Interjú
Tipográfia

A hatékonyság és az eredményesség folyamatos növelésével ismét fejlődőpályára állt a Kométa. A vállalat 25 százalékkal növelte a magasabb hozzáadott értékű védőgázas csomagolású húsok forgalmát, míg a belföldi és export értékesítés volumene összesen 51 százalékkal emelkedett –mondta el Prohászka Balázs, a Kometa ’99 Zrt. gazdasági igazgatója.

A hazai húsipar helyzete évek óta nem túl fényes. A Kométa életében is voltak mélypontok…Ma hol tart a vállalat?

A Kometa életében a 2012. évi mélypontot követően a 2013-as év a visszarendeződést hozta magával. A tavalyi év pedig a stabilizációés a fejlődés megkezdésének éve volt, olyannyira, hogy az árbevételt 18,9 milliárd forintról 25 milliárd forintra sikerült növelnünk. Az eredmény állandó javításával elértük, hogy mind az üzemi eredmény, mind pedig az adózás előtti eredmény szeptember óta már folyamatosan és biztosan pozitív, de az éves pozitív eredmény eléréséig még sok munka áll előttünk.

Az év eddig eltelt időszakában milyen tendencia rajzolódott ki?

2015-ben a fellendülés rendületlenül folytatódik. A vállalat az elsőnegyedévben 7,3 milliárd forint árbevétel ért el az előzőévi 5,5 milliárd forinttal szemben. Ez közel 103 ezer sertés feldolgozását jelenti: 8800 tonna hús és 2542 tonna készítmény értékesítésének eredménye. Ez a mennyiség 45 százalékkal magasabb az előzőév hasonló időszakában értékesített mennyiségnél.

drProhaszkaBalazsA volumen növelésen túl tovább javítottuk a hatékonyságunkat, csökkentve a fajlagos költségeket. A hús üzletágban 25 százalékkal növeltük a magasabb hozzáadott értékűvédőgázas csomagolásúhúsok eladott mennyiségét 1100 tonnát elérve, ami szintén az eredmény javítását segítette. A készítményeknél tartjuk a Kometa márkás értékesítés 71 százalékos arányát és a magasabb fedezetű termékek értékesítését jelentő exportot 20 százalékkal növeltük, a húsexportot is hozzászámítva az összes kivitel 34 százalékos emelkedést mutat.

Miként mutatkoznak meg a pozitív kereskedelmi adatok a Kométa termékek hazai forgalmában?

A belföldi növekedés sem marad el az export mellett, a két üzletág értékesítését összesen 51 százalékkal növeltük az egy évvel ezelőttihez képest. Mindezekkel a mérleg szerinti eredményünket 440 millióforinttal javítottuk a tavalyi első negyedévhez képest 240 millióforintos nyereséget elérve.

A növekedés összetevői közé tartozik a termékfejlesztés, aminek révén egészségesebb, szója, glutén,laktóz hozzáadása nélkül gyártott termékekkel jelenünk meg a piacon. Szintén termékfejlesztés eredményének köszönhetjük a prémiumsonkák (sertés- és baromfisonkák) export volumenének jelentős növelését. Nagymértékben segítette az eredmények elérését a bővített marketing-eszköztárunk: sajtóban, óriásplakátokon, térhálókon, televízióban is népszerűsíthettük cégünket és termékeinket, külföldön pedig kiállításokon (London, Amsterdam, Milano, Montenegro, Minszk) vehettünk részt, folytatva még más országokkal ebben az évben.

Mi a terv és a kitűzött cél, aminek elérésével elégedettek lesznek?

Az év további részében folytatjuk a megkezdett munkát. További növekedést tervezünk az olasz piacon, ahol az első negyedévben már 41%-os többletet értünk el a tavalyihoz hasonlítva. Németországban a szalámi értékesítés terén elért eddigi eredményeket is meghaladjuk, folytatva az eddig is impresszív növekedést. Míg 2012-ben 47 tonna volt a kibocsátásunk, ami 2013-ban 157 tonnára növekedett, a kapacitásbővítésnek köszönhetően 2014-ben már 300 tonna készterméket állítottunk elő. Idén az első negyedévben a tavalyi 65 tonnával szemben már 101 tonnát értünk el. Szeretnénk színre lépni az angol piacon, az embargóés korlátozások feloldását követően visszatérni az orosz piacra. A japán piacon is megvetettük lábunkat: már két konténer virslit megrendeltek a japán vevőink és ennek többszörösét tervezzük az új berendezésekkel.

Mennyire tradicionálisak a fogyasz­tók Magyarországon?

A magyar fogyasztók továbbra is preferálják a megszokott ízeket, ám van egy réteg, amelyik az újdonságok iránt is nyitott. Őket célozzuk meg például az olasz típusú cotto sonkáinkkal, amelyek Magyarországon - egyedülálló módon hozzáadott foszfát nélkül készülő termékek és kiemelkedően magas hústartalommal rendelkeznek.

Kis átrendeződés is megfigyelhető  a vevőigények terén, egyre többen választják a minőséget még akkor is, ha ez esetleg többe kerül. Általánosságban
a csemegepultos és előre csomagolt termékek értékesítésének aránya kiegyenlített, a piac alig érzékelhetően tolódik az előre csomagolt termékek felé.

Mekkora feladatot jelent kellőszámú, szakképzett munkaerőt találni?

A folyamatosan növekvővolumen előállításához folyamatosan keressük a szakképzett létszám feltöltésének lehetőségét. 2014-ben 80 saját dolgozóval és 55 kölcsönzött munkaerővel bővítettük az emberi kapacitásunkat, 2015. elsőnegyedévében pedig 48 új szakmunkaerőt vettünk fel. Március végére a saját létszámunk már meghaladta a 600 főt a 2014. eleji 483 fővel szemben. Gyakorlott szakmunkásokat továbbra is keresünk.

Ehhez próbáltuk emelni a béreinket is. A nálunk töltött időfüggvényében 2-5% közötti a béremelés, de pár kulcsterületen ez meghaladhatja a 8%-ot is. Szintén a jövedelmet emeli a tavaly bevezetett teljesítményfüggő prémium 5%-ról 7%-ra valónövelése. Céges szinten átlagosan 7,2%-os jövedelem emelésről sikerült megállapodnunk a dolgozókat képviselő szakszervezettel.

Összességében magasabb bérszinten, nagyobb létszámmal, több piacon, fokozott piaci munkával, alaposan megszervezett és jól irányított termelési rendszerben kívánunk további növekedést és eredményjavítást elérni. A sikerünk kulcstényezőjének tartjuk a kitartó dolgozói gárda, a gyakorlott középvezetők és a hozzáértő, megbízható felsővezetők által alkotott kollektíva munkáját.

Milyen hatással lehet az eredményességre a tőkehús áfájának csökkentése?

A jövőbe tekintve reményeket fűzünk a tőkehúsok ÁFA-jának csökkentéséhez, aminek révén felszámolhatóvá válik az adózást megkerülő, hatalmas konkurenciát jelentő fekete/szürke kereskedelem. Ezt fokozná és a külföldi alacsony árúés minőségű termékekkel szemben javítaná versenyhelyzetünket az élelmiszerek között a készítmények ÁFA-jának csökkentése. Ugyanakkor a NAV és NÉBIH feltárómunkája ugyancsak segíti munkánkat, aminek révén a húsbotrányok, a fekete kereskedelem csökkenthető, felszámolható. Ezt segíti az idén bevezetett EKAER rendszer is.

Hatékonyság, versenyképesség terén mik a főcélkitűzések, és a fejlesztések ebben milyen szerepet játszanak?

A fejlesztések lételemünknek számítanak, amelyek révén állni tudjuk a sarat mind a magas minőségű termékek kibocsátása, mind pedig ezek, a vevők számára elérhető árszínvonal biztosítása terén szoros versenykörnyezetben.
A vágóhidunkat teljes technológia-cserével felújítottuk, a csontozó technológiáját is korszerűbbre cseréltük. Ezek növelték a feldolgozás gyorsaságát, csökkentették a feldolgozási időt és a felhasznált élőmunkát –vagyis költséget csökkentettek. Mára már üzembe helyeztük a szennyvíztisztító üzemünket. A szalámiérlelő, a főző- és sütőberendezések, a daraboló és csomagolósorok fejlesztései növelték a termékeink hozzáadott értékét és ezzel az azok értékesítése által elérhető magasabb fedezetet biztosítanak számunkra.

A hatékonyságra, minőségre és környezetre való folyamatos koncentrálás mellett állatjóléti fejlesztéseket is végzünk, amelyhez a GOP-2011-1.1.1. program keretében támogatást nyertünk el. Összesen 350 millió forint támogatással valósítottuk meg a sertések gázzal történő kábítása során használt gázelegy koncentrációjának és összetételének optimalizálását a húshibák elkerülésére, csökkentésére irányuló projektet. Ennek során új kábító berendezést építettünk be. Ez javította vágási hatékonyságunkat mind a vágási időt tekintve, mind pedig a húsminőség terén. A projektet 2015. júniusban fejeztük be.

Hogyan változott a cég ár- és választékpolitikája?

A piaci trendeknek és a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan fejlesztjük termékeinket. Célkitűzésünk, hogy ízletes és egészséges termékeket kínáljunk, korrekt áron. Termékeink minden bolthálózatban kaphatóak, az aktuális bolti kínálatot az egyes üzletek méretéhez és az ott vásárlók igényeihez igazítjuk

A húskészítmény alapvetően egy tradicionális kategória, a piac itt kevésbényitott az újításokra. Mi a meglévő termékek továbbfejlesztése mellett, lépésről-lépésre lépünk a piacra teljesen új termékekkel.

Hogy alakult a cég szerepe a hazai piacon?

A hazai piacon a verseny igen kiélezett, a Kométa az élmezőnyben helyezkedik el eladásai alapján mennyiségben és értékben is. A felvágottak piacán például piacvezető szerepet töltünk be évek óta, a Kométa Olasz felvágott, a „Kockás Olasz”folyamatosan vezeti a Nielsen által mért felvágottak listáját. Sőt, több évben kétszer annyi volt az értékesítése, mint a második helyezettnek, ami pedig szintén egy Kométa termék, a Soproni felvágott volt. A piacnak a minőség felé történő elmozdulása szempontjából ezt mindenképpen pozitívnak értékelem, hiszen ezek a termékek kategóriájukban nem tartoznak az olcsóbbak közé, ellenben jó áron kiváló minőséget nyújtanak.

Szeretnénk piaci részesedésünket tovább növelni, ehhez a kínálat bővítését, illetve a disztribúció szélesítését tervezzük erre az évre. Továbbá termékeink ismertségének további növelését is célul tűztük ki. A javuló eredmények idén lehetővé tették ismét, hogy némileg növeljük a marketingre fordított kiadásainkat, így az év első hónapjaiban óriásplakátokon és épülethálókon hirdettük termékeinket, valamint új reklámfilmünket is bemutattuk, de az év második felére is többféle ATL aktivitást tervezünk, valamint termékfejlesztésért felelős csapatunk is készül néhány újítással.

 

(Termékmix szaklap - 2015. júniusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok