Kutatás
Tipográfia

eker

2014-ben az e-kereskedelem globális növekedése még 20%-os volt, amely 840 milliárd USA dollárnak felel meg. Az A.T. KEARNY Connected Consumer Study elemzése szerint az online kereskedők újabb és újabb országokat hódítanak meg, és a helyhez kötött kereskedők is egyre inkább jelen vannak az online kereskedelemben.

tablazat ki mit vasarolA legnagyobb terjeszkedés a tőzsdén volt nyomon követhető, ahol a részvények árfolyamai óriási magasságokba szöktek. Az éllovas a kínai cég, az Alibaba volt, amely elsőtőzsdei bevezetésénél tavaly szeptemberben 25 milliárd dolláros rekord összeget ért el. Ma a vállalat értéke kb. 170 milliárd USA dollár.

Azonban ezzel együtt a veszélyek is körvonalazódnak. Az online kereskedőknek fel kell ismerniük, hogy nem elég jelen lenni a világhálón, a helyhez kötött kereskedők pedig nem pihenhetnek a múlt babérjain. Itt jut szerephez az „omnichannel”. Aki talpon akar maradni, annak mindkét területen meg kell állnia a helyét. A nagy kereskedelmi konszerneknek már évek óta kötelezőjelen lenni az online piacon.

Azonban az viszonylag új trend, hogy egyre több online cég rendelkezik a belvárosokban saját árusítóhellyel. Azok a cégek, amelyek átmenetet képeznek a különbözőértékesítési csatornák között, legtöbbször a győztesek közétartoznak.

Az A.T. Kearney által kifejlesztett E-kereskedelmi Index a cég, és a legnagyobb haladást felmutató országok sikerének mutatója. Ehhez 30 ország 9 faktorát vizsgálták és mérték. Többek között a makroökonómiai faktorokat, a modern technológiák alkalmazását, a lakosság vásárlási szokásait, az infrastruktúrát és a kereskedelmi aktivitást. Az e-kereskedelmi index azt is képes megjósolni, hogy milyen lesz a cég fejlődése a jövőben.

A Top 30 ország listájában a fejlett és az úgynevezett elmaradott országok is megtalálhatóak. Az elsőhelyen az USA áll, de 2013-ban még csak a második helyen volt. 238 milliárd dolláros e-kereskedelmi volumennel az USA Kínát is megelőzte.

Ebben része van az amerikai gazdaság általános nyugalmi állapotának, és a fogyasztók növekvőbizalmának. Eddig az e-kereskedelem részesedése a kiskereskedelmi forgalomból az Egyesült Államokban 10% alatti volt. 2014 folyamán azonban ez a részesedés 15 %-ra emelkedett.

Európában a listavezetők Nagy-Britannia (3.hely), Németország (5. hely) és Franciaország (6. hely). Ezeknek az országoknak az indexe 1-1 ponttal nőtt. Átlagos index-javulásokat mutatott fel Belgium, Dánia és Spanyolország is.

tablazat globalis e kereskedelemAz Ázsia/Csendes-óceán térsége a világi átlaghoz képest átlagon felül nőtt. A jövőben itt lesz világszerte legnagyobb az e-kereskedelmi piac. És még ha Kínában és Dél-Koreában is mozgások észlelhetőek, ez semmit nem változtat a prognózison.

Latin-Amerikában Mexikóindexe jelentősen nőtt. Ezzel szemben Brazília és Argentína nem tudják tartani eddigi pozíciójukat.

India nincs a vezető 30 ország között, pedig a lakosság száma alapján a világ második legnagyobb országa. Az 1,26 milliárd lakosból csak 39 millióvásárol online. Az indiai lakosság mindössze 69%-a rendelkezik internet hozzáféréssel.
Azonban az e-kereskedelem bevételei az elmúlt évben 27%-kal 3,8 milliárd USA dollárra nőttek. Az Amazon júliusban bejelentette, hogy India infrastruktúrájába 2 milliárd USA dollárt szándékozik befektetni. Az indiai online cég, a Flipcart a további terjeszkedés céljából 1 milliárd USA dolláros befektetést tervez.

Az e-kereskedelem további terjeszkedését a következő 4 trend határozza meg:

- Nemzetközivé válás

- További tőzsdemozgások

- Tartósan online fogyasztók

- Az omnichannel szükségessége

Csábító a lehetőség, hogy a cégek új piacokat hódítsanak meg anélkül, hogy fizikailag is jelen kellene lenniük. Az esély, hogy minden mobil eszközzel rendelkező vásárló elérhetővé válik és vásárlásra bírható, határtalan lehetőségeket biztosíthat a növekedésre. Ehhez jön még a viszonylag egyszerű módszer, hogy a vevő egy kód segítségével fizetheti vásárlásait. A fogyasztók az elmaradott országok félreeső területein is megkaphatják (legalábbis elméletben) a keresett márkás termékeket.

tabla globalis indexA tőzsde csalhatatlanul jelzi, hogy egyre növekvőpiacról van szó. Természetesen egy sikeres tőzsdemozgás nem jelenti automatikusan, hogy a siker magától jön. Ez derült ki például akkor, amikor az Alibaba részvényárfolyama a kibocsátási árfolyam aláesett.

A tartósan elérhető online fogyasztó a kereskedők számára új lehetőségeket teremt. Nem csupán az eladás szempontjából, hanem az is kiderül, hogy a vevőmire „ugrik”. A mobil eszközök tulajdonosainak legalább fele legalább óránként egyszer vet egy pillantást „állandókísérőjére”.

Elektromos eszközök, ruhák, szolgáltatások, könyvek és jegyek állnak a rendelések listájának elején.
Az élelmiszerek és a háztartási cikkek ezzel szemben nem annyira keresettek, de az országok között jelentős különbségek vannak.

Az omnichannel egyre népszerűbb, de a helyhez kötött kereskedelem még közel sem a múlté.
Az USA-ban a fogyasztók 90%-a az állandóárusítóhelyeken vásárol, és a jövőben is ezek maradnak a főbevételi források. Az online vevők kétharmada vásárlás előtt egy helyi árusítóhelyen ellenőrzi a kiválasztott terméket.
A kereskedelmi vállalatnak tehát mindkét lehetőséget tanácsos használnia, hogy a fogyasztók hűek maradjanak hozzájuk.

 

(Termékmix - 2015. májusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok