Kutatás
Tipográfia

Az orosz piacvezető, a Magnit a jövőben a Közép-Kelet-Európai régió piacvezető kereskedelmi vállalata lesz. Ez a Planet Retail 2019-re vonatkozó számításának eredménye.

Hamarosan uralni fogja a régiót

2013 óta a Magnit feltartóztathatatlanul terjeszkedik, és egy ideje az orosz élelmiszerkereskedelem első helyét birtokolja. A Metro a Real hipermarketek átadása után már nincs az első 3 vezető vállalat között, ezzel szemben az Auchan egyre előkelőbb helyhez jut.
A „normális forgatókönyv”szerint a Schwarz Gruppe-nek kellene Közép-Kelet-Európa vezető cégének lennie. Azonban óriási növekedési tempója miatt a Magnit vezeti a listát.

A Magnit éves forgalomnövekedése (Rubel-alapon) 2019-ig előreláthatólag átlagosan 18% lesz. 2009 és 2014 között az átlagos forgalomnövekedés évi 34% volt. Bár a nyugati termékek import tilalma alig érintette a Magnit fejlődését, a magas áremelkedési ráta –nem csak a Magnit számára –komoly problémát jelent.

Az amerikai példaképet követve a Magnit is bevezette a tartósan alacsony árak elvét. A Walmart ennek az üzleti elvnek a segítségével lett világszerte a legnagyobb kereskedelmi vállalat. Mivel az orosz fogyasztónak minden kopejkára figyelnie kell, úgy tűnik, hogy a Magnit felemelkedése előre látható.

Természetesen az alacsony ár önmagában nem elég, hogy piacvezető legyen, ehhez többre van szükség: optimális árubeszerzésre és szállítási logisztikára. Ehhez jön még a szigorú költségellenőrzés, amelyhez a Magnit létrehozta saját LKW-flottáját, hogy minimalizálja a drága és megbízhatatlan szállításokat.

Természetesen egy vállalat sem lesz csupán a nagysága miatt piacvezető, ehhez sok munkára is szükség van. Minden egyes régiót lépésről lépésre meg kell hódítani. A Magnit már Szibériáig terjeszkedett üzleteivel, a Távol-Kelet pedig várólistán van. De a területek gyors megnyerése helyett több értelme van annak, hogy a befektetéseket arra a területekre irányítsák, ahol már jelen vannak.
Ez azt jelenti, hogy a telephelyek felkutatása éppen olyan fontos, mint a meglévő üzletekben növelni a forgalmat és a vevőkört.

Az új formátumok fejlesztésével és terjesztésével a Magnit időt ad magának, amíg az aktuálisan bevezetésre kerülő formátumok magas növekedési rátákat mutatnak fel. Azonban a vállalkozásnak a hipermarkettől az illatszerüzletig minden formátum a rendelkezésére áll.

Természetesen a Magnitnak erős versenytársai vannak, akik szintén megpróbálnak érvényesülni. Elsősorban az X5 Retail Group, aki 2013-ig piacvezető volt. A Magnit 9711 üzletből álló hálózatot (2014 vége) üzemeltet.

A Magnitot Sergey Galitskiy alapította a dél-orosz Krasnodarban. A 2014-es év eredményeivel együtt nyilvánosságra hozta, átszámítva
1,8 milliárd USA dollárt elérő befektetési programját. A 2014-es üzleti év bruttó nyeresége a forgalom 11,4%-a volt. Galitskiy azt is megjegyezte, hogy ezzel még nem egészen elégedett, de egyik versenytársa sem tudott felmutatni ilyen álomszerű nyereséget.

A több mint 9700 árusítóhely 2014 végéig 7 körzetben, 2108 városban és községben volt jelen.

Jobb az ellenőrzés

magnit tabla2Az új üzletek nyitása nélkül a meglévő üzletekben a forgalom növekedése 14,5% volt, és a vevőkör 4,5%-kal nőtt. A Magnitnál a hatékonyság növelése a legfontosabb. Emiatt a cég saját ellenőrzése alatt akarja tartani a folyamatot a gyártástól addig, amíg a termék a polcra kerül. A központosítási ráta 86%.
Az árukészlet 55-60%-át 4000 szállító biztosítja, a maradék saját gyáraikból érkezik. 605 saját márkája a forgalom 11%-át teszi ki. Az árukészlet telephelyek szerint változik.

A valamivel jómódúbb területeken a friss áruk iránti kereslet nagyobb, mint a szegényebb vevőkörrel rendelkező területeken, ahol az árukészlet nagy része tartós élelmiszerekből áll. A kozmetikai és testápoló termékeket árusító üzletek csaknem gyorsabban nőnek, mint az élelmiszerüzletek. Ezen a területen viszonylag sok lehetőség van további saját márkás termékek bevezetésére.

Dominál a helyi ellátás

magnit tabla1Az árukészletek és a formátumok sikeres megváltoztatása a szupermarketekben és a helyi üzletekben a Magnit forgalmának 80%-át biztosította. Ez még egy darabig így marad.

Azonban a hipermarketek és drogériák forgalma rohamosabb tempóban nő, mint a szupermarketeké és a helyi ellátóké.

Úgy tűnik, mintha a Magnit sikere arra inspirálta volna a versenytársakat, az X5-öt és az Auchant, hogy az ő nyomdokaiba lépjen. A Magnit jelenleg sem tétlenkedik.
A kisebb városokban több üzlet nyílt optimalizált, a telephelyeknek megfelelő árukészletekkel, és az újonnan kifejlesztett kompakt hipermarket terjeszkedése a jövőben gondoskodni fog a további növekedésről.

Magnit Family

A tipikus helyi ellátóüzlet mellett (3000 termék) a Magnit 2012-ben nyitotta meg első Magnit Family elnevezésű szupermarketjét. 1200 négyzetméteren 8000-10000 árucikk található a polcokon. Általában 13 kassza működik a kijáratnál.
A Magnit Family üzlethálózatot gyorsan szeretnék kiépíteni. 2014 végére már 97 egységet létesítettek.

A helyi üzletek és a szupermarketek tavaly a Magnit forgalmának 89%-át biztosították. Ott, ahol a Magnit helyi üzletekkel és szupermarketekkel elegendő tapasztalatot tudott gyűjteni, 3000 nm nagyságú, 7300 árucikket forgalmazó kompakt hipermarketjeit is megnyitja. A versenytárs, az Auchan is évek óta ezt az utat járja.

magnit tabla3A Magnit Kosmetik 2010 óta létezik. Az üzletekben 300 nm-en mintegy 8750 árucikk kapható. 2014-ben ez a típusú üzlethálózat hozta a legnagyobb forgalom növekedést. Hosszútávon a Magnit ezekkel az üzletekkel a teljes orosz piac 20%-os piaci részesedésére törekszik.

 

 

 

 

 

A Magnit alapadatai:

Bruttó forgalom 2014-ben: 23 milliárd USA dollár

Átlagos éves forgalomnövekedés 2009 és 2014 között: 34%

Az üzletek száma 2009-ben: 4055

Az üzletek száma 2014-ben: 9711

Az X5 Retail Group üzleteinek száma 2014-ben: 5483

A forgalom növekedése az előzőévhez képest 2014-ben: 31,6%

Áruelosztóközpontok (2014): 27

Saját szállítóeszközök: 5938

Beszállítók (ebből 1000 külföldi) 4000

605 saját márkás termék biztosította a forgalom 11%-át

 

(Termékmix szaklap-2015. júniusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek