Kutatás
Tipográfia

2019-ig az élelmiszerkereskedelem 20 legsikeresebb vállalata 203 milliárd USA dollárra növelheti forgalmát. Az összeg több mint 50%-át a Top 3, a Walmart, a Carrefour és a Costco teremti elő.

top20global

A túltelített piacokon a verseny tovább fog éleződni, ezért a vállalatok arra kényszerülnek, hogy megkérdőjelezzék a különböző formátumok, és az online létjogosultságát, illetve árpolitikájukat. A legfontosabb kérdések egyike, hogy miként hat a Schwarz Group belépése az amerikai piacra. A Top 20 forgalom növekedése 2014-ben nem öltött nagy méretet: a kereskedelmi vállalatok 1,1%-kal növelték a bevételeket. (Egy évvel korábban ez az érték 1,0% volt.)

A Top 5 közül 3 amerikai vállalat. A Schwarz Group éppúgy, mint tavaly, a negyedik helyen áll.

A Walmart versenytársai azt várják, hogy a cég óriási növekedése megtorpanjon, erre azonban esély sincs. A Walmart 2014-ben 511 milliárd USA dolláros forgalma nagyobb volt, mint az őt követő 4 vállalat bevétele összesen. A legjelentősebb formátum a supercenter, amely gyorsan tör előre.

A Walmartnak ki kell találnia, hogy hogyan irányíthatná másképpen a nagy területű üzleteit. Az e-kereskedelem és a lakóhelyközeli üzletek létrehozása biztosíthatná a további növekedést, de eddig a lakóhelyközeli üzlet-koncepció még nem érte el a várt áttörést.

A globális összesítésben a brit piacvezető, a Tesco körüli zűrzavar ahhoz vezetett, hogy a vállalatnak át kellett adnia helyét a Costconak. Az amerikai vállalat a harmadik helyen áll. A Tesco új vezetőjének, Dave Lewisnak stabilizálnia kell a vállalatot. Ebben a folyamatban kiemelkedően fontos, hogy a cég lemondjon az óriási akciókról, a tartósan alacsony árakkal operáljon, és a kisebb formátumú üzletek terjeszkedését (Tesco Express) részesítse előnyben.

A Metro Group egy további példa arra, hogy hogyan változhat egy globálisan aktív kereskedelmi vállalat az elmúlt évekhez képest. A cég le mondott a külföldön üzemeltetett Real hipermarketek és Kaufhof áruházak működtetéséről.

A francia trió, a Carrefour, a Leclerc és az ITM (Intermarché) befektetései jelentős részét a hazai piacon bonyolítja. Ezek a vállalatok egyre inkább modernizálják üzleteiket, és a szövetségek által létrejött szinergiák, illetve kedvező áraik által fix helyük van a kiéleződő árharcban.

ÁTALAKULHAT A RANGSOR

Bár sok kereskedelmi cég egyre inkább arra törekszik, hogy a hazai piacon megerősítse helyzetét, néhány vállalat, például a Schwarz Group most aratja le külföldi befektetéseinek gyümölcsét. Amennyiben lehetőség nyílik az USA és később Ausztrália felé való terjeszkedésre, igencsak átalakulhat a nemzetközi rangsor.

A francia kereskedelmi vállalat, az Auchan esetében a bevételek nagyon változóan alakultak. Közép- és Kelet-Európa (+5,9%) és Ázsia országaiban (+5,8%) jelentős növekedésnek lehettünk tanúi, ezzel szemben Franciaországban (-2,2%) és Nyugat-Európában (-6%) épp az ellenkezője zajlott. Miközben bizonyos kereskedelmi vállalatok (pl. a Tesco) visszavonulnak Ázsiából, az Auchan itt egyre inkább kiépíti hipermarket portfólióját és növeli befektetéseit.

A japán kereskedelmi vállalatot, az AEON-t érzékenyen érintette, amikor 2014 áprilisában megemelték a fogyasztási adókat. Annak ellenére, hogy a vállalat már régóta azt tervezi, hogy egyre inkább külföld felé terjeszkedik, forgalmának 90%-a még mindig Japánból származik. A fogyasztók itt egyre erőteljesebben csökkentik kiadásaikat, ami egyre jobban érezteti hatását a vállalat forgalmát illetően. A vállalat minden létező formátumot üzemeltet a convenience üzleteken át - részben különböző kínálattal a férfiak és a nők számára - a shoppingcenterig.

ALKALMAZKODNI KELL

A fogyasztói magatartás változásai világszerte éreztetik hatásukat, valahol jobban, valahol kevésbé, de az általános trendek megállíthatatlanok. Továbbra is a helyi üzletek, az ár központú kereskedők és az e-kereskedelem úttörői a legsikeresebbek. A vállalatoknak alkalmazkodniuk kell ezekhez a trendekhez, emellett az egyre rövidebbé váló felújítási intervallumokra tekintettel a modernizációra való igény is nő. Ez a tendencia elsősorban a nagy területű üzleteket üzemeltető cégekre jellemző. Néhány top-vállalat arra kényszerül, hogy lemondjon árusító területeinek egy részéről, vagy átalakítsa azokat, mivel ha ezek a nagy területű üzletek nem tudnak eléggé produktívak maradni, gyengülhet az adott cég versenyképessége.

Az európai nagyvállalatok egyre inkább az olyan formátumok mellett döntöttek, mint a helyi convenience üzletek és/vagy a diszkontok. Például az Edeka (Netto), a Rewe (Penny), és a Sainsbury (Local). Mivel a brit kereskedők jócskán lemaradtak a diszkont-vonalról, a Sainsbury’s kísérletet tett arra, hogy üzlethelyiségeket adjon bérbe a dán diszkontnak, a Nettonak.

Az Aldi és a Lidl nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem Nyugat-Európa legtöbb országában a hagyományos kereskedőket tartós ár-stratégiára kényszeríti. Hogy ez ne menjen a minőség rovására, a kereskedelem Európában szorgalmazza az azonosan struktúrált vállalatok együttműködését. ( Az ITM a Casino-val, az Auchan a Systéme U-val, a Coop Italia a Leclerc-el, a Metro az Auchan-nal működik együtt.)

 

(TERMÉKMIX - 2015. decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok