Marketing
Tipográfia

A kereskedelem nem pihenhet a babérjain; folyamatos fejlődés látszik az egészségmegőrzés területén – az egészséges termékek kerülnek előtérbe az élelmiszer­kereskedelmi láncoknál, akár más, kevésbé egészséges termékek kárára is.

Egyre tudatosabban vásárol a lakosság

Elmúltak azok az idők, amikor a vásárlók többsége homokba dugta a fejét: nem akarták megtudni, igaz-e, amit a gyártók állítanak termékeikről és megvették azt is, amiről nyilvánvaló volt, hogy egészségtelen. A ma vásárlója jóval tudatosabb, és nemcsak arra törekszik, hogy egészséges élelmiszereket tegyen a kosarába, hanem arra is, hogy olyan boltban vásároljon, ahol a healthy food szemléletet előnyben részesítik.

Általánosságban nemzetközi szinten megfigyelhető, hogy mind nagyobb figyelmet fordítanak a kiskereskedelem résztvevői arra, hogy a polcokra kirakott termékek minél egészségesebbek legyenek, és csökkentsék a túlsúly, a diabétesz, a rák vagy a szív- és érrendszeri problémák kialakulásáért felelős anyagok - többek közt a cukor, a zsír - szintjét. A trendet követve az egészséges termékekhez különböző promóciók, szolgáltatások, akciók kapcsolódnak.

A GfK 1989 óta kétévente összeállított étkezési szokások tanulmányának legutóbbi, 2016. március elején közölt adatai szerint élelmiszervásárlásnál a legfontosabb szempont továbbra is a jó minőség és az ár.

„A jó minőségre való törekvésnek az elsődleges szerepe az egészségtudatosság szempontjából különösen fontos napjainkban, amikor a háztartási kiadások a háztartások költéseinek átlagosan 27 százalékát, azaz közel egyharmadát teszik ki. Ez az arány ráadásul az alacsonyabb jövedelműeknél rendszerint magasabb” – vélekedett Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója. A legutóbbi adatok egyik fő tanulsága az, hogy az árérzékenység, azaz a szűkös anyagi lehetőségek a tudatos táplálkozásra való törekvés ellen hatnak ugyan, az egészségesnek tartott élelmiszerek iránti igény mégis folyamatosan növekszik.

Ennek a trendnek a kiszolgálását támasztja alá a Planet Retail piackutatói közlése is, miszerint a kereskedelemben 2016-ban világszerte öt trend lesz az irányadó, és ezek mindegyike kötődik a vásárlók egészséges életvitelének kielégítéséhez. A kutatás szerint a kereskedelem fejlődni fog az egészség és a wellness területén. A konszolidáció egyre gyorsabb tempóban fog nőni. A kisebb árusító helyek egyre népszerűbbek lesznek. A diszkontok mainstream szupermarketekké fognak válni. A világ egyre komplexebb lesz, ennek következtében az egyszerűség egyre nagyobb szerephez jut.

A fogyasztó diktál

A dm kiskereskedelmi drogériahálózat ismert az egészséges, bio- és natúrtermékek, natúrkozmetikai cikkek széles kínálatáról. „Az egészséges élelmiszereket és más étrendkiegészítő termékeket tekintve szortiment menedzsereink kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a trendeket kövessék, és egészséges élelmiszereket listázzanak” – emelte ki Kanyó Roland, a dm-drogerie markt marketing és PR menedzsere. Ennek megfelelően a tendenciaváltozásokra úgy tudnak reagálni, hogy folyamatosan frissítik az árukészletet. „A trendeket, a vásárlói igényeket folyamatosan figyeljük és igyekszünk ehhez alakítani a szortimentet” – tette hozzá Kanyó Roland.

„Az Auchan Magyarország számára nagyon fontos az egészséges életmód, illetve a betegségmegelőzés támogatása” – mondta Samu Zsófia, az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. Ennek egyik módja, hogy olyan speciális termékválasztékot hoztak létre, melynek köszönhetően az egészségükre hangsúlyosan odafigyelő, illetve valamilyen ételintoleranciában szenvedő vásárlók is megtalálhatják a táplálkozásuk szempontjából a legmegfelelőbb termékeket. Mint megtudtuk, a vásárlók éppen ezért igény szerint választhatnak laktóz-, gluténmentes- és diabetikus termékeket, illetve bio zöldség- és gyümölcsválasztékukat is folyamatosan bővítik. Az egészséges étrend és életmód hozzátartozói az étrendkiegészítő készítmények, vitaminok, ezért ha valaki a vitaminpótlásra is ügyel, az Auchan áruházakban azt is könnyűszerrel megoldhatja.

A SPAR Magyar­ország kínálatát tekintve is megfigyelhető egyfajta elmozdulás az egészséges termékek felé. Maczelka Márk kommunikációs vezető ismertetése szerint a pékáru területen jelentősen nőtt a forgalma a friss, a bake off és csomagolt kategóriáknak. Ugyanez elmondható a tejtermékekről is.

„Mindemellett a szárazáru területen is nőtt az egészséges termékek forgalma, ugyanis a fogyasztók elkezdtek figyelni a termékek összetételére.”

A fogyasztói igénynek megfelelően a pékárut, a tej- és az általános élelmiszereket tekintve, ha lassú ütemben is, de folyamatos növekedést várnak a SPAR-nál.

„Az általános termékek esetében a gyártók is egyre több termékkategóriában hoznak új termékeket, amelyeket az ételallergiában szenvedők is fogyaszthatnak” – tette hozzá Maczelka Márk.

Alkalmazkodás az igények változásához

A GfK felmérése megmutatta, hogy a magyarok ellentmondásosan viszonyulnak az egészségtudatosság kérdéséhez; vagyis az egészséges életmód, az egészséges ételek vásárlásának igénye folyamatosan jelen van a hétköznapokban, de a tudatos táplálkozásról sokan lemondanak, feltehetően vagy azért, mert az anyagi lehetőségeik szűkösek ,vagy azért, mert a sok egymásnak ellentmondó információt nem tudják, illetve nem akarják értelmezni. Ha körülnézünk egy-egy szupermarketben, hamar észrevesszük, hogy ezt a jelenséget igyekszenek „megtörni” a multik.

Az alapvető élelmiszerek közül a legfontosabb termékek, amelyeknél elsősorban a származási helyet veszi figyelembe a lakosság, a pékáruk, a tojás, a baromfi, továbbá más húskészítmények és a tejtermékek.

A prémiumáruk közül a szeszesitalok és az édességek állnak a lista legvégén, vagyis ezeknél figyelik legkevésbé azt, hogy belföldi termékek-e.

Ahogy a Planet Retail felmérése is mutatja, az egészség és a wellness területén kompetens szolgáltatóként már nem csak a bioboltok, gyógyszertárak, drogériák vagy más specialisták uralják a terepet.

A fogyasztói igények változását tekintve Kanyó Roland szerint egyértelműen látszik, hogy az egészséges élelmiszerek/bio élelmiszerek irányában mutatkozik elmozdulás. Samu Zsófia ismertetése szerint például az Auchannál a választék összeállításánál nemcsak a változatosságra törekszenek, hanem, hogy a vásárlók ezekhez a termékekhez versenyképes áron juthassanak hozzá – hozzájárulva ezzel is az egészséges életmódra való törekvésükhöz. „Vállalatunk a vásárlói igényeket folyamatosan felülvizsgálja és elemzi. Ennek köszönhetően az egészséges, illetve a speciális táplálkozást kielégítő termékek aránya évről-évre növekszik.”

„Egyértelműen megnőtt a teljes kiőrlésű termékek iránti igény, illetve a bio termékek is fejlődő tendenciát mutatnak, ha a forgalmi adatokat nézzük” – ismertette Maczelka Márk, és felhívta arra a figyelmet, hogy a SPAR-nál a tejtermékek esetében főképp a laktózmentes termékek kereslete ugrott meg. Az alapvető élelmiszerek esetében is történt elmozdulás a trendekben: megnőtt az igény a kalóriaszegény és bio termékek iránt. „Sajnos egyre többen szenvednek cukorbetegségben és étel allergiában, így nőtt a diabetikus termékek és a gluténmentes termékek iránti kereslet.”

Mint megtudtuk, az Auchan esetében folyamatosan figyelik, elemzik a hazai és nemzetközi táplálkozási trendeket. Magyarországon megfigyelhető, hogy az európai trendeknek megfelelően a vásárlók tudatosabbak a termékválasztás terén és nagyobb az igény a speciális étrendbe is beilleszthető, illetve a bio- és reform termékek iránt.

„Úgy gondoljuk, hogy az étkezés ezen irányvonalai egyre több vásárlónk életében fognak fontos szerepet játszani, éppen ezért bővítjük folyamatosan a kínálatunkat” – említette Samu Zsófia.

appetite 1239056 640

Az állandó változás és alkalmazkodás alatt lévő kiskereskedelemben ezek­nek a termékeknek a fogyasztása is bővül. „Amennyiben a biotermékeket nézzük, nagyon alacsony a fogyasztás – sajnos piaci adatok nem állnak rendelkezésre –, ha Nyugat-Európával hasonlítjuk, van még bőven potenciál” – tudtuk meg a meg a dm marketing és PR menedzserétől.

A drogériahálózatnál a különböző nem bio, de egészséges termékek vonatkozásában is egyértelmű növekedés látható, mivel a vásárlók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészséges táplálkozásra, illetve megelőzésre, például nem csak a gluténérzékeny vásárló vesz „mentes” terméket. „Sajnos a betegségekből kiindulva, egyre többen keresik a „mentes” termékeket, (laktózmentes, gluténmentes) húzó kategória a tejhelyettesítő gabonaitalok, egyre többen mellőzik a tejet és tejtermékeket” – tette hozzá Kanyó Roland.

Tematikus promóciók

Az Auchan Magyarország különböző csatornákon keresztül népszerűsíti az egészséges táplálkozást és életmódot. A promóciók során nemcsak a termékek, hanem a megváltozott életmóddal járó előnyök megismertetése is a cél, melyek hatására vásárlóink egyre nyitottabban állnak a speciálisabb termékekhez.

2015 őszén például megrendeztük az Egészség hetét az áruházainkban, ahol az akciós katalógusunkban is bemutatott, számos egészséges és speciális táplálkozási igényekre választ adó terméket megkóstolhatták vásárlóink, és szakemberek véleményét is kikérhették.

A SPAR Magyarországnál külön polcfelületen kerülnek kihelyezésre az egészséges termékek, illetve szórólapos, tematikus oldalakon hívjuk fel a fogyasztók figyelmét a bővülő választékra.

„Emellett szorgalmazzuk a szállítóknál a termékfejlesztést: próbálunk minél több terméket magyar gyártótól beszerezni” – ismertette Maczelka Márk.

Míg a londoni City University 2006-ban történt vizsgálata szerint a legtöbb élelmiszeriparban és kiskereskedelemben résztvevő vállalat egyáltalán nem vagy alig figyelt oda, hogy betartják-e az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2004-es irányelveit, ma ez már elképzelhetetlennek látszik. A legkisebb vállalatnak is ötször nagyobb volt a költségvetése, mint a WHO-nak, így a források szűkösségére akkor nem hivatkozhattak. A kutatásból az is kiderült, hogy tíz évvel ezelőtt a magukat gyakran a fogyasztók nagy barátaiként beállító szupermarketek is jelentős csalódást okoztak. Azonban elmondhatjuk, hogy az elmúlt évek során jelentős változások léptek érvénybe a kiskereskedelem terén is.

 

(Termékmix - 2016. áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

BrandFestival

brand

trendfm

Hipermarketek

diszkontok