Interjú
Tipográfia

A magyar multinacionális cég, a Vajda-Papír Kft. tulajdonosát, ügyvezető igazgatóját, ­Vajda Attilát arról kérdeztük, mi is volt a siker titka eddig, és hogyan is épül bele a jövőjük stratégiájába az óriási, 11 milliárd forintos dunaföldvári beruházásuk.

» A Vajda Papír közel 20 év alatt szinte a nulláról kezdve Európa-szerte több száz főt foglalkoztató, 26 milliárd forintos árbevételű nemzetközi nagyvállalattá alakult. Elmondaná, mik voltak a legnagyobb mérföldkövek a vállalkozás életében?

Ma vállalkozások kapcsán a legnépszerűbb szavak egyike a „start-up”, amit pár éve még „garázscégnek” neveztek. Nem feltétlen kenyerem hangzatos szavak, kijelentések használata, jelen esetben viszont azt kell mondjam, hogy a Vajda-Papír Kft. valóban – a szó szoros értelmében – garázscégként indult: első telephelyünk egy bérelt garázs volt. Családtagok segítségével munka után gyártottuk a toalettpapírt.

Ezután a világszínvonalú technológia alkalmazása melletti elkötelezettségünk jegyében folyamatosan invesztáltunk új feldolgozó gépsorokba, valamint a meglévők modernizálásába, de van pár mérföldkő a Vajda-Papír életében, amelyek ehhez képest is kiemelkedőek, illetve a mai piaci helyzetünk alapjául szolgálnak.

Jelentős lépés volt, hogy 2008-ban építettük fel a jelenlegi Budapesti gyáregységünket.

Majd 2011-ben, nagyvállalattá válásunkkal párhuzamosan kezdtük el kialakítani a méretünknek és a piaci környezetnek megfelelő vállalati struktúránkat, amely azóta is – a természetes szervezeti fejlődés és fejlesztések mellett – a működési struktúránk alapjául szolgál.

2013-ban váltunk szó szerint nemzetközivé, amikor lehetőség nyílt a norvégiai gyáregységünk megvásárlására, amelynek köszönhetően a már addigra jelentős skandináv vevőkörünk további bővítése, ezáltal a régión belüli piaci pozíciónk erősítése vált lehetővé.

A jelent tekintve elérkeztünk vállalatunk életének eddigi legnagyobb mértékű beruházásához, a Dunaföldváron épülő papírgyárunkhoz. A több mint 11 milliárd forintos, vertikum- és kapacitásbővítő, alapanyaggyártó portfóliójú fejlesztés eredményeként egy 20 hektáros területen épülő, 23 ezer négyzetméteres üzemben a tervek szerint évente mintegy 35-40 ezer tonna papírt állítunk majd elő, amellyel a mostani alapanyagimportunk kétharmadát kiválthatjuk, valamint több, mint 100 új munkahelyet teremtünk.

» Amikor a garázsból elindultak, hitte volna, hogy a cég valamikor majd olyan hazai vállalkozássá nő, amelynek külföldön is vannak leányvállalatai, és 11 milliárdos beruházást tud indítani?

Valótlant állítanék, ha azt mondanám, hogy mindent előre láttam, de egy jövőkép és a már említett jövőbe vetett hit nélkül nem érhettük volna el a mai eredményeket, beleértve az új dunaföldvári terveket is.

» Kétszer is említette a stratégiai jelentőségű zöldmezős beruházást, amelynek keretében hatalmas gyárat építenek Dunaföldváron, 4,5 milliárdos kormányzati nagyvállalati támogatással. Ezt hogyan érték el politikai döntéshozóknál?

A pályázati kiírások – a Nagyvállalati Beruházási Támogatás (NBT) esetében is – nyilvánosak, minden, a kiírási feltételeket teljesítő pályázó számára elérhetőek. Nem a dunaföldvári beruházásunk az első, és remélhetőleg nem is az utolsó, amely kapcsán különböző támogatási pályázatokon részt veszünk.

A siker feltétele itt is a már említett kemény munka és a megfelelően előkészített üzleti terv. Van jövőképünk, további munkahelyeket hozunk létre, világszínvonalú technológiát alkalmazunk, növeljük az exportpiacokon a versenyképességünket. A munkahelyek, a növekvő forgalom, mind-mind adóteljesítményünk növekedését, így a magyar gazdaság növekedését is szolgálja. Ezt a jelen beruházás kapcsán a támogatás megítéléséről döntők is így látták.

» A földrajzi elhelyezkedésnek stratégiai jelentősége van egy vállakozásnál. Miért pont Dunaföldvárra esett a választás?

Vállalatunk számos szempontot figyelembe vett, amikor legújabb gyártóegységünk leendő helyszínét kiválasztottuk: a technológiához szükséges infrastruktúra elérhetősége (a tissue-papírgyártás viszonylag nagy vízigénnyel rendelkezik), megfelelő képzettségű és számú munkavállaló, logisztikai szempontok, jó együttműködés a településsel, stb. Mindezek alapján döntöttünk Dunaföldvár mellett.

» Mikor indulhatnak a gyártósorok? Milyen termékeket készítenek majd itt?

Az új telephelyünkön 2018 első negyedéves indulással higiéniai-alappapír gyártását és feldolgozását tervezzük. A szakzsargonokat mellőzve: toalettpapír és háztartási papírtörlő termékek előállítására fókuszálunk mind a fogyasztói, mind az intézményi piacot megcélozva. Mind a gyártás, mind a feldolgozás terén a jelenleg elérhető legmodernebb technológia mellett döntöttünk.

» Egyre nehezebb Magyarországon szakképzett munkaerőt találni, illetve megoldani az utánpótlást. Látnak lehetőséget együttműködni a helyi szakképző iskolákkal?

A papírgyártás és feldolgozás valóban szakképzett munkatársakat, speciális szaktudást igényel. Ennek biztosítása érdekében vállalatunk kész támogatni ill. feléleszteni a papíripari szakemberek képzését, együttműködve számos felső- és középfokú oktató intézménnyel. A környékbeli iskolákkal is hamarosan megindul a kapcsolatfelvétel, részletesen megvizsgálva a közös oktatás, képzés esélyeit.

» A Dunaföldváron megtermelt papír hová kerül majd?

Jelenleg a budapesti üzemünkben gyártott termékekhez az alapanyagot külső forrásból szerezzük be. Nagyrészt ennek a kiváltását szolgálja az új üzem, ezzel is tovább javítva az ellátási, értékteremtési láncon belüli biztonságot.

» A vállalkozás alaposan megnőtt, így biztosan a dolgozóik száma is nőtt, így a munkavállalói kultúrájukkal is foglalkozniuk kellett? Mit tartottak szem előtt ezen a területen?

Jelenleg több mint 300 főt foglalkoztatunk Budapesten, 100-nál többet a norvégiai üzemünkben és szintén 100-nál több munkahelyet teremtünk a dunaföldvári beruházásunkkal.

Az alacsony fluktuáció, a „családi vállalkozás” atmoszférája azt jelzi számomra, hogy kollégáim a biztos munkahelyet, a személyes fejlődési lehetőségüket és a kollegiális légkört látják a Vajda-Papírban, mint munkaadóban.

» A szervezetek növekedésével szükségesen együtt jár, hogy a tulajdonosi és a vezetési szerepkörök szétváljanak, és hogy a vezető delegálni tudjon feladatokat a management többi szereplőinek. Hogyan működik ez önöknél?

Ahogy és amilyen ütemben nőtt a Vajda-Papír Kft., egyértelmű volt, hogy a vállalkozásba bevont családtagok, illetve az én feladatköröm is átalakul. Amellett, hogy megpróbálunk mindent megtenni, hogy nagyvállalatként is megőrizzük egy családi vállalkozás pozitív elemeit, mint például hogy ajtóm mind a mai napig nyitva áll – munkakörtől és beosztástól függetlenül – minden kollégám előtt (talán csak a szükséges 5-10-15 perc „megtalálása” nehezebb a zsúfolt naptárban), ma egy nagyvállalati struktúrában dolgozunk a cég minden területén. Ezzel együtt járt, hogy a szerepem egyre inkább a stratégiai iránymutatásra és a nagyobb beruházási projektekre összpontosul.

» Hogyan fogalmazná meg röviden társaságuk szerepét a világban?

A küldetésünk és feladatunk, hogy az emberek mindennapjait könnyebbé tegyük megoldást kínálva minden, a higiénia papírtermékekkel összefüggő szükséglettel, problémával összefüggő helyzetben. Az Ooops! márkánk szlogenje is erre utal: Ooops! Minden Esetre!

Személyesen pedig mindig ugyanahhoz a vezérelvhez térek itt vissza: hiszem, hisszük, hogy mindig lehet javulni, jobban teljesíteni és ennek elsősorban a kemény munka, az elkötelezett munkatársak jelentik a bázisát.

» Állásinterjúkban teszik fel a kérdést, de egy cégnél is érdekes lehet: Hol látja a Vajda-Papír Kft.-t öt év múlva?

A jövőt számunkra egyértelműen a további növekedés, piaci térhódítás jelenti. A jövőkép mindig is nagy szerepet játszott a Vajda-Papír Kft. sikereiben. Ez lehet 2 év, 5 év vagy akár 10. Bár csak most tettük le a dunaföldvári beruházás alapkövét, de stratégiai szinten már a 3-4-5 év múlva esedékes tervekről beszélünk, amelyek részletei a maguk idejében kerülnek nyilvánosságra.

 

Kiszámíthatóság és biztos alapok a Vajda-Papír Kft.-nél:
„A hatékonyság a papíripar talán legjellemzőbb ismérve”

 

A Vajda-Papír Kft. a 18 éves történetével, folyamatos és fenntartható fejlődésével nem csak kereskedői és beszállítói körökben számít megbízható partnernek – véli Poprády Péter, a Vajda-Papír Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója. A hazai higiéniaipapír-gyártás meghatározó szereplője jelenleg a higiéniai papíráruk legjelentősebb hazai exportőre is.

Poprady Peter Vajda Papir kft w» Az új papírgyári beruházás előtt álló Vajda-Papír Kft.-nek sikerült regionális nemzetközi jelentőségű papírgyártóvá és -feldolgozóvá válnia. A teljes magyar fogyasztói piacot tekintve hogyan látják a gyártó szerepét?

A teljes magyar fogyasztói piacot tekintve közel 30%-os értékbeni részesedéssel (Nielsen és a Vajda-Papír saját forrása) egyértelműen piacvezetők vagyunk. Mára a cégcsoportnak több mint 400 munkatársa van, nagyon alacsony fluktuáció mellett. Elmondhatjuk, hogy világszínvonalú technológiával dolgozunk, ami azt is jelenti, hogy a környezettudatosság minden folyamatunkban, tevékenységünkben megjelenik.

Külön öröm számunkra, hogy 2016 során az ún. branded (márkás) termékeket tekintve is nagyot léptünk előre, elsősorban az Ooops! márkánknak köszönhetően és a stabil második helyet foglaljuk el. Mindezt egy növekvő piacon, azaz azt a piaci növekedést jóval meghaladó fejlődéssel értük el.

» A 100%-ban magyar tulajdonú Vajda-Papír Kft. a nemzetközi piacon is megállja a helyét. Milyen termékkörrel vannak jelen ma a magyar és a nemzetközi piacon?

A Vajda-Papír Kft. a magyar higiéniai papírpiac vezető szereplője, termékeink lefedik a kategória teljes skáláját: toalettpapírtól és háztartási papírtörlőtől kezdve, papír zsebkendőn és dobozos kozmetikai törlőkendőkön keresztül egészen a szalvétákig, valamint az intézményi felhasználású higiéniai papírtermékekig bezárólag.

Ahogy korábban említettem, az Ooops! márkánknak és számos hazai, valamint európai szinten jelentős kiskereskedelmi láncnak szállított sajátmárkás termékeinknek köszönhetően nemcsak a magyar piac első számú beszállítói vagyunk, de Európa több országában is kiemelkedő pozícióval rendelkezünk.
Mára több, mint 20 országba exportálunk, vevőink között számos nemzetközi kereskedelmi lánc megtalálható. Kiemelném – a magyar vállalkozások körében, már csak a földrajzi távolság miatt is, igazi unikumnak számító – skandináv (norvégiai) leányvállalatunkat. Skandinávia, mint célpiac már az ottani beruházásunk előtt is nagy szerepet játszott a Vajda-Papír Kft. életében. Az eltelt évek során ez a folyamat erősödött, és ma is jelentős forgalmat bonyolítunk le a budapesti üzemünkben előállított termékekkel az észak-európai országok irányába.

» A finanszírozók számára mit tud nyújtani ma a társaság?

A higiéniai papíráru kategória kiskereskedelmi forgalmát tekintve vezető helyen áll az FMCG termékeken belül, azaz nem csak a gyártóknak, forgalmazóknak, de a kiskereskedelmi partnereknek is kiemelt fontosságú. Ezen túlmenően általánosságban elmondható, hogy minimum a GDP növekedési ütemével nő a szegmens fogyasztása is. A közép-kelet-­európai szintet tekintve, még bőven van növekedés tartalék a fogyasztásban a nyugat-európaihoz képest, nem is beszélve a közel kétszer olyan magas skandináviait figyelembe véve.

A Vajda-Papír Kft. a 18 éves történetével, folyamatos és fenntartható fejlődésével nemcsak kereskedői és beszállítói körökben számít megbízható partnernek, de ugyanez elmondható a működési finanszírozásban résztvevő pénzintézetek részéről is, amelynek talán legjobb bizonyítéka a jelenleg folyó dunaföldvári beruházásunk.

» Fennállásuk óta több külső gazdasági sokk is nehezíthette működésüket. Mi a papíripar legjellemzőbb ismérve?

A hatékonyság a papíripar talán legjellemzőbb ismérve; e nélkül nem is működhet az üzleti modell. Az iparág jellemzően ciklikus – különösen az alapanyagárakat illetően. Ezt elsősorban a gyártás hatékonyságával és szükség esetén a piaci árak módosításával próbáljuk kiszámítható és tervezhető egyensúlyban tartani.

» A környezettudatosság egyre erősebb jelenléttel bír a fogyasztók mindennapjaiban is, egy felelős vállalat ma már nem létezhet fenntarthatósági stratégia nélkül. A Vajda-­Papír Kft. cégfilozófiájának is része a fenntarthatóság, amit azonban nem csak a modernizáció képvisel. A vállalat működésének mely területeire terjed ki a fenntarthatóság?

A köztudatban a fenntarthatóság szinte csak a környezetvédelemmel kötődik össze. Természetesen a környezettudatosság a Vajda-Papír Kft. életében is kiemelt szerepet játszik, illetve valamennyi folyamatunk szerves részét képezi – a beszerzéstől a gyártáson át egészen partnereink kiszolgálásáig. Nem is lehetne ez másképp, hiszen a skandináv piacon e tekintetben nagyon magasak az elvárások.

A mi esetünkben azonban kiemelném, hogy a fenntarthatóság nem korlátozódik a környezettudatosságra. Az üzleti modellünk felépítése során is erre törekszünk, hiszen a mi iparágunkat, a tissue / higiéniai papíripart az intenzív beruházás igény és a hosszútávú elkötelezettség jellemzi, ez pedig fenntarthatóság nélkül nem kivitelezhető.

» Úgy tűnik, üzleti sikereikben sokat köszönhetnek Skandináviának. Mekkora jelentőséggel bír a skandináv piac a cég életében, külpiaci tevékenységében?

A töretlen növekedés és a piaci lehetőségek ideális egybeesése kapcsán került sor 2013-ban a norvégiai gyárunk megvételére, ami nagyon jó döntésnek bizonyult: a svéd, norvég, dán piacokon jelentős piaci pozíciókkal rendelkezünk és az Ooops! márkájú termékeink is egyre több kereskedelmi partner polcain jelennek meg.

» Nemzetközi szinten mennyire állja meg a helyét környezetvédelem és az energiahatékonyság szempontjából az új papírgyártó üzem?

A Vajda vállalatcsoport alapértékeinek és tevékenységének egyik sarokköve a környezettudatos működés. Ez nem csak a létesítendő telephelyünkre igaz, de ugyanígy a már létező és évek óta ezt az elvet követő budapesti és norvégiai (Drammen) gyáregységeink esetében is. Ez egészen az alapanyagbeszerzésünktől az energiafelhasználásunkig igaz, és számos nemzetközi elvárást teljesítő tanúsítványaink igazolják, amelyek nélkül pl. nem is lenne lehetőségünk a skandináv piacokon történő megjelenésre.

» Az Ooops! a legfiatalabb márkájuk, mégis talán a legerősebb prémium termékeiket képviseli a kategórián belül. Milyen fejlesztéseken estek át a termékek, hogy a változó fogyasztói igényeknek megfeleljenek?

A fogyasztók egyre igényesebbek, folyamatosan nő az elvárásuk a higiéniai papír termékekkel kapcsolatban. Emellett a piaci körülmények is változnak. Ha már a korábban említett fenntarthatóságra utalok vissza, a piaci pozíciónk csak úgy tartható fenn, illetve javítható tovább, ha az ezeknek a változó igényeknek, körülményeknek meg tudunk felelni.

Ennek jegyében kb. 2 évvel ezelőtt kezdtük el megújítani az Ooops! választékunkat. A ma látható letisztult termékportfólió, napjaink használati és kényelmi elvárásának megfelelő csomagolás, illetve a kategóriákban meghatározó és egyedi megoldások jellemzik a termékeinket.
Külön kiemelném a piacon elsőként általunk bevezetett könnyen nyitható és visszazárható, „Open&Close” fantázianévvel ellátott csomagolást a nagycsomagos Ooops! papírzsebkendők esetében.
Vagy akár az újonnan piacra dobott Ooops! Maxi konyhai törlőnk előperforált belső dudáját, aminek köszönhetően a fogyasztó könnyen kiválaszthatja, hogy a külső részéről vagy a közepéről szeretné a tekercset megkezdeni.

» A társadalmi felelősségvállalás (CSR) ma már kiemelten fontos egy vállalat működésében. Hogyan, milyen CSR programmal kívánnak jelen lenni a dunaföldváriak életében?

Vállalatunk nemcsak a környezet, de a társadalom irányában is elkötelezett. A számos ad-hoc, különböző szervezeteknek nyújtott támogatásaink mellett, marketing és kommunikációs tevékenységünk szerves részét képezi a társadalmi felelőségvállalás, amelynek egyik példájaként megemlíthető a gyerekek (alsó tagozatos) számára kiírt rajzpályázat a fenntartható fejlődés, azon belül is a „papír útja” témakörben. A nyertes rajzok azóta egyes Ooops! termékeink csomagolásán is megjelentek.
Cégünk mindig szoros kapcsolatot ápol a tevékenysége által érintett települések vezetésével és civil szervezeteivel, és ez nem lesz másként Dunaföldvár esetében sem. Rövid időn belül áttekintjük azokat a lehetőségeket, melyeken keresztül a Vajda vállalatcsoport bekerülhet a város „vérkeringésébe”, jelen lehet a mindennapjaiban.

 

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek