Kereskedelem
Tipográfia

Ha valaki csak egy újságot akar venni, más az üzlet­választása, mint aki egy több napos ünnep élelmiszer­depóját akarja megoldani, vagy aki kirakatokat nézegetve kíván kikapcsolódni. A fogyasztók igényeinek kiszolgálásában a bevásárlóközpontok szerepe erősödni látszik.


A bevásárlóközpontok varázsa

A vásárlók különféle üzletek között választhatnak, a spektrum a kis alapterületű speciális vagy „szatócsbolttól” a hatalmas alapterületű hipermarketig terjed. Az üzletválasztást befolyásoló tényezők között kiemelt szerepet kap a „mindent egy helyen” lehetőség, ez is az egyik oka annak, hogy a bevásárlóközpontok, amelyekben szinte mindegyik bolttípus megtalálható, nagy közkedveltségnek örvendenek. Az, hogy Magyarországon a rendszerváltást követően gomba módra szaporodtak a bevásárlóközpontok és a hipermarketek, a vásárlási szokások változására való reagálás a beruházók részéről. A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára, Balatoni Judit elmondta, hogy a bevásárlóközpontokba betérő látogatók igénye elég komplex, igénybe veszik a szórakoztatást is, a szolgáltatásokat is, és természetesen vásárolnak is.
A bevásárlóközpontok varázsa abban (is) rejlik, hogy szinte minden vásárlói igényt kielégítenek. A tömegvásárlás kategórián belül az ismétlődő vásárlásokat általában az útba eső, közeli boltokban végzik el a fogyasztók, ilyenkor naponta/kétnaponta a friss árukat, a legfontosabb aktuális igényt jelentő termékeket keresik és teszik a kosarukba. A ritkában történő vásárlások (heti/kétheti/havi rendszerességgel) a hiányzó tartalékok, a többféle, esetleg nagyobb mennyiségű termékek vétele, illetve a specifikus vásárlási igények kielégítése esetén fordul elő. A tömegvásárlás elsősorban a mindennapi igényeket fedező termékek körének vásárlását jelenti.
A halmozott vásárlás ritkábban fordul elő, ilyenkor a fogyasztók például ruhá(ka)t, kertépítési, lakberendezési, barkácsolási termékeket kívánnak venni, vagyis speciálisnak nevezhető áru beszerzési igénye indítja el a folyamatot. Ezekben az esetekben a „nyakunkba vesszük a várost” kifejezéssel élve a fogyasztó felkészül rá, hogy időigényes, nem egyetlen termék vagy márka megszerzésével végződő vásárlás elé néz.
Az egyedi vásárlás a leginkább ritka vásárlási típus, amikor speciális termék/márka megszerzésére indulnak a fogyasztók. Ezekben az esetekben a vásárlók előkészülnek, felmérik, hogy kb. mit és hol szeretnének megvenni, és ettől nem térnek el, túl nagy kompromisszumot nem kívánnak megtenni a cél érdekében.

Kik, hol és mit?

„Ma a bevásárlások elsődleges helyszínéül a bevásárlóközpontok szolgálnak” – hangsúlyozta Galyas André, az Allee Bevásárlóközpont igazgatója, megemlítve, hogy természetesen van különbség bevásárlóközpont és bevásárlóközpont között, de abban azért egységesek, hogy egy fedett, időjárástól független tér áll a vásárlók rendelkezésre, „illetve a legtöbb esetben a bevásárlóközpontok kényelmes parkolást, biztonságot nyújtanak a betérő látogatóknak”.
A vásárlás helyének megválasztása esetében a vásárló legtöbbször nem egy-egy termék és/vagy márka vásárlásának igényével indul útra, hanem inkább „tömegvásárlás” elintézésére. Dr. Törőcsik Mária közgazdász véleménye szerint a vásárló a számára releváns, ismert „boltkészletből” választ elsősorban, ezért tér mindig vissza a számára kedvező bevásárlóközpontba.

Plaza nagyA bevásárlás és egyéb időtöltés (szórakozás, étkezés, árukínálat felmérése stb.) tekintetében a vásárlók számos funkcióra használhatják a bevásárlóközpontokat. A központok kihasználtsága összességében jónak mondható. „A bevásárlások jellege igen sokrétű lehet” – emelte ki Galyas André, hozzátéve: sokszor célirányos, de ugyanakkor nagyon impulzív is.

A több vidéki és budapesti bevásárlóközpontot üzemeltető Klépierre Management Magyarország Kft. több mint tíz éve működik Magyarországon, ezzel elmondható, hogy hazai szinten a Klépierre a bevásárlóközpont üzemeltetők élvonalába tartozik. Polgári Noémi marketing vezető elmondta: „üzemeltetőként úgy tapasztalja, nincs könnyű dolguk, hiszen manapság egy bevásárlóközpontnak egyre több funkciót kell betöltenie: a találkozási ponttól a szórakoztató központon át. Már nem csupán a vásárlás helyszínéül szolgálunk.”

Kényelem és szórakoztatás

Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók olyan helyet keresnek, ahol otthonosan tudnak mozogni. Ahol minden egyes négyzetméter a fogyasztók kényelmét biztosítja, legyen szó a mosdókról, a parkolásról, a pihenő zónákról, vagy akár a közlekedőkről. „A szlogenjeinket korábban sem szántuk üres frázisnak, de az utóbbi években még keményebben meg kell dolgoznunk azért, hogy tényleges tartalommal tölthessük meg őket” – jegyezte meg Polgári Noémi, hozzátéve, hogy 20 évvel ezelőtt lényegesen könnyebb helyzetben voltak, hiszen kisebb volt a piaci verseny is. Az utóbbi években azonban – mindazon túl, hogy a látogatók felé egy naprakész és közkedvelt üzlet-mixet kell prezentálni a bevásárló­központokban – legalább olyan mértékben kell dolgozni az egyéb fontos és jogosan elvárt kényelmi, és szórakoztató funkciókon is.
Egy-egy professzionálisan berendezett, látványos kirakat sokakat csábít nem tervezett vásárlásokra. A főváros legnépesebb kerületében, a XI. kerület szívében elhelyezkedő, 2009-ben megnyílt multifunkciós bevásárlóközpont igazgatója elmondta: a vásárlók elsősorban kellemes környezetben, az időjárási viszonyoktól függetlenítve szeretnek bevásárolni, és ezért választják legtöbbször a bevásárlóközpontokat. „A létesítményeket természetesen vásárlásra, szolgáltatások igénybevételére használják, ugyanakkor kiemelkedő szerepe van a találkozó helyként való funkcionalitásnak és az érdekes, sokszor edukatív jellegű rendezvényeknek is, amelyek a vásárláson felül is sokakat vonzanak” – ismertette Galyas André.

A lehető legnagyobb választék

A vásárlók alkalmazkodtak az új, központosított vásárlási formákhoz, sőt ma már igénylik a bolton belüli boltok meglétét.
Azonban a verseny nagy, az innovációs megjelenésekkel a hazai centrumok is lépést kívánnak tartani. Az Allee Bevásárlóközpont igazgatójának elmondása szerint fontos, hogy a kínálat mindig meg tudjon újulni és lekövesse, adott esetben akár diktálja is a piaci trendeket. Oda kell rá figyelni, hogy a választék mind mélységében, mind szélességében a lehető legnagyobb kell, hogy legyen. „Az új, trendi termékek és szolgáltatások nagy hatással vannak a fogyasztókra, ugyanakkor fontos egyfajta állandóság (biztonság) megléte is, az olyan termékeké, márkáké, amelyeket már ismernek a vásárlók és megbíznak bennük” – tette hozzá Galyas André.
Polgári Noémi leszögezte: többféle vásárló létezik. A tudatos vásárló a bevásárlóközpontokban is célirányosan mozog és lehetőség szerint azt veszi meg, amire igazán szüksége van. Fontos számára az ár és a minőség. A kutatások szerint még mindig ebből van kevesebb. Az átlag fogyasztót viszont az érzelmei vezetik. Oda megy, és azt veszi, amit jónak gondol. Az emberi gondolatra pedig minden hatással lehet. Egy baráti vélemény, de egy érzelemdús reklám is…  
„Hála a kitartó munkának, a bevásárlóközpontjainkban az idei évben kimagaslóan sok új üzlet nyitott, a többségük nagy alapterületen. Büszkék vagyunk a LPP brandre, amelynek bizonyos almárkái kizárólag a Klepierre-nél, ebből is a Corvin Plaza-ban nyitottak üzletet” – mondta Polgári Noémi, aki elmondta: a House márka Magyarországon jelenleg csak a Klépierre bevásárlóközpontjaiban található meg.
„Ez a folyamatos minőségi változás, amely jelenleg is zajlik, még messze nem ért véget, de több titkot nem szeretnénk elárulni.”

A (nem csak) szükséges plusz szolgáltatások

A hipermarketekben inkább kiegészítő funkcióként jelennek meg a kényelmi szolgáltatások, és az üzletsoron kapnak helyet az egyéb tevékenységű boltok, irodák (azon belül például posta, gyógyszertár, valutaváltó, utazási iroda, virágos, mobiltelefonszolgáltató, kávézó, ékszerbolt stb.). A bevásárlóközpontban a szolgáltatókon kívül nagyobb szortimenttel bíró műszaki, elektronikai, divat-, cipő- és kozmetikai üzletek is elférnek, illetve mellettük több szórakoztató egység (mozi, tekepálya, fitneszterem stb.), illetve étterem és kávézó is felvonul.

„Korábban nagyobb volt a szakadék vidék és Budapest között. Úgy véljük, hogy már ez sem feltétlenül van így” – hangsúlyozta a Klépierre marketing vezetője, aki úgy látja, hogy nyilván mindig is különbözni fog, más szóval, másabb lesz egy vidéki bevásárlóközpont, mint egy budapesti. Hiszen vidéken más az életritmus, másak a jövedelemi viszonyok, másak a rendelkezésre álló lehetőségek is. „De az elmondhatjuk, hogy már lényegesen kisebb a különbség mint 10, vagy akár 20 évvel ezelőtt” – egészítette ki Polgári Noémi. A vidékiek ugyanúgy igénylik azokat a márkákat, amelyeket a Budapesten élő célközönség, így a vidéki házainkban is igyekszünk egyre inkább szem előtt tartani ezt.

 A kereskedelmi forgalom folyamatos emelkedése érződik a XI. kerületi centrumban is.
„Folyamatosan igyekszünk optimalizálni a bérlői mixet és olyan új üzletekkel gazdagítani a választékot, amelyekre vásárlóink igénye a leginkább irányul. A magas minőség és szolgáltatás elkötelezettjei vagyunk minden tekintetben, így a bérlői összetétel meghatározásában is!” – hangsúlyozta Galyas Adré.

Az igazgató elmondása szerint az Allee forgalomdinamikája jó, folyamatosan növekedni tud. Valamennyi üzlettípus növekszik, ami a kényelmi szolgáltatások széles tárházát is magában foglalja. A bevásárlóközpont igazgatójától megtudtuk: a plusz szolgáltatások között szerepel többek között a parkolás kényelmi funkciókkal (bankkártyás fizetés, paypass fizetés, SMS parkolás), az ingyenes wifi-használat, a baba-mama szoba, a talált tárgyak osztálya, a ruhatár, a csomagmegőrző, a telefontöltés, vagy az Allee vásárlási utalvány. Érdemes megemlíteni, hogy a budai bevásárlóközpont azon rászorulók számára, akiknek szükséges a mozgáshoz, esetleg mozgáskorlátozott, vagy nehezebben mozgó idős személyt kísérnek, a kényelmesebb közlekedés érdekében ingyenesen igénybe vehető kerekesszéket biztosít. Mindemellett az Allee új kényelmi szolgáltatásokkal is várja a vásárlókat, mint például a postaautomaták, a cipőtisztító, vagy az állatjárgány. Az Allee állatbarát bevásárlóközpont, a közösségi terekbe és az állatbarát piktogramokkal megjelölt üzletekbe a kutyáikkal együtt mehetnek be a vásárlók.
Az aktivitásokat, promóciókat a vásárlók igényeihez és a szezon kívánalmaihoz igazodva kiemelten kezeli a budai bevásárlóközpont: például A kávé világa – kiállítás és ingyenes barista bemutatók, A tenger világa – interaktív kiállítás gyerekeknek, Kajak-kenu kiállítás augmented reality élménnyel, igazi medencével, kajakozással, Operamesék a kifutón – divathetek és operatörténeti kiállítás, Design Karácsony – művészi karácsonyfák kiállítása, Kreatívműhely gyerekeknek és felnőtteknek programok szerepeltek és szerepelnek idén az Allee kínálatában.

A Klépierre bevásárlóközpontjaiban is számos kényelmi szolgáltatás várja a vásárlókat. Ezek között szerepelnek például az olyan nem mellékes dolgok is, mint a mosdók, hiszen ez a terület az az ételudvaron túl, ahol a vásárlás alatt szinte mindenki megfordul. A baba-mama szobákra is kiemelt figyelmet fordítanak. Mint megtudtuk, a létesítményekben igyekszenek olyan atmoszférát teremteni a betérő családok számára, hogy pici babával se okozzon gondot egy néhány órás bevásárlás. „Amit kiemelnénk, hiszen az egyik legfontosabb szolgáltatásunknak tartjuk: a Corvin Plaza és az Alba Plaza ingyenes stylist tevékenységét, amely segítséget nyújt, ha bizonytalanok vagyunk” – említette Polgári Noémi.

Minden nap nyitva

Már‒már feledésbe merül az az időszak, amikor kötelezővé vált a vasárnapi zárva tartás, ami 2015. március 15. napjától lépett életbe és élt egészen addig, míg a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzésre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi XXIII. törvény (“Módosító Törvény”) 2016. április 16-án hatályba nem lépett. Ettől az időponttól kezdődően a jogszabályi rendelkezések ismét lehetőséget adnak minden kiskereskedelmi egység számára, hogy vasárnap is nyitva tartsanak. A bevásárlóközpontokat tekintve azok a létesítmények kinyitottak, amelyekben működik mozi, illetve találhatók éttermek, kávézók, valamint azok a szolgáltatók és kereskedelmi üzletek, shopok is kinyitottak, amelyek nem estek a törvény hatálya alá. Érdekes, hogy bár a forgalmat tekintve vasárnapi zárva tartás miatt visszaesést tapasztaltak a bevásárlóközpontok, szombatonként mindig nagy zsúfoltságra kellett készülni.
A vasárnapi boltzár időszakát is figyelembe véve az Országos Kereskedelmi Szövetség októberi tájékoztatása szerint idén kiemelkedő volt a kiskereskedelmi forgalom; a januártól-augusztusig tartó időszak növekedése bizakodásra ad okot: 2016-ban is akár 5 százalék körüli növekedéssel lehet számolni, míg korábban még csak 3-4 százalékot vártak.

Érezhető a bővülés

Az MBSZ főtitkára a TermékMixnek elmondta, a központok visszajelzése alapján elmondható, hogy itt is érezhető a kereskedelem bővülése. Ez a pozitív vásárlói kedv, illetve a kereskedői aktivitás érzékelhető a bevásárlóközpontokban is. Balatoni Judit elmondta: „vannak, akik expanzióban vannak, szeretnének üzletet bővíteni, újat nyitni”.

„Véleményünk szerint fontos volt a vasárnapi nyitva tartások újra bevezetése, hiszen ez nagyon sokak számára teremtette meg ismételten a lehetőséget arra, hogy kényelmesen vásárolhasson a szabadnapján” – hangsúlyozta Galyas André. Az igazgató megemlítette, hogy a szombatra összesűrített vásárlási lehetőség, olykor a vásárlások elhalasztását hozta magával. Jól jelzi a vasárnapok fontosságát, hogy az újra bevezetés után röviddel már visszaálltak azok a vásárlószámok, amelyek a vasárnapi zárva tartás bevezetése előtt jellemezték a bevásárlóközpontok piacát.

„Nehéz heves érzelmek nélkül beszélnünk az elmúlt időszakról. Úgy gondoljuk, hogy egy nagyon szükségtelen döntés volt, amely maximálisan felbolygatta a kereskedelmi életet, annak minden résztvevőjével” – mérlegelt Polgári Noémi, aki úgy véli, hogy minden bizonnyal egyetlen bevásárlóközpont sem élte meg jól ezt az egy évet ‒ ahogy a Klépierre sem ‒ annak ellenére, hogy számokban nem tapasztaltak visszaesést. „De ami a legfontosabb: a bérlőinkkel együtt mindennél jobban örülünk annak, hogy újra visszatért a régi rendszer. Úgy véljük, hogy idő, míg minden normalizálódik, de jó úton haladunk efelé” – jegyezte meg a marketing vezető.

 

 

(TERMÉKMIX - 2016. decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek