Interjú
Tipográfia

Nagy Miklóst, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkárát az iparág trendjeiről, veszélyeiről, a Magyarországon rendezendő World Packaging Organisation konferenciáról és a magyar díjazottakról is kérdeztük.

Az első 10 hónapban az iparág teljesítménye 466 milliárd forinttal megközelítette a tavalyi egész évit, amely alapján jelentős bővülésre lehet számítani az idei évre vetítve. Mi lehet a motorja ennek a növekedésnek?

A csomagolóipar nem csupán az ország egy-egy ágazatát szolgálja ki, hanem a teljes nemzetgazdaságot, az agráriumtól az iparon keresztül a turizmusig. Ezért elmondhatjuk, hogy az ország gazdaságának barométere. 2014-ben a csomagolóipar a hazai GDP-ből 1,7 százalékkal vette ki a részét, 2015-ben ez az arány bizonyosan jobb lesz, mivel növekedési aránya bizonnyal magasabb lesz a GDP emelkedésének arányától. További fontos elem az is, hogy a csomagolóipar termelésének közel felét külpiacokon értékesíti.

A csomagolóipar azonnal jelezni képes, ha a folyamatok változnak. Fellendülés esetén mind a megrendelések száma, mind pedig volumene emelkedik. Visszaesés esetén pedig ennek pont fordítottját érzékelik a csomagolószer-gyártással foglalkozó vállalatok.

Mely területek teljesítenek a legjobban?

A hazai csomagolószer-felhasználás agyagösszetétele a fejlettebb országok gyakorlatának felel meg. A két vezető anyagfajta a papír és a műanyag. Ez két olyan anyagfajta, amely jellemzői széles körben változtathatók, ezzel a termék számára kínált védelmi funkciót magas szinten képesek teljesíteni.

A két vezető anyagfajtától kissé lemaradva a fém következik, ugyancsak jó védelmi funkciókkal. Örvendetes, hogy viszonylag szűk területeken használatos üveg csomagolószerek felhasználása tavaly emelkedett és a fa csomagolószerek körében – amely alkalmazási területe még szűkebb – sem mutatkozott gond.

Vannak esetleg olyan veszélyek, amelyek a további növekedést fenyegethetik?

A csomagolóipar felvevőpiaca hagyományosan az élelmiszer- és az italipar. Ezek együttesen közel kétharmad részben részesednek a felhasználásból. E területek különösen érzékenyek a vásárlóerőre, mivel termelésük jelentős részben a belföldi piacon kerül értékesítésre. A konjunktúra fennmaradása esetén e területeken talán nem kell veszéllyel szembenézni. Jelentős csomagolószer felvevőpiac az autóipari beszállítói ágazat is. Amennyiben folytatódik az autók iránti bel- és külföldi keresletnövekedés, úgy e területen sem kell visszaesésre számítani.

Az értékesítési lánc részeként merre fejlődik a csomagolóipar, ezen belül az FMCG-ipar csomagolóanyag igénye hogyan változik?

Egyre nagyobb hangsúlyt kap már Magyarországon is az élelmiszerveszteség, élelmiszerpazarlás elleni fellépés szükségessége.

Egyre többen belátják, hogy az elvesztegetett élelmiszer, vagy akár egyéb árucikk előállítása a rendelkezésre álló források elpazarlását jelenti, beleértve a fölöslegesen okozott környezetterhelést is. E folyamatban a csomagolásnak – például a hosszabb eltarthatóság, a nagyobb áruvédelem révén – nagyon komoly megelőző funkciója van.

Mik az új irányok, innovációk?

A csomagolóipar nem egy önálló iparág, az sok szakmai ágazat – a papír-, a papírfeldolgozó, a műanyag-feldolgozó stb. ipar – gyűjtőfogalma. Iparáganként eltérő irányok figyelhetők meg.

Általánosságban az emelhető ki, hogy a csomagolóipar folyamatosan teljesíti azt az elsősorban környezetvédelmi elvárást, hogy változatlan áruvédelmet kevesebb anyagfelhasználással elégíti ki.

A gyártók, felhasználók közös érdeke a forrástakarékosság. Folyamatosan fejlődik pl. az áruk nyomon követhetősége, amely nagyon komolyan a csomagoláshoz kötődik, a termékhamisítás elleni küzdelemben a csomagolószer-gyártók szokásos termelési folyamatba beépített megoldások egész sorát kínálják. A műanyagok új és újabb változatai már egész kis anyagvastagság mellett is remek védelmi képességet mutatnak.

Nemzetközi összehasonlításban hogyan szerepel a hazai iparág?

A csomagolóipart a folyamatos fejlődés jellemzi. Tőkeerejüknél fogva a Magyarországon működő multinacionális, valamint külföldi tulajdonú csomagolószer-gyártó vállalatok élen járnak az új megoldásokkal. A piacon maradás érdekében a hazai kis- és középvállalkozások is folyamatosan fejlesztenek, és ha lehet, a toptechnológiával működnek, mert csak azzal képesek hatékonyak lenni, és kicsiként a piacon maradni.

A trendek közepette nagyon fontos hangsúlyozni a magyar csomagolástervezők rendkívüli kreativitását, amely önmagában képes versenyképességünket javítani. Számos példával igazolható, hogy hazai tervezőink esetenként évekkel korábban már bemutattak olyan fejlesztéseket, amelyet közeli és távolabbi országok fejlesztői csak később tudtak megvalósítani.

Magyarországon is egyre többet áldoznak az újrahasznosításra. A fenntarthatósági kérdések mennyire fontosak Magyarországon, és hogyan lehetne előrébb lépni ezen a területen?

Annak nagyon örülnénk, ha az újrahasznosításra valóban többet költenének Magyarországon. Az elmúlt év folyamán megismert tervek (OGYHT) sajnos ezt az irányt nem támasztják alá.

A csomagolószer hulladékok gyűjtésére és hasznosítására fordított összegek csökkenő tendenciát mutatnak, miközben a csomagolás kibocsátás és a hasznosítás fedezetét jelentő termékdíj bevételek folyamatosan emelkednek.

Elengedhetetlen, hogy ne csak szavak szintjén legyünk környezettudatosak. A termékdíj bevételeket a cél szerint kellene felhasználni, azért díj és nem adó. A lakosság környezettudatosságának nagyon erőteljes fejlesztésére van szükség, nem elég évente egy-két akció, folyamatos munka kell. A rendkívül jó példákkal elöljáró nonprofit szervezetek ezt egyedül nem képesek teljesíteni.

A csomagolószer-felhasználók pedig az ökodesign szemléletet folyamatosan szemük előtt kell, hogy tartsák.

Májusban rendezik meg a World Packaging Organisation világkonferenciát Budapesten, mik lesznek a főbb témák?

A Budapesten 2016. május 26-án a CSAOSZ szervezésében sorra kerülő konferencia címe: Csomagolási innovációk a fenntarthatóságért és a biztonságért. A címben felsorolt címszavak egyenként a csomagolóipar előtt álló feladatokra, kihívásokra hívják fel a figyelmet. A világ különböző tájairól érkező nagy tekintélyű csomagolási szakemberek bizonyára sok megfontolásra érdemes, a jövőbeni munkánkra hatással bíró ismeretet adnak át.

A WorldStar csomagolási világversenyen 11 magyar díjazott is volt – milyen innovációkat díjaztak?

A díjak között több és valóban nemzetközi újdonság húzódik meg. Nem lehet valamennyi nyertes újdonságát mind kiemelni, ezért itt legyen elég csak néhány gondolat.

A zsűri értékelte a felületi sérülésektől különösen jól megóvni képes vákuumformázott műanyaghab tálcákat, a virsliféléknek hosszabb eltarthatóságot kínáló műanyag poharakat, amelyek nyomtatott grafikája ráadásul eltávolítható a palástról, így anyagában hasznosításuk jelentősen jobb, vagy a körömlakkok megjelenését nyomdafestékkel megjeleníteni képes nyomtatott kartondobozokat.

A siker értékét külön emeli, hogy a világverseny díj­átadó ünnepségére 2016 májusában a CSAOSZ szervezésében Budapesten, a nemzetközi csomagolási konferenciát követően, a világ vezető csomagolási szakembereinek körében kerül sor.

 

(TERMÉKMIX - 2016. februári szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok