Interjú
Tipográfia

A napokban ünnepelte alapításának 10. évfordulóját a Bogád-Hús Kft. A vállalat jó példája annak, hogy egy húsipari kisüzem miként tud a hagyományos ízekre és technológiára építve mindinkább meghatározó szereplővé fejlődni. A tapasztalatokról Budai Lajost és Jordán Ákost, a társaság tulajdonosait kérdeztük.

» Fiatal húsipari szereplőként milyen stratégiában látják a növekedési lehetőséget?

B.L.: A társaságot azzal a céllal hoztuk létre, hogy a kiskereskedelemben található nagyüzemi termékek és a néhol bizonytalan eredetű és minőségű gyártók közé egy olyan stabil kisüzemet építsünk, amely hagyományos technológiával, maximális higiéniával és állandó minőségben állít elő házias ízeket képviselő termékkört. Emellett továbbra is hús- és hentesáru boltokat üzemeltetünk, az üzem mezőgazdasági és állattenyésztési hátterét pedig a Palotabozsoki Zrt. biztosítja.

» Piacra lépésük óta milyen változást tapasztaltak a fogyasztás terén?

J.Á.: A mai fogyasztói trendet abban látjuk, hogy a vásárlók manapság inkább kevesebbet, de megbízható és mindenekelőtt finom terméket látnak szívesen az asztalukon. Stratégiánk épp ezzel a vásárlói igénnyel esik egybe: a hagyományokhoz visszanyúlva törekszünk rá, hogy azokat minél közelebb vigyük a vásárlókhoz. Így már nem csak a független kiskereskedelemben vagyunk elérhetőek, hanem Magyarország vezető áruházláncaiban is.

» Milyen területre helyezik a fókuszt?

B.L.: A kezdeti tizenhathoz képest jelenleg negyven főt foglalkoztató kisüzemünk legfőbb specialitása a hagyományos sózás, érlelés és füstölés. Termékpalettánk zászlóshajói a Bogádi kolbászok és a Bogádi szívsonka, amelyeknek készítéséről órákat tudnánk beszélgetni. Emellett pedig mindinkább növekszik a hagyományos főtt, úgynevezett melegüzemi kézműves termékeinknek népszerűsége is. Példaként említhetem a Nyelves disznósajtot, a Bácskai hurkát. Ennek az évnek az újdonsága a Parasztmájas, valamint a 90 napig érlelt Egész borsos Stifolder.

» A hatékonysággal és a jövedelmezőséggel kapcsolatos növekvő kihívásokra milyen választ tudnak adni?

B.L.: A mi kihívásunk az állandó minőségű kiváló termékek mellett a költséghatékonyság. Szépen hangzik, hogy mindenféle finom terméket készítünk, de ezt értékesíteni is szeretnénk, így elkerülhetetlen a hatékonyság kérdése. Jövőnk azon is múlik, hogy terveinket hatékonyan tudjuk megvalósítani. Ez pedig azt jelenti, hogy folyamatos fejlesztésekre, beruházásokra és pályázati részvételekre van szükség. A tavalyi évben egy 400 négyzetméteres új üzemi területet adtunk át, és az idei évünk pedig a csomagolás hatékonyságának növeléséről szólt. Pályázati támogatásból egy modern csomagológépet vásároltunk, ami lehetővé teszi, hogy a piaci elvárásoknak megfelelő új csomagolással jelenjünk meg. Vákuumkamrás gépünket egy sokoldalú, modern, úgynevezett mélyhúzós csomagológépre cseréltük. Ez nem azt jelenti, hogy kevesebb dolgozóra lenne szükségünk, hanem a csomagolt áruk értékesítése nőtt.

A kézműves termékeinknél a kétkezi munkát nem is kívánjuk kikerülni, hisz ez adja meg készítményeink jellegét. Nagyobb hangsúlyt helyezünk az áru mozgatását, emelését kiváltó gépekre. Jelenleg egy vákuumos keverőgépre lenne szükségünk, amely egyszerre növelné a hatékonyságot, valamit további termékminőségi ugrást jelentene. Tömörebbek lennének a masszáink, ezáltal csökken a felhasznált burkolóanyag költsége is. A gépet a legutóbbi pályázatba már be is adtuk, várjuk pozitív elbírálását. Következő nagy kihívásunk, értékesítési felületeink további növelése a csemegepultokban. Erősségünk, hogy a piac legkisebb rezdülésére is azonnal tudunk reagálni, mivel saját boltjaink és közvetlen kapcsolatunk az üzletekkel ezt lehetővé teszik.

» Melyek a kisüzemi működési modell előnye és nehézségei?

J.Á.: Társaságunkat a vevőink sokszínűsége teszi értékessé, ami arra inspirál bennünket, hogy a hagyományainkat minél szélesebb körnek, így a sarki hentesnek és az üzletláncoknak egyaránt átadhassuk. Ebben a kiskereskedelmi piacra támaszkodunk. Új termékeinket elsőként partnereink „tesztelik”, így azonnali kapunk visszajelzést, és ha igény mutatkozik rá, tudunk még alakítani termékeink fűszerezésén vagy csípősségén. A közvetlen kapcsolatot erősíti, hogy a kiskereskedőket modern slepptúrás, dekorált hűtőautókkal szolgáljuk ki.

Logisztikai szempontból a távolabbi területeken nagykereskedői partnerekkel dolgozunk, itt a stratégiai termékeket előtérbe helyezve némileg szűkebb termékválasztékot tartunk.

A disztribúció növelésében egyre fontosabb az üzletláncok térnyerése, amelyek nagyon pozitívan fogadnak minket, látják bennünk az impulzusokat és ami a legfontosabb, tapasztalják a vásárlók elégedettségét. Az új piacokat leginkább a meglévő termékeink változatos csomagolásával tudjuk elérni.

» A kereskedelemre ható változások, a fogyasztói változások miként mutatkoznak meg a termékforgalomban?

J.Á.: Igaz és örök mondás, hogy a piac folyamatosan változik. Azonban nemcsak az új piacokra kell fókuszálnunk, hanem a meglévő kapcsolatainkat is ápolni kell rendszeres változatos akciókkal, új termékekkel. Természetesen mi is látjuk a független kiskereskedők kiútkeresését és láncokhoz integrálódását. Vagy azt, hogy egy-egy hentes kistermelőként termékeket is gyárt, ugyanakkor partnerünk marad, mert vevőik megszerették a Bogádi termékeket.

Megítélésünk szerint két irányba húz a vásárló és ebből adódóan a kereskedelem is. A prémium termékeknél szeretnek gyártói márkát választani a vevők, majd az árszintben lefelé haladva áttérnek a saját márkás termékekhez, ahol egyre hangsúlyozottabb az ár. A trendet követve alakítjuk stratégiánkat, figyelve arra, hogy a sajátmárkás termékek ne kerüljenek túlsúlyba. A piac alakulásával tehát mi is változunk, az üzletláncok is igénylik termékeink sajátmárkás csomagolását és amennyiben ez nem zavarja brand törekvéseinket, úgy örömmel teszünk eleget kérésüknek.

» Mekkora a láncok nyitottsága a hagyományos helyi termékek iránt? Mi jellemzi az együttműködést?

B.L.: Az üzletláncok nyitottságát tapasztaljuk, és ami különösen örömünkre szolgál, hogy ez nem csak a mélyáras ipari termékekre igaz. Termékeink kézműves készítmények, így magasabb árkategóriába esnek. Amikor azonban a partnerrel együtt értékeljük az elmúlt akciós időszakot, érezzük, hogy ők sem gondoltak ilyen szép teljesítésre.

» A beszállítói szerep erősítéséhez milyen feltételeknek kell megfelelni?

B.L.: A beszállítás természetesen csak a partnerek elvárásainak megfelelően lehetséges. Itt fontos az állandó minőség és a pontos szállítás. Kérésükre IFS minőségbiztosítási rendszert készülünk bevezetni, amelyet nem kényszerként élünk meg, hanem egy újabb állomásnak fejlődésünk során. A volument illetően óvatosnak kell lennünk, biztonságra kell törekednünk, mert kis üzem vagyunk, évente a 10-15 százalékos növekedést tudjuk a fejlesztésekkel követni.

» Mennyire kerül előtérbe a magasabb hozzáadott érték, egészséges életmód tudatosság?

J.Á.: Jó látni, hogy ahogy évek óta a hazai gasztronómiában, úgy a húsiparban is elindult a minőségre és egészségtudatosságra való törekvés. Ez csapatunk és termékeink alapgondolata, ugyanakkor igenis kommunikálnunk kell minden lehetséges fórumon, hogy a vásárló válassza a Magyarországon készült termékeket és legyünk büszkék hagyományainkra.

» Milyen márkapolitikát követnek?

J.Á.: A Bogád-Hús Kft. egy kis üzem, és bár nem rendelkezünk kidolgozott márkapolitikával, azt azonban határozottan tudjuk, hogy a BOGÁDI név egyet kell jelentsen azzal, hogy a vásárló egy kiváló készítményt tart a kezében. Igyekszünk minél több helyen, direkt kóstoltatásokkal aktívan azt kommunikálni, hogy igenis létezik Baranyában egy BOGÁDI kisüzem, ahol még tudnak finom sonkát, kolbászt és disznósajtot készíteni.

 

(Termékmix - 2015. decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok