Határ a csillagos ég - Márton Tiborné Zsuzsa, a MOM Park SPAR szupermarket áruházvezetője

Kereskedelem
Tipográfia

A MOM Park SPAR szupermarket közel három évvel ezelőtti nyitása óta számos szakmai elismerést bezsebelt. Márton Tiborné Zsuzsa áruházvezetővel arról beszélgettünk, hogy mitől lehet kiemelkedően sikeres egy áruház, mit kedvelnek a vevők és mivel lehet növelni az áruház vonzerejét.

» Mi tart az áruház jellegzetességének, megkülönböztető vonzerejének?

A 2013-ban teljes körűen felújított szupermarket tágas terei, az eladótér egyedisége, a kényelmes vásárlási lehetőség és a bőséges áruválaszték a megnyitás első pillanatától kezdve mindenkinek tetszett. Úgy érezték magukat a külföldiek is itt, mintha otthon lennének és ezt a színvonalat azóta is tartjuk. Az egy vásárlásra jutó kosárérték az átlagosnál magasabb: áruházunk vevőszámban és a vásárlások értékében egyaránt élen jár. Szoktam is mondani, hogy ez a SPAR legszebb, és legegyedibb boltja, ilyet nehezen találni máshol.

 » Mit tart az áruház erősségeinek?

SPAR MOM 1

Egyértelműen a frissáru választék az áruház legnagyobb vonzereje és erőssége: a zöldség-gyümölcs részleg, a hús és csemegepult, és a pékség kínálata.

A hústermékeknél előnyt jelent, hogy a lánc saját húsüzeméből érkezik a kínálat egy jelentős része. Vevőink ismerik és megbíznak ezen termékekben. Különleges a borkihelyezésünk: olyan, mintha egy pincészetben járnánk. Az óriási kínálatban minden kategória megtalálható, de jellemzően a minőségi borok a legkeresettebbek.

» A fogyasztói szokások időről időre változnak, mik a tapasztalatok ezzel kapcsolatban?

Átalakulóban van a fogyasztás. Míg korábban az alacsonyabb árszintű termékeket választották az emberek, addig manapság nagyobb hangsúly kerül az egészséges táplálkozásra, vásárláskor pedig a minőségi termékeket részesítik előnyben a vásárlóink, szinte valamennyi kategóriában.

 » Mi a legfontosabb a vevőnek?

SPAR MOM 2

A vásárló számára egy szupermarket esetében az árubőség, és a megfelelő kínálat nagyon fontos, és persze a magas szintű kiszolgálás is központi szerephez jut. Kulcskérdés, hogy mindig megtalálja azt, amit éppen szeretne, a ritkaságot is. Az ide járó vásárlóközönség elvárja a széles minőségi választékot, és úgy gondolom, hogy olyan árukínálattal tudjuk itt megfogni őket, amilyet csak kevés helyen képesek elérni.

» Milyen elemek jelennek meg a választékban a vevőkör igényeire szabottan?

SPAR MOM 3

A láncon belül nálunk vezették be első­ként teszt jelleggel az Angus marha termékeket. Az üzletben friss halat is árusítunk, amit megszoktak, keresnek és szeretnek a vásárlók. Kiemelkedően széles sajtválasztékkal rendelkezünk, amelyben a különlegességek éppúgy megtalálhatók, illetve ugyanez elmondható a húskészítményekről is. A csemegepultban olasz, spanyol szárított sonkát, különlegesen érlelt szalámikat is kínálunk. A SPAR to Go részlegünket pedig, ahol kedvező áron kaphatóak a szendvicseink és grilltermékeink, a sikerre való tekintettel hamarosan ki fogjuk bővíteni.

» Mekkora az áruház vonzáskörzete, hány vásárlót szolgálnak ki?

Havonta több mint 130 ezren látogatják az üzletet. Átmenő forgalom szinte egyáltalán nincs. A vásárlóink több mint 80 százaléka törzsvásárló, akik közül sokan a környéken laknak vagy dolgoznak, úgyhogy napi szinten térnek be hozzánk, rajtuk kívül a közeli hotelből turisták is érkeznek szép számban. A vevőkörben minden korosztály képviselteteti magát, a diákok azért, mert itt van a testnevelési egyetem, üzletemberek és üzletasszonyok, akik a házban dolgoznak, illetve a környéken lakó nyugdíjasok. A vevők egy része névről ismeri a pultoknál dolgozókat. Akik itt szeretnek vásárolni, azok nem mennek máshova.

Éppen ezért szeretnék még több új terméket, akár a gourmet választék bővítése tekintetében, hogy ne is forduljon meg a fejükben, hogy máshova mennek. Üzletvezetőként az a célom, hogy minél több és szebb, minél különlegesebb termékeink legyenek, amiket minél többen keresnek. A határ a csillagos ég.

» Hogyan változott a forgalom a vasárnapi újra nyitás hatására?

Visszaálltunk a korábbi menetrendre: vasárnaponként 8-tól 20 óráig tartunk nyitva. A hétköznapokon egyenletes a forgalom, a hétvége hagyományosan mindig erős. A magyarok még mindig péntekre ütemezik a nagybevásárlást, egy részük tette át vasárnapra, hiszen a bevásárlóközpont üzleteibe is többen jönnek vásárolni hétvégén. Új vevőket és nagyobb forgalmat nem generál a hétnapos nyitva tartás: jellemzően a vevőszám eloszlását tapasztaljuk.

» Milyen vevői visszajelzéseket kapnak?

A vevőkör elvárja a jó kiszolgálást, és hogy kedvesek legyenek hozzájuk az eladók. A visszajelzések pedig azt mutatják, hogy elégedettek. A jót is elmondják, aminek nagyon örülünk, de a kritikát is, amiből tanulunk, és az alapján megpróbálunk változtatni. A fő célunk, hogy mindig elégedetté tegyük őket.

» Mennyire stabil a dolgozói kör?

SPAR MOM 4

Jelenleg 68-an dolgozunk a szupermarketben. Van egy kemény mag, amellyel a nyitás óta együtt vagyunk, néhány kollégával pedig évtizedek óta együtt dolgozunk. A támogató-segítő munkahelyi légkörnek nagy szerepe van az eredményességben. Mindenki tanul egymástól, a régiek és a fiatalok is. Sok fiatal dolgozik nálunk, akiket szívesen tanítanak az idősebbek. A dolgozók lojálisak a céghez és érzik, hogy meg vannak becsülve. Van, aki például elmehetne sajtmesternek, annyira kiképezte már magát a témában, mert érdekli és ezáltal ismeri a kategóriát. Aki a kereskedelemben dolgozik, a legfontosabb, hogy szeresse az embereket, értsen ahhoz, amit csinál, és türelmes legyen.

16 éves korom óta vagyok a szakmában. Voltam tanuló, pénztáros, pultos. Mielőtt a SPAR megvette volna a Plus áruházakat, a diszkont kategóriában dolgoztam. A SPAR-nál ismét közel kerülhettem az emberekhez, most már újra közvetlenül ki tudom szolgálni a vevőket.

A vezetőség kikéri a véleményünket és elfogadja a kezdeményezéseinket. Hagynak kibontakozni, itt megvalósíthatja magát az ember. Persze azért, hogy ez minden nap így legyen, sokat kell dolgozni, mégpedig együtt, a csapattal. Együtt kapunk ki és együtt tudunk győzni is. Nagyon szeretek itt dolgozni, mindennél jobban szeretem a szakmámat.

 

(TERMÉKMIX - 2016. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek