Interjú
Tipográfia

Miközben a komplex megoldások egyre népszerűbbek, az ügyfelek olyan stratégiai partnert keresnek, akik versenyképességet növelő értéket nyújtanak. A termékazonosítási piac trendjeiről Melis Zoltán, az IBCS Hungary alapító ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak.

Milyen trendek és változások mutatkoznak a termékazonosítási termékek és szolgáltatások piacán?

MelisZoltánA legfontosabb változás az elmúlt években, hogy az úgynevezett kétdimenziós kódok – köztük a legismertebb a QR-kód – egyre több területen jelennek meg. Mind a hétköznapi, fogyasztó-közeli területekre, mind az ipari felhasználásra igaz ez. Az élelmiszerláncban, a termékkövetésben, a gyógyszerek,
kuponok, hűségkártyák esetében egyre inkább teret nyernek a kiegészítő termékinformációk.
Ennek leolvasásához, feldolgozásához kétdimenziós olvasókat keresnek az ügyfelek – még akkor is, ha jelenleg nem használnak ilyen technológiát, hiszen érzékelik, hogy ez a közeli jövő. Ez ugyan nagyobb beruházást jelent nekik, de így jó pár évig nem kell cserélni az eszközöket.
További fontos, általunk tapasztalt ügyféligény a szolgáltatás terén az élelmiszer nyomkövetés kiépítésével járó tanácsadás és rendszerfejlesztés. A gyártás területén pedig a csomagolás, zárócímkézés, valamint a minőségbiztosítás területe az, ami felfutóban van. A gyártást nyomon követő rendszerek és az ügyviteli rendszerek gyakran különböznek, ma még sokszor papíralapú a két adatbázis közötti kapcsolat, ami számos hibát rejt magában. A felhasználók az automatikus adatcserére és az elektronikus információáramlásra keresnek megoldást ezen a téren.

Hogyan alakult a hazai termékazonosítási, vagy ismertebb nevén a vonalkód-kommunikációs piac?

Elsősorban a saját tapasztalatunkra és a vállalatokat, gyártókat, piacot vizsgáló kutatásainkra támaszkodva mondom azt, hogy éves szinten egy nagyjából 5-15 százalék közötti nagyságrendben fejlődik a hazai piac. Ez alatt a hardvert és szoftvert, illetve a szolgáltatásokat is értem.

Mi az oka, hogy a vonalkód alapú azonosításnál, sokan még mindig a csíkokra asszociálnak?

Az átlagembernek a vonalkód, a termékazonosítás a klasszikus csíkokat jelenti, hiszen ezzel találkozik legtöbbször.
De ahogy említettem, egyre inkább terjed a nagyobb információmennyiséget tárolni képes QR kód, ami inkább marketing és fogyasztói piaci célokat szolgál.
Az ipari alkalmazásban jóval elterjedtebb a Datamatrix és a Databar kódcsalád, amely ugyan kevésbé tetszetős kinézetű, de jóval kisebb helyen elfér, különféle technológiai módszerrel előállítható és nagy biztonsággal olvasható, még sérülés esetén is. Az iparban ezek fontosabb tényezők, mint a külcsín.

Hardver és kellékanyag értékesítést vs integrált, egyedi támogatás, és komplett rendszerek – ez valójában milyen elmozdulást jelent?

A klasszikus hardver es kellékanyag értékesítés egy tranzakció-orientált dolog, vagyis elsősorban jó árat, gyors reakcióidőt és magas színvonalú kiszolgálást
követel. A hozzáadott érték ilyen esetben – amivel meg lehet előzni a versenytársakat – az ingyenes kiszállítás, az alapbeállítás, amit még kiegészít a nagy raktárkészlet, vagy szükség esetén a szerviz vagy termék-csere. Ezzel szemben a komplex rendszerek nem az áruk miatt kelendők, hanem azért, mert a megrendelő kimutatható, számszerűsíthető és mérhető üzleti előnyhöz jut általa. Ilyen az alacsonyabb költség, a gyorsabb és pontosabb folyamatok,
a kevesebb hiba, a könnyű helyettesíthetőség, kevesebb késés vagy hibás teljesítés, de akár a jobb helykihasználás, és a hatósági előírásoknak való megfelelés is ide tartozik. A komplex rendszerek építőeleme a hardver és a kellékanyag, a felhasználó azonban a teljes működési összköltséget, és az elérhető működési biztonságot veti egybe, ez alapján választ. Ésszerű kockázat és vállalható ár, valamint a bizalom – ezek azok a tényezők, amelyek az üzletkötéshez szükségesek. Egy komplex rendszer ugyanis sok évre szóló partnerkapcsolatot jelent, nem csak egy tranzakciót.

A termékazonosítási megoldások kulcsszerepéről sok szó esik, ezen a téren mik a tanulságok? Milyen új célcsoportokról lehet beszélni?

Markáns piaci szereplőként jelentős rálátásunk van az ügyfeleink tevékenységére. Ez alapján nem csak úgy gondoljuk, de azt is látjuk: a felhasználók egyre részletesebb információkat szeretnének kapni a folyamataikról. Például nem csak azt szeretnék tudni, merre jár éppen a küldeményük, de azt is, mi történt vele: hányszor ejtették le, milyen extrém – teszem azt, szélsőséges hőmérsékleti – körülmények között szállították, hiszen ezek a termék minősége szempontjából igen jelentősek. Vagy például a drága berendezések karbantartása során az alkatrészek azonosításával és szenzoros mérés útján már jó előre megjósolható, hogy mikor várható egy meghibásodás. Ha akkor megyünk javítani, karbantartani, amikor tényleg szükséges, akkor azzal idő és költség takarítható meg, növekszik a szolgáltatás minősége és jobban kihasználható a gépek rendelkezésre állási ideje. Ez olyan integrált szolgáltatásbeli gondolkodásmódot
igényel, ami elsősorban a piacvezetőket jellemzi.

Milyen információra van szüksége a felhasználóknak? Milyen a piacképes információ?

Ügyfele válogatja, de ami közös jellemző, hogy mindenkinek egyedi, a saját termékére, szolgáltatására vonatkozó specifikus információra van szüksége. Így személyre szabott megoldást is igényelnek tőlünk. Módszerből, technológiából nincs hiány. Divatos kifejezés manapság a dolgok internete, ami valójában egy újfajta adatgyűjtési módszer.
Nem vonalkód alapú, nem is RFID, hiszen annál sokkal folytonosabb és nagyságrendekkel nagyobb információ mennyiséget gyűjt es zúdít ránk egy-egy szenzor. Már egy modern autóban is több száz szenzor dolgozik. A releváns információ kihámozása komoly szoftveres megoldásokat és intelligenciát igényel. Ha van releváns adat, abból lehet üzleti döntéseket hozni, vagy kontextusba helyezve mások döntéseihez asszisztálni. Az információ helyes feldolgozása
és értelmezése humán feladat, míg az adatgyűjtés és strukturálás rábízható a gépekre.

Milyen tényezőkkel biztosítható a piaci versenyelőny?

A piaci, vagyis versenykörnyezetben megítélésem szerint nélkülözhetetlen, hogy az adott területen - vagy akár területeken, hiszen az IBCS gyakran 5-6 különálló technológia integrációját végzi – szakértőként tekintsen ránk az ügyfél. Alapvető elvárás az ügyfél iparágának ismerete, hogy az ott tevékenykedő vállalatok tipikusan milyen üzleti problémákkal szembesülnek. Erre javasolunk mi technológiai megoldásokat. Az ügyfelek stratégiai partnert keresnek,
akire támaszkodni tudnak, akitől megvásárolhatják azt az értéket, amivel a vállalatuk, vagy az adott részleg versenyképesebbé válik. Ők a saját tevékenységükkel szeretnének foglalkozni, arra fordítani az idejüket, energiájukat, mi a támogatási tevékenységet biztosítjuk ehhez.

Melyik szektor fejlődött a leginkább?

A komplex megoldások iránti igény növekszik ugrásszerűen, ahol a hardverek, hálózatok, termékjelölés, nyomtatás, alkalmazás-fejlesztés együtt megtalálható.
Az ügyfelek a legmodernebb technológiákat keresik: RFID, hangvezérelt működés, lokális helyzet-meghatározás, a legmagasabb szintű hálózatvédelem, mobilnyomtatás tetszőleges rendszerből és nyelven, felhő alapú megoldások, bérleti díjas megoldások – ezek most a trendek.
Sok esetben az innovatív technológiai megoldásoknál sokkal hátrébb kullog a szabványosítás és a jogi szabályozás.

Ezen miként lehet változtatni?

Az innováció – főleg, ha a versenyhelyzet fűti – sokkal gyorsabb ütemű annál, mint hogy a jogszabályok azonnal és naprakészen követni tudják. Az innováció a cégek működésének velejárója, és teszem hozzá, nem is minden megoldásból lesz piaci gyakorlat, vagy értékesíthető termék, szolgáltatás. Amelyik beválik, elterjed, arra felfigyelnek, és előbb-utóbb a piac kitermeli a szabványosítási igényt, vagy adott esetben a jogalkotói szabályozást. Minden cég arra
vágyik, hogy a saját megoldása legyen a domináns a piacon.
Nemcsak az anyagi siker, de a szakmai elismerés miatt is – minket is ez motivál minden egyes nap.

 

(Termékmix szaklap - 2015.02-03. szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok