Interjú
Tipográfia

Noha a vevői igények ösztönzően hatnak a csomagolóipari beruházásokra, a fogyasztói piac alakulásának követése önmagában nem elegendő. A proaktivitáshoz azonban a legkorszerűbb technológiára van szükség. A piaci trendekről Fábián Endre, az STI Petőfi Nyomda ügyvezető igazgatója és Kolozsvári György értékesítési igazgató beszélt lapunknak.



Milyen főbb trendek határozzák meg az STI Petőfi Nyomda piacát?


STIF. E. Miután mi háttéripar vagyunk, így a trendet a vevőink piaca határozza meg. Legfontosabb célunk ehhez alkalmazkodni, beleilleszkedve abba a beszállítói láncba, ahol vagyunk.
Természetesen nemcsak követjük a fogyasztói piac alakulását, hanem ebben proaktívak is vagyunk. Ez vonatkozik a konstrukciós megoldások kínálatára az alkalmazott high-end technológián keresztül a teljes kiszolgálásig.

Hogyan befolyásolják a globális erőviszonyok a cég működését?

F. E. A globális erőviszonyok meghatározzák a cég működését, hisz egy centralizált globális piacon élünk. Számunkra az is kihívást jelent, hogy mi, mint konverterek, mind beszállítói oldalról, mind vevői oldalról multik nyomása alatt vagyunk. Standard alapanyagokból kell vevőspecifikus terméket előállítanunk. De alapvetően ez csak rendszer és folyamatok kérdése. Ha ezeket sikerült jól megalapoznunk a mindennapi életben, a rendszer működik. Az alapanyagbeszerzés oldaláról nagyon nagy változások nincsenek, az igazi feladat az SCM megfelelő alkalmazása. Biztosítani kell a készletezés, a különféle beszállítói logisztikai rendszerek, valamint a gyártásoptimalizálás összhangját.

Milyen előnyt jelent multinacionális cégcsoport tagjának lenni, akár az alkalmazott megoldásokat tekintve?

K. Gy. Mindenképpen előny egy multi tagjának lenni. Ma már a globalizációt nem lehet megállítani, és ahogy a vevői oldalon egyre-másra globalizálódnak, a beszállítói oldalon is csak azok számítanak, akik az ajánlott megoldásokat, termékeket régió-, vagy kontinens-szerte képesek kínálni. Ma már nem ritka a százmilliós értékű tender – persze euróban – amin önálló gyártóként nem is érdemes indulni. Az agresszív beszállítói létszámcsökkentés is jellemző, az egyik nagy élelmiszeripari multi közel száz beszállítóját 5-6 év alatt 18-ra csökkentette. Ezért, még ha érdekes is egy „magányos farkas” ajánlata, a nagyoknál nem rúghat labdába. Nekünk, értékesítőknek az is egy előny, hogy a különböző gyárak összevethetőek, és ez egy egészséges versenyt
is indukál, ami persze a folyamatos fejlődés alapja. Rengeteg mindennapi előny mellett én továbbra is azt tartom a legfontosabbnak, hogy a jövőben az igazi volumeneket adó csomagolóanyag
igények olyan mértékben fognak hízni, hogy csakis cégcsoportok lehetnek potenciális beszállítók.

A különböző változások, igények, trendek mennyire hatnak a vállalat működésére?

F. E. Alapvetően nincsenek hatással a működésre, hisz azért vagyunk vezetők, hogy a céget többek közt abba az irányba vigyük, hogy megfeleljünk a külső elvárásoknak. Persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen erre a változásmenedzsmentre „be kell rendezkedni”. Gyors helyzetfelismerés, döntéshozatal és végrehajtás kell hozzá. Ez az egyik erősségünk, hogy ezt kezelni tudjuk.

Milyen eredményeket tudtak elérni a gyártásoptimalizálás, költséghatékonyság és fenntarthatóság területén ebben az évben?

F. E. Igazán ezek a jelszavaink a mindennapi életben. A gyártás optimalizálása nagy kihívás, mivel apró, ám meghatározó láncszem vagyunk az SCM folyamatban. A mi specifikus termékünk, a csomagolóanyag nélkül vevőink elakadnak. Az átfutási idők rövidek, hiszen a fogyasztói trendek fluktuációját kell lekövetni az ellátási láncban, így az egyes szereplőkre igencsak rövid ciklusok
jutnak. A flexibilis gyártástervező és optimalizáló rendszerünkkel elértük a 99.9 százalékos szállítási pontosságot, holott gyártási rendszerünkben a költségcsökkentés és az optimalizálás szakmai szempontból egymás ellen hatnak. Az igazi kihívás, hogy az optimalizálás mellett folyamatosan csökkentsük a költségeinket, amit a piac elvár. A korszerű technológia ugyancsak a fenntarthatóság elengedhetetlen része. A vevők a hibamentes termékhez, olcsón és időben akarnak hozzájutni. Európában, a konverter ágazatban hatalmas a verseny, a nagyok csúcstechnikával dolgoznak, ami nélkül csak elvérezni lehet a piacon.

Mi kell ahhoz, hogy a kapacitásokat maximálisan ki tudja használni a vállalat?

F. E. Egyszerű megválaszolni ezt a kérdést: megrendelés. A gyakorlatban ezt megvalósítani persze már nem ilyen egyszerű: nem mindegy, hogy milyen a megrendelés, hiszen azt
megfelelő minőségben és megfelelő költségszerkezettel elő is kell állítani. Célunk a rendelésstruktúránkat abba az irányba vinni, amely a legjobban megfelel az alkalmazott technológiának.
Olyan termékek, amelyeknél a gépek elméleti kapacitását minél jobban ki lehet használni sebességben és felületben egyaránt. Természetesen azon is dolgozni kell, hogy egy adott terméket hogyan tudunk optimálisan előállani, azaz a legalacsonyabb költség mellett és a legrövidebb idő alatt.

A hatékonyság és a termelékenység kapcsolatában milyen szerepet játszik az innováció?

F. E. Számunkra a hatékonyság és a termelékenység gyakorlatilag egyet jelent. Persze tudjuk, hogy ezek a szavak nem szinonimák. Más a hatékonyság és más a termelékenység, az egyik a másik nélkül azonban nem fejlődik, sőt valamely terület lemaradása visszafoghatja a másik fejlődését. Keményen dolgozunk tehát azon, hogy az említett területek párhuzamosan fejlődjenek. A fejlesztésnek azonban mindig van egy korlátja: a technika. Ekkor jön a képbe az innováció, ami ezt feloldja.

A minőség az árverseny terén milyen előnyt jelent?

F. E. Manapság a minőség, a tömegtermelés során nem sok előnyt jelent az árversenyben. Egyre több felhasználó úgy áll a dologhoz, hogyha nincs minőség, köszöni, nem kell a termék. Az elvárások szempontjai tehát: kiváló minőség, kiváló szerviz és olcsó ár.

Milyen irányok jellemzik a kreatív termékfejlesztést?

K. Gy. A vevői igények folyamatosan változnak. Természetesen többnyire erősödnek, szélesednek, ami azt jelenti, hogy egyre komolyabb, kihívásokkal telibb feladatot gördítenek a gyártók elé. A fogyasztói igények alakulása és a különböző jogi, piaci és uniós szabályozások sora alakítja az aktuális elvárásokat, amelyre legjobban akkor tudunk reagálni, ha mi is tisztában vagyunk azokkal. Az STI Group kiemelten igyekszik folyamatait és portfolióját e változások tükrében formálni és fejleszteni. A csoporton belül több termékkör is jelen van, ezért ez egy igen diverzifikált munka és széles merítésű elemzéseket tesz szükségessé. Termékeink alapvetően nem változtak sokat az elmúlt időszakban, a technológián belül azonban tettünk lépéseket a fenn megnevezett változásokat követendően. Ilyen például a B2-es (kis formátumú) új gépünk installálása. A termékek fejlesztése folyamatos, a kreativitás már nem csak a forma és a design, hanem a hatékonyság területén is megmutatkozik. Nagyon fontos, hogy innovatív fejlesztéseink az adott technológiai paramétereknek is megfeleljenek, továbbá a gépeken a lehető legjobb eredménnyel fussanak. Ma ez már nem kívánalom, hanem elvárás.

Mik a fejlesztések további irányai?
K. Gy. A további irányt véleményem szerint szintén az eredményesség fogja meghatározni. Mint említettem, ma már nem elég szép, kreatív konstrukciót tervezni, hanem a rendelkezésre álló géppark segítségével a leghatékonyabban előállítható végtermékre van szükség. Természetesen az éremnek van egy másik oldala is, ami a technológiai fejlesztés irányát határozza meg. Vannak olyan gépi beruházásaink, amelyek a vevői igények miatt jönnek létre, ezzel szélesítve azt a teret, amelyet a kreatív munka során a fejlesztő bejárhat. Az a felismerés nagyon fontos, hogy miként lehet a designert és a mérnököt egyirányú útra terelni, és hogyan képesek egymásra reagálva egyre nagyobb hozzáadott értékű termékeket előállítani. Ez is az egyik
alappillére a jövő sikerének, hiszen a mai csomagolóanyagiparban pár év is elég ahhoz, hogy elavulttá váljon egy gyártó és ezt az STI Group piacvezetőként nem engedi és nem is engedheti meg magának. A megújulásban élenjárók vagyunk!

Mekkora az igény a zöld csomagolásra?

K. Gy. A zöld gondolat, avagy az, hogy „zöldek legyünk”, számunkra különösen fontos irányelv. Évekig egy finn vállalat tagjai voltunk és a skandináv kultúra hagyományosan zöldebb az európai átlagnál. Már több mint tíz éve komoly harcot vívunk a veszélyes anyagokkal, hulladékokkal. Az STI Petőfi Nyomdában minden gyártási kemikáliát vizes bázisú anyagokra cseréltük és az anyaggazdálkodásunk is a zöld szemlélet jegyében, minimális hulladékképzés és ellenőrzött hulladékgazdálkodás rendszerében működik. Ennek ékes bizonyítéka a folyamatosan elnyert
„Az év Zöld Nyomdája” elismerés is. A piac közvetlenül nem támaszt ilyen igényt irányunkba, azonban multinacionális partnereink sokasága igényli a különböző tanúsítások és regisztrációk meglétét olyan szervezetek által, amelyek feltételeit csak ezen kritériumok teljesítésével tudjuk biztosítani. Természetesen az élelmiszeriparnak vannak olyan követelményei, amelyek már kifejezetten érzékenyek a felhasznált anyagok például élelmiszerbiztonsági mivoltára. Az STI Petőfi Nyomda ebben is élenjáró, hiszen festékeink már régen megfelelnek ezen szigorú előírásoknak és minden szükséges igazolással rendelkezünk. Néha megmosolygom, hogy bizonyos kisebb versenytársak milyen háttérfeltétellel – pontosabban a meghatározott feltételek megléte nélkül – indulnak tendereken és zavarják a piacot. Miért? Mert a vevő almát a körtével hasonlít össze ilyenkor.

Mik a célkitűzések a következő években?

K. Gy. A célkitűzéseink továbbra is ambiciózusak. Ez a csoportunk dinamikus fejlődésének is köszönhető és az STI Petőfi Nyomda kiváló teljesítményének is. Évek óta nem csak piacvezetők vagyunk a saját iparágunkban, de meghatározóak is, akár technológia, akár a termékek szempontjából. A növekedés az egyik kulcsa mindennek, és a számainkat nézve, illetve már a 2015-ös tervezésen túl, azt mondhatom, hogy ismét egy „kisebb cég méretű” növekedést terveztünk. Az új gépek, az új piacok mind arra sarkallnak, hogy merjünk „nagyok” lenni. A hazai piaci jelenlétünket is konszolidáljuk kissé, amellyel még hatékonyabb aktivitást fogunk generálni itthon és külföldön egyaránt.

(Termékmix - 2014. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek