Kereskedelem
Tipográfia

Legyen szó hétköznapról vagy munkaszüneti napról, az élet nem áll meg, mintha a fogyasztók nem kívánnák teljesen megismerni a boltzár fogalmát. Úgy tűnik, sikerre vannak ítélve a benzinkutak mellett működő kiskereskedelmi üzletek.

A fogyasztók diktálnak

Az élelmiszer-kiskereskedelem folyamatosan igazodik a piac kihívásaihoz és keresi a nyitási lehetőségeket a vásárlók felé. 2009-ben a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Shell Hungary Zrt. által korábban megkötött megállapodás értelmében a Shell bérbe vette a Tesco 51 magyarországi benzinkútját. A Shell a töltőállomások és ezzel a shopok üzemeltetését is átvette, jelenleg két Tesco Expressz üzlet van, amelyet a Shell nyitott és üzemeltet két töltőállomásán.

Míg a TESCO a Shell benzinkutaknál működő Expressz üzletekkel szélesítette termékeinek vevői körét, addig 2013 óta a SPAR termékeivel az OMV kutakon lehet találkozni: 45 OMV töltőállomás shopja a SPAR Express koncepcióval várja a vásárlókat. A Lukoil (Normbenz Magyarország Kft.) is reagált a változásokra, és revitalizálta

3 töltőállomását, melyekben a belső tér frissítésén túl kibővítette a választékot. Ezekre a töltőállomásokra az elsősorban napi fogyasztási cikkeket a SPAR Magyarország, mint nagykereskedelmi partner szállítja.

A piachoz igazodva a MOL sem maradt el a fogyasztói igények kielégítésével, sőt még egy lépést tett azért, hogy becsalogassa a vásárlókat. A MOL 2014-ben új kiskereskedelmi stratégiát dolgozott ki, és megnyitotta első önálló kiskereskedelmi márkaként üzemelő Fresh Corner üzletét. A vállalat új koncepciójának keretében jelenleg tíz Fresh Cornert működtet: öt budapestit, két-két Hajdú-Bihar és Heves megyei töltőállomást, valamint Diósdon egyet.

Igény van rá

A MOL felismerve, hogy a kelet-közép európai regionális töltőállomás-hálózatával nem csak az üzemanyag értékesítés, de a kiskereskedelem egyéb területein is meghatározó szerepet tud betölteni, a vásárlók mindennapi fogyasztási igényeihez igazodó termékválasztékkal és szolgáltatásokkal bővítette töltőállomásain korábbi kínálatát.

„Ehhez ki kellett alakítanunk a vásárlók igényeihez legjobban illeszkedő választékot és folyamatosan dolgozunk azon is, hogy megtaláljuk a lehető legjobb módját az értékesítési pontjaink, hálózatunk kihasználásának” – ismertették a koncepciót a MOL részéről.

A SPAR Express üzleteket a SPAR Magyarország Kft. és az OMV Hungária Ásványolaj Kft. együttműködésének keretében az OMV töltőállomáson üzemelteti helyi kiskereskedő, így az autósok a töltőállomásokon is el tudják intézni a gyors napi bevásárlást, és ott a szupermarketekre jellemző áruválasztékot és árszínvonalat találjanak – magyarázta Nagy Zsolt István, az OMV marketing igazgatója. Természetesen ez a lehetőség a környéken lakók számára is előnyös, így sokan mennek vásárolni tankolás nélkül is.

Az üzemeltetési koncepcióval kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a shopok továbbra is az OMV tulajdonát képezik, az üzemeltető vállalkozó az OMV szerződött partnere, és a személyzet döntően ugyanaz, mint a SPAR együttműködés előtt. „2015-ben a már korábban meglévő öt tesztállomáson túl további negyven OMV shopot alakítottunk át.” A keresletnek megfelelve, a tervek szerint a program 2016-ban tovább folytatódik, és idén újabb helyeken jelenik meg a SPAR Express koncepció.

Vasárnap is shop

A kereskedelmi törvény vasárnapi zárva tartásra vonatkozó előírása 2015. március 15. napjától lépett életbe. Az eltelt időszak éppúgy több változást hozott

a kiskereskedelem résztvevőinek életében, mint a vásárlókéban. „Lehet, valamivel többet költök, de gyakran leugrom a közelünkben működő benzinkút melletti üzletbe. Hétfőtől péntekig kora reggeltől estig dolgozom, ha van is egy kis szabadidőm, azt a gyerekekkel töltöm,

a nagybevásárlásokat kizárólag hétvégén, azon belül is inkább vasárnap intéztem el – mesélte egy vásárló. A 33 éves édesanya úgy tapasztalja, hogy az elmúlt időszakban feltűnő változások történtek a vásárlási szokásaiban. Az időhiány miatt kénytelen egyszerre csak kevesebbet bepakolni a kosarába, és ha úgy adódik, kihasználja a töltőállomások mellett működő shopok nyújtotta szolgáltatásokat.

A MOL töltőállomások és shopjaik korábban is nyitva voltak vasárnap, ebben változás nem történt. „Vásárlóink azonban nemcsak a Fresh Corner márka alatt működő töltőállomásokon vásárolhatnak napi fogyasztási cikkeket, hanem szélesebb körben megtalálhatják azokat hálózatunkban, csakúgy, mint a pékáru kínálatunkat is” – ismertette a MOL munkatársa, hozzátéve, hogy nagyjából száz új termékkel bővült a kínálat, megjelentek az alapvető élelmiszerek és a mindennapi fogyasztási cikkek is.

A vasárnapi boltzár bizonyos mértékben a MOL shopjainak kínálatára volt befolyással. Mint megtudtuk, maga a vásárlói kör alapvetően nem változott, viszont észlelhető, hogy a fogyasztói szokások a várakozásainknak megfelelően alakultak. „A vásárlók pozitívan fogadták a megújult gasztro részleg kínálatát is, egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel, valamint a napi fogyasztási cikkek iránt is élénkült a kereslet.”

A forgalom mutatója szerint valamennyi országrészben sikeres az új koncepció, ami azt mutatja, hogy egy mindenütt jelen lévő vásárlói igényt sikerült megtalálni és kielégíteni – tudtuk meg Nagy Zsolt Istvántól. Az OMV töltőállomásoknál található SPAR Expressek vásárlói köre elsősorban olyan autósokból áll, akik gyorsan és jó áron szeretnék intézni a napi bevásárlást. „Ez az igény határozza meg elsősorban a vevőkörünket, a vasárnapi nyitva tartás ebből a szempontból másodrendű.” Ez utóbbit látszik igazolni egy vásárló véleménye is, akinek elsősorban a tankolás utáni friss élelmiszerek gyors bevásárlását segíti a töltőállomások melletti élelmiszer boltok üzemelése. „Soha nem figyelem, mikor és miért ugrom be egy kút melletti boltba, számomra ez nem fontos. Ha megéhezem, vagy ha otthon elfogy valami, a legközelebb eső boltba térek be”

Nagy Zsolt István szerint valamennyi országrészben sikeres az új koncepció, ami azt mutatja, hogy egy mindenütt jelen lévő vásárlói igényt sikerült megtalálni és kielégíteni. A food és non food termékeket tekintve az élelmiszerek aránya nagyobb az új, átalakított shopokban, mint az korábban egy tipikus töltőállomás shopban megszokott volt, hiszen a SPAR Express-szel rendelkező OMV shopokban megtalálhatók a napi bevásárláshoz szükséges alap élelmiszeripari cikkek is.

A minőség az első

A megszokott töltőállomás shop választékhoz képest kiemelkedő a frissen sütött pékáru, a zöldség és gyümölcs kínálat, valamint ilyennek számítanak a SPAR sajátmárkás termékei is. „Emellett megemlíteném még a tejtermék és felvágott kategóriákat, mint korábban nem jellemző, de nagyon lényeges választékelemeket.”

Az OMV marketing igazgatója elmondta, hogy egy olyan töltőállomáson, ahol nem indokolt a SPAR Express koncepció bevezetése, egy másfajta vásárlói igényt céloznak meg. Nagy Zsolt István példaként említette, hogy az autópálya mellett található VIVA kávézóban

a hangsúly a kellemes, kávéházi környezeten van: az autósok leülhetnek, kipihenhetik magukat, feltöltődhetnek, akár meg is ebédelhetnek. „Ebben a koncepcióban is gyakran meglepjük a vásárlókat valami újítással, így ezeket a shopokat sem nevezném hagyományosnak.”

Részleteiben majdnem minden termékkínálati kör (kávé, pékáru, napi fogyasztási cikkek), kivéve a friss szendvics, megtalálható a MOL többi töltőállomásán, de a Fresh Corner üzletek esetében a vevők egy helyszínen találkozhatnak a magas minőségű kávéajánlattal, a friss szendvicsekkel, a helyben sütött pékáruk bővebb választékával és a kényelmi vásárlás fontos részét képező vásárlási cikkekkel.

A MOL munkatársától megtudtuk, hogy a termékválaszték összeállításánál a minőséget tekintik az egyik legfontosabb kritériumnak. „Mindezek mellett szeretnénk megváltoztatni a vásárlókban a benzinkutak árairól berögződött képet, s ennek megfelelően a shopokban kapható napi fogyasztási cikkek, pékáruk árait az eddig megszokott árszint alatt, kedvezőbb árakon határoztuk meg.”

Ausztriában már 130 Jet töltőállomás mellett üzemelnek a BILLA stop&shop üzletek. Ezekben az üzletekben a friss pékáru, sütemények és szendvicsek mellett egyéb élelmiszerüzletekben megtalálható termékek is kaphatók, alig valamivel drágábban, mint ahogy a szupermarketek kínálják.

Németországban az ügyfelek igényeihez igazodva a Rewe-vel együttműködve az Aral is bővítette kínálatát. A töltőállomásokon a szendvicseken, meleg és hideg ételeken, salátákon és kávén kívül egyéb – friss gyümölcs és zöldség, száraz tésztafélék, gabonafélék, olívaolaj – alapvető élelmiszereket is árusítanak. Bevezették a pékáruk önkiszolgáló pékség részlegét is. (Forrás: welt.de)

 

Termékmix - 2016. februári szám

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek