Marketing
Tipográfia

A Mintel’s Global Food összeállította azokat a top trendeket, amelyek jövőre világszerte befolyásolni fogják az élelmiszer- és italpiacot, illetve górcső alá veszi ezen iparágak fogyasztókra és márkákra gyakorolt hatásait. A trendek közül sok jelenleg is ismert, de a jövőben tovább fognak erősödni.

Alternatívák mindenhol

A potenciális helyettesítő termékek a mindennapi fogyasztás részévé válnak, előrevetítve ezzel egy jelentősen módosított piaci képet, ahol a korábban alternatív termékek előtérbe kerülnek.
2016-ban például a laktózmentes tej vagy a vega ételek egyre inkább nem csak azok számára jelentenek majd alternatívát, akik vegetáriánusok, vagy valamilyen ételallergia kényszeríti őket táplálkozásuk megváltoztatására, hanem az átlagos fogyasztók számára is új fehérjeforrást jelenthetnek.

Adalékanyag: Az első számú ellenség

A fogyasztói igények a „természetes” és a "kevésbé feldolgozott" ételek és italok felé fordulnak, ez arra kényszeríti a gyártókat, hogy elhagyják a mesterséges összetevőket.
Mivel egyre több fogyasztó törekszik  arra, hogy minél természetesebb élelmiszerhez jusson, sok gyártó mond le a mesterséges adalékanyagokról. A vásárlók, akik keresik a természetes receptúrákat - amelyen fel vannak tüntetve a jól beazonosítható összetevők -, a jövőben alaposan át gondolják, hogy vesznek-e olyan terméket, amely mesterséges adalékanyagokat tartalmaz.

Az „öko” lesz az új valóság

2016-ban az eltarthatóság az új termék innovációk tervezésének fontos részévé válik.
A szárazság, az élelmiszer-hulladék és egyéb természeti jelenségek világszerte nem csak az élelmiszer- és vízellátásra fognak hatást gyakorolni, hanem az élelmiszer- és italgyártásra is.

A belső értékek számítanak

Manapság egyre több fogyasztó ismeri fel, hogy a táplálkozás milyen hatást gyakorol az egészségére és a megjelenésére.
Ahogy a szólás is tartja: A szépség belülről fakad. Ez a trend számtalan lehetőséget nyit meg olyan termékek számára, amelyek a vásárlók közérzetét, és külsejét is pozitívan befolyásolják, mint például a probiotikus baktériumokat tartalmazó élelmiszerek.

Mindenkinek

A növekvő sport promóciós programok arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy aktívak maradjanak.
Egyre többen szeretnének aktívabb életet élni, illetve arra vágynak, hogy dinamikusak maradjanak, ezért döntenek egyre gyakrabban valamilyen fitness program mellett. Ezzel párhuzamosan az olyan termékek iránti igény is nő, amelyek jótékonyan támogatják a sportos életmódot. Ez a trend ajtót nyit olyan termékcsoportok számára, amelyek aktívan kísérik és segítik ezt az életformát.

Igaz történet

Az utóbbi években a kereskedelmi vállalatok a termékek származásával, összetevőivel, valamint keletkezésükkel kapcsolatos történetekkel bombázták a fogyasztókat.
A tömegáruk gyártóinak kijelentései kísértetiesen hasonlítottak a kézzel előállított termékek előállítóinak állításaira. Ez a propaganda a fogyasztókat egyre inkább arra fogja ösztönözni, hogy keressék az ellenőrzött termékeken szereplő pecséteket.

E-forradalom: A bevásárlókosártól a klikkig

Az online vásárlás, az app-ok és a házhozszállítási szolgáltatások alapvetően megváltoztatják a vásárlói magatartást, és ez hatást gyakorol a teljes árukészletre az exkluzív árucikkektől a hagyományos élelmiszerekig.
Miközben az internet eddig nem alakította át jelentősen az élelmiszerpiacot, az új innovációk arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy egyre inkább figyelemmel kísérjék a hagyományos kiskereskedőkön túl is a kereskedelmet.

Vissza a gyökerekhez

arpaNövekszik az érdeklődés a hagyományos alapanyagok iránt.
Szemben a túlságosan feldolgozott élelmiszerekkel, a fogyasztókat egyre jobban érdeklik a régi gabonafajták és a szuperélelmiszerek. Ez a hagyományos alapanyagok iránti érdeklődés azt bizonyítja, hogy a vásárlók egyre többet szeretnének tudni a szervezetükről, és a jövőben szeretnék személyre szabni a táplálkozásukat.

Elég jó, hogy megmutasd

Egyre több a gasztroblogger és a youtube-szakács, ennek hatására felébredt a fogyasztók érdeklődése a konyhaművészet iránt.
A főzés már nem csak az éhség csillapítására szolgál, hanem hogy bemutassa a közösségi médiában a legújabb kreációkat. Ennek a trendnek sok különböző mozgatórugója van: Egyesek remélik, hogy egy tévéműsor felfedezi őket, mások privát specialitásaiknak hódolnak, legyen az a bögrés süti vagy az indiai konyha remekei. Így vagy úgy, egyre többen főzőcskéznek, hogy az eredményt megoszthassák a barátaikkal, vagy a közösségi oldalak felhasználóival.

Vacsora egy személyre

Minden korosztályból egyre több fogyasztó él egyszemélyes háztartásban vagy étkezik egyedül.
Az egyszemélyes étkezések miatt bizonyos termékek esetében jóval kisebb adagokra és csomagolásokra is szükség van.

Csökken a zsírok rossz híre

Lassan csökken a fogyasztók ellenállása a különböző zsírokkal szemben.
A jó és rossz zsírok vonatkozásában a fogyasztói tudatosság egy paradigmaváltás előjele lehet, amelynek során egy termék zsírtartalma nem az első és legfontosabb szempont, amikor a vásárlók egészséges termékek után kutatnak.

A szemünkkel is eszünk
Egyre fontosabbakká válnak a vizuális ingerek.
Az íz sokáig az innovációk kiindulópontja volt. Ám egyre fontosabbakká válnak a vizuális ingerek és a lehetőség, hogy valamit megmutassunk, a gyártók arra „kényszerülnek”, hogy a termékek előállításánál figyelem¬felkeltő színeket használjanak, emellett arra törekednek, hogy azok ránézésre kellőképpen vonzóak legyenek. A márkákat inspirálhatja a globális élelmiszer piac, hogy eleven színekkel, és újfajta formákkal kísérletezhessen, hogy a fogyasztóik azt kellőképpen méltassák a közösségi média oldalain.

Ezek a trendek azt vizsgálják, hogy hogyan változik a fogyasztók érdeklődése, mit helyez előtérbe a vásárlásnál, hol van lehetőség a termékek minőségének javítására, és hogy a technológia megkerülhetetlen terjedése jövőre hogyan fogja befolyásolni az élelmiszer- és italpiacot. A vásárlók szokásai mellett azonban más tényezők is befolyásolják, hogy ők mit, hol, hogyan és kivel esznek és isznak. Ide tartoznak például a gazdaság változásai, a természeti jelenségek és a közösségi média.” - mondja Zegler, a Global Food and Drink elemzője.
„Különböző tényezők hatására ezek a trendek meg fognak változni, ilyenek például a kulturális normák, a helyi hozzáférhetőség és a társadalmi szükségletek, amelyek világszerte különböző módon változnak.  Bizonyos esetekben ezek a trendek az egyik területről a másikra helyeződnek át, miközben néhány új trend számára lehetővé válik, hogy összességében megváltoztassa a globális piacokat”.

 

(Termékmix - 2015. decemberi szám)

 

 

forrás: LP International

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek