Interjú
Tipográfia

Évi 1,2 milliárd darab, vagyis másodpercenként 50 darab 250 ml-es alumínium italdoboz és doboz­tető gyártása mindenképp nagy sajtóvisszhangra talál. Kiváltképp, ha egy 100%-ban magyar tulajdonú cégről van szó. A HELL cégcsoporthoz tartozó QUALITY PACK Zrt. vezetőjé­vel, Csereklye Barnabással beszélgettünk.

» Idén nyáron kezdte működését Magyarország első alumínium italdoboz gyára, a QUALITY PACK, a HELL cégcsoport tagjaként. Miért volt szükség a gyár létesítésére?

Mivel Magyarországon eddig nem volt ilyen gyár, minden vállalat import útján szerezte be az alumínium dobozokat, ami nagy szállítási költséget és árfolyam­kockázatot is jelentett minden hazai italtöltő vállalkozás számára. A HELL piaci növekedésével már nem tudtak lépést tartani a korábbi italdobozszállító partnerek, így már évekkel ezelőtt látható volt, hogy idővel szükségünk lesz egy saját italdoboz gyárra, hogy a hosszú távú fejlődésünket külső kapacitásbeli problémák ne veszélyeztessék.

» Honnan szerezte be eddig az ital­dobozokat a HELL?

Európában jelenleg négy nagy italdobozgyártó van jelen; a Ball, a Crown, az Ardagh és a Can-Pack. Ezeknek a nemzetközi vállalatoknak világszerte vannak gyáraik. A HELL az italdobozokat főleg a Can-Pack lengyelországi gyárából és az Ardagh ausztriai gyárából szerezte be.

» Hogyan zajlott a beruházás?

Az alumínium italdoboz gyár 2017 tavaszára mindössze nyolc hónap alatt épült fel. Mivel korábban még nem volt tapasztalatunk az italdoboz-gyárépítésben, a zöldmezős beruházáshoz kulcsrakész megoldást kerestünk.

Az amerikai rendszerintegráló a legjobb árat tudta adni, mivel nem csak mérnöki munkát végzett, de a gépek többségét is ő gyártotta. A feladata, a folyamatos oktatások mellett, kiterjedt az építkezés felügyeletére, a gépsorok leszállítására, összeszerelésére, beüzemelésére és a kereskedelmi gyártás beindítására. A gyártás megkezdésétől számított egy évig nyolc szakembert biztosít számunkra a helyszínen az amerikai cég, akik végig kísérik a 12 hónapos felfutási időt, ezzel biztosítva a szerződésben rögzített KPI célok elérését.

A csarnok tervezésénél figyelembe kellett venni azokat a feltételeket, amelyek hozzájárulnak ennek a gyáróriásnak a hibátlan és pontos működéséhez. Ennek érdekében szükség volt többek között technológiai gépalapok készítésére, amelyek alá speciális, antivibrációs panelek kerültek, ezzel balanszírozva az egy-egy présgép által kifejtett 165 tonnás hidrosztatikus nyomást.

» Hogyan jellemezné a gyár működését?

A legkiválóbb minőséget képviselő termékeinket mintegy 42.000 négyzetméteren elterülő üzemünkben állítjuk elő. Az alumínium italdobozok több mint 800 méter utat tesznek meg és 13 gyártási műveleten mennek keresztül, miközben számos ellenőrzésen esnek át. A gyárban évi 1,2 milliárd darab, vagyis másodpercenként 50 db, 250 ml-es alumínium italdoboz és doboztető fog elkészülni. A hihetetlen gyorsasággal előállított dobozokat a minőségi nyomdagépek magas felbontásban dekorálják, a technológiánknak köszönhetően pedig két különböző termék gyártása is lehetséges egy időben.

» A beruházáshoz 7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott egyedi kormánydöntés keretében a gyártó. Hogyan tudták meggyőzni a kormányt, hogy részt vegyen a finanszírozásban?

Az EKD (egyedi kormánydöntés – a szerk.) vissza nem térítendő támogatást a HELL cégcsoport mintegy 30 milliárd forintnyi beruházási terv megvalósításához nyerte el, melynek legfontosabb eleme, a közel 23 milliárdba kerülő alumínium italdobozgyár. A támogatás révén komoly fejlesztések valósulnak meg a töltőüzemi, logisztikai és kereskedelmi egységeknél is, az egész beruházással a HELL 2019 végig 320 új munkahely létrehozását vállalta, továbbá azt, hogy a csoport árbevételét közel 209 milliárd forinttal növeli a pályázatban rögzített bázishoz képest a fenntartás 8 éve alatt.

A HELL ENERGY márka 2006-os megszületését követően négy év alatt vált piacvezetővé Magyarországon és mára több mint 40 országból álló, világviszonylatban is számottevő exportpiaccal rendelkezik. A 2013-ban bevezetett XIXO üdítőital márkánk, amelynek legerősebb kategóriája a jegestea termékcsalád, a HELL ENERGY-hez hasonló gyors sikereket ért el egy még bonyolultabb és nehezebb piacon. Napjainkra hazánkban a legnagyobb challanger branddé vált és a fémdobozos kiszerelés megjelenésével az exportpiacok kapui is megnyíltak az innovatív magyar üdítőitalok előtt.

Büszkék vagyunk arra, hogy vállalatunk a multinacionális cégek által uralt üdítőital piacon az egyetlen 100%-ban magyar tulajdonú cég, mely dobogós pozíciókkal és piacvezetői státusszal rendelkezik.

Nemcsak hazánkban, de számos más országban is piacvezető szerepet töltünk be. A teljes árbevételünk több mint kétharmada származik exporttevékenységünkből, amelyet itthon fektetünk be, folyamatosan újabb fejlesztéseket generálva.

A cégcsoport az elmúlt hét évben közel 45 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre Magyarországon, és közel 600 embernek teremtett munka­helyeket az észak-magyarországi régióban. Folyamatos világszínvonalú beruházásaink, innovációink és munkahelyteremtéseink révén intenzíven támogatjuk Borsod-Abaúj-Zemplén megye fejlődését és a helyi lakosság munkavállalási lehetőségeit.

A dobozgyár beruházásunkkal egyedülálló stratégiai pozíciót szerzett a HELL cégcsoport az üdítőital szektorban, hiszen nincs másik olyan piaci szereplő jelenleg, amely az erős saját brand mellett, saját töltőüzemmel és saját alumínium italdobozgyárral rendelkezne.

hell

» És miért pont Szikszó?

Mint tudjuk, az üres dobozok jelentős helyet foglalnak el a szállításnál, ezért azt is mondhatnánk, hogy eddig nagy részben a levegőt szállítottuk drága pénzért. A dobozgyár a magas szállítási költségek megtakarítása miatt épült a töltőüzem közvetlen szomszédságában.

» Az új digitális korban az auto­ma­ti­zá­cióra épül a gyártási folyamat, mégis mintegy 320 új munkahelyet tudnak létesíteni a közeljövőben. Milyen munka­folyamatokhoz szükséges az emberi munkaerő?

A QUALITY PACK gyár megépülése egy 30 milliárdos, 2019 év végéig megvalósuló beruházási egység részeként épült meg, a fejlesztések a dobozgyár mellett más területekre is kitejednek, és összességében 320 új munkahelyet fognak teremteni. Cégünknél már 2016 végén, a próbaüzemet megelőző időszakban megindult a toborzási tevékenység. Először a különböző területek vezetői kerültek felvételre, ezt követően a termelés és az ahhoz szorosan kapcsolódó részlegekre fektettünk hangsúlyt középvezetői szinteken, majd szakképzett gépkezelői szinteken. A 2016-os 22 fős dolgozói létszám mára több mint 130 főre emelkedett. Ezzel elértük a kívánt dolgozói létszámot, amely 3 műszakban biztosítja a termelést a 2017-es évre vonatkozóan.

Ennyi alkalmazottra van szükség ahhoz, hogy a termelés a magas megbízhatóság mellett alacsony selejthányaddal, precíz pontossággal és nagy gyártási sebességgel tudjon azonos mennyiségben, komplett dobozokat (dobozt és tetőt) előállítani. A folyamat végén a fogyasztó kezébe kizárólag kiváló minőségű energia- és üdítőital kerülhet.

» A környezettudatosság, a fenntartható fejlődés folyamata hogyan jelenik meg a gyártásban?

Fontos megemlítenünk, hogy a világszínvonalú technológia és modern gyárépület mellett az alkalmazott technológia kiválasztásakor a környezetvédelmi szempontokra is nagy hangsúlyt fektettünk.

Olyan csomagolóanyagot állítunk elő, amely a végtelenségig, 100 százalékban újrahasznosítható. Egy alumínium doboz átlagosan 60 nap alatt kerül vissza a boltok polcaira, vagyis az újrahasznosítás, újragyártás és újraértékesítés körforgásába anélkül, hogy veszítene a minőségéből. Az alumínium újrahasznosításával 95 százalékkal kevesebb energiát használunk fel, így jelentős mértékben csökkentjük a CO2 kibocsátást. Ezen felül a gyártási folyamatot úgy alakítottuk ki, hogy a gyártás során a vízbázisú festésből és lakkozásból keletkezett vegyületeket ártalmatlanítjuk, mielőtt azok kikerülnek a légkörbe. A gyártási folyamat során keletkező szennyvizet a technológia szerves részét képező, saját tulajdonú szennyvízkezelő berendezéseinkkel tisztítjuk.
Ezek mind olyan tényezők, amelyek jelentősen hozzájárulnak azokhoz a környezetvédelmi törekvésekhez, amelyek ma már nélkülözhetetlen értékei egy fenntartható vállalkozásnak.

» Honnan szerzik be a szükséges alapanyagokat? Mennyire tudnak a magyar vállalatokra támaszkodni?

Mindig törekszünk a lehetőségeknek megfelelően a magyar vállalatokra támaszkodni, viszont a dobozgyártáshoz szükséges speciális méretű alumínium-tekercseket jelenleg csak Németországból tudjuk beszerezni. A gyártás közben keletkezett alumínium hulladékot is visszaszállítjuk a német gyártónak, aki újrahasznosítja és új tekercseket küld részünkre.

» Jelenleg az italdobozokat kizárólagosan a HELL ENERGY-nek gyártja a QUALITY PACK. Tervben van-e, hogy más vállalatok felé is nyitnak?

Alapvetően a HELL töltőkapacitásának kiszolgálására jött létre a dobozgyár, de a szabad kapacitását más vevők megrendeléseinek teljesítésére is használni fogja.

» Egy ekkora beruházás után mit tart a következő évtized legnagyobb kihívásának, ami a cég előtt áll?

Azt hiszem, nyugodt szívvel megállapíthatjuk, hogy a HELL cégcsoport világszinten is egyedülállót alkotott, és biztosak vagyunk abban, hogy megalapoztuk a következő 10 évünk fejlődési irányát is. Társaságunk legfontosabb feladata, hogy a HELL ENERGY Magyar­ország Kft-től megszokott megbízható, magas színvonalat fenntartva, kövesse a stratégiájában kijelölt irányvonalat és a szervezeti, valamint a gyártási struktúra adta lehetőségeket kihasználva biztosítsa az elvárt jövedelmezőséget.

» Milyen változásokra, innovációkra lehet számítani a csomagolók, illetve az italdobozok gyártása terén? Van hova fejlődni?

A HELL cégcsoport kiemelt missziója a folyamatos fejlődés és az innovatív megoldások keresése, amelyet a QUALITY PACK is fő céljai közé tűzött ki. A 28 európai országban levédetett, ujjbeggyel nyitható doboztetőnk egyedülálló újítás.

Elkövetkezendő éveinket a folyamatos fejlődés és növekedés jellemzi majd, hogy a megrendelők és a fogyasztók számára magasan a legkiválóbb minőségű termékeket biztosíthassuk, ezzel nagyban hozzájárulva a HELL ENERGY sikertörténetéhez.

 

(TERMÉKMIX - 2017 novemberi szám)

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek