Interjú
Tipográfia

Az innováció szerepének jelentőségét mutatja, hogy a Henkel bevételének több mint harmadát öt évnél fiatalabb innovatív termékek adják – nyilatkozta lapunknak Dr. Fábián Ágnes. A Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint az innovációnak a termékfejlesztéseken túl a gyártástechnológiában, a folyamatok tökéletesítésében is meg kell mutatkoznia.

 

Milyen eredményeket ért el a vállalat az egyes üzletágakban?

A Henkel három üzleti területen működik Magyarországon: a Laundry & Home Care üzletág mosó- és háztartási tisztítószer termékeket forgalmaz, a Beauty Care üzletág szépség- és hajápolási termékeket forgalmaz, és az Adhesive Technologies üzletág pedig lakossági, szakipari és ipari ragasztóanyagok és technológiák forgalmazásával foglalkozik. Továbbá két Henkel gyár működik Magyarországon: Körösladányban mosó- és háztartási tisztítószerek, Környén pedig ragasztóanyagok gyártása folyik.
A mosó- és háztartási tisztítószer területen több sikeres termékbevezetésünk volt az elmúlt másfél-két évben, például a Körösladányban gyártott Persil Duo-Caps kétkamrás mosószer kapszula, az innovatív Perwoll Sport mosószer, a Somat Gold gépi mosogatószer és a Bref Duo Stick toalett higiénés termék, mely termékkörökben jelentős piacrész növekedés valósult meg. A Laundry & Home Care területen jelentős fogyasztói igény figyelhető meg az egyszerűsítésre, erre válaszolnak ezek a termékek is. Egyértelmű tendencia továbbá a folyékony mosószerek térnyerése, amelyek megelőzték a hosszú évekig a piacot uraló mosóporok népszerűségét is.
A szépség- és hajápolási terület hosszú évek óta töretlen fejlődést mutat, amihez a legnagyobb mértékben továbbra is az innovációs lendület járul hozzá. Büszkék vagyunk, hogy a hajfestékek, hajformázás és hajápolás kategóriában betöltött, magasan piacvezető szerepünket tovább erősítettük, piaci részesedésünket újabb rekordszintre emeltük. Az elmúlt 5 év egyik legnagyobb sikertörténete, a Syoss márka tavaly több újdonsággal is jelentkezett, melyek közül kiemelkedik a Syoss Oleo hajfestési almárka piaci elindulása. A klasszikus és új eszközöket felvonultató, integrált értékesítési és marketingtámogatást élvező projekt végrehajtása mondhatom, hogy tökéletes volt. Kategóriájában minden idők legsikeresebb piaci bevezetése lett. A testápolás szegmensekben meghatározó jelenlétünket a népszerű Fa márkával megőriztük, a szájápolás területén versenyző Vademecum márkánk egy új termékcsaládot indított útjára Pro Vitamin néven, ami szintén piacrész növekedést hozott.
Az Adhesive Technologies üzletágunk függ leginkább a gazdasági körülményektől, gondolok itt az építőiparra, illetve az ipar többi területére is. Nem köztudott, hogy a ragasztás technológiákat adó üzletág konszernszinten a Henkel globális árbevételének ötven százalékát adja. Magyarországon ez különösen érzékeny terület, mert építőipari és szakipari termékeinkkel csak akkor tudunk nagyobb forgalmat elérni, ha fellendül az építőipar.
Egyéb ipari ragasztó termékeink és technológiáink (csomagolás, közlekedési, fém, általános ipari, elektronikai ipari szegmens) is érzékenyek a gazdaság változására, azonban például a pillanatragasztók területe szinte nem is érezte meg a válságot. Ebben az üzletágban is fontos a folyamatos fejlesztés, Adhesive Technologies esetében tavaly 30 százalékos volt az innovációs ráta, itt a fejlődést többek között azzal értük el, hogy innovatív termékek fejlesztésével a ragasztóanyagok felhasználásának új területeit sikerült feltérképezni.

A közelmúltban több fejlesztést is megvalósított a cég Magyarországon: zöldmezős beruházás keretében új gyárat hozott létre Környén. Milyen eredménnyel zárult az üzem tavalyi első teljes éve?

Magyarországon két jelentős, regionális ellátó központként működő gyárat üzemeltetünk, amelyek termelésének többsége külföldi piacokra kerül, tehát a termelés nemcsak a magyar gazdaságtól függ, hanem a külföldi piacoktól. A zöldmezős beruházással épült környei ragasztógyárunk a terveknek megfelelően működik, az első évben a vizes-bázisú ragasztógyártás, a második évben az elektronikai ipar számára gyártórész indult el.
Körösladányi mosó- és háztartási tisztítószer gyárunkban folyamatosak a fejlesztések, és ennek megfelelően
növekszik a termelés is. Például a Henkel Laundry & Home Care üzletágán belül az egyik legnagyobb beruházás a kétkamrás mosószert gyártó üzem volt. Ezt a terméket kizárólag csak Körösladányban gyártja a Henkel, és innen látja el minden piacát.

Mire fókuszál a több milliárd forint értékű fejlesztéssel bővített körösladányi üzem termelésével?

Mosószereket és háztartási tisztítószereket gyártunk Körösladányban, olyan ismert márkák egyes termékkategóriái készülnek itt többek között, mint a már említett Persil és Bref toalett tisztítók.

Miben látják a növekedés lehetőségét? A vállalat fejlesztéseinek sorában mi a következő lépés?

A Henkel most a 2016-ig szóló stratégiájának megvalósításán dolgozik, amelyek keretében négy fő tevékenységre koncentrálunk. Az „Outperform” – a kategóriák potenciáljának
kihasználása: ebbe a körbe tartozik a portfólió management, a termékeink és innovációink, illetve az ügyfeleinkkel, vevőinkkel történő együttműködés. A „Globalize” – fókuszban
a nagy potenciállal rendelkező régiók vannak, ami azt jelenti, hogy a fejlett piacokon kiaknázzuk az erősségeinket, és a feltörekvő piacokon – így Magyarországon is – erősítjük jelenlétünket,
valamint új piacokat nyitunk. Mindezekre a gyorsaság és a hatékonyság kritériumai érvényesek. A „Simplify” – működési folyamatok fejlesztése, ezen azt értjük, hogy a folyamatok
gyorsításával, szabványosításával, megfelelve a költséghatékonyság és a teljes körű optimalizálás kettős követelményének, folyamatosan fejlesztve működésünket. Az „Inspire” – globális
csapatunk megerősítése: ezzel azt az elkötelezettségünket teljesítjük ki, hogy minden munkatársunk tudása legjavát adhassa közös célunk érdekében. Itt három területre összpontosítunk,
ezek a vezetés, a tehetség és teljesítmény, illetve a sokszínűség.

Milyen szerepet kap az innováció a hazai termelésben és a cég portfóliójába tartozó kategóriákban?

Szegmensünkben eddig is a világ vezető innovatív vállalatai közé tartoztunk. Az innováció nemcsak a termékekben, hanem a gyártástechnológiában, a folyamatok tökéletesítésében
is megvalósul. Ebben magyar kollégáink is részt vesznek. A Henkel konszern árbevételének átlagosan 2,6 százalékát fordítja kutatásra-fejlesztésre, mely összeg 2013-
ban 415 millió euró volt. Árbevételünk több mint harmada olyan innovatív termékek értékesítéséből származik, amelyen nem idősebbek három-öt évnél (a Laundry & Home
Care és a Beauty Care területen 45% az utolsó 3 évben bevezetett termékek aránya; az Adhesive Technologies területen 30% az utolsó 5 évben bevezetett termékek aránya)

A környezettudatos fogyasztói szokások kialakítása továbbra is a top témák között szerepel, kérdés, hogy ezzel milyen mértékben tudnak azonosulni, vagy tevőlegesen részt venni?

Nemzetközileg az AISE, Magyarországon a KOZMOS szakmai szervezet tagjaként részt veszünk a projekt megvalósításában, melynek két kiemelt célja van: a termékek hatékonyságának
megtartásával csökkenteni a felhasznált vegyi anyagok mennyiségét; illetve kommunikációs kampány keretében környezettudatos fogyasztói szokások kialakítása, annak érdekében, hogy kevesebb termék felhasználásával is el lehet érni a kívánt tisztító hatást.
2011-ben, a Persil Expert bevezetésével 20 százalékkal csökkentettük a felhasználandó mosópor mennyiségét, miközben új receptúránk továbbra is kiváló mosóhatást nyújt. Újabb innovációink is – mint például a Persil Duo-Caps kétkamrás mosószer – jelentős környezeti előnnyel járnak a szállítmányozás, a szén-dioxid kibocsátás, a csomagolóanyag felhasználás, az energiafogyasztás, a víz és szennyvíz területén.
A fogyasztói kultúra fejlesztése terén több kampányt szerveztünk. Sikeres és nagyon hasznos a most futó „Fenntarthatósági nagykövet” programunk, melynek során munkatársaink általános iskolákban tartanak előadásokat a gyerekek részére.

A cég árbevételének jelentős része exportból származott. A korábbi évekhez képest milyen elmozdulás volt az arányokban és mire számítanak ebben az évben?

Két gyárunk termelése teszi lehetővé a jelentős exportot. Mivel ezek az üzemek regionális ellátó központok, és folyamatosan fejlődnek, a konszernszintű megrendelések függvényében
alakulhat az exportunk.

A Henkel termékek forgalmazásában a marketing és az értékesítés hagyományosan nagy szerepet játszik. Ezen a téren milyen trendek és változások jellemzik a hazai piacot?

Az elmúlt évben több változás ment végbe. Egyfelől a vásárlók tudatosabbak, takarékosabbak lettek. Manapság nagyon fontos az ár/érték arány. Ugyanakkor sok háztartásra a pénzügyi
helyzete miatt továbbra is igaz, hogy ár-érzékeny. A másik fontos változás, hogy fokozódik az online reklám jelentősége, amely az adott célcsoportok hatékonyabb elérését teszi lehetővé.
Az elmúlt évek egyik fontos tendenciája, hogy egyre nehezebb kitűnni a reklámzajból, főleg, hogy a fiatalabb korosztály egy része tudatosan kerüli a reklámokat. Így előtérbe kerültek
a nem hagyományos módszerek: például, ha egy véleményvezér vagy megbízható ismerős ajánlja a terméket.

A jelenlegi gazdasági helyzetben milyen átrendeződésre lehet számítani a piacon?

Az évnek ebben a szakaszában még nem bocsátkoznék konkrét előrejelzésekbe, de általánosságban elmondható, hogy amennyiben a háztatások pénzügyi mozgástere a jövőben növekszik, az várhatóan meglátszik majd a fogyasztási cikkek forgalmán is, így a Henkel-termékekén is. Fontos továbbá, hogy a viszonylag alacsony kamatok miatt a megtakarításoktól könnyen a fogyasztás felé fordulhat ismét a figyelem, ami szintén forgalomnövelő tényező lehet.

 

(Termékmix, 2014. április)                        Sebők Andrea

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok