Kutatás
Tipográfia

Az utolsó gazdasági válság külföldi befektetéseiket illetően sok kereskedelmi céget megtorpanásra kényszerített. A legtöbb befektető, illetve részvényes inkább visszavonult a külföldi piacokról, ha a hozamaik csökkentek.

Így bőven akadtak olyan vállalatok, amelyek erőiket egyre inkább a hazai piacokon összpontosították.

top 100Ez a tény a statisztikát tekintve csak bizonyos feltételek mellett igaz, mivel a nemzetközi kereskedelemben a vezető kereskedelmi vállalatoknál nőtt a külföldön elért forgalom piaci részesedése, és a Planet Retail előrejelzése szerint ez a tendencia 2020-ig újabb lökést kaphat.

A második (11-50) és a harmadik (51-100) sorban szereplő vállalatok esetében a külföld felé való terjeszkedés szerény, de továbbra is a pozitív tartományban maradt, ha eltekintünk a 2014-es enyhe megtorpanástól, amikor is a külföldi piaci részesedés némileg visszaesett.

Ha az eddig Európa és Észak-Amerika külföld felé terjeszkedő kereskedelmi vállalatai néhány régióban némileg visszafognák magukat, e területek vezető kereskedői új esélyt kaphatnának. Ez érvényes többek között az AEON-ra, a vezető japán kereskedelmi cégre. A japánok csak Vietnamban, Kambodzsában, a Fülöp-szigeteken és Indonéziában vannak jelen. A szintén Japánból származó kereskedelmi vállalat, az Uny üzleteket nyitott Kínában és Malajziában. A japán convenience cég, a FamilyMart már Indonéziában és a Fülöp-szigeteken is jelen van, és a SPAR International is indonéz partnerre lelt.

Az új piacok utáni kutatás során a cégek a Közel-Kelet jómódú országai felé veszik az irányt.

A Casino megtalálható Katarban, a SPAR International Omanban és Libanonban, a Corte Inglés Szaúd-Arábiában, az Auchan pedig Irakban. Egyelőre még kérdéses, hogy a további nemzetközi próbálkozások valóban pozitívan járulnak-e hozzá a cégek jövőbeli fejlődéséhez.

A Planet Retail számításai szerint a kereskedelem Top 10-es listáján szereplő országok forgalmának 35,5 százaléka külföldről folyt be. 2012-ben ez a részesedés 34,0%, 2010-ben pedig 33,0% volt.

Növekvő régiók

A régiókat tekintve egy 2010-ben és egy jelenleg készült vizsgálat szerint némi eltolódás mutatkozik. Nyugat-Európa, a hagyományosan legerősebb forgalmú terület veszített jelentőségéből Afrikával, a Közel-Kelettel, Közép- és Kelet Európával, valamint Latin-Amerikával szemben. Ezeken a területeken voltak a legnagyobbak a növekedési ráták.

Ázsia és Óceánia területén a nyugati kereskedelmi vállalatok külföldi piaci részesedése stagnált. Ez arra is visszavezethető, hogy néhány kereskedelmi cég visszavonult ezekből a régiókból, vagy befektetéseiket és tevékenységeiket átruházták az ottani kereskedelmi partnereikre.

vezeto keresk vallalatokAfrika és Közel-Kelet régiója közel sem egységes. A 7-Eleven az Emirátusokban, a SPAR International Omanban és Libanonban, a Walmart pedig Massmart hálózatával Kenyában terjeszkedik.

Ázsia mutatja fel a legmagasabb növekedési rátákat, és ez elsősorban Indonéziára, a Fülöp-szigetekre és Vietnamra vonatkozik. Kína jóval nehezebb helyzetben van, Latin-Amerika stagnál, de a Casino, a Walmart és a Cencosud itt erőteljesen növekszik tovább.

Kitekintés 2020-ra

Miközben nem igazán nő a piacra való belépések száma, sok kereskedelmi vállalat új külföldi stratégiák foganatosításába kezdett az élelmiszer-, a testápoló-, és az egészségügyi termékek területén. A nemzetközi kapcsolatok megőrzik jelentőségüket, illetve egyre nagyobb szerephez juthatnak, ezúttal azonban olyan módon, hogy a cégek nem hanyagolják el a hazai piacokat sem.

A tíz vezető kereskedelmi vállalat külföldi bevételeinek jelentősége nő.

kulfoldi piacok2010-ben e cégek teljes bevételének 33%-a külföldről folyt be, 2012-ben ez 34%, 2014-ben pedig már 35,3%. Ezzel szemben a hazai térségben legtöbbször jelentős konkurenciával kellett számolniuk, és az ottani hozamok és nyereségek csökkentek. Ennek ellenére nyilvánvaló, hogy a külföldről befolyó bevételek még hosszú évekig növekvő tendenciát fognak mutatni, amennyiben nem kell számolnunk váratlan katasztrófákkal, vagy háborús összecsapásokkal.

Mindenesetre a vezető kereskedelmi cégek mostanában alaposan megfontolják az új országba való belépést, és már nem törekednek arra, hogy minél több országban legyenek jelen.

Ezzel szemben tovább növekszik a vezető kereskedelmi vállalatok külföldi piaci részesedése. Ha egy pillantást vetünk a Top 100-as listára, a jelenlegi 24%-os részesedés 2020-ra 26,7%-ra fog emelkedni.

Igazi győztesek azok a cégek, amelyek a telített hazai piacaikon viszonylag lassan, de biztosan növekedni tudnak, mivel ez sokkal nehezebb feladat, mint az újonnan meghódított országokban. Ezzel párhuzamosan ezek a vállalatok viszonylag sokat fektetnek be új piacok létesítésébe.

Ezt az Auchan tudja a legjobban megvalósítani. Partnere, az RT segítségével a franciák vezető szerephez jutottak Kínában.

A Metro a Real hipermarketek átvétele után Oroszországban, és más kelet-közép-európai országokban is jól működik.

Ugyanez érvényes az Aldira, a Carrefourra, vagy a Lidlre, ezek a cégek szintén növelik a külföldön létesített üzleteik számát, és ezáltal az onnan származó bevételeik arányát.

 

(Termékmix szaklap - 2015. november)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok