Interjú
Tipográfia

A vásárló nagyon tudatos, és ha egy termék tetszik neki, akkor legközelebb is azt választja – véli Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési ügyvezető igazgatója, akit a „Lidl a magyar beszállítókért program” eredményei és a Lidl Wine Expo 2014 Hungary rendezvény kapcsán kérdeztünk.

Milyen eredményekkel zárult a Lidl tavaly márciusban elindított a „Lidl a magyar beszállítókért programja”? Hányféle magyar termékkel bővült a kínálat és a beszállítók köre hány taggal bővült?

A várakozásokat meghaladó sikerrel zárult a program első éve: 26 magyar beszállító csatlakozott a partneri körhöz és áruházainkban 326 cikkelemmel bővült a magyar termékek száma. Ami ezen túlmutatóan is figyelemre méltó és a jövőre nézve biztató, hogy a magyar beszállítói kör rendkívül pozitívan reagált a programra. Éltek a felkínált lehetőséggel, eljöttek, bemutatták a termékeiket, így bőven volt miből válogatni. Az első év eltelte után a program nem zárult le. A személyes és online kapcsolódási platformok továbbra is nyitva vannak és várjuk a beszállítói ajánlatokat. Így a program jelenlegi állapotát egyfajta pillanatfelvételként értékelhetjük, amely előtt még fényes jövő áll.

A Lidl üzletekben változatlanul 1400 cikkelemszámmal dolgoznak?

A stabil választékszámunkon belül a magyar termékek részaránya emelkedett, valamint a hazai beszállító partneri kör bővülése mellett az akciós termékeink száma is jelentősen nőtt. Hétről hétre különböző témákat dolgozunk fel. Legyen szó nemzeti jellegű tematikus hetekről, más nemzetek – görög, ázsiai – konyhák ízeiről, a vásárlók örömmel fogadják ezeket a kezdeményezéseket. Bár ezekben a magyar beszállítók kevesebb lehetőséget kapnak, de számos olyan témát is feldolgoztunk, amely során a magyar gyártók is megmutathatják termékeiket. Példaként említhetem a biotermékek, a laktózmentes tejtermékek, vagy valamilyen speciális étrendhez kapcsolódó kínálat bemutatását. Komoly partnerséget sikerült kialakítani magyar beszállítóinkkal a Deluxe akcióink kapcsán a karácsonyi és a húsvéti szezonban. Áruházaink polcain az ünnepek előtt nagyobb arányban jelennek meg a magasabb minőségű termék. Ezen a választékon keresztül pedig azokat a gyártókat tudjuk megszólítani, amelyek kis mennyiségben ugyan, de prémium minőséget állítanak elő. Ők korábban talán nem is gondoltak arra, hogy korlátozott gyártási kapacitás mellett is esélyük lehet a Lidl polcaira juttatni termékeiket. De a tavalyi évben meghirdetett a „Lidl a magyar beszállítókért programnak” köszönhetően azonban felvették velünk a kapcsolatot, és számos, a Lidl méreteihez képest apró családi vállalkozás jutott piaci lehetőséghez.

Az egészséges életmódhoz kapcsolódó termékek iránt egyre nagyobb a kereslet. Reflektálnak erre kínálatukkal, illetve erre vonatkozó tematikus hetek szervezésével?

Igen, természetesen, hiszen az egészséges táplálkozás iránti igény speciális étrendek formájában is jelentkezhet. A vásárlók egyre jobban odafigyelnek, hogy mit vesznek meg. Megnézik a termékek összetevőit és ezek alapján hozzák meg a vásárlási döntést. Döntően az egészségtudatos vásárlók voltak azok, akik Deluxe termékeket vásároltak, mert úgy gondolták, érdemes valamennyivel többet áldozni az értékesebb összetevőjű vagy éppen adalékanyagmentes élelmiszerekre.

Milyen szempontok alapján választják ki a partnercégeket?

Több olyan beszállítónk is van, akikkel a tematikus hetek nélkül nem kerülhettünk volna kapcsolatba, de ezek megszervezésében, kivitelezésében kiválóan tudunk együttműködni. A magyar termékek továbbra is kiemelkedően fontosak számunkra, szortimentünk fejlesztésében ezek irányában mozdulunk el, és továbbra is nagyon bizakodóak vagyunk.

A magyar beszállítók szélesebb rétegével kialakított kapcsolat összefügghet a lánc külföldi áruházaiba való beszállítás lehetőségével?

A „Lidl a magyar beszállítókért program” lényege, hogy nyitva áll az ajtó mindazok előtt, akikkel kölcsönös megelégedésre épülő kapcsolatot tudunk kialakítani. Ők azok, akik jó minőségben, megfelelő áron nagyobb kapacitásokat képesek számunkra biztosítani és más Lidl országokban is érdeklődés mutatkozik az általuk előállított termékek iránt.
A külföldi kollégák ismerik más Lidl országok kínálatát, pontosan tudják, hogy milyen termékeket szerzünk be magyar gyártóktól. A napi ügymenet során pedig további olyan termékeket és beszállítókat tudunk ajánlani számukra, akikkel évek óta jó az együttműködés Magyarországon. Ezek a gyártók sikerrel szerepelhetnek tehát nemzetközi porondon is. Ilyen nemzetközik platform volt például a legutóbb megrendezett, Lidl Borexpo 2014 névre keresztelt, a magyar borok népszerűsítésére életre hívott rendezvényünk is. Ez alkalmat teremtett arra, hogy a környező Lidl országokból érkező kollégák tájékozódhassanak, képet alkossanak a magyar borászat helyzetéről, lehetőségeiről. A környező országokban ismert a magyar borászat, így az onnan érkezők sikerrel aknázhatják ki a magyar borban rejlő lehetőségeket. A közvetlen szomszédságunkban lévő országok számára jelenleg is szállítunk magyar borokat, a vendégek mégis rácsodálkoztak a borválaszték sokszínűségére. Több mint 130 pincészet 594 borát vonultattuk fel, és mutattuk be büszkén külföldi kollégáinknak.

Milyen országok jöhetnek szóba új exportcélként a közeljövőben?

A „Lidl a magyar beszállítókért program” kezdete előtt 36 magyar gyártó 106 terméket juttatott el 9 európai országba. Egy év elteltével 55 magyar beszállító 178 terméket tudott szállítani külföldi Lidl áruházakba, immár 10 európai országba. Ezek az országok egyre pozitívabb képet alkothatnak maguknak a magyar élelmiszeriparról, a magyar gyártók képességeiről, a termékek jó minőségéről. Amennyiben a jövőben is hasonlóan jól szerepelnek, tovább nő az igény és a nyitottság a magyar termékek iránt.

A borexpóra azoknak a legnagyobb célpiacnak számító országnak - például Lengyelország, Csehország, Szlovákia -, a képviselőit hívtuk meg, ahova már jelenleg is nagy mennyiségben exportálunk.

Tavaly az új vásárlók felé nyitás jegyében a Lidl-ben a borok kapták a legnagyobb hangsúlyt. Milyen eredményeket értek el ezen a területen?

A jobb minőségű borok irányába mozdítottuk el a szortimentünket. Első lépésként szélesítettük a folyamatosan elérhető magyar bor szortimentünket, ami természetesen a beszállítói kör szélesedésével, azaz új pincészetek megjelenésével is együtt járt. Második lépésként a tavalyi évben időszakosan, kisszériás magas minőségű magyar borokat is elérhetővé tettünk vásárlóink számára. Majd szeptemberben a francia borokat mutattuk be áruházainkban.

Melyek a legkedveltebb magyar borok külföldön?

Azt tapasztaljuk, hogy előszeretettel választják a tradicionális, jól ismert, nagy mennyiségben előállított magyar fajtákat, mint például a Tokaji borok, vagy az Egri bikavér. Ezeknek eddig is volt, ezután is lesz piacuk. A rendezvény innovációja azonban éppen az volt, hogy megmutassuk: milyen sok hasonlóan jó minőségű bort tud a magyar agrárium előállítani. Ez a kezdeményezés nagyon fiatal, de reményeink szerint minden évben egyre több ország részvételével fogjuk megszervezni.

A sajátmárkás termékek gyártásában is részt vesznek magyar beszállítók?

A beszállítói program részeként a Deluxe termékek jelentenek óriási lehetőséget a magyar beszállítóknak. Megjelentek a polcainkon a sajátmárkás magyar borok is, amelyek a külföldi áruházakban is kaphatóak.

Milyen tapasztalatok szűrhetők le az egyes tematikus hetek fogadtatásaiból?

Folyamatosan gyűjtjük a visszajelzéseket és igyekszünk a fogyasztóktól is tanulni. Többek között ennek is köszönhetően értünk el sikereket a borok területén. Az elmúlt évek munkájának és persze a borász szakma aktivitásának köszönhető, hogy ilyen volumenben tudtunk borokat bemutatni. Ehhez persze az is kellett, hogy felismerjük a fogyasztók igényeit és nyitottságát. Bízom benne, hogy ennek a rendezvénynek köszönhetően növelni tudjuk az értékesített mennyiséget. Rendkívül sok pozitív visszajelzést kaptunk, a résztvevőket jó értelemben sikerült meglepni. Ha az ember ilyen sok pozitív visszajelzéssel találkozik, arra gondol, hogy tovább tudunk haladni, fejlődni. A borok esetében persze mindig fontos a jó évjárat és a szüret ahhoz, hogy megfelelő mennyiségben álljanak rendelkezésre a kiváló minőségű nedűk. A vásárlók egyre tudatosabbak, és ha egy termék tetszik neki, akkor a következő alkalommal is azt választja. Amikor jó minőséget jó áron tudunk biztosítani, érezhetően meglendül a forgalom.

 

(Termékmix - 2014. július-augusztus)                                  Sebők Andrea

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok