Interjú
Tipográfia

Piaci szereplők szerint a húskészítmények hazai kínálatában zavarba ejtően sok termék közül választhatnak a vásárlók. Kovács Tamást, a Zimbo Perbál Kft. kereskedelmi vezetőjét kérdeztük a részletekről, valamint arról, hogy miként optimalizálják és teszik egyedivé a választékban szereplő kínálatot a fogyasztók számára.



Miként látják a hazai húsipari szereplők technológiai helyzetét? A lemaradás a velünk együtt az EU-hoz csatlakozó országok cégeihez képest is jelentős? Milyen eszköz áll a Zimbo rendelkezésére ennek a helyzetnek a kezelésére, vagyis a lehető legjobbat kihozni adott körülmények között?


Nem értünk egyet a felvetéssel, hiszen Magyarországon is több európai technológiai színvonalon gyártó cég van, amelyek közé a ZIMBO Perbál Kft. is tartozik. Természetesen, mint minden országban, nálunk is vannak kisebb technológiai szinttel rendelkező cégek, de az elmúlt 10 évben már nem ezek a meghatározók. Magyarország EU-ba való belépésekor sok higiéniailag és technológiailag fejletlen gyártó céget bezártak, illetve egyesek csak a szükséges üzemi fejlesztések után kaptak működési engedélyt. Ezek a fejlesztések sok gyártónál főleg a fennmaradás érdekében történtek.

Milyen területen történtek fejlesztések, és mi várható?

Lendületben – ez olvasható a ZIMBO termékek csomagolásán. Ezzel a szóval egyben a ZIMBO Perbál Kft. közelmúltja is tökéletesen leírható. Dinamikusan bővülő termékpalettájával, hangsúlyosabbá váló marketingjével egyre meghatározóbb pozícióba kerül a hazai készítménypiacon. Immár a ZIMBO a teljes készítménypiacot lefedi, széles választékot nyújtva az egyes kategóriákban. Gyors és látványos fejlődését a fogyasztók is kiemelt figyelemmel kísérik. Termékfejlesztéseinkkel és újdonságainkkal egy olyan úton haladunk, amely más, mint a versenytársainké. Így szeretnénk egyedivé és megkülönböztethetővé válni a fogyasztók körében. Ennek legfőbb jellegzetessége, hogy nagy figyelmet fordítunk készítményeink beltartalmára. Arra törekszünk, hogy teljes termékpalettánk a clean-label előírásnak megfeleljen. Már most is termékeink nagy része glutén-, szója, laktózmentes, valamint nem tartalmaznak mesterséges színezéket. Kiemelkedően magas hústartalommal készülnek, ezzel az egészségtudatos fogyasztók széles körének igényét elégítjük ki.
Csomagolás terén is változások vannak folyamatban, a közeljövőben teljes relaunch-ot hajtunk végre.

Mennyire elégedettek a cég ezévi teljesítményével? Teljesülnek a célszámok?

kovacs tamas zimboA ZIMBO Perbál Kft. 2014 évi teljesítménye az előző évhez képest jelentősen javult, a nehéz piaci helyzet ellenére sikerült elérni, hogy a cég az előző évekhez viszonyítva sokkal jobban teljesít, és átállt a gazdaságilag is eredményes pályára. Példaként megemlíteném, hogy a nyári időszakban sikerült a tavalyi évnél jobb eredményeket elérni, és ezt az aktivitásunkat
kívánjuk az elkövetkezendő hónapokban is fenntartani.

A húskészítmények piacán a választék már most is bőséges, az innovációknak köszönhetően azonban további növekedésre lehet számítani?

Egyetértünk azzal, hogy a húskészítmények piacán a választék bőséges, véleményünk szerint egyes termékféleségekből már túlkínálat van, ezek növelése már szükségtelen, a választék az európai szinthez viszonyítva is elég nagy.
A ZIMBO Perbál Kft. ez évben elkezdte a választékban szereplő termékek számának optimalizálását, és a gazdaságtalan, kis mennyiségben értékesített termékek gyártását megszüntette, így is körülbelül 200 féle, illetve kiszerelésű termékcikk gyártását végzi. A jövőben is törekedni fogunk arra, hogy az új termékek fejlesztésével és bevezetésével egyidejűleg a gazdaságosságot is szem előtt tartsuk, valamint a csökkenő értékesítést hozó cikkek forgalmát is folyamatosan felülvizsgáljuk a vásárlói igényekhez igazítva.

Megdönthetetlen a sertéshúsalapú készítmények piaci pozíciója, a termékek csaknem 45 százaléka készül sertéshúsból. A cégnél melyik szegmensre fókuszálnak, illetve van olyan új terület, amit érdemes erősíteni vagy akár belépni rá?

A ZIMBO Perbál Kft-nél is fő mozgatóerő a sertéshúsból készült termékek értékesítése, melyek közül említésre méltó az Árpád szalámi termékcsalád, mely kiemelkedő forgalmat bonyolít. Egyedi variánsaik a sajtkabátos és borskabátos szalámi, amelyek olyannyira sikeresnek bizonyultak, hogy tavaly a cég megjelent sajt- és borskabátos kolbásszal, illetve turistával is. Mindemellett elmondható, hogy az utóbbi időben jelentősen növekedett a marhahúsos készítmények értékesítése is. Különösen elmondható ez a kiváló minőségű Marhapárizsiról. A fiatal vásárlókra is gondolva pedig szeretnénk egyre nagyobb körben elterjeszteni a Light Marhapárizsi termékünket is. Fenti termékek csemegepultban és önkiszolgáló részeken történő
értékesítését is igyekszünk minél jobban szorgalmazni.

Egyértelmű a márkák piaci előnye a készítmények forgalmában, a cég választékában. Hogy aránylanak egymáshoz az „A” illetve a „B” márkák?

A cég választékában döntő mennyiséget képvisel a brand márkák aránya a sajátmárkás termékekhez képest, amelyek hasonlóan minőségi készítmények. A márkatermékek és a sajátmárkák között az elmúlt években tapasztalható nagymértékű minőségi különbség jelentősen csökkent. Természetesen egy márkatermék mindig különlegesebb, mint egy sajátmárka. Azonban ma már a sajátmárkák is ízletesek, finomak, hiszen a vevők, csak azért mert olcsóbb, nem vásárolnák meg.

A márka kommunikációja során milyen szerepet kapnak az árengedmények és egyéb promóciók?

A vásárlói hűséget sok esetben értékeljük, utoljára idén nyáron egy nyereményjátékkal ösztönöztük vásárlóinkat, ahol a fődíj 1 millió forint volt. Fontos, hogy termékeink nagy része, ahogy azt már említettük, követi a „clean label” irányvonalat, és csomagolásuk is környezetbarát. Az értékesítést nagyban elősegíti, és így igen fontos szerepet játszik a nagy láncoknál megjelenő fényképes újságos akciózás, az azokban való kiemelt megjelenés. Egy-egy jelentősebb akciózást sok esetben célszerű kóstoltatásokkal is kiegészíteni. Ezek az alkalmak lehetőséget adnak a vásárlók figyelmét felhívni a termékekre az eladás helyszínén, ahol így a vevőkkel közvetlen kapcsolatba tudunk kerülni. Amennyiben a megkóstolt termék ízlik, úgy sok esetben újabb törzsvásárlókra teszünk szert.
Az árakciókat tehát az egy időben történő termékkóstoltatás segíti a legjobban. A különleges promóciókkal kísért aktivitásunk egyike volt például az AP kód feltöltős promóciós kampányunk a grillszezonban. Fentiek mellett cégünk fotópályázatot is hirdetett, amely során szintén értékes nyereményeket sorsoltunk ki.
Tény ugyanakkor, hogy gyakorta a vásárlást néhány forint árelőny dönti el.

Az évek óta csökkenő, vagy jobb esetben stagnáló belpiaci kereslet mellett a cég milyen stratégiával tudja erősíteni piaci pozícióját?

A vásárlóerő csökkenésével összefüggésben a piac egyre inkább polarizálódik, a vásárlók nagyobb része csak az igen olcsó termékeket tudja megvásárolni. A cég azonban továbbra sem kíván beszállni az árharcba. A cég fő stratégiája, hogy megfizethető, kiváló minőségű termékeket tudjon értékesíteni a vevők megelégedésére.

Mi lehet az oka, hogy a húskészítmények kategóriájában a független kisboltok és a piaci árusok tudták megerősíteni helyzetüket, szemben a modern kereskedelmi csatornákkal?

A kisboltok, piaci árusok növekvő, illetve a modern csatornák stagnáló értékesítését nem érzékeljük, mivel a ZIMBO készítmények eladásának döntő hányada a nagy hálózatokban történik. A kis boltok néha csak specialitásokat vásárolnak, amelyeket sok esetben az említett nagyobb hálózatoknál, vagy nagykereskedőknél vásárolják meg.

A nagyüzemi termelés során milyen eszközzel növelhető a rugalmasság, ami gyakran a manufaktúrák, kézműves üzemek erőssége? Milyen lehetőségek vannak specialitások, illetve delikát, kézműves termékek előállítására nagyüzemi léptékben? Magyarországon vagy inkább külföldön van erre kereslet?

A manufaktúrák és kézműves üzemek kis mértékben jelentkeznek a piacon, hiszen ezek költségei és így termékeik ára is igen magas, jelentősen csak egy tehetősebb vásárlói réteg ellátására képesek. Természetesen termékeikre van kereslet, de ez a teljes kínálathoz képest csekély.

 

(Termékmix, 2014. októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek