Interjú
Tipográfia

Ahogyan a társadalmak életmódja megváltozott, úgy a fogyasztói szokások is óriási változásokon mentek keresztül: a városiasodás, a kis létszámú háztartások, az öregedő populáció csak néhány azok közül a kihívások közül, amelyekre a csomagolóanyag-gyártóknak is rugalmasan kell reagálniuk - véli Molnár Zita.

A Tetra Pak Poland & Danube vállalatcsoport kommunikációs igazgatóját arról is kérdeztük, hogy egy regionális piacon milyen kihívást jelentenek az eltérő igények, és ebben milyen szerepet kap az innováció és a költséghatékonyság növelése.

Milyen trendek jellemzik az élelmiszeripari rendszer és csomagolóanyag-ipart?

Az elmúlt évtizedekben alaposan átalakultak az élelmiszer-fogyasztók szokásai. Egyre többen költözünk városokba, nő a kis háztartások száma, a népesség egyre idősödik. Az életünk minden korábbinál jobban felgyorsult, elfoglaltabbak lettünk, mint valaha gondoltuk volna. A társadalmi változásoknak megfelelően alakulnak a fogyasztói elvárások is. Az egy személyes háztartásokban kisebb kiszerelésű termékekre van szükség. Az idősebb, esetleg nehezebben mozgó fogyasztók pedig könnyen nyitható, kényelmesen használható csomagolásban szeretnék megvásárolni élelmiszereiket. A felgyorsult életvitel miatt egyszerre, egy időben több dologgal foglalkozunk, és ebbe az étkezés is beleértendő.
Ezt a tendenciát jelzi az egyre növekvő kereslet olyan csomagolóanyagok iránt, amelyekből bárhol közvetlenül fogyasztható étel vagy ital. Ez a trend annyira jellemző, hogy az egész élelmiszeripart és élelmiszer-csomagoló ipart változásra ösztönzi. A Tetra Pak folyamatosan új italos kartonformákat, csavarzárakat tervez és tesztel, hogy az ügyfeleink nem csak ma, de a jövőben is képesek legyenek a fogyasztói igényeket maximálisan kiszolgálni.

Hogyan változtak a cég csomagolóanyagai iránt az igények világszerte, és Magyarországon?

A Tetra Pak italos kartonok iránti kereslet a világban általánosságban nő. 2013-ban nemzetközi szinten 178 milliárd egységnyi csomagolóanyagot értékesítettünk, ami 3%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Tavaly összesen 77,9 milliárd liter folyékony élelmiszert töltöttek általunk gyártott italos kartondobozokba: 62,6%-ban folyékony tejterméket, 17%-ban dzsúszt és nektárt, 8,7%-ban szénsavmentes üdítőitalokat, 2,5%-ban bort és tömény alkoholt, 5%-ban egyéb tejtermékeket és 3,2%-ban ételt.
Ahogy világszerte, úgy Magyarországon is nőttek az eladásaink. A Nielsen piackutató adataiból az látszik, hogy a magyar dzsúsz piacon jól teljesít a karton. Az elmúlt évben a teljes gyümölcslé piacot tekintve 4,8 százalékkal nőtt az italos kartonok eladási mennyisége. Másik fő termékkategóriánkban, a tejpiacon hazánkban hagyományosan az italos karton a legerősebb szereplő, piaci részesedése az UHT tejek szegmensében a legjelentősebb.
A vállalat folyamatos fejlesztései révén évtizedek óta növeli nemzetközi jelenlétét.

Milyen kihívást jelent a régió, amelyiknek Magyarország is a tagja, piaci pozíciójának megőrzése és erősítése?

A legnagyobb növekedési potenciált mindenképen a fejlődő piacok, különösen az ázsiai térség, India és Kína jelenti, miközben Európában inkább stagnál, esetleg kis mértékben növekszik a piac.
A cégek számára a fő feladat az, hogy saját működésük költség-, energia-, működési- és környezetvédelmi hatékonyságának növelésével megtartsák, illetve erősítsék piaci helyzetüket. A Tetra Paknak ezekben a törekvésekben kell támogatnia partnereit, segítenünk kell a csomagoló és töltő vállalatoknak hatékonyságuk folyamatos növelésében. K+F tevékenységeink fókuszában éppen ezért – a termék-innováció mellett – a költséghatékonyság, a technológia fejlesztése, valamint a szakmai támogatás, műszaki szolgáltatások folyamatos javítása áll.

Milyen különbségek mutatkoznak globális, regionális és helyi szinten?

Miközben, ahogy említettem, az ázsiai térség jó növekedési lehetőségeket kínál, a fejlettebb piacokon jóval nehezebb a helyzet, és manapság Európa jelenti a legbonyolultabb üzleti környezetet. A piac érett, telített, nehezen tud tovább növekedni. A konszolidált vállalkozások között kiélezett a verseny, miközben még mindig érezhető a gazdasági válság hatása. A Magyarországot, Lengyelországot, Csehországot és Szlovákiát egyesítő Poland & Danube vállalatcsoporton belül sem egységes a piac, minden egyes országnak megvan a maga jellegzetessége, eltérő kihívásoknak kell megfelelni, és mindegyikükben más termékekre van igény. Az UHT tejek esetében például a cseh és szlovák piacon még csak most kezdenek megjelenni azok az új típusú csomagolások, amiket Magyarországon és Lengyelországban a gyártók és a fogyasztók is jól ismernek a boltok polcairól. A lengyel a térség legnagyobb, és megoldásait tekintve legmodernebb piaca, itt az új termékeinket is előbb vezetik be. A nagyobb piac tőkeerősebb gyártókat és magas igényű fogyasztókat jelent, így nieche (rés) szegmensek nyitására is lehetőség van, és a gyümölcslevek esetében is előbb jelentek meg az áruházi polcokon a prémium csomagolások. Magyarországon amellett, hogy igény van a modern csomagolásokra, a fogyasztók jellemzően igen árérzékenyek, ezért olyan megoldásokat kell javasolnunk az ügyfeleinknek, amelyek az árversenyben is jobban segítik őket.

A cégcsoport 42 csomagolóanyag-gyártó üzeme közül milyen szerepet tölt be magyar? Milyen sikereket értek el és mire készülnek a jövőben?

A Tetra Pak budaörsi gyára kiemelkedő szereppel bír a régión belül és globális szinten is, amire nagyon büszkék vagyunk. 1989-ben alapították, több mint 200 alkalmazottat foglalkoztat, és Magyarországon ez az egyetlen csomagolóanyag-gyár, amely megszerezte a Japán Üzemi Karbantartási Intézet (Japan Institue of Plant Maintenance; JIPM) Teljes Körű Hatékony Karbantartás (Total Productive Maintenance; TPM) Díjának harmadik fokozatát.
A gyártási folyamat optimalizálásának is köszönhető, hogy a közép-európai térség egyik leghatékonyabb gyára a miénk: ma a Tetra Pak Csoport belső rangsorában globális szinten a negyedik, Európában pedig a második legeredményesebb gyáregység, ahol az elmúlt tíz év alatt több mint 40%-kal csökkentettük a fajlagos energiafelhasználást.
Budaörsön kétféle italos kartoncsomagolást állítunk elő: Tetra Brik® Aseptic és Tetra Top® csomagolást, hat különböző méretben, tíz különböző kivitelben, ezekből 2013-ban összesen 2.911 millió darabot gyártottunk.
A gyár eredményeinek elismerését és a Tetra Pak bizalmát az is igazolja, hogy a csoport komoly technológiai beruházásokról döntött, amelyeknek eredményeként a következő években jelentősen megnövekedhet az üzem gyártókapacitása.
Emellett itt kapott helyet a régiót kiszolgáló HR és pénzügyi szolgáltató központ is.

A magyar gyár termékeinek túlnyomó része külföldre kerül. Mik a célországok?

A budaörsi gyárban készült csomagolóanyag 94 százalékát a világ 28 országába exportálják, legnagyobb részben lengyel, cseh, német, horvát, szlovák, szlovén és osztrák piacra, de Japántól Dél-Afrikáig és Szudántól Chiléig a világ minden részére szállítják az itt gyártott dobozokat.

Miként fejleszthető a termékek minősége és tartható fenn a vállalat eredményessége? Ebben milyen további célokat tűztek ki?

A jövő kulcsának a fenntarthatóságot tartjuk: a csomagolóanyagok felelős, megújuló forrásból történő beszerzését, az újrahasznosítás mértékének folyamatos növelését, a gyártó berendezések esetében az energia- és költséghatékonyság további növelését. Mindezt összhangban az ügyfelek és a társadalom elvárásaival. A csomagolások tekintetében a fenntarthatóság mellett természetesen nem hagyunk fel az innovatív formák és megoldások kidolgozásával.
Az új csomagolóanyagok fejlesztésénél figyelnünk kell ügyfeleink igényére, hogy a doboz tetszetős legyen, és megfelelő felületet kínáljon a márka megkülönböztetésére.
Hogy a fogyasztók is szívesebben válasszák a terméket a mi csomagolásunkban, az ő elvárásaiknak a kis súlyú, könnyen használható dobozokkal, és egyszerűen nyitható–visszazárható csavarzárakkal igyekszünk megfelelni.

Mit tart az üzleti siker zálogának?

Úgy gondolom, az üzleti siker záloga az ügyfelek és a fogyasztói elvárások előrejelzése és minél teljesebb kiszolgálása. A Tetra Pak számára az ügyfelekkel történő maximális együttműködés a legfontosabb: rendszer szintű – vagyis teljes körű élelmiszer feldolgozási és csomagolási technológiát szállító – vállalatként arra törekszünk, hogy megismerjük partnereink igényeit és üzleti céljait, és ennek megfelelően folyamatosan a legjobb megoldásokat kínáljunk számukra, legyen szó akár a gyártási technológiáról, gépekről, szolgáltatásokról, szakmai támogatásról, akár csomagolóanyagokról. 

 

(Termékmix, 2014. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek