Interjú
Tipográfia

A müzliszelet és müzli szegmensben őrzi piacvezető szerepét a Cerbona termékeket gyártó Naponta Kft. Magyarországon. A piaci szegmensek növekedésének motorja az egészségtudatosság és az egészséges termékek iránti kereslet növekedés. A részletekről Mészáros Tamást, a Naponta Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

 

Melyek a legszembetűnőbb változások a Cerbona termékek piacán, amikre Önöknek is reagálniuk kell? 

Mészáros Tamás Naponta wAz utóbbi években meghatározó trenddé vált a fogyasztói egészségtudatosság, népszerűek az egészséges táplálkozást segítő termékek, és ebbe az irányba mozdult el a müzli, müzliszelet, és részben a gabonapehely piac is. A zabtermékek sikere ugyancsak ezt igazolja.

A technológia is változott? 

Mindez a technológiát csak részben érinti, a receptúrát azonban igen. Elsősorban a cukortartalom csökkentésére és a mesterséges kiegészítők mellőzésére, a természetes összetevők és alapanyagok használatára került a fő hangsúly. Lényeges továbbá a természetes anyagok felhasználásával biztosítani a termékek minőségének javítását úgy, hogy eközben a fogyasztónak ne kelljen többet fizetnie, ami az árérzékeny hazai piacon fontos szempont. Ezt a fejlesztési utat a Cerbona már évtizedek óta szem előtt tartja, hiszen kiemelten törekszünk a minőségi alapanyagok használatára és a természetességre.

Melyek a cég húzótermékei? 

A márka legnagyobb termékcsoportját a müzliszeletek teszik ki, a cég árbevételének több mint 50 százalékát e termékkör értékesítése adja. A müzli termékek szegmensében ugyancsak piacvezetők vagyunk. A jelentős müzli és gabonapehely értékesítés mellett az utóbbi időben dinamikusan emelkedik a zab és puffasztott termékcsaládunk forgalma. A zab termékek és elsősorban a zabpehely fogyasztása Magyarországon nagy sláger lett. 

Augusztus végén a zabpehely, zabpehelyliszt és a zabkorpa termékünk mellett két zabszelettel lépünk piacra, mely teljesen új termékkör lesz a Cerbona kínálatában. A választékbővítés további eleme pedig egy abszolút innovatív termék, a Ropogós Zabpehely, ami a Fitt Kukorica és Búza pehely mellett a felnőtt fogyasztók számára további alternatívát jelent. Mindezekkel immár egy 5 cikkelemből álló zab termékcsoportot tudunk kínálni a fogyasztóknak. 

Mekkora a növekedési lehetőség a funkcionális szegmensben? 

A funkcionális termékek jellemzően olyan problémákra nyújtanak alternatívát, amivel a fogyasztók egy részének együtt kell élnie. 
Magyarországon mindössze 2-5 százalékra tehető ez a piac, a nyugat-európai 20-25 százalékkal szemben, ahol egyre többen nem csupán azért fogyasztanak cukormentes, vagy gluténmentes, laktózmentes élelmiszert, mert egészségügyi okokból rákényszerülnek, hanem megelőzésből és egészségtudatosságból. 

Alapvetően a cukorcsökkentett élelmiszerek tartoznak ebbe az árukörbe Magyarországon. A másik felfutó szegmens a glutén-, és laktózmentes élelmiszereké, amibe mi is be fogunk lépni hamarosan. Fejlesztéseink a végső szakaszban vannak, ősz elején jövünk ki a glutén- és laktózmentes müzliből, müzliszeletből, valamint gabonapehelyből álló új termékcsaládunkkal. 

Nyugat-európai megkereséseink során partnereink jelentős része csökkentett cukortartalmú vagy hozzáadott cukor nélküli variánsokat rendel tőlünk. A müzliszelet értékesítésen belül ez a szegmens jelentős: a top 10 cikkelemben két hozzáadott cukor nélküli, illetve több csökkentett cukortartalmú szeletünk is van. 

E termékkörben az egyik legnagyobb kihívást a megfelelő egyensúly és átmenet megtalálása jelenti a receptúrában, hiszen a fogyasztó egyszerre szeretne egészségesen élni és finom terméket fogyasztani. A finom terméktől pedig elvárja, hogy ízes és édes legyen. A kelet-európai vagy a közel-keleti piacokon a keresletben viszont továbbra is az édes termékek dominálnak.

Az innovációkhoz új gépek is kellenek?

Az új eszközök, gépegységek beszerzésében nemcsak újabb termékek vagy variánsok előállítása, hanem a hatékonyság növelése motivál bennünket. A legutóbbi beruházásunk után 15 százalékkal nőtt a kapacitásunk. Kapacitásbővítést a jövőben is tervezünk, elsősorban a müzliszelet soron. A gyártási költségek csökkenéséből adódó megtakarítást vissza kívánjuk forgatni a termékfejlesztésbe.

A gyártóknál nem ritka a sajátmárkás piacon való részvétel.

Ezzel mi is így vagyunk. Főként a kapacitásaink kihasználása miatt is fontos számunkra, hogy ott legyünk, ráadásul egy dinamikusabban fejlődő piacról van szó. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenáron bevállalnánk
a részvételt. Magyarországon szinte valamennyi láncnak, sőt külföldön is egye több partnernek gyártunk valamelyik termékkategóriában PL termékeket. 

Hogyan erősítik a márka arculatát?

Az értékesítésünk nagyobb részét a szelet márkatermékek adják mind belföldön, mind külföldön. Jelenleg egy 18 cikkelemből álló portfóliót tudunk kínálni a láncoknak, ezen belül 14 alap müzliszelet található, ami kiegészül két gabonapehelyszelettel, továbbá két zabszelettel. A következő hónapokban két gluténmentes müzliszelet termék is megjelenik a boltokban. Ezekkel immár 20 különböző ízesítésű, méretű és funkciójú szelet szerepel a Cerbona szelet választékában. Van, ahol csak cserével, van, ahol plusz helyre, például a funkcionális termékeknek kialakított polcra kerülnek az újdonságaink.

Hol fogy legjobban az árukör? 

Az értékesítés jelentős részét a hiper- és szupermarketek adják.
Az utóbbi időben azonban meghatározóak lettek a hazai hálózatok, valamint a nagykereskedések és azokon keresztül a kisboltok. Az új termékekre minden kereskedőnél egyre nagyobb a nyitottság és már külön kihelyezést, funkcionális termékek polcképet biztosítanak ezeknek a termékeknek.

Minden alapanyagot be tudnak szerezni itthon?  

Nagyrészt igen. Egy stabil beszállítói körtől vásároljuk az alapanyagokat. Amikor erre lehetőség van, tenderen választjuk ki a beszállítókat. Az alap-és csomagolóanyag beszállítóink nagy része belföldi vállalat. Az új termékek fejlesztésének kezdetétől együtt dolgozunk az alapanyag-beszállítókkal és közösen fejlesztjük ki az új alapanyagokat. 

Mekkora a csomagolás és az ott közölt információ szerepe? 

Fontosnak tartjuk a termékek csomagolását, azon keresztül tudjuk a fogyasztó figyelmét felhívni a termék legfontosabb jellemzőire, vagy éppen az aktuális promóciónkat a leghatékonyabban kommunikálni. A csomagolásnak a márka jellegét és a céljait egyaránt tükröznie kell. A különböző ízű termékek hatékony megkülönböztetésében a színkódolásnak nagy jelentősége van. Bár ez 18-20 cikkelem esetében már egyre nehezebb. Elképzelhető, hogy a jövőben más utat kell keresni. Fontos, hogy a csomagolás azt közvetítse a fogyasztók számára, amit mi közölni akarunk. 

Kik a cég termékeinek vásárlói?  

A felmérések szerint a fő fogyasztói kört a 18-49 éves, egészségtudatos, sportoló nők és családanyák alkotják. Ezzel együtt széles fogyasztói bázisa van
a Cerbona termékeknek az óvódásoktól kezdve az idősekig. A férfi fogyasztók körében az étcsokoládés málnás müzli szelet népszerű, de zabtermékekről is sok pozitív visszajelzés érkezik. 

Milyen módon tud egy márka közel kerülni a fogyasztóhoz? 

Folyamatosan fejlesztjük a web- és Facebook oldalunkat, amelyeken keresztül napi kapcsolatban vagyunk a fogyasztóinkkal, a promóciók során adatbázist építünk, direkt maileket küldünk az akciókról, illetve az új termékekkel kapcsolatban adunk tájékoztatást. Évente 25-30 alkalommal különböző családi-, és nagy tömegeket megmozgató szabadidős-, sportrendezvényeken veszünk részt, ahol kóstoltatjuk a termékeinket, illetve vásárlásra is lehetőséget biztosítunk kedvezményes áron. Több hónapon át tartó nyereményjátékot szervezünk minden évben tavasszal, ami a termékeink kiemelt szezonja. A funkcionális árukör választékba kerülésével a promóciós aktivitások körét is szélesíteni kell, hogy e termékkör fogyasztóit is elérjük. 

Megítélése szerint miben rejlik a versenyképesség?

A hatékonyság növelését folyamatosan szem előtt kell tartani és persze fokozott figyelemmel kell kísérni a piacot, az aktuális életmód- és egészségtrendeket. Nemcsak a technológiában, hanem a humánerőforrásunk fejlesztésében megfelelő szakemberek kinevelésében, látjuk a lehetőségeket, akik a jövőben értéket fognak tudni teremteni az új technológia segítségével.

(Termékmix szaklap - 2015. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek