Marketing
Tipográfia

Napjainkban egyértelműen növekszik a kereslet az olyan élelmiszerek iránt, amelyek a speciális táplálkozási igényeket is kielégítik.

Ennek egyik oka lehet, hogy egyre többen felismerik, hogy ételallergiával vagy -intoleranciával együtt is lehet kiegyensúlyozott és változatos étrendet követni, amely a normál étrend részét képező élelmiszerek beépítésével, például laktóz- és gluténmentes termékekkel könnyebben megvalósítható.

A lisztérzékenység előfordulásának gyakorisága tág határok között mozog, csak a diagnosztizált esetek száma Nyugat-Európában 0,5-1%-ra tehető.

Az Euromonitor adatai alapján Magyarországon a fortifikált/funkcionális termékek piaca évente 2-3 százalékkal fejlődik, a különböző ételallergiákra vagy -intoleranciákra megoldást nyújtó termékek kategóriájában pedig a gluténmentes a legnagyobb szegmens - hangsúlyozza Kiss-Tóth Bernadett.

A Nestlé Hungária Kft. dietetikusa szerint az egészségtudatos táplálkozás elősegítésének szerves része, hogy a speciális összetételű, egy-egy tápanyaghiányt célzó, fortifikált termékekkel, mint a dúsított gabonapelyhek, kakaó italpor, növényi tejek, margarinok, továbbá a speciális igényeket kielégítő, táplálékallergiával vagy intoleranciával küzdő vásárlóknak fejlesztett termékekkel, - mint gluténmentes reggelizőpehely, laktózmentes tejtermék – is segíteni tudják a fogyasztókat a gyártók.

Ezen felül mindinkább előtérbe kerültek az olyan termékfejlesztések is, amelyek a lakosság körében túlzott mennyiségben fogyasztott tápanyagok, például só, vagy telített zsír csökkentését szolgálják, ezáltal a gyártók ugyancsak a kiegyensúlyozott összetételű étrend elérését segítik.

Beszédes termékelőnyök

Ma Magyarországon nagyon erős az egészségtrend, s emellett sorra jelennek meg a piacon a speciális étkezési igényeket kielégítő termékek. A Nestlé Corn Flakes Honey&Nut a Nestlé Gabonapelyhek második gluténmentes terméke.

Fontos, hogy az előző alkalomhoz hasonlóan, megfelelő háttéranyaggal és tudnivalókkal is szolgáljunk a gluténérzékenységről és a gluténmentes élelmiszerekről a termék kommunikációja során – jegyezte meg Takács Klaudia, a Nestlé Cereal Partners, Associate Brand Managere. Egy jól kommunikálható termékelőny a Nestlé Corn Flakes esetében az áthúzott búzakalász embléma, ami egy nemzetközi jelölés a garantáltan gluténmentes termékek számára – mondta Takács Klaudia.

Bár a Nestlé Corn Flakes márkaismertsége tavaly ilyenkor még alacsony volt, a receptúraváltás és a gluténmentes gyártástechnológia biztosítása után folytatott PR kampány hatalmasat dobott a márka ismertségén és az értékesítésen. Egy ilyen garancia – jelen esetben az áthúzott búzakalász embléma – hitelességet, megbízhatóságot kölcsönöz mind a Nestlé Corn Flakes, mind a Nestlé ernyőmárkának. Mi ezzel tudjuk kifejezni, hogy fontosak a vásárlóink és figyelünk az igényeikre.

Bár a gluténérzékenyek száma sajnos egyre nő, esetükben a TV vagy online kampány alacsony hatékonyságú elérést biztosítana. A gluténérzékeny fogyasztók egy nagyon erős és összetartó közösséget alkotnak Magyarországon is, például a Facebookon is képviseltetik magukat egy több mint 21 000 tagot számláló csoportban. Így egyértelműen a véleményvezérekkel való kapcsolatfelvétel, illetve a word-of-mouth játszik kiemelt szerepet a termék kommunikációjánál. Ennek köszönhetően a mai napig ajánlják egymásnak a gluténmentes, natúr Nestlé Corn Flakes pelyhünket a csoport tagjai” – fűzte hozzá Takács Klaudia.

Edukáció és prevenció

A vállalat folyamatosan fejleszti termékportfólióját annak érdekében, hogy a legfrissebb táplálkozási felmérésekben kimutatott tápanyag beviteli problémákra megoldást biztosítson a fogyasztóknak, születésüktől fogva végig kísérve az életüket – mondta Kiss-Tóth Bernadett.

A Nestlé számára a termékek összetételének fejlesztése mellett továbbra is fontos szempont, hogy szem előtt tartsa a fogyasztók ízlésvilágát, illetve minél szélesebb körű tájékoztatást biztosítson azzal kapcsolatban, hogy a termék miként illeszthető be a kiegyensúlyozott táplálkozásba. Ezt a törekvést segíti az adagolási útmutató, a friss hozzávalókkal történő elkészítésre és a teljes étkezésre vonatkozó javaslatok, illetve a termék egy adagjának, az irányadó napi beviteli értékhez viszonyított tápanyagtartalmak megjelenítése.

A fogyasztói tájékoztatás elsődleges célja, hogy felhívja a magyar családok figyelmét a főbb táplálkozási hibákra, az értékes tápanyagok és a jó minőségű ételek fontosságára, illetve a kiegyensúlyozott táplálkozás kulcskérdéseire. A magyar családok táplálkozási szokásainak felmérése és megismerése érdekében tavaly a vállalat a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségével reprezentatív táplálkozási felmérést készített a 4-10 éves gyermekek körében, Kecskeméten és Budapesten.

Az eredményekre nem csak a termékportfólió további fejlesztésénél építenek, de szakemberekkel együttműködve dolgoznak azon, hogy a fogyasztókat még szélesebb körben tájékoztathassák és gyakorlatias edukatív tartalmak, oktatóprogramok kifejlesztésével segítsék őket a jó életminőség megteremtéséhez.

Hangsúly a funkcionalitáson

A modern életvitel és a fogyasztói igény a funkciók összevonására számos új, innovatív lehetőséget keltett életre az élelmiszeriparban - vélekedik Mák Kálmán. Mint azt az Esentico Kft. ügyvezetője kifejtette, a vállalat az innováció jegyében kezdettől fogva hangsúlyt fektet a pozitív életminőség elérését támogató, hozzáadott értékkel rendelkező funkcionális élelmiszerek gyártására.  A cég öt saját fejlesztésű funkcionális élelmiszernek számító termékkel van jelen a hazai piacon. A MAKKA® márka alá tartozó termékek mindegyike minőségi alapanyagból készült 100% arabica instant kávé, amelyek úgy tartalmaznak rostot, vagy éppen bioaktív kollagén peptidet®, hogy a kávézás élvezetén ez nem változtat.

A cég vezetője kifejtette: a termékcsalád bővítésekor a speciális igények kielégítését tartják szem előtt. A rostszegény táplálkozás ideális kiegészítőjeként ajánlják a márka rostos kávéját, míg a hozzáadott bioaktív kollagén pep­tideket tartalmazó kávé a haj, bőr és körmök szépségéhez járulhat hozzá. A funkcionális élelmiszerek a trendekkel lépést tartva, egyszerre több igényt próbálnak kielégíteni, így mind „kettő az egyben” termékek. A kozmetikai iparág egy új csoportjába tartoznak például a Nyugat-Európában már népszerű táplálkozási kozmetikumok, mint például a MAKKA Beauty Coffee, azaz Szépség Kávé, amely kollagén peptidet tartalmaz.

A táplálkozási kozmetikumok jellegzetessége, hogy a hozzáadott - jelen esetben kávéba rejtett - hatóanyagoknak köszönhetően az elfogyasztás által, belülről fejtik ki hatásukat külsőnkre. Egy kávéra mindenkinek van ideje, miért ne lehetne ez a szokásunk hatékonyabb, egészségesebb, funkcionálisabb? – jegyezte meg a vezető.

Mák Kálmán azt is elmondta, hogy a termékkör megalkotásakor a hozzáadott érték, és a funkcionalitás tudatosítására törekedtek, ennek eredménye a MAKKA® Okos Kávék és élelmiszerek név. A márka termékeinek nemcsak az ötlete és a receptúrája saját, a csomagolás dizájnja is egyedi. A termékkör innovativitását és tudatos márkaépítését különdíjjal ismerték el a „Ti jöttök” innovációs versenyen.Az Esentico Kft. igyekszik a funkcionális élelmiszerek speciális alapanyagainak jótékony hatásait bemutató tanulmányokat, kutatásokat széles körben ismertté tenni annak érdekében, hogy a fogyasztók asztalára valóban az egészség-tudatos táplálkozást biztosító élelmiszer kerüljön – fejtette ki az igazgató.

Maradjunk kiegyensúlyozottak lisztérzékenyen is!

Tészta, péksütemény, gabonapehely – ezekről a finomságokról kell lemondanunk akkor, ha lisztérzékenyek vagyunk…vagy mégsem?

Mivel a cöliákia, vagy más néven lisztérzékenység egy olyan autoimmun betegség, amely a vékonybél bolyhainak pusztulásával, valamint számos gyomor- és bélrendszeren kívüli tünettel, társbetegségekkel jár, óvatosnak kell lennünk.

Egy élelmiszer akkor is tartalmazhat glutént, ha az alapanyagokban egyébként nincs, viszont a közvetlen felhasználás vagy a gyártás során közvetetten érintkezhet más, gluténtartalmú élelmiszerekkel.

Egy termékre csak akkor kerülhet rá a gluténmentes felirat, ha az élelmiszer glutén tartalma – függetlenül attól, hogy az az összetevőkből, vagy keresztszennyeződésből származik - nem több mint 20 mg/kg – a végső fogyasztó számára árusított élelmiszerre vonatkoztatva.

A száraztészta kategóriában a fogyasztói elvárások terén jelentős eltérésekre hívta fel a figyelmet Sajcz László, a Mary-Ker Pasta Kft. marketing és kereskedelmi igazgatója, amire a gyártóknak is reagálniuk kell.

A szakember szerint az elmúlt egy évben a termék összetételt tekintve több olyan hazai gyártó jelent meg valódi újdonsággal, köztük a Mary-Ker Pasta Kft. is, aki korábban szinte kizárólag alapvető tésztaportfólióval rendelkezett. Példaként említette a cég a KORONA márkanév alatt teljes kiőrlésű, +Ca hozzáadásával készített termékcsaládját, amit valamennyi hazai hiper-, szupermarket hálózatban sikerre vezettek be. Sajcz László biztatónak nevezte a hálózatok, beszerző kollégák érdeklődését és nyitottságát: a cég a diszkont hálózatokkal több eredményes in-out akciót bonyolított, amelyek lehetővé teszik a reform termékek elérhetőségét és újravásárlását.

A vállalat reform tészta választékában a KORONA teljes kiőrlésű +Ca hozzáadásával, illetve MENTÁL FITOL márkanév alatt kurkuma, és gyömbér hozzáadásával készült durum termékei élhegesztett, talpas, álló prémium  csomagolásban jelennek meg

A célok elérését segítő vállalások

A Nestlé 10 táplálkozási vállalást fogalmazott meg a termékfejlesztés, a tájékoztatás és az oktatás terén, amivel még inkább hozzásegíthetik a fogyasztókat a kiegyensúlyozott táplálkozás megvalósításához. Az előremutató termékfejlesztési irányokról tanúskodnak eddigi eredményeik is.

Így például 2013 során több mint 200 millió adag, ásványi anyagokkal és vitaminokkal dúsított élelmiszert biztosítottak fogyasztóiknak, különös tekintettel a gyermekeknek szánt termékekre, mint a Nesquik kakaó italpor és a Nestlé reggelizőpelyhek. Emellett 2011-2013 között a gyermekeknek szánt reggelizőpelyhek kalciumtartalmát átlagosan 73 százalékkal növelték. Szintén 2013-ban több mint 9 millió adag ásványi anyagokkal és vitaminokkal dúsított, 6 hónaposnál idősebb csecsemőnek és kisdednek szánt terméket állítottak elő. 2014-ben a Nesquik kakaó italport, valamint az összes gyermekeknek szánt reggelizőpelyhet D-vitaminnal is dúsították. A különleges fogyasztói igények kielégítését szolgálja a vállalat termékpalettájában az év elején megjelent gluténmentes kukoricapehely.

Hogyan vizsgálják az allergéneket?

Az allergia népbetegség, ezért világszerte egyre nagyobb figyelmet szentelnek neki. Az allergén anyagok jelen vannak az ételeinkben is, nem véletlen, hogy a legújabb európai szabályozás is megköveteli azok egyértelmű feltüntetését a címkéken. A laboratorium.hu tudományos weboldal összeállításában többek között olyan allergénekről és túlérzékenységet okozó anyagokról írtak a szakértők, mint a mogyoró és a laktóz.

Az, aki laktóz-túlérzékenységben szenved, nem tudja lebontani a tejben és a tejtermékekben előforduló tejcukrot. Ez heves emésztési reakciókat válthat ki, amelyek nem tartoznak az allergiás tünetek közé (a túlérzékenység és az allergiás reakciók gyakran hasonlítanak egymáshoz, ezért sokan össze is tévesztik a kettőt). A laktózmentesség határértéke: 1 g/1 kg a termékben, általában ez alatt a laktóz nem okoz tüneteket. A laktóz kimutatására

a leggyakrabban használt módszer enzimalapon működik: az élelmiszer kivonatában színváltozás történik, ez alapján lehet meghatározni, hogy van-e laktóz benne. A minta színváltozásának nagysága arányos a laktóztartalommal – mondta el a tudományos portál cikkében Dr. Szigeti Tamás János, az élelmiszer-vizsgáló laboratóriumot is működtető WESSLING Hungary Kft. szakértője.

A mogyoró azonban jellemző allergén anyag, az arra vonatkoztatott érzékenység az alig észrevehetőtől az életveszélyes anafilaxiás sokkig terjedhet. A mogyorónak az allergiát kiváltó fehérjéinek kimutatására az élelmiszer-vizsgáló laboratóriumokban, így a WESSLING Hungary Kft-nél is az ELISA-módszert alkalmazzák, és ezt használják a glutén esetében is.

Az ELISA mozaikszó az angol ensyme linked immun sorbet assay (enzimkapcsolású immunmegkötéses vizsgálat) kifejezésből keletkezett.

A módszer lényege, hogy polisztirol lemezhez rögzített kis „fogók” (antitestek) elkapják a mintában lévő vegyületet (az antigént) - ezért hívják ezt a folyamatot antitest-antigén reakciónak. Ezt követően a lemezt finoman lemossák: így a kötőhelyeken csak a keresett vegyület (antigén) marad (az antitesthez kötött állapotban).

Az így keletkezett szerkezetre rákötnek még egy (hidrogén-peroxidot bontó enzimet is hordozó) antitestet. Ennek eredményeként a rendszerhez adott peroxidtartalmú oldat színe megváltozik. A színváltozás mértéke arányos a mintában található antigén (a keresett vegyület, például mogyorófehérje) mennyiségével.

Ennek a módszernek a működése egyébként az immunrendszerünk mechanizmusához hasonlít, hiszen a szervezetünkben is a veszélyesnek vélt vegyületetekhez enzimek kötődnek, hogy ártalmatlanítsák a betolakodókat.

 

(TERMÉKMIX - 2015. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek