Kutatás
Tipográfia

A Lidl és a Kaufland a kelet-közép-európai régió vezető kereskedője, egyelőre. Mivel az orosz piacvezető Magnit rohamosan zárkózik fel, a cég 2019-re a csúcsra kerülhet.

A Schwarz Gruppe eddig nem volt jelen Oroszország piacán, ahol 2014-ben a legfontosabb témák az árkérdés és a szállítókkal való jó kapcsolatok voltak. Emiatt a legtöbb beruházás az ellátási hálózat megerősítésére, a hatékonyság növelésére és a költségek csökkentésére irányult. Sok kereskedő fedezte fel a franchiset, mint a költségkímélő terjeszkedés eszközét. Néhány nyugati kereskedelmi vállalat eközben hátat fordított ennek a régiónak, miközben egyes cégek a helyi vállalatokkal együttműködve terjeszkednek.

A kölcsönös embargók, amelyeket az Ukrajna-krízis miatt szabtak ki Oroszország, illetve a Nyugat ellen, a hazai és a külföldi vállalatok életét is megnehezítették, de ez a kereskedelmi vállalatok Top 20-as listájára eddig még nem volt hatással. Azonban két új szereplővel bővült a toplista: a Maxima (Baltikum) és a saar-vidéki Globus-Gruppe az újonnan érkezettek.

A Top 5 közül négy cég Oroszországban aktív. A cégeknek, ha fenn akarnak maradni, erőteljesen az áraikba kell befektetni, annak ellenére, hogy nagyon magas az inflációs ráta.

A bevásárlókosarak tartalma jelentősen csökken, ami elsősorban a nagy alapterületű üzletekkel rendelkező kereskedőket érinti kedvezőtlenül. Miközben Oroszországban emelkednek, Közép-Európában csökkennek az árak.

A Carrefour és a Delhaize megpróbáltak üzletszerzéssel kikerülni a kutyaszorítóból, emellett az árukészlet átrendezésével és az üzletek bővítésével próbálnak javítani helyzetükön.

Saját márkák Oroszországban

A rubel gyengülése és az infláció egyaránt kedvezőtlenül hat a fogyasztásra. Ez volt és marad is az aktuális helyzet Oroszországban. A forgalom 80%-át ebben a régióban Oroszország biztosítja. A Magnit a piacvezető, amit többek között annak köszönhet, hogy ki tudja használni az orosz szállítókkal kötött jó kapcsolatait.

top20KKe

Az erős ellenszél, amely 2014 második felétől az Oroszországban aktív kereskedelmi cégeket érte, arra kényszerítette az érintett vállalatokat, hogy csökkentsék áraikat, és bővítsék a saját márkás termékhálózatukat. A saját márka részesedése az orosz kereskedelemben 6-7% között mozog. Ahhoz, hogy versenyképes áron kínálhassák a termékeiket, a kereskedelem arra kényszerült, hogy kibővítse a saját márkák piaci részesedését. A cégek megújították a már meglévő saját márkás termékeiket, és/vagy újakat létesítettek.

Ezzel a folyamattal széles körű szállítói bázisának köszönhetően az Auchan is lépést tudott tartani, emellett kibővítette az Atac szupermarketek üzlethálózatát.

Az orosz kereskedelmi cég, a Dixy új logisztikai központot építtet Novorosszijszkben Krasznodar közelében, mivel a tengerentúlról nagy mennyiségű import áru érkezik az országba a közeli fekete-tengeri kikötőn keresztül. Ezeket a termékeket a megfelelő minőségi vizsgálat után szállítják tovább Oroszország más területeire.

A diszkontok a fősodorban

Olyan országok gyártói, amelyek eddig is óriási mennyiségű árucikket exportáltak az orosz kereskedelem számára, szorult helyzetbe kerültek. Nyugat-Európában az oroszországi export csökkenő árakhoz vezetett, elsősorban a friss termékek esetében, ezáltal az árkülönbségek a szupermarketek és a diszkontok termékei között folyamatosan csökkentek.

Másrészt a Biedronka és a Lidl javítani tudták árkülönbségüket, mivel a diszkontokat gyakrabban keresik fel a vevőképesebb fogyasztók, főképp ha ezek az üzletek erőteljesen a szupermarketek irányába mozdulnak el. A lengyel diszkontban, a Biedronkaban a non-food termékek mellett például ma már egy kávézót is találunk. Magától értetődik, hogy a Kaufland és a Lidl elegendő tapasztalat esetén növelni fogják szolgáltatásaik színvonalát.

Miután néhány országban (pl. Csehországban) a városi területeken alig vannak terjeszkedési lehetőségek a nagy területű üzletek számára, ezek még Románia és Ukrajna között Moldáviában képviseltetik magukat. Lengyelország piaca még messze nem telített.

Fúziók sora

A fúziók ebben a régióban a jövőben jelentősen meg fogják változtatni a kereskedelmet. Ide tartozik a Delhaize és az Ahold szövetsége is. A görög kereskedelmi vállalat, a Sklaventitis ez év januárjában átvette a Makro Cash&Carry üzleteket, ezt követte a konkurens Veropoulos (Spar) többségének átvétele. Az orosz kereskedelmi vállalat, az X5 Retail Group ma is aktív, a cég franchise partnereket integrál saját üzlethálózatába.

A Tesco jelenleg befektetőkkel tárgyal a maradásról és az eladásról, ami több országot is érint. A Rewe felismerte, hogy a Penny üzletek Bulgáriában a jelenlegi körülmények között nem tudnak vezető szerephez jutni, emiatt a vállalat itt visszavonul a diszkont területről.

 

(Termékmix - 2015. decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek