Interjú
Tipográfia

Húsz év magyarországi és félszáz éves nemzetközi múlt után a METRO úgy érzi, eljött az idő a megújulásra. A részletekről Horváth Imre, a 13 áruházzal rendelkező METRO Kereskedelmi Kft. 2013. november elsején kinevezett vezérigazgatója beszélt lapunknak.



A METRO 20 évvel ezelőtti piacra lépése óta jelentősen átalakult a hazai kereskedelem. Mik a főbb piaci változások és a METRO életében ez miként mutatkozott meg?


A METRO kereken 20 éve a magyar vendéglátás és független kiskereskedelmi szektor kiszolgálója, melyet a mindennapi működésünkkel bizonyítunk.
Minden piaci változásra felkészülünk, úgy alakítjuk kínálatunkat és szolgáltatási csomagjainkat, hogy az vállalkozó partnereink sikerességét támogassa, hiszen az ő sikerük a mi sikerünk alapja. A piaci súlyunkat, kompetenciáinkat pedig igyekszünk számos szakmai fórumon is erősíteni.
A gasztronómiai szektor idei egyik nagy eseményén, a SIRHA Budapest, Európa legrangosabb, az iparág egészét megmozgató gasztronómiai kiállításán is bemutattuk, hogy mi mindent tudunk nyújtani partnereink számára, egyben ez az esemény volt az idei jubileumi évünk indító eseménye is. Húsz éve mi voltunk szinte az egyetlen választás, azóta azonban megjelentek a versenytársak is, akik a mi szempontunkból a nagykereskedők és nem a hipermarketek.
Emellett a hazai kiskereskedelem is jelentősen átalakult és fejlődött. A változásokra sok egyéb szolgáltatásunk mellett az egyik legsikeresebb válaszunk a több mint egy éve kialakított dinamikus árképzésünk. A vásárlóink számára legfontosabb termékeink (No1. termékcsalád) árát egy független piackutató cég kéthetente ellenőrzi, és ezeket folyamatosan igyekszünk a versenytársaink árai alatt tartani.

Az idei év nagy eseményei, új márkastratégia, portfólió-tisztítás…

A METRO egy márka-újrapozícionálási folyamat kellős közepén tart. Magyarországon most már fél éve zajlik ez a folyamat a YOU&METRO név alatt. Azt tapasztaltuk, hogy a METRO márkáról kialakult kép az, hogy nagyon profi, minőségi termékeket értékesítő, de távolságtartóan kommunikáló „kék doboz”. Média kommunikációnkkal vásárlóink nem feltétlenül érezték azt a fajta személyes kötődést a METRO márka iránt, ami nélkül nehéz ma versenyben lenni.
Az új arculat természetesen szoros kapcsolatban áll a forgalom emelkedését is célzó lépéseinkkel. Fontos, hogy vevőinknek legyen egy személyes kapcsolódási pontja, felelőse, aki a frissárutól az irodaszer beszerzésig aktív segítséget nyújt, sőt proaktív módon bemutatja az adódó lehetőségeket is, legyen szó bolt felújítás tervezésről, eszközbeszerzésről, tréningről vagy éppen házhozszállításról. Míg partnereink a helyi piac sajátosságait közvetítik felénk, mi a világtrendeket, nemzetközi hátterünkből adódó erőt és ismeretet is megosztjuk velük, ha igénylik. Azt szeretnénk, hogy egyre nagyobb bizalommal és nyugalommal vásároljanak nálunk, egyre több ponton kapcsolódva erősítsük vevőinkkel a közös üzletet, a közös sikert.

A dohánypiac elvesztése kapcsán tapasztalnak bármilyen változást a boltosok, vendéglátósok beszerzéseiben, ami azt mutatná, hogy a cégek keresik az alternatívákat, akár a választék bővítésével vagy átstrukturálásával?

horvath imre metroMivel napi kapcsolat és párbeszéd van munkatársaim és a vevőink között, így minden rezdülésüket, véleményüket megosztják velünk. Közösen gondolkodunk, vagy próbálunk meg nekik működőképes alternatívákat kínálni. Így dolgoztunk ki számos olyan kompakt megoldást, mely működik nemzeti dohányboltban és olyan kiskereskedelmi egységben is, mely már nem árul dohányterméket, gondolok itt pékáru, vagy impulzus termékek kínálatára, melyekhez eszközöket is tudunk biztosítani (hűtők, sütők, stb.).

Miként változott a cég árképzése és a sajátmárkák részesedése?

Büszkék vagyunk arra, hogy a METRO nemzetközi hálózatában Magyarországon a legmagasabb a sajátmárkás termékek részaránya. Ez jól mutatja, hogy a személyre/célcsoportra szabott termékek népszerűek partnereink, a független kiskereskedők és a vendéglátósok körében.
A METRO életében a főbb kategóriák élelmiszer területen: fagyasztott termékek, köszönhetően a sok, kimondottan a vendéglátás számára kínált nagy kiszerelésű terméknek (hasábburgonya, gyümölcsök, zöldségek, jégkrém, melyek főleg a rendeltetésükhöz és célcsoportjukhoz híven Horeca Select márkanéven szerepelnek); illetve a pékáruk, konzervek és felvágottak aránya magas. A nem élelmiszer területen pedig az irodatechnika kategóriában, SIGMA márkanéven szereplő termékeink meghatározóak a forgalmunkban.
A kiválasztás során számos tényezőt kell figyelembe vennünk, elsődleges a minőség biztosítása. A több körös kiválasztási folyamatban régi és potenciális partnereknek is lehetőséget biztosítunk. Fontos számunkra, hogy tanúsított, a minőséget képviselő partnerekkel dolgozzunk, akik az általunk leírt termékspecifikációt a legmagasabb szinten tudják megvalósítani és hosszú távon biztosítani. Ezen felül megbízhatóak, üzletileg stabil háttérrel rendelkeznek, kapacitásuk megengedi az általunk rendelt mennyiségek gyártását.

Mekkora részét teszi ki a METRO árbevételének a vendéglátó piac, milyen szolgáltatásokat kínálnak nekik?

Ha fő célcsoportjainkat tekintjük, akkor működésünkben egyre nagyobb részt képviselnek a vendéglátásban tevékenykedő vállalkozó partnereink, így az ő igényeikre szabott termékkínálattal és szolgáltatási csomaggal segítjük őket. Külön csapat kezeli kiemelt partnereinket (nagy szállodaláncokat, benzinkút hálózatokat, országos közétkeztető láncokat), emellett természetesen a személyes vevőgondozásra is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen egy több mint 100 fős területi értékesítő csapat látogatja, segíti a minden napi üzletmenetben kiskereskedő és vendéglátós partnereinket, nekik számos hasznos tanácsot adva (kihelyezési, kínálatkialakítási tanácsok), vagy együtt gondolkodva fejleszteni az üzletet. A kiszállítási üzletágunk továbbra is dinamikusan fejlődik, napról napra egyre nagyobb partneri kört szolgál ki. Minden egyes fejlesztésünkkel, legyen az áruházi, logisztikai, folyamatoptimalizáló, a vevőink igényeit helyezzük a középpontba. Számunkra az a lényeges, hogy vevőink minél hatékonyabban és minél nagyobb elégedettséggel vásároljanak, legyen szó áruházi látogatásról, telefonos, vagy e-mailes rendelésről.

Szerepel a terveik között az online kereskedelem bővítése?

A vásárlók által használt számtalan technológiai megoldás ma már megengedi, hogy eldöntsék, mikor akarnak kapcsolatba lépni a márkákkal. A kihívás számunkra az, hogy többszörösen egymásba ágyazott csatornákat hozzunk létre, amelyek az egyszerű vásárlás mellett lefoglalják és megfogják a vásárlót, és szolgáltatásunk nem ér véget a vásárlással. A kényelem, a gyorsaság és egyszerűség mellett a megnyerő megjelenés és az átláthatóság szintén fontos szempontok.
A technológiai fejlődés másik hozadéka, hogy az út a vásárlási szándéktól a tényleges vásárlásig szerteágazó és rendkívül összetett lett, több bekapcsolódó információforrással.
Az online, mobil és közösségi média csatornák számtalan választási lehetőséget adnak a vásárlóknak, hogyan, mikor és hol kerüljenek kapcsolatba velünk. Kijelenthetjük, hogy az egycsatornás megoldásoknak vége. Nemzetközi trend, hogy sok internetes kereskedő üzleteket is nyit, így a csatornák együttes használatával az átláthatóság, a kényelem, a kedvező árak iránti egyre növekvő igények is kielégíthetőek.

Az oktatás és a szolgáltatások piacát is érintették a változások?

Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a partnereinknek nyújtott szolgáltatás-palettában, az oktatás, tudáscsere is helyet kap. Képzőközpontunk, a METRO Gasztroakadémia mesterkurzusai révén segítjük partnereinket, hogy vállalkozásaik még innovatívabbak legyenek a nálunk szerzett tudással, ötletekkel biztosítva a regionális kkv-k piaci helyzetének erősítését.
Gasztroakadémiánkon nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy olyan képzéseket kínáljunk, ahol a szakemberek megtanulhatnak egészségesebb, gazdaságosabban előállítható ételeket készíteni. Széles alapanyag és eszközkínálattal ismertetjük meg, és az ételek minőségét jobban megőrző technológiákra tanítjuk őket.

 

(Termékmix, 2014. októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek