Interjú
Tipográfia

Jóllehet a készpénzmentes fizetés sok országban különböző okokból még nem annyira kedvelt, mégis egyértelműen előretörőben van. Európa nagy valószínűséggel a skandináv minta irányába fog továbbhaladni – véli Ács Zoltán, a SIX Payment Services Magyarország országmenedzsere, akit a készpénzmentes fizetés hazai trendjeiről kérdeztünk.


Mennyire állnak készen a kereskedők és fogyasztók az innovatív elektronikus fizetési eszközök (egyérintéses fizetés, mobilfizetés) használatára?

A contactless payment (érintésmentes fizetés) és a mobilfizetés pont olyan innovációk, amelyek egy technológiai váltás időszakában érték el Magyarországot, a bevezetésük gyors ütemben történt, épp a fővárosban és országszerte is nagyon sok helyen lehet ilyen módon fizetni, ezzel sok nyugat-európai országot is megelőzünk.

Milyen típusú pénzforgalom lebonyolítását teszik lehetővé a cég megoldásai? Ezek miben térnek el, illetve különböznek más pénzügyi szolgáltatásoktól?

A kártyával történő fizetés a kártyatulajdonos szempontjából nagyon egyszerű és egyértelmű dolog, amíg valójában egy meglehetősen bonyolult folyamatról van szó, amiben több fél működik szorosan együtt a bankoktól a kártyaelfogadó cégen át a kártyasémákig (VISA, MasterCard, stb.). A SIX bankfüggetlen kártyaelfogadó szolgáltatást tesz lehetővé Magyarországon, egyedülálló módon. Termináljaink a népszerű VISA és MasterCard kártyákon kívül kezelik a következő kártyákat is: AmericanExpresst, az összes Széchenyi Pihenőkártyát, valamint a jövőben a legkülönfélébb egészségpénztári kártyákat is.

Az egyéb fizetési módok közül milyen előnyöket nyújt a készpénzmentes fizetés?

A készpénzmentes fizetés fő erényei, hogy gyors, a vásárló, valamint a kereskedő számára is biztonságos, kényelmes, átlátszó gazdálkodást és gazdaságot tesz lehetővé.

Milyen tényezők mozdítják elő, hogy a hétköznapok részévé válhassanak az innovatív fizetési módok?

Nagyban befolyásoló hatásúak a már korábban említett trendek, de függ a fejlődés egy adott ország gazdasági helyzetétől, pénzügyi kultúrájától, illetve, hogy mennyire nyitottak a vásárlók a különböző újításokra.

Milyen tapasztalatok, illetve prognózisok vannak a készpénzmentes társadalommal kapcsolatban?

acs zoltan sixAz új fizetési formák elfogadását illetően Európán belül is jelentősek az eltérések. Vannak olyan országok, ahol a kártyás fizetés aránya hozzávetőlegesen 70 százalék, a készpénzesé pedig 30 százalék, míg Magyarországon pont fordítva van. Tapasztalatunk szerint ez az arány azért folyamatosan növekszik a kártyás fizetések irányába, bár a fent említettek szerint még mindig van hova fejlődnünk. Ha középtávon ez az arány 60-40%-ra módosul, az is szép eredmény lesz.
A készpénzmentes fizetés éllovasai egyértelműen a skandináv országok. Itt az élet minden területén dominál a kártyás fizetés, sőt gyakran ez az egyetlen rendelkezésre álló fizetőeszköz, és a kereskedelem vagy a vendéglátóipar területén általában nem is látják szívesen a készpénzes fizetést. Ennek okaként az északiak a higiéniát, a biztonságot, a kényelmet és bűnözés megnehezítését nevezik meg. Németországban például, noha a kereskedők szívesen és gyorsan bevezetik az innovatív rendszereket, az ügyfelek gyakran még nem állnak készen ezek használatára, az újdonságoknak előbb ki kell érdemelniük a bizalmukat.
A jó gazdasági helyzetnek köszönhetően Ausztriában 2013-tól jelentős mértékben nőtt a kártyás fizetések aránya. Itt is elsősorban betéti kártyával fizetnek az emberek.
Az érintés nélküli fizetés széles körű bevezetésével még inkább elő kívánják segíteni ezt a növekedést. A mobiltelefonos érintés nélküli fizetés területén is megtörténtek az első lépések, de ez a folyamat még kezdeti stádiumban van. Magyarország Lengyelországhoz hasonlóan azt az előnyt használja ki, hogy a készpénzmentes fizetési infrastruktúra még modern, és nem elavult. Ezek az országok ily módon átugrottak egy technológiai generációt, ezért az emberek általában gyorsabban fogadják el az új technológiákat.
Ám ennek ellenére magas a készpénzes fizetések aránya – Lengyelországban a 90%-ot is eléri.

Miért éri meg a bankoknak a SIX-szel együttműködni, ahelyett, hogy a saját szolgáltatásukat építenék ki, mint ahogy azt néhány bank meg is teszi? Egyáltalán mit jelent esetükben a bankfüggetlenség?

Egy bankkártya elfogadó rendszer kiépítése és üzemeltetése óriási költség, és speciális szakértelmet igényel, amit nem feltétlenül éri meg egy banknak beruházni. A SIX Payment Services által kezelt kártyaelfogadási tranzakciók mindig az ügyfél által megadott számlához kötöttek. Ez azt jelenti, hogy a kereskedőnek banki szolgáltató váltás esetén sem kell megválnia termináljaitól; megmaradhat bejáratott, megbízhatóan működő SIX Payment Services kártyaelfogadási szolgáltatása, illetve nem kell megválni a gyors reakcióidejű, szakértői kapcsolattartástól sem.

Milyen további megtakarítási lehetőség rejlik a devizás bankkártyával való fizetéseknél?

A hazai fizetési adatok szerint jelenleg havonta átlagosan 4,5 milliárd forintot költenek külföldi kártyákkal a SIX hálózatában, ami éves szinten összesen több mint 550 millió forintos megtakarítást (átváltási nyereség) rejthet magában a kereskedők számára, attól függően, hogy hány százalékát használják ki a teljes potenciálnak. A  megtakarításokból és a szolgáltatás további előnyeiből mind a kereskedő, mind a kártyatulajdonos részesül.

Hogy működik a dinamikus devizakonverzió?

A DCC (dynamic currency conversion) segítségével a bankkártya terminál automatikusan átszámolja a külföldi kártyákkal történő vásárlás összegét a nemzetközi ügyfél hazai pénznemére. A folyamat a hagyományos forint alapú tranzakcióhoz hasonlóan indul. A kívánt vásárlási összeg beírása után nincsen különösebb teendő, a terminál felismeri az idegen pénznemű kártyát és automatikusan felkínálja a DCC funkciót. Ezek után a rendszer lekérdezi az aktuális árfolyamot és átváltja a vásárlás összegét a nemzetközi ügyfél saját pénznemére. Ennek köszönhetően a vásárló számára egyértelmű, mennyit fizet valójában és nem éri kellemetlen meglepetés magyarországi vásárlása alkalmával.

Milyen skálán mozognak az üzletek és szolgáltatások profiljai és mennyire reagálnak rugalmasan fizetési módokat érintő újításokra a kereskedők/szolgáltatók és a végfelhasználók?

A változásokra a szolgáltatók reagálnak a leggyorsabban. A kártyabirtokosok és a kereskedők pedig követik az aktuális trendeket. Befolyásoló tényező még az adott technológia gazdaságos fenntarthatósága minden szereplő esetében. A fenti okoknak volt köszönhető például, hogy a contactless (érintés nélküli) technológia is relatíve gyorsan, gördülékenyen terjedt el.

Miként integrálható ez a rendszer a meglévő infrastruktúrákba? POS, ERP, online pénztárgép stb.?

Jelenleg is több integrátorral, illetve kasszarendszer üzemeltetővel működünk együtt. Tapasztalatunk szerint a bankkártya elfogadást könnyen lehet integrálni. Ez idáig hatékonyan és zökkenőmentesen tudtuk a rendszereink és a partner rendszerek közötti kommunikációt felállítani.

Mi jellemzi például az érintésnélküli (contactless) fizetést?

A contactless technológia eleinte bizalmatlanságot keltett az emberekben, hiszen 5000 forint alatti vásárlásnál PIN megadása nélkül lehet fizetni, ám ahogy telt az idő, a vásárlók is egyre nyitottabbá váltak, megértették a rendszer működési hátterét, így ma már örömmel tapasztaljuk, hogy egyre több és több érintés nélküli tranzakciónk van.

Milyen irányba szélesítik a vásárlási lehetőségeket a mobiltelefon és az ahhoz kapcsolódó technológiai újdonságok?

Azt gondolom, hogy a vásárlások minőségében, sebességében mindenképp szerepe lehet a mobil eszközöknek, egy új technológia a legtöbb esetben pozitív hatással lehet a vásárlási lehetőségekre.

Milyen további fejlesztések zajlanak jelenleg?

Kialakulóban van például az ún. MPOS rendszer elterjedése, amely rengeteg lehetőséget jelent egy olyan cég számára, ahol több futár, kiszállító dolgozik és a szállítás ellenértékét gyorsan, mobiltelefon és egy MPOS terminál segítségével könnyedén gyorsan ki lehet egyenlíteni. Említhetem azon kiskereskedőket is, ahol csak néhány alkalommal lenne szükség a bankkártyás fizetési lehetőségre.

Milyen eszközzel szélesíthető a felhasználók köre?

A mobiltelefon (NFC rendszerek) mindenképp egy erre alkalmas eszköz, illetve az imént említett MPOS megoldás is elősegíti az ez irányú fejlődést.

A mobiltelefon és az ahhoz kapcsolódó technológiai újdonságok milyen irányba szélesítik a vásárlási lehetőségeket?

Kényelmes, gyors, megbízható megoldást kínálnak, és például nem kell aggódnunk, hogy otthon hagytuk-e bankkártyánkat vagy nincs nálunk készpénz.

 

 

(Termékmix, 2014. októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek