Interjú
Tipográfia

A Benei és Társa Kft. egy cukrász dinasztiára épülő vállalkozás, amelynek története egészen az 1900-as évekre nyúlik vissza. A kezdetben különböző ízesítésű nápolyikat, idővel pedig édes- és sós teasütemények bővülő palettáját felvonultató vállalkozás termékei nemcsak Magyarországon, hanem egyre több országban népszerűek. Fajván Péter, a cég kereskedelmi igazgatója nyilatkozott lapunknak.

A hagyományos termékek reneszánsza mellett az újdonságok korát éljük. A versenykörnyezet változásával egyidejűleg milyen új kihívással kell szembe néznie a ma is családi vállalkozásban működő mintegy száz éves múltra visszatekintő cég vezetőinek?

Nem szoktuk ezt kihangsúlyozni, de tény, hogy lassan száz éves múlttal rendelkezik a cukrászattal foglalkozó család. A céget apósom, Benei László és felesége alapította 30 évvel ezelőtt, a használt receptúra is legalább ennyi idős. Tavaly ünnepelte fennállásának harmincadik évét a vállalat. Ez alkalomból megújítjuk a cég arculatát és új csomagolást vezetünk be. Több helyszínen kóstoltatjuk a terméket.

Régen nem volt szükség különösképpen marketingre, a termék eladta magát. Ma azonban akkora a piaci verseny, hogy menedzselni, reklámozni kell az árut. Ami nem változott, hogy reggel hattól éjfélig minden nap dolgozunk: ősszel kezdődik az év végéig tartó fő szezonunk, a másik kiemelkedő időszak tavasszal van. Nyáron gyakoribb akcióval igyekszünk fenntartani a gyártási volument, ami által folyamatosan munkát tudunk adni a 200 dolgozónknak.

A különböző ízesítésű nápolyikon túl linzerek, vaníliás kifli, isler, sós teasütemények egyaránt szerepelnek választékukban. Miben mutatkoznak meg az újítások?

A termékfejlesztés folyamatos, a piac igényli is az innovációt. A termékpalettánkat főleg nápolyi fronton bővítettük az utóbbi időben. A partnereink azonban hisznek a termékeinkben, és az is nagy elismerés, amikor felkérnek bennünket, hogy fejlesszünk számukra terméket.

A meglévők variációi vagy merőben más termékek születnek ilyenkor?

FajvánPéterIs-is. Variációkat, illetve teljesen új termékeket egyaránt fejlesztünk. Itt említhetem példaként a piacra mindössze pár hónapja bevezetett sós perecünket. Igény volt a már meglévő sós tea termékeink mellett újabbakra. Legutóbb zacskós kiszerelésű sós pereccel jöttünk ki, amit jelenleg csak a Tesco áruházakban lehet megvásárolni. Egy-egy termék fejlesztésekor először felmérjük a piacot. Mivel nem tudunk ilyenkor azonnal újabb gépeket beszerezni, az újdonságnak szánt termékeket kézi gyártás útján állítjuk elő. Ez persze hosszú távon nem kifizetődő. A népegészségügyi adó bevezetése óta az általunk forgalmazott termékkör egyébként is jócskán megdrágult és fokozottan árérzékennyé vált. Édes sütemények esetében 130 forint, sós süteményeknél 250 forint kilónként ez az adótartalom.

Sok partner keres fel bennünket külföldről, ami azt jelenti, hogy a Benei brand egy ismert és bevezetett márkanév. Büszkék vagyunk arra, hogy több mint 30 éve ugyanazt a minőséget gyártjuk és értékesítjük a vevőink felé.  A legjelentősebb piacunkon, Ausztriában több láncban vagyunk jelen, például a Lidlben, vagy a Zielpunktban, a tiroli részen az Mpreis nevű bolthálózatban. Az osztrák Spar, illetve Rewe csoporttal pedig most folynak a tárgyalások.

Nagy elismerés, hogy termékeinkkel jelen lehetünk a meglehetősen patrióta osztrák piacon. Ausztrián kívül Szlovákiába, Bulgáriába, Horvátországba, Szlovéniába szállítunk. Romániában nápolyiból annyit adunk el, mint Magyarországon. Eseti jelleggel az USA-ban, Kanadában és Líbiában is jelen vagyunk főleg nápolyival. A prémium gyártáshoz hozzátartozik, hogy nem raktárról szállítunk, hanem a szállítás előtt gyártjuk le a rendelést. Napi szinten 20-23 tonna terméket állítunk elő, ennek kétharmada nápolyi, egyharmada sütemény. Ehhez folyamatosan gépesíteni kellett a termelést, amit viszont önerőből nem tudunk megtenni.

Legutóbb 2011-ben bővítettük a telephelyet. A több mint 1 milliárd forintos beruházás során - amit részben banki forrásból, részben önerőből és 150 millió forint pályázati támogatásból finanszíroztunk - az akkor meglévő 3000 négyzetméteres üzemcsarnokunk mellé egy 3500 négyzetméteres csarnokot építettünk, ahol nápolyikat állítunk elő. A piac stagnálása miatt sok partner csodálkozott a bővítés időzítésén. Mi azonban hittünk a termékeinkben, ahogy most is. A kivitel pedig éppen fellendülőben volt, a kapacitásbeli problémák miatt tehát szükségünk volt a bővítésre. A cég egyik erősségeként a családi összetartást említhetem: házon belül megosztjuk a feladatokat, itt vagyunk reggeltől estig a hét hat napján, mindent meg tudunk beszélni.

Mi a fejlődés iránya?

Vannak kapacitásbeli korlátaink, ezért szeretnénk részt venni újabb fejlesztési támogatásban. Nem szeretnénk nagy fába vágni a fejszénket, ezért banki finanszírozásra is szükségünk lesz. Meg akarunk erősödni és a magyar piacunkat is fejleszteni. Évről évre nő az árbevételünk, a hazai és külföldi forgalmazásunk egyaránt bővül. Az exportforgalmunk a három évvel ezelőtti 10 százalékról 38 százalékra emelkedett. A termékpaletta szélesítésével párhuzamosan a sajátmárkás területen is egyre erősebbek vagyunk.

Az egészségtudatos trendek milyen mértékben mutatkoznak meg a választékban?

Akkora az igény a jelenlegi termékválasztékunkra, hogy speciális termékekre nincs plusz erőforrás. Diabetikus édességeink egyelőre még nincsenek, de tervezzük. A termékeinkhez egyébként minőségi, transzzsír-mentes margarint és csokoládét használunk a szabályozás bevezetése óta. Szakértői laborokkal állunk kapcsolatba és folyamatosan bevizsgáltatjuk a termékeket. Nagy gondot fordítunk a minőségi alapanyagok kiválasztására.

Szükségesnek látjuk az egészségtudatos szemlélet erősítését, ehhez azonban a fogyasztókat több mozgásra, sportolásra, illetve mértékletes fogyasztásra ösztönözni. Gyakran tartunk kóstoltatást saját dolgozókkal vagy akár mi magunk, így közvetlenül kapunk visszajelzést és megerősítést például arról, hogy a hazai fogyasztók körében is népszerű a kínálatunk, amelyről tudják, hogy prémium minőséget képvisel és az újdonságokat is szívesen fogyasztják. A vevőink mintegy 80 százaléka törzsvásárló. Gyakorta szóba kerül azonban az is, hogy drága a termék. Ilyenkor elmondjuk, hogy miből adódik össze a fogyasztói ár.

Mennyire nyitottak az újdonságokra a kereskedő partnerek?

Szívesen fogadják, ha egy új termékkel jelenünk meg. Egyedül az ár szokott problémát jelenteni. Mi prémium alapanyaggal dolgozunk, aminek magasabb az ára. A legnagyobb volument a hipermarketekben értékesítjük. A CBA, Coop és Spar hálózatban kimérve is kapható a választék.

A kézműves termékek reneszánszukat élik, tervezik kisebb vagy limitált mennyiségben különlegességek előállítását?

Sok termékünk előállítása és csomagolása kézzel történik, így a süteményeinkre is ráírhatnánk, hogy kézimunkával készül. Külföldön egyébként több elismerést kapunk ezért, a hazai piac viszont nem fizeti meg a kézi gyártás plusz költségét. Most inkább a kapacitásbővítésre koncentrálunk. Legutóbb a stuttgarti Südback-ra látogattunk el, elsősorban perechajtogató gépeket kerestünk. A pereceinkre ugyanis annyira nagy a kereslet, hogy 20-30 emberrel nem tudjuk a vevői igényeket kiszolgálni. A gépek nagy segítséget jelentenek a volumen növelésében. Minden munkafolyamatot azonban nem tudunk gépesíteni, ezért is van ilyen sok dolgozónk.

Hol látnak piaci potenciált?

A vendéglátóiparban (gasztro területen) látunk további piaci lehetőségeket. A közeljövőben több területi képviselőt tervezünk felvenni. A szezonalitás miatt hullámzó értékesítés kiegyenlítésére is hangsúlyt helyezünk. Ebben szerepe van már említett sósperec bevezetésének. Ez a kifejezetten nyári termék kompenzálni tudja, hogy a meleg hónapokban a sütemények kevésbé fogynak. A külföldi vásárlókkal a kapcsolat szélesítése ugyancsak a forgalom kiegyenlítését szolgálja.

A működési költségek legnagyobb részét az emberi munkaerő ráfordítás jelenti, nagyobb gépesítéssel tudjuk olcsóbbá tenni a termelést, illetve költséget spórolni hosszú távon. Az olcsóbb, ám kevésbé minőségi alapanyagok felhasználásának az útjára azonban nem szeretnénk rálépni.

Mennyire nehéz a láncok minőségbiztosítási feltételeinek megfelelni?

Az export és a sajátmárkás termékek gyártása miatt sok auditon veszünk részt. Nagyon szigorúak az elvárások, legutóbb a Tesco és a Lidl, valamint az IFS járt nálunk. Ha nem is egyszerű, de mindig megfelelnünk. Több éve már, hogy nemzetközi IFS tanúsítvánnyal rendelkezünk.

Gondolkodtak saját édességbolt, netán szakbolt hálózat nyitásán?

Mintaboltok nyitását tervezzük a belvárosban. Ez korábban már szerepelt a terveink között, de a legutóbbi nagy beruházás elvonta az erőforrásainkat. Nemcsak a kereskedelemre és a gyártásra kell odafigyelni, hanem a beruházásra is, ebben is minőségorientáltak vagyunk. A minőséget hosszútávon akarjuk garantáljuk. Mindig topon kell lenni.

 

(Termékmix - 2014. novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok