Interjú
Tipográfia

Tavaly csatlakozott a Spar partner programjához Király utcai boltjával, majd januárban 12. kerületi áruházával Kunné Csörgő Tünde családi vállalkozása. A tapasztalatokról és a kiskereskedelem kihívásairól a műemlék jellegű épületben működő mintegy 400 négyzetméteres üzletben beszélgettünk a tulajdonossal.


Több tíz éve családi vállalkozásban működtetik boltjaikat. Budapesten elsőként csatlakoztak a SPAR hálózathoz, januártól az Orbán téri áruházukkal is. Miért választották a Spar-t partnerüknek?

A sikeres üzletmenethez stabil áruellátásra van szükség. A Spar logisztikai háttere biztosítja ezt a stabilitást. Szinte hibátlanul működik a rendszer. A rendeléseket automatikusan és manuálisan adhatjuk le, a választékot pedig teljes mértékben mi határozzunk meg, mi döntjük el, hogy a Spar teljes szortimentjéből mit veszünk át. A kínálat 20-25 százaléka továbbra is saját beszerzésű. Különösen a frissárunál fontos, hogy folyamatosan figyeljük az árakat, ezért időnként olcsóbban tudunk más forrásból beszerezni olyan terméket, ami a Sparnak is van. Szabad kezünk van tehát, hogy a bolt elhelyezkedésének és a vásárlóközönségnek megfelelően alakítsuk a választékot. Ez a rendszer különösen annak kedvező, aki be tudja szerezni mindazt, amit a helyi vevőkör igényel: jellemzően pékárukról, különleges, egyedi, kisebb volumenben forgalmazott termékekről beszélünk.

Milyen vásárlói körnek állították össze szortimentjüket?

Mindenki üzlete vagyunk. Nincs rétegüzenetünk. Nem akarunk olcsók lenni, inkább a jó ár-érték arányt tartjuk szem előtt. Nálunk egyébként minden egyes, központi beszerezésből származó cikk annyiba kerül, mint a Spar áruházakban. Tartjuk a spar-os akciókat, a heti akciókat, a gigahétvégéket stb. Ezeket egyébként nem minden franchise partner tudja megtenni. A lánc akciós újsága az iránymutató számunkra.

Mit igényel ma egy Király utcai vásárlóközönség?

Boltja válogatja, mi a jó. Az adott üzlet elhelyezkedése meghatározza a teljes üzletmenetet, benne a beszerzés és az árukínálat alapjait is. A kereskedelemben a legfontosabb az átgondolt stratéga és üzletpolitika. Itt, a Király utcában mindenki gyalog jár, és az év 10 hónapjában sétálnak erre külföldiek. A környéken ugyanakkor valamennyi vásárlóréteg megtalálható. A boltban az S-budget termékre is jócskán van kereslet, de a külföldiek az Eviant is leveszik a polcról. Persze az igényesebb terméket főként a külföldiek, valamint egy szűk, jó anyagi körülmények között élő magyar vásárlói kör keresi. A vevőkörön belül egy vékony réteg figyeli az akciós újságot olyan szemmel, hogy ennek alapján állítja össze a bevásárlólistát. Általánosságban persze az emberek odafigyelnek, mire, mennyit adnak ki. Ez a szemlélet még azokra is jellemző, akiknek jobban megy.
Hétvégén a késő esti órákban óriási kereslet lenne például a szendvicsekre. A késő esti órákban tilos szeszes italt árusítani, ám ezt sokan nem akarták tudomásul venni, és sok feszültség adódott, úgyhogy inkább bezárunk este 10-kor. Leginkább így is a szeszesitalok, sörök, kis- és nagykiszerelésű üdítők fogynak.

Mi változott a csatlakozással?

Hetente váltakoznak az akciók. Ehhez persze hozzá kellett szoknunk, mivel korábban kéthetes akcióink voltak. A választék valamelyest csökkent, ebben közrejátszik számos kisebb cég elmaradása. Talán azt gondolták, hogy a jövőben nem számítunk rájuk. Mi pedig megfeledkeztünk róluk, hiszen küzdöttünk a nagy rendszerrel. Idővel azonban újabbak kerestek meg bennünket: van, akitől orosz csokoládét vásárolunk, másoktól görög termékeket. Mindezekből az ide járó vevőknek nemzetközi szortimentet állítottunk össze. Hajlandók vagyunk kipróbálni minden olyan terméket, ami a minőségi és esztétikai elvárásoknak megfelel és beazonosítható cég áll mögötte. A vevő pedig eldönti, hogy kell vagy sem.

Mennyi idő alatt derül ki egy termékről, hogy érdemes a választékban tartani?

Egy áru sikere több tényezőn múlik: például azon, hogy a cég milyen mértékben segíti a piacralépését. Kisebb a valószínűsége, hogy a vevők olyasmit próbálnak ki, ami nem szerepel akcióban, egyszerűen csak kint van a polcon. Amikor azonban a gyártó másodlagos kihelyezéssel, vagy bevezető árral támogatja újdonságát, akkor észreveszik, és könnyebben kipróbálják. Ezáltal hamar kiderül, hogy életképes-e vagy sem az új termék. A partnereink közé tartozik például a Dekomed tisztítószereket gyártó és forgalmazó vállalkozás. A termékeik ugyanolyan hatásosak, mint a nagy és ismert cégekéi, viszont kedvezőbb áron kaphatóak. Reklámra nem tudtak költeni, így a termékeik iránt lassabban indult be a kereslet, fél évre is szükség volt ehhez. A jelenlegi túlkínálatban marketing nélkül a legjobb termék is szenved, sőt el is tűnhet a porondról. A magyar termékek, megfelelő marketingtámogatás nélkül nehéz helyzetben vannak. Szerencsére egyre több szerveződés jön létre abból a célból, hogy a jó minőségű, ám a gyártó tőkeszegény volta miatt háttérbe szorított hazai árucikkeket népszerűsítse.
Míg a hazai kis cégek számára a legnagyobb kihívást az értékesítési hely megtalálása jelenti, addig a nagyobbakat az foglalkoztatja, hogy miként csomagolják át, vagy milyen színt adjanak a terméknek, hogy többet kérhessenek érte. Nehéz úgy piacra lépnie például egy sajtüzemnek, hogy 200 éves holland, francia vagy osztrák sajtüzemekkel kell versenyeznie. A támogatások ellenére is magasabbak az előállítási költségek, mint a nagyoké. Ha a kis cégek megtalálnak bennünket, választékunk 20-25 százalékában be tudjuk fogadni termékeiket. Kaphatóak a boltjainkban például Cserpes joghurtok. A cég folyamatos bővülése ellenére nincs kellő kapacitása országos hálózat ellátására. Ha pedig lenne, akkor a kézműves jellegéből adódó vonzerejét vesztené el. Az utcában működő négy élelmiszerüzlet közül azonban nálunk találják meg a vásárlók ezeket a joghurtokat, ami természetesen számunkra is előny. Ezek a kisebb cégek a független boltokkal tudnak kooperálni.

Mit jeleznek a forgalmi adatok?

A forgalomban 30-40 százalékos felfutás történt. Ám ennek nagy ára van. A forgalom a cég működésének csupán egy eleme. A csatlakozással azonban olyan járulékos költségek
jelentek meg, amik korábban nem voltak. Fizetjük a franchise loyality díjat és egyéb marketing költségeket. Tehát azt is meg kell vizsgálni, hogy milyen áron lettem bajnok.

Mik azok a fejlesztések, amiket a vásárló is érzékel?

Mindkét üzletünkben sok apró ötletet valósítottunk meg. A 400 négyzetméteres eladótérrel rendelkező Király utcai bolt a szupermarket kategóriába tartozik. Ez egy klasszikus értelemben vett Sparos üzlet. Az üzletvezetőnk Valentin-napon például Valentin-napi szívecskés csokoládékból, süteményekből, emléktárgyakból, pezsgőből és eperből egy ünnepi kihelyezést állított össze, hogy ötletet adjon az ajándékozáshoz. Farsang előtt pedig 10-15-fajta fánkot kóstolhattak a vásárlók.
A legnagyobb beruházásunk is saját kútfőből származik. A kávék, szendvicsek és sütemények széles választékát felvonultató „To Go” szendvicsbárunkat februárban nyitottuk meg. Az elkövetkező hónapokban a csemegepult és a zöldség-gyümölcs részleg bővítése van hátra. Az Orbán téri üzlet már más lesz. A meglévő épületet lebontjuk és egy új, a legkorszerűbb technológiával felszerelt boltot nyitunk meg a helyén. A privát és a hálózati üzlet között eredményességi oldalról is különbség van, hiszen a tulajdonos jobban rálát a folyamatokra. A minőségi kereskedelem személyfüggő. Az egyik legfontosabb és legnehezebb feladat ugyanis szakképzett eladókat, szakmájukat értő munkatársakat találni.
Akik társalognak a vevőkkel és terméket ajánlanak figyelmükbe. Mindig készen kell állni, hiszen bármikor jöhet ellenőrzés, próbavásárlás. Az áruházlánc ügyvezetője Erwin Schmuck úr a legváratlanabb időpontokban toppan be, hogy szemügyre vegye, minden rendben van-e. Az Orbán téri boltban például határozott elvárás a személyzettel szemben, hogy ismerkedjenek a vevőkkel, hogy feltérképezzék, kinek mi az igénye, mit keres. Jegyezzék fel, ha hiába kerestek valamit, vagy ha dicséret érte a boltot. Ez nagy segítség a személyre szabott kínálat kialakításában. Kicsit vaskalapos, kicsit szigorú vagyok, a minőségből azonban nem engedek.

 

Sebők Andrea (Termékmix - 2014. március)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek