó változása során az online marketinggel foglalkozó szakemberek egyik legfontosabb feladata figyelemmel kísérni az aktuális trendeket.
A velünk együtt dolgozó ügynökségeket is arra bíztatjuk, hogy keressenek minket az újdonságokkal, nyitottak vagyunk az újra, mert mi trendteremtők szeretnénk lenni, és nem követők” –  jegyezte meg a Rossmann webshop menedzsere.

 

(TERMÉKMIX - 2016. július-augusztusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek