Interjú
Tipográfia

A kényelmi termékek növekvő szerepe és az egészségtudatosság erősödése mellett a vevői ártudatosságot és a vásárlási idő rövidülését említette a fő trendek között Várkonyi Krisztina. A SPAR Magyarország Kft. megbízott food beszerzési vezetője szerint a legjobb ár csupán utópia.

A jó beszerző feladata azonban, hogy megtalálja a kényes egyensúlyt a gyakran egymással versengő célok elérésében. Miközben folyamatosan jelennek meg innovációk a piacon, a termékek életgörbéje rövidül.

 

Mi jellemzi a piaci változásokat, a fogyasztói környezetben kialakuló trendeket beszerzői szemszögből? 

Várkonyi Krisztina spar wA gazdasági világválságot követően az idei évben volt először érezhető a vásárlók részéről az optimizmus, amely többek között a forgalom növekedésében is megmutatta magát. Ugyanakkor a vasárnapi zárva tartás bevezetése mind a forgalom, mind a fogyasztási szokások átrendeződéshez vezetett, vagy fog vezetni, amelyet minden kereskedő a saját forgalmának növelésére szeretne használni. A törvény bevezetését követően nehéz volt felmérni a vásárlók valós igényeit, amelyet megerősített a forgalom folyamatos ingadozása az egyes napokon, hétfőtől-szombatig. Ez különösen a frissáru terület esetében jelentett óriási kihívást, hiszen az első hónapokban nem lehetett tudni, hogy mely napokat fogja preferálni a vásárló, amikor frissárut vásárol. 

Hogyan rendeződött át a forgalom? Mely napokra terelődtek át a vasárnapi vásárlások?

A vasárnapi zárva tartásról szóló törvény életbelépését követően a forgalom eloszlása természetesen átalakult.
Az egyes áruházak, illetve a szupermarketek és a hipermarketek között eltolódások figyelhetőek meg: a szupermarketek forgalma alapvetően nőtt, a hipermarketeké kis mértékben, de csökkent. A vasárnapi vásárlások elsősorban hétfőre, péntekre és szombatra terelődtek át, ha
a SPAR hálózat egészét vesszük átlagosan.

Milyen elmozdulás figyelhető meg a keresletben, a forgalom szerkezetében?  

Az elmúlt néhány év során jól megfigyelhető tendencia a kényelmi termékek iránti kereslet jelentős növekedése. Ezen felül fontos kiemelni, hogy az egészségtudatosság, mint trend is erőteljesen megmutatkozik az ilyen termékek értékesítési volumenében. Vásárlóink ártudatosabbak lettek és rövidebb időt töltenek az üzleteinkben, mint a válságot megelőző időszakban. A beszállítók által nyújtott választékon belül kevesebb a hosszú életgörbéjű cikk, az innovációk azonban mára folyamatossá váltak. 

Mit tekint a sikeres kapcsolat és a közös munka alapjának? 

A legfontosabb a minden esetben az őszinte és korrekt hozzáállás mindkét fél részéről! Enélkül nem lehet jó partneri viszonyt kialakítani és azt hosszú távon fenntartani. 

Mik a jó partnerek jellemzői, akikkel együtt tud fejlődni a cég? 

A jó partner mindenkor gyorsan és rugalmasan képes alkalmazkodni a piaci környezethez, követi a trendeket, valamint időben és releváns eszközökkel reagál a változásokra.

Mi a kulcs a lehető legjobb választék és a legjobb ár kialakításához? 

A SuperShop hűségprogram egyik tulajdonosaként a törzsvásárlói információk alapján akár boltra szabott, egyedi választék kialakítása is lehetséges a vásárlók igényeinek figyelembevételével. 

A legjobb ár, mint fogalom a kiskereskedelemben csupán utópia. A vásárló számára a legjobb ár a piacon elérhető legalacsonyabb ár, de jó árnak tekinti azt is, amely még az árelfogadási hajlandóságának határa alatt foglal helyet. A kereskedő számára pedig a legjobb ár az, amelyen a költségek fedezése mellett a legnagyobb mennyiségben tudja értékesíteni a termékeit. 

A beszerző helyzete nem könnyű ebben a szituációban, ahol két, sokszor egymással ütköző célt kell egyszerre elérnie. Mert ami a kereskedőnek jó ár, az nem biztos, hogy a vásárlónak is megfelelő lesz és ez fordítva is igaz. A jó beszerző viszont meg kell találnia az egyensúlyt. 

Hogyan kezelhető eredményesen az együttműködés legkényesebb időszaka, az éves tárgyalás, a szerződéskötés? 

Az eredményes tárgyalás alapja a felkészülés. Fontos első körben összegezni az elmúlt időszak pozitív vagy adott esetben negatív eredményeit és utána közösen kell kialakítani az új stratégiát, amely csak olyan célokat foglalhat magába, amelyek mindkét fél számára megvalósíthatóak és egyben mindkét fél stratégiájába illeszkednek is. Ezek alapján elmondható, hogy nincs két egyforma tárgyalási szituáció. Nagyon fontos az alkalmazkodó készség, a gyors problémafelismerő és megoldó képesség, a lényeglátás. 

 Az eredményesség fontos pillérei a releváns piaci ismeretek, a kiváló  csapat, amelynek tagjai végre tudják hajtani a vállalati stratégia taktikai elemeit, de szükség van elkötelezettségre, célorientáltságra és nyitottságra az innovációk terén, legyen szó termékről, technológiáról vagy marketing eszközről.

 

1993.08.23-1994.12.11 Leltár ellenőr, Generál Kft. (a SPAR egyik jogelődje)

1994.12.11-1997.01.01 Beszerzési asszisztens, SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.

1997.01.01-2000.06.01 Számítástechnikai koordinátor

2000.06.01-2005.04.01 Beszerzési csoportvezető

2005.04.01-2009.04.08 Food beszerzési vezető helyettes

2009.04.08-2010.09.30 Beszerzési adminisztrációs vezető

2010.09.30-2012.11.30 Beszerzési és akció management vezető

2012.11.30-2015.06.01 Food beszerzési vezető helyettes

2015.06.01-től Megbízott food beszerzési vezető

 

(Termékmix szaklap - 2015. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok