Kereskedelem
Tipográfia

Alkalmazott nélküli üzlet nyílt idén februárban Svédországban, ami egy erre kialakított app segítségével működik. Az üzlet döcögött, majd bezárt, de csak azért, hogy franchise alakuljon belőle.

sved 2„Én magam üzemeltettem az első boltot, ami nem ment nagyon fényesen” – vallotta be a Termékmixnek az informatikus-fejlesztő tulajdonos, Robert Ilijason, aki eredetileg lakóhelyén, a svédországi Vikenben indította el az eladó nélküli modellt.

A vásárlók a tulajdonos által kifejlesztett és a láncnak nevet adó Näraffär (körülbelül: ’bolt a környéken’) app segítségével vásárolhattak – és vásárolhatnak a mostani üzletekben is. Az appot az Apple hagyta jóvá januárban.
A felhasználóknak először regisztrálniuk kell magukat a rendszerben, majd le kell tölteniük a Näraffär alkalmazást az okostelefonjukra. Ezután már elérhető számukra a szolgáltatás számos funkciója.  
Az üzlet most elköltözött az 500 lakóval rendelkező Eketbe, és további négy boltot nyitnak meg ebben az évben nagyobb településeken – kettőt novemberben. A szisztémához persze jól kiépített elektronikus infrastruktúra is szükséges.  


Személyivel egy kiló kenyeret
Ilijasonnak akkor jött az ötlet, amikor a kisgyerekére vigyázott és az egyik éjjel elfogyott a bébiétel. 20 percen át kellett autóznia, amíg egy nyitva lévő üzletet talált.
Mostanra az appos élelmiszerbolt ötletéből franchise lett: Robert Ilijason az ötletgazda és a brand tulajdonosa kezeli és fejleszti a technikát, ám a boltot (és a hamarosan megnyílókat is) kereskedők viszik. A bolt a nap 24 órájában nyitva tart egész héten.

„Elég jól fut, ugyan naponta csak 300 eurót hoz, ami nem sok, de már egészséges profitot termel” – mondta el lapunknak a fejlesztő-tulajdonos.
Az önkiszolgálóban biztonsági kamerák vannak, valamint az üzletbe elektronikus beléptető rendszerrel tudnak belépni a vásárlók, amit a legtöbben a BankID nevű kártya-szolgáltatással vesznek igénybe, ami egy bankok által használt azonosító rendszer.
A kártya leolvasásnál a rendszer azonosítja a vevőt/felhasználót. A termékek beszkennelésére a készülékek kamerája használható, így kérhető azokról bővebb információ. A futurisztikus modellt vonzóvá teheti, hogy a nap bármely szakában be lehet vásárolni, és nincsenek kígyózó sorok sem a pénztár előtt.

 
Lopásgátló?
Mivel kassza nincs, a Näraffär regisztrálja a megvásárolt termékeket, melyek összegét a hó végén egyenlítik ki a vásárlók a mobilappból, vagy a banki azonosítójukkal - mindig az adott hónap végén.
sved 3.jpg„Az már néhányszor előfordult, hogy figyelmeztetni kellett a vevőket, hogy egyenlítsék ki a termékek utáni összeget” – mondja mosolyogva Robert Ilijason.
A lopások nem nagyon jellemzőek, bár a rendszer nem előzi meg, csupán azonosítja az elkövetőt.
A boltban azonban nincs egy centiméternyi hely sem, amelyet ne figyelne kamera. Azt azért hozzátette, hogy egyelőre nem szeretnének alkoholt vagy gyógyszert árusítani, mivel félő, hogy az vonzaná a lopásokat.
A tulajdonos elmondta, hogy az üzletben egyelőre csupán alapvető élelmiszereket lehet kapni, és ez még egy darabig így is lesz, amíg a franchise meg nem erősödik. Azonban sokak kérésére a boltokat kiegészítik egy újabb szolgáltatással, amiben a jövő évtől húst és zöldséget lehet majd rendelni. A vevők nem csupán kéréseiket küldhetik el az üzemeltetők felé a rendszeren keresztül, vagy azt, hogy milyen árura lenne igényük, hanem azt is jelezhetik, hogy milyen termék nincs készleten.

Az informatikus távlati terve az, hogy egy csomagban tudja értékesíteni a szisztémát, így megvételével bárki, bármilyen típusú boltot nyithat a jövőben.

 

(TERMÉKMIX - 2016. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek