Interjú
Tipográfia

 A jövőben is a minőségibb és gazdaságosabb termékgyártásra fókuszál a MIRELITE MIRSA Zrt. A vállalat innovációs gyakorlatának köszönhetően 1 milliárd forinttal növelte árbevételét tavaly. A cégnél az idén is legalább 10 százalékos bővülésre számítanak.

Dr Loso Jozsef

A MIRELITE MIRSA Zrt. iparágban betöltött szerepéről és a gyorsfagyasztott piac várható alakulásáról Dr. Losó József, a vállalat igazgatósági elnöke nyilatkozott lapunknak.

Mi jelenti a vállalat számára a legnagyobb kihívást a hazai piacon? A technológia, vagy a versenygazdasági környezet; a piaci jelenlét erősítése, a disztribúció szélesítése? 

A hazai piaci környezet egyik meghatározója a gazdasági helyzet, és annak rendkívül lassú fejlődése a legnagyobb kihívás. A vásárlóerő csökkenése, illetve nem megfelelő szintje miatt nagy kihívást jelent a piaci jelenlét erősítése, hisz a vevőkör árérzékenysége az áruházi sajátmárkás olcsóbb termékeknek kedvez, és nem a jobb minőségű, prémium, vagy az erős középkategóriájú termékeknek. A hitelkamat alacsony szintje, illetve az európai pályázati lehetőségek azonban segítik a technológia korszerűsítését, mindezek pedig a minőségibb és gazdaságosabb termékgyártás irányába hatnak. Emiatt az elmúlt években jelentős összegeket ruháztunk be. Elősegítve a gazdaságosabb termelést és a magasabb minőségi követelményeknek megfelelő termék előállítást, összességében 1,15 milliárd forintot költöttünk technológiai és termékfejlesztésre az utóbbi három évben. 

Milyen szerepet tölt be a cég a hazai gyorsfagyasztási piacon? 

Vállalatunk mögött a hazai gyorsfagyasztási piac két meghatározó szereplője, a 35 éves tapasztalattal rendelkező MIRSA, és a hazai iparágat megteremtő, az idén 70 éves MIRELITE áll. A MIRELITE MIRSA Zrt. az egyik legjelentősebb magyar családi vállalkozás: évente mintegy 15 ezer tonna gyorsfagyasztott terméket állít elő. A választék túlnyomó része, 85 százaléka zöldség-, 10 százaléka gyümölcs- és mintegy 5 százaléka a tésztás, a húsos valamint a félkész étel. Magyarország legismertebb márkájáról túlzás nélkül állíthatjuk, hogy generációkon át beépült az emberek tudatába: mára kultúránk részévé vált. A cég termékeinek mintegy 60 százalékát belföldön, a fennmaradó hányadot pedig külföldön, mintegy 60 célországban értékesítjük.

Az előzetes becslések szerint vállalatunk 2014-ben 3,45 milliárd forintos árbevételt ért el, 1 milliárd forinttal meghaladva az előző évit. Ebben az évben is legalább 10 százalékos növekedésre számítunk. Az árbevétel-növekedés mértéke azonban a tervezett fejlesztések megvalósításától is függ.

A cég piaci súlyához viszonyítva ritkán találkozni a márka logóját viselő termékekkel polcokon…

A gyártó és a fogyasztó között van egy kapuőr. A kapuőrt pedig úgy hívják, hogy kereskedelem. A kapuőr pedig csak azt engedi a fogyasztóhoz, akit ő jónak lát. Több gyorsfagyasztott termék gyártója áll sorban az áruházak polcainak helyeiért, a boltokban pedig adott hűtőpult mérettel lehet gazdálkodni. Mi most azon dolgozunk, hogy minél több helyen, minél többféle MIRELITE márkájú termékkel találkozhassanak a vásárlók, most például 40 termékünk csomagolása újult meg, amelyek segítségével több információt osztunk meg a termékekről. E mellett meg kell említeni, hogy sok import jelent meg az utóbbi időben is a hazai piacon.

Milyenek a hűtőiparon belül a cég hazai és export lehetőségi?  Mik a fejlesztések, bővítések irányai?

Pozitívnak látom a vállalat értékesítési lehetőségeit. Az export növekedés esélyei azért kedvezőbbek, mert egyrészt a piac méretéből adódóan nagyobbak a lehetőségek, másrészt sikerült megtalálni a magasabb minőségű árut igénylő fogyasztói szegmenseket.. Ugyanakkor bízunk benne, hogy a vállalat a márka erősítése révén a hazai piacon is tovább tudja erősíteni piaci jelenlétét. A 70 éves évforduló megítélésünk szerint segíteni fogja az idei forgalomnövekedést, de az új export piacok révén az export növekedésében is bizakodunk. A beruházások, fejlesztések lehetővé teszik a technológia fejlesztését, korszerű, számítógép-vezérelt gépeket szereztünk be, amelynek eredménye a magasabb minőségű termékek mellett rugalmasabb gyártás, és biztosítani tudjuk a vevők folyamatos ellátását. Készülünk további fejlesztésekre és bővítésekre is. De ezekről még korai beszélni. Egy új termékkör fejlesztésén dolgozunk, az üzemi kísérletek egyelőre még hátra vannak, és annak gazdaságos sikerétől tesszük függővé, hogy mikor jelenünk meg a piacon.

A sikeres tervezés nagy szerepet játszik a cég eredményességében, hogyan és miből tudják lemérni előre a fogyasztói igények várható alakulását?

Állandóan nyomon követjük a trendek, a fogyasztói igények alakulását. Igyekszünk nem csak követni az eseményeket, hanem elébe is menni, alakítani azokat. Ehhez nagyon érzékenyen kell figyelni az igények változását a fogyasztóközönség életkörülményeiben, szokásaiban, az igények körében megmutatkozó elmozdulásokat, hogy a lehető leggyorsabban lehessen reagálni ezekre a jelekre. Természetesen egy családi vállalat lehetőségeihez mérten tudjuk ezt kezelni. Egy nagy multinacionális vállalat jóval nagyobb energiaforrásokat tud fordítani nem csak a hazai, hanem a nemzetközi trendek figyelésére és kellő szabad tőke áll rendelkezésre a gyors technológiafejlesztésre.

Száz százalékban hazai alapanyagot dolgoznak fel, milyen kihívást jelent a beszerzés? Mindig van elegendő zöldség-gyümölcs és egyéb alapanyag vagy időnként külföld beszerzésre is szükség lenne?

Régi, több éves alapanyag beszállítói kapcsolattal rendelkezünk. Az időjárás változása, az aszály vagy a túlzott csapadék természetesen jelentősen tudja befolyásolni a várható termés mennyiséget, így az ilyen szélsőséges időjárási körülmények között (ami sajnos az elmúlt években volt probléma), komoly gondot jelent a minőségi alapanyagbiztosítása. A nyersanyagaink döntő részét saját magunk termeltetjük, ami azt jelenti, hogy már az év elején megkötjük a beszállító partnereinkkel az alapanyagra a szerződésünket, meghatározva a növények fajtáját, vetésidejét, és a várható betakarítást is. Ezek mellett a minőségi termesztéshez szükséges termesztési tanácsadással segítjük termelőink munkáját.  

Évtizedek óta használjuk, de valójában mit jelent az a szó, hogy MIRELITE?

Mezőgazdasági Ipari Részvénytársaság ELITE terméke.  Attól elit, hogy beltartalmi értékben, sokkal többet tud adni, mint a korábbi tartósítási módok. A mélyhűtött termékek több vitamint tartalmaznak, mint a friss zöldség, ami a termékpálya hosszúsága miatt gyakran csak napokkal, hetekkel később kerül a vevő asztalára, amikorra a vitamin egy jelentős része lebomlik. Mi azonban meg tudjuk várni az optimális érési időt, hiszen a betakarítást követően néhány órán belül lefagyasztjuk és mínusz 20-22 fokon tartjuk a termékeket. Ez a tartósítási mód nem olcsó technológia, rengeteg energiát igényel. Sokan nem is bírták a versenyt.

Egy tradicionális márka esetében mi jellemzi a márkaépítést, az újdonságot?

Még a tradicionális márka is megkívánja a folyamatos gondozást, karbantartást. Szükség van arra, hogy a fogyasztók gondolatában megmaradjon, és nem csak a tradíció, hanem mindig újabbnál újabb tartalommal kitöltve. Ehhez van szükség a hagyományos termékeken túl újdonságokat is piacra dobni, hogy a hagyományos termékek mellett a vevők kíváncsiságát, újdonságigényét, új ízekhez való affinitását kielégítsük. A termékfejlesztések során a fő kérdés az, hogy az új termék milyen pluszt tud nyújtani a fogyasztónak, miképp járul hozzá a fogyasztó kulináris élvezetéhez, egészséges életmódjához, hatékonyabb időgazdálkodásához. Mindezek az igények a kényelmi termékek felé mutatnak.

Kényelmi kategóriáról lévén szó, mennyire érzékeny a termékkör a vásárlóerő alakulására? 

A vásárló közönség nagy része tradicionális visszatérő vevő, így ragaszkodik a termékek fogyasztásához. Ugyanakkor a termékválaszték forgalmára a vásárlóerő alakulása is nagy hatással van, amire tekintettel kell lenni a kereskedelmi politikának, a termékkiszerelések nagyságának, vagy éppen a zöldségkeverékek összetételének meghatározásakor. Meglátásunk szerint a termékek közül a vásárlóerő csökkenés esetén azon termékek eladása csökken, amely jobban nélkülözhetők a háztartás fogyasztásából. Ilyen a gyorsfagyasztott gyümölcsök köre, amelynek fogyasztása az elmúlt években visszaesett. A zöldségek jobban megőrizték piaci helyzetüket, és bizonyos növekedésre is képesek voltak.         

Mennyire stabil a cég alapanyag beszállító köre?

A vállalat alapanyag-beszerzése hosszú évek óta kialakult körre épül és itt elsősorban a nagyipari növények, a nagyobb területet igénylő beszerzési partnerre gondolok. A gyümölcsök esetében, ahol nincs hosszú távú kapcsolat, jellemzően a napi ár dominál, ott van inkább változás. Az utóbbi években a beszerzői kör valamelyest bővült.

Az elmúlt időszakban milyen területeken értek el fejlődést?

Technológiát fejlesztettünk, számos modern gépet vásároltunk. Csomagolásainknál részben a csomagoló technikánál, részben a csomagolóanyagaink arculatán változtattunk, léptünk előre. A vállalat felépítését, szerkezetét változtattuk meg. Létrehozva a MIRELITE HOLDING-ot és alá beszervezve a különböző tevékenységeket.    

Hogyan alakul a cég piaca? Hol tapasztalnak dinamikusabb fejlődést?

A HORECA szegmens egyre fontosabbá válik, és a jövő szempontjából ez lesz a fő fogyasztói piac. Az elmúlt éves tényszámaink is alátámasztják ezt a várakozásomat, mert a HORECA szegmens jobban fejlődött, mint a bolti forgalom. A bolti forgalomban nagyobb igény van az újdonságokra, a kiszerelési egységeknél és a megjelenési formán is lehet változtatni, illetve ezekkel is lehet segíteni a piac növekedését. Az elkészített termékek, félkész ételek iránti igény folyton nő. És az új ízeket is keresik.

Zöldborsó, kukorica és spenót – ezek a magyar fogyasztók kedvencei, ha fagyasztott zöldségekről és gyümölcsökről van szó. Hogyan lehet bővíteni az egy főre jutó fogyasztást és a választékot?  

A fogyasztást megfelelő felvilágosító munkával, ami egy hosszú folyamat. Megítélésem szerint már a gyermekeknél el kell kezdeni a tudatos, egészséges fogyasztásra való nevelést. A felnőtt korosztálynál sem maradhat el a felvilágosító munka. Az emberek tudatosságát kell növelni az egészséges MIRELITE termékek iránt.

(Termékmix, 2015. áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok