Kutatás
Tipográfia

A Kantar Worldpanel aktuális számításai szerint az Egyesült Királyságban az Aldi magas növekedési rátáival a rangsorban megelőzte az eddig hatodik helyen álló, egyik legnagyobb kereskedelmi vállalatot, a Waitrose-t.

 

UK

Az Aldi megelőzi a Waitrose-t

A londoni székhelyűeurópai piackutatók közzétették, hogy 12 hét alatt hogyan nőttek a brit kereskedelmi vállalat bevételei. (március 29-éig). Ebben az időszakban az Aldi forgalma csaknem 17%-kal nőtt, ami 5,3%-os piaci részesedést eredményezett. A Waitrose piaci részesedése ezzel szemben 5,1%-os.

A két német diszkont, az Aldi és a Lidl egyre inkább olyan árukészletekkel rukkol elő, amelyek eddig a szupermarketekben voltak megtalálhatóak. Ez elsősorban a 3 vezetőkereskedőnél érezhető, ezzel szemben a Waitrose kevésbé szenvedte meg a diszkontok előretörését. Miközben az adott időszakban az összes szolgáltató forgalma csak 1%-kal nőtt, a Waitrose 2,9%-kal tudta növelni bevételeit.
Az Egyesült Királyságban akadozva nőnek a bevételek, amióta az élelmiszer­árak 2 százalékkal csökkentek. A vezető üzletláncoknál elenyésző volt a forgalomnövekedés. A Tesco-nál ez 0,3 % volt, a Sainsbury’s-nél 0,2%. Az Aldi már 25 éve aktív az Egyesült Királyságban, de igazi áttörést csak az utóbbi években ért el, amikor a brit fogyasztók elkezdtek spórolni. Miután az Aldi maga mögött hagyta a Waitrose-t, a következő versenytárs a CO-OP lett. A piaci részesedést illetően egy százalékpont választja el őket egymástól. Ha az eddigi trend folytatódik, az Aldi belátható időn belül az 5. helyen fog állni. A Lidl a vizsgált 12 hét alatt 12,1%-kal tudta növelni a forgalmát és 3,7%-os piaci részesedésével a 7. helyen áll. Az Aldi és a Lidl piaci részesedését tekintve, együttesen 9%-os piaci részesedésük van, ez három évvel ezelőtt 5,4% volt.

Változik a vevőkör

Az elmúlt években a brit fogyasztók a diszkontokat a szegények bevásárlóközpontjaként könyvelték el. Ez kezdetben Németországban is hasonló volt, de nagyon gyorsan változott a helyzet. A diszkontokba járó brit fogyasztók az előző évekkel szemben már okosabbnak tartják magukat, mint egy átlagos vevő, aki nem hagyja el a járt utat. Ezt a trendet erősíti az a lehetőség is, hogy az interneten a vevők össze tudják hasonlítani az árakat. Az utóbbi hónapokban az Aldi fél millió olyan vevőt nyert meg, akik eddig hűek voltak a saját szupermarketjeikhez. Az átlagos bevásárlás összege az Aldinál 7%-kal nőtt.

Hamarosan 1000 Aldi üzlet

A diszkontok magas növekedési rátái a jövőben biztosan csökkenni fognak, de korábban az Egyesült Királyságban aktív diszkontokkal szemben (Kwik Save és Netto) olyan vállalkozásokkal van dolgunk, amelyeknek jelentős a nemzetközi jelenlétük és privát tulajdonosi struktúrájuk miatt senkit nem kell megkérdezniük, ha óriási összegeket szándékoznak befektetni. Például az Aldi néhány héttel ezelőtt bejelentette, hogy megsokszorozza londoni üzleteinek számát. A jelenleg üzemeltetett 560 brit üzlet számát 2022-ig 1000-re szeretnék növelni.

A Waitrose-t is érinti

Néhány piacelemző abból indul ki, hogy az Egyesült Királyságban a diszkontok piaci részesedése a jövőben 20% is lehet. Németországban ez 40%. Az úgynevezett Big Four, tehát a négy brit piacvezető kereskedelmi cég együtt 72,8%-on áll, ami egy évtizede a legalacsonyabb érték. Csak a Waitrose piaci részesedése emelkedik megszakítás nélkül 2009 óta. Azonban a Waitrose-nál is visszaesett a nyereség, mivel egy prémium szupermarket számára sem jó, ha túl drágának tartják. Emiatt néhány keresett alaptermék árát jelentősen csökkentették. Ezek az árcsökkentések hatással vannak az árrésre és a nyereségre is, és mivel a cég dolgozói jutalékot kapnak, az árcsökkenések hatását ők is megérzik.

 

(Termékmix szaklap - 2015. júniusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek