Interjú
Tipográfia

Kiemelt szerepet kap az innováció az idén 25. születésnapját ünneplő dm drogérialánc életében. A webáruház és a törzsvásárlói program fejlesztése után egy egészen új támogatói kezdeményezéssel lép a piacra: a dmStart! Induljunk együtt! elnevezésű pályázattal kis hazai vállalkozásoknak lehetősége nyílik arra, hogy egyedi termékeik a szortimentbe kerüljenek. Interjú Józsa Mariannal, a dm cégvezetőjével.

» Milyen céllal indították el a dm új kezdeményezését, a dmStart!-ot?

Alapvetően olyan magyar cégeket keresünk, amelyek olyan innovatív magyar termékeket állítanak elő, amelyekkel a vevők mindeddig nem találkozhattak a dm polcain. Valójában együttműködési lehetőséget kínálunk olyan kezdő, magyar tulajdonban álló kisvállalkozások számára, amelyek a szépségápolási, háztartási- vegyi áru, valamint élelmiszeripari területeken egyedi, innovatív termékek gyártását tűzték ki célul. Hívhatnánk startup vállalatoknak is, azonban úgy érezzük, hogy ez a kifejezés inkább az IT-világra jellemző, nem annyira a kereskedelemre.
A dm polcain jó néhány éve kapható már olyan termék, amelyet egy családi vállalkozás hozott létre. Ez is azt mutatja, hogy van igény a programra.

 

» Mekkora érdeklődésre számítanak?

Őszintén hiszem, hogy sokan jelentkeznek majd. Szinte minden kategóriában naponta számos ajánlat érkezik be hozzánk belistázás, polcra helyezés reményében. És mi nem kívánjuk a szőnyeg alá söpörni ezeket a termékeket, hiszen tényleg rengeteg kreatív ötlettel találkozunk. Azonban egy szervezett formában nekünk is könnyebb felmérni, melyek azok az ötletek, illetve termékek, amelyeknek valóban lehet helyük a dm áruházakban, és amelyek iránt akár hosszabb távon is fennmaradna a vásárlói érdeklődés.
A most induló dmStart! minden jelentkező számára lehetőséget nyújt arra, hogy egy adott időszakban, 2019. január végéig azonos feltételek mellett benyújthassák ötleteiket, amelyeket egy szakmai zsűri fog megtekinteni és elbírálni, ezek után márciusban egy személyes bemutatkozási lehetőségre kerül majd sor, amikor a cégek lobbizhatnak a kiválasztott termékükért. Az elbírálási folyamat alatt az általános szempontokon kívül több kiemelt tényezőt veszünk majd figyelembe, ezek között szerepel a termék innovatív jellege, a dm-vásárlók igényeinek figyelembevétele, a termékek piacképessége és a fenntarthatósági szempontok.
A terv szerint 2019 áprilisában a nyertes pályázónak a dm együttműködési lehetőséget kínál annak érdekében, hogy a nyertes termék a dm polcain legalább hat hónapig megjelenhessen. Bízunk abban, hogy ezt a rendezettebb lehetőséget jól ki fogják használni a kezdő vállalkozások.

 

» A nyertes pályázóknak mi lesz a sorsuk az eltelt fél év után?

Amennyiben olyan sikeres termékkel jelentkezik egy cég, hogy azzal nemcsak elégedettek a vásárlók, de a fogyási adatok is azt mutatják, hogy kialakulhat egy folyamatos kereslet iránta, akkor a féléves bemutatkozási időszak után is bent tud maradni a dm kínálatában. Amit mindenképpen érdemes kiemelni, és ez az egész dmStart! programra jellemző, az a dm szakértelemnyújtása. A továbbjutó, nyertes cégeket igyekszünk majd minden olyan információval ellátni és a jó irányba terelni, amelyekkel segíthetjük őket a vásárlók elérésében. Példaként említhetem, hogy mit keres a vásárló, kell-e az adott terméken valamilyen változtatást eszközölni, amennyiben szükséges, tanácsadást nyújtunk design vagy csomagolási kérdésekben, vagy abban, hogy milyen termékinformációkkal kell ellátni a vevőket.
A receptúrába nem tudunk beleszólni, de az előfordulhat, hogy hiába van egy remek termékötlet, maga a csomagolás miatt nem éri el a vevőket. Ezek a kérdésfelvetések a kezdő vállalkozások esetében mindennaposak, hiszen kevés, vagy gyakran semmilyen tapasztalattal nem rendelkeznek. Mi a dm-nél azt nézzük, hogy egy terméknek el kell tudni adni önmagát. Nem állhat mellette egy eladó, aki bemutatja, kínálja, elmagyarázza, hogy milyen jó a beltartalma és mennyire megéri megvenni, kipróbálni.
Mindemellett azt, aki a dmStart! által bekerül a dm-hez, azt a saját marketingünkkel támogatjuk. Vagyis azokat a marketingeszközöket, amelyeket egyébként is használunk, legyen szó szólólapról, az active beauty magazinban való megjelenésről, vagy akár az online dm-es felületekről, megjelentetjük, hirdetjük ezeken a nyertes termékeket.

 

» Kik nyújthatnak be pályázatot?

Ahogy már említettem, a dmStart! program legfőbb célja az újonnan induló, illetve még nagyon fiatal, kezdő magyar tulajdonban álló vállalkozások felkarolása. Olyan cégek jelentkezésére számítunk, amelyek amellett, hogy innovatív termékfejlesztésekben gondolkodnak, a naggyá válási képesség is bennük rejlik, vagyis a nemzetközi piacon is értékelhető teljesítmény felmutatására képes ötletekkel tudnak előállni. Fontos, hogy kizárólag azon a magyar jog szerint működő, jogerősen bejegyzett mikro-, kis-, és közepes vállalkozások jelentkezését fogadjuk el, amelyek minimum 1 éve, legfeljebb 5 éve folytatnak kereskedelmi tevékenységet, és teljesen magyar, vagy többségi magyar tulajdonban állnak.

 

» Mely területeken várják a pályázatokat?

Ha a kategóriát nézem, akkor az egész dm kínálatát vehetjük, de elsősorban olyan termékterületeken várjuk az egyedi, kreatív termékeket, mint például a szépségápolás, azon belül a kozmetikumok és a higiéniai termékek, a háztartási-vegyi áru, illetve az élelmiszeripari, azon belül például a bioélelmiszerek vagy konvencionális élelmiszerek. Egy pályázó egyszerre akár több kategóriában és több termékkel is indulhat.

 

» A teljes pályázatot és marketingsegítséget nézve milyen összeghatárral támogatja a dm a nyerteseket?

Nincsen büdzsénk erre, vagyis rugalmasan fogjuk kezelni a pályázatok menetét. Alapvetően a dm célja az, hogy ha egy termék bekerül a polcokra, akkor az sikeressé váljon. Természetesen magának a pályázónak rendelkeznie kell egy saját marketingtervvel, hiszen a polcokon egy termék nehezen adja el magát önmagától. Ha a saját eszközeinket nézem, akkor a dm a maximális lehetőséget ki fogja használni, hiszen nekünk is az a célunk, hogy a nyertes termékeket minél előbb felfuttassuk és megismertessük a vevőkkel.

 

» Mi a tapasztalata, mekkora az esélyük a piacra való be­jutásra ezeknek a kis cégeknek?

Teljesen különböző, hiszen minden cég másként reagál a piac követelményeire és kihívásaira. Sok újdonsággal találkozom, de sok olyasmivel is, ami már létezik, azonban valamiben más, valamiben továbbfejlesztett. Amennyiben a dm-nél fantáziát látunk egy termék jövőjében, akkor nyitottak vagyunk akár egy hosszabb távú együttműködésre is.

 

» Az innováció kiemelt szerepet kapott a programban.

Igen, határozott kívánságunk, hogy olyan termékekkel jelentkezzenek a pályázók, amelyekkel még nem találkozhattunk, amelyek valamiben mások, újak. A mai magyar piacon nem könnyű olyan igazi innovációs termékkel találkozni, amely tényleg igazán különleges és egyedi. Olyan innovatív, sikerre esélyes termékre gondolok, mint például az intimszappan megjelenése több mint tíz évvel ezelőtt, vagy az elmúlt években a szakállápolók. A trendeket, hogy milyen irányban halad az innováció, világosan látni.
Egyre jobban előtérbe kerülnek a ­kényelmi termékek, az egyszerhasználatos, kézhez álló áruk. A vásárlók előszeretettel választanak az alapján, hogy a kiszemelt termékek minél egyszerűbben és gyorsabban használhatók és valamiben különlegesek legyen. Egyébként a magyar vásárlók nagyon nyitottak, szeretik kipróbálni az újdonságokat.

» Mennyiben különbözik a magyar dmStart! rendszere a külföldön már bevezetésre kerültekétől?

Az alapgondolatában nem különbözik például az osztrák és a német kezdeményezés a magyartól. Ott is az a fontos, hogy a tervezett termék innovatív legyen, illetve, hogy a nyertes cég megkaphassa a lehetőséget arra, hogy be­kerüljön a dm drogériák polcaira. Fontos, hogy a dmStart! nem anyagi támogatással jár, azaz nem közösen fejlesztjük ki a termékeket, hanem alapvetően egy legalább fél évre szóló lehetőségnyújtás a polcokra kerülésre a fantáziadús termékfejlesztések gyártóinak. Ebben az osztrák és a magyar támogatói rendszer hasonló, valamint a szerbek és a bosnyákok is csináltak egy, a miénkhez hasonló programot. Tudni kell, hogy minden országban egyéni tervek alapján valósítják meg a dmStart! pályázatot.

 

» Milyennek képzeli el a dmStart!-ot 5 év múlva?

Azt hiszem, a kollégáim nevében nyugodtan elmondhatom, kíváncsian várjuk, hogy hányan és milyen innovatív, esetleg a piacon még nem fellelhető ötletekkel fognak jelentkezni a cégek. Természetesen azt szeretnénk, ha az elindulás után minden évben megismételnénk a pályázat kiírását. A pályázatnak elég hosszú a folyamata, ami azzal kezdődik, hogy a www.dm-egyuttegymasert.hu oldalon jelentkezik a pályázó.
A célunk, hogy a jövőben így keressük az innovatív termékeket és támogassuk a kreatív kezdő cégeket. Hiszek abban, hogy ha valamit elkezdünk, akkor azt végig kell vinni, és ez a dm üzletpolitikáját kiválóan jellemzi, ezért nem csak egy egyszeri fellángolásként tekintek a dmStart!-ra.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2018 december)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek