Interjú
Tipográfia

Termelő vállalatként a nyersanyagellátás folyamatos biztosítását tartja az egyik legnagyobb kihívásnak Ujházi Attila. Amellett a kereskedelem alakulása, a fogyasztói szokások változása ugyancsak olyan tényezők, amelyekre megfelelő választ kell adni. A Koch’s Torma Kft. ügyvezető igazgatója szerint a teljes torma terméklánc lefedése, a centralizált gyártás és a fejlesztések egyaránt versenyelőnyt jelentenek a kiélezett piaci környezetben.

Az uniós tormakínálat felét még mindig a magyarországi termés adja. A minőségi alapanyag-beszerzés terén mekkora előnyt jelent a cég számára, hogy Magyarország a torma termelés egyik éllovasa?

Cégünk számára mindig is fontos volt a megfelelő minőségi alapanyag, tekintettel arra, hogy magas minőségű terméket csak kiváló alapanyagokból lehet készíteni.

A magyar torma minőségének és jó beltartalmi értékének köszönhetően méltón rászolgált jó hírére. A tradicionális hajdúsági tormatermesztő vidék adja az unióban feldolgozott torma alapanyag jelentős részét, bár ez évről évre folyamatosan módosul pozitív és negatív irányba. A rapszodikus változások oka többek között a szélsőséges időjárás, valamint a torma árának extrém ingadozása, amely nyersanyag hiányt, illetve túlkínálatot generál. Vevőink igényeinek maximális kiszolgálására és az előbb említett problémák ellensúlyozására cégünk szempontjából szükségesnek tartottuk, hogy mi magunk is termesszünk tormát. Tormatermesztéssel leányvállalatunkat a Sventek Kft-t bíztuk meg, amely Tolna megye területein a piaci kínálathoz igazodva segíti nyersanyagigényünk ellátását.

Októbertől november közepéig tart a gyökerek betakarítása, hogy alakult a termés tavaly? Milyen mozgások, árváltozások hatnak a piacra?

A torma betakarítás főszezonja a késő őszi időszak, a gyökerek felszedésének egy része azonban áttolódik a tél végi, kora tavaszi időszakra. Jelenleg még nehéz biztosan megmondani, mennyi torma maradt kint a földeken.

A termés mennyisége és minősége az előzetes becslések szerint mind a feldolgozók, mind az export igények tekintetében megfelelő lett.

A torma ára az elmúlt évi száraz időjárás következtében 15-16 százalékkal emelkedett, az öntözésből adódó pluszköltségek miatt. Exportforgalmunk bővülésének köszönhetően cégük nyersanyag igénye évek óta növekszik, amit a termelőktől felvásárolt tormamennyiség növelésével, és a saját termesztés további felfuttatásával sikerült kielégíteni. A Koch’s Torma Kft. kizárólag tovább feldolgozott tormát és tormakészítményeket exportál, valamint az egyik legjelentősebb alapanyagfelvásárlói is mi vagyunk ennek a zöldségnek. Az itthon termesztett összmennyiséget alapul véve a nyersen exportált alapanyag mennyisége 75-80 százalékra tehető. Az általunk feldolgozott torma mennyisége évről évre változik: jellemzően 2500-3000 tonna között mozog. Ezzel együtt a Magyarországon termesztett nyersanyag 12000-15000 tonnára tehető.

Merre tart a Koch’s Torma Kft.?

Mint minden sikeres vállalatnak, így a Koch’s Torma Kft.-nek is folyamatosan fejlődnie, fejlesztenie kell, figyelembe véve a vevői igények alakulását. A mezőgazdasági termékfeldolgozóknak a nyersanyagellátás folyamatos biztosítása óriási kihívást jelent. Sok évtizedes tapasztalatunknak, és az elmúlt évek üzletpolitikájának köszönhetően azonban sikerrel tudjuk venni az akadályokat. Bátran mondhatom, hogy a torma termékláncot Európában szinte egyedüliként, teljesen felöleljük, beleértve ebbe a termesztést, felvásárlást, feldolgozást, értékesítést. A specializálódás mellett fontosnak tartjuk kitörni a szezonális termékekre jellemző korlátok közül. S épp e törekvésünket szeretnénk jövőbeli fejlesztéseinkkel támogatni.

Mi az, amit Ön vezetőként képvisel, milyen irányba szeretné mozdítani a vállalatot?

Nagyon fontosnak tartom a folyamatos fejlődést és fejlesztést, amelyet az üzemmérethez megfelelően kell alakítani. A minőségtudatosság szerepe ugyancsak meghatározó a kiváló termékelőállítás érdekében. Ezen a téren cégünk több mint száz éves hagyománnyal rendelkezik. Fontos továbbá a gyorsaság, a rugalmasság, és a nyitottság. Ezek a jellemzők tudnak egy olyan közepes méretű céget előnyökhöz juttatni a piacon, mint amilyen a miénk.

A vállalat által előállított volumen hány százalékát értékesítik hazai piacon és külföldön?

A Koch’s Torma Kft. gyökereinknek köszönhetően export­orientált vállalat 72-75 százalékos kiviteli aránnyal rendelkezik. A célterületek közé leginkább a nyugat-európai országok piacai tartoznak, és a termék terén a tormakészítmények forgalma a meghatározó. Az elmúlt években igen jelentős növekedést értünk el az export területén, amellett a hazai piacon is pozitív irányú változást értünk el.

Mi jellemzi a cég márkapolitikáját, mit tart fontosnak az erős márka kialakításához?

A magyar piacon két ismert márkánkkal vagyunk jelen. A Koch’s termékcsalád alatt prémium kategóriás tormakészítményeket, míg a Kiskunfélegyházi márkanév alatt a hagyományos magyar ízvilágnak megfelelő termékeket kínálunk fogyasztóinknak. A sajátmárkás áruk gyártásának esetében is örömmel tapasztaljuk a minőség iránti kereslet élénkülését. Egyéb, nem torma alapú termékeink esetében is növekedés volt tapasztalható, ám ezen a területen a piac telítettsége némileg korlátokat szab a növekedésnek.

Mire fókuszálnak a termékfejlesztésekkel, milyen területen látják érdemesnek specializálódni?

A termékfejlesztés két irányvonalán is próbálunk előbbre jutni. Az egyik egy innovatív-kreatív út, ennek a mentén új technológiák, új alapanyagok bevezetésével újítunk.

A másik vonalon a vevői visszajelzéseket és igényeket vesszük figyelembe, de ahhoz hogy egy fejlesztés végül sikeresnek bizonyuljon, mindkettőre szükség van.

Európai viszonylatban mekkora üzemméretet képvisel a vállalat, és milyen választ tudnak adni a hatékonysági és a jövedelmezőséggel kapcsolatos kihívásokra?

Vállalatcsoportunk teljes gyártókapacitása Magyar­országon van. Európai tekintetben üzemünk az elsők között van mind legyártott mennyiség, mind a forgalom tekintetében a torma szegmensen belül.

A centralizált termelésnek, valamint a specializációnak köszönhetően javítottuk a hatékonyságunkat, amely természetesen a jövedelmezőségünkre is pozitív hatással van.

Milyen változások tapasztalhatóak az értékesítésben gyártói szemszögből? Mennyire nyitottak a kereskedők az újdonságokra, a gyártói kezdeményezésekre?

Az értékesítés terén vállalatunk esetében az egyik legfontosabb feladat, hogy csökkentsük a szezonalitás hatását. A tormakészítmények kiváló kiegészítői a grill és egyéb sülteknek valamint a tejszínes tormák remekül passzolnak a halakhoz, füstölt halakhoz. Az időbeli hatások csökkentését marketing eszközökkel igyekszünk elérni, és az elmúlt évek pozitív tapasztalatokkal zárultak ezen a téren. Termékválasztékunk bővítésével is új lehetőségeket igyekszünk megragadni, ennek köszönhető új készítményünk, a Koch’s light majonéz tojás nélkül, amely megoldást kínál több táplálkozási problémára is.

Nagy fantáziát látok ebben a termékben, hiszen a tojásmentes, hozzáadott cukrot nem tartalmazó és csökkentett zsírtartalmú termék a cukorbetegeknek és a fogyni vágyóknak segít, így nekik sem kell lemondani a majonéz fogyasztásáról. Bízom benne hogy ezzel az innovációval, valamint népszerű salátaönteteinkkel, grillszószainkkal egyre jobban sikerül majd kiegyensúlyozni az ünnepek közötti időszakot.

 

(TERMÉKMIX - 2016. februári szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok