Kutatás
Tipográfia

A holland Ahold-konszern és a belga Delhaize Group nyilvánosságra hozta tervezett fúziójuk elsőrészleteit. Elsőként azt szögezték le, hogy egyenrangú partnerekként szándékoznak együttműködni. Az Ahold elnök, Jan Hommen és Mats Jansson, a Delhaize elnöke egy vezető élelmiszer-kereskedő cég születéséről beszélnek.

fuzio tablazat1Egy 6500 üzletet működtető és 370 000 alkalmazottnak állást biztosító nagyvállalat jön létre. Az amerikai és az európai piacokon hetente több mint 50 millió vevővel kell számolniuk. A két cég egyesíti szupermarkejei és online tevékenységei know how-ját, valamint mindkét vállalat felügyelőbizottságának vezetőit beiktatják partnerük felügyelő tanácsába.

Az együttműködés bizonyos számítások szerint évente 500 millió euró hasznot jelenthet, ennek a célnak az elérése pedig előreláthatólag 3 évet vesz igénybe. A két vállalat együttes forgalma 54,1 milliárd euró, a nettó nyereség pedig 1,0 milliárd euró.

Az Ahold felfüggeszti saját részvényei néhány éve tartó visszavásárlását. Az Ahold részvényeknek 1 milliárd eurót írnak jóvá, ez a fúzió foganatosításának feltétele. Ennek alapján a Delhaize-részvényesek minden egyes részvényükért 4,75 Ahold részvényre számíthatnak. Az Ahold részvényesei a fúzió után az együttműködő vállalat 61%-át tarthatják meg, így a Delhaize részvényeseinek 39% marad. A tranzakciót 2016 közepéig szándékoznak befejezni, miután megkapták a versenybizottság engedélyét, és mindkét vállalat részvényesei beleegyeztek az együttműködésbe. A két cég menedzsmentje és felügyelő bizottsága támogatja a kiszabott feltételeket és eljárási módokat.

Átvétel

Bár a két vállalat hivatalos sajtónyilatkozataiban kerüli az „átvétel” kifejezést, ehelyett egyenrangú partnerek együttműködéséről beszélnek, ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogyaz Ahold átveszi a Delhaize-t.

Az Aholdé a részesedés 61 százalékával a döntő szó, valamint a jövőbeli vállalat, az Ahold Delhaize központi székhelye is Hollandiában lesz, a brüsszeli Delhaize központ pedig az európai piacot fogja irányítani. A vállalatot jegyzik az amszterdami és a brüsszeli tőzsdén is. Az átvételi ár részvényekbe átszámítva 9,32 milliárd euró. Az Egyesült Államokban helyet kap a szupermarket ágazatban az új Nr. 5.

Az elmúlt 10 év legjelentősebb tranzakciója

Az együttműködés bejelentése után az Ahold részvény árfolyama 4,8 százalékkal nőtt, míg a Delhaize-é 5,4 százalékkal csökkent.

Ha egy pillantást vetünk az amerikai keleti partra, valószínűleg jó néhány üzlet bezárása is hozzá fog járulni a becsült 500 milliós meg­takarításhoz. De a Walmart-tal, a Harris Teeter-rel (Kroger), vagy az Aldi-val vívott egyre keményebb konkurenciaharcban a két cég együttműködése biztosan erősíteni fogja a piacot. Bár Amerikában messze nem olyan erős a verseny, mint néhány európai piacon, a konkurenciaharc már jó néhány éve egyre erősebben lángol fel.

ahold delhaize

Utoljára a Safeway és az Albertsons fúziójának lehettünk tanúi, a Kroger pedig megvásárolta a Harris Teeter-t.

Amennyiben a versenybizottságok és a részvényesek rábólintanak, az Ahold és a Delhaize szupermarketláncai egységet fognak képezni. Az USA-ban ez a Hannafordot, a Food Liont, a Stop&Stopot, és a Giantot érinti. A közös árubeszerzésnek, járműállománynak, az összehangolt reklámnak és az áruelosztó központok közös használatának köszönhetően olyan szinergiák jönnek létre, amelyek egy sokkal meggyőzőbb piaci fellépést tesznek lehetővé. De természetesen az olyan szolgáltatók, mint a Dollar Stores, a convenience üzletek, diszkontok, bio-specialisták, vagy olyan helyi szolgáltatók, mint a Wegmans vagy a texas-i H-E-B továbbra is lappangó veszélyt jelentenek a nagy amerikai szupermarketek számára. Ehhez jön még hozzá, hogy a nagy versenytársak sem tétlenkednek, ha új formátumokról van szó. A Walmartnál például a neighbourhood marketek szerepe rohamosan nő, a Whole Food pedig kedvező áraival a kevéssé jómódú vevőrétegeket célozza meg.

A részvények árfolyama szerint az új Ahold Delhaize (a jövőben így fogják hívni a céget) vállalat tőkeértéke 26 milliárd euró. Valószínűleg nem lenne működőképes, ha az Ahold és a Delhaize minden üzletét egy közös név égisze alatt olvasztanák össze, mivel mindenhol vannak törzsvásárlók, akik ezt nem támogatják. Az Aholdnak már voltak erre irányuló kudarcba fulladt kísérletei Texasban és Kaliforniában, valamint a Delhaize USA-kudarcainak listája sem éppen rövid. Az Ahold USA-forgalma a verseny miatti árharcoknak köszönhetően az első negyedévben 2%-kal csökkent.

 

(Termékmix - 2015. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek