Innováció
Tipográfia

Mi nevezhető sikeres, jó innovációnak? Mi befolyásolja a termékfejlesztéseket? Hogyan lehet bővíteni egy-egy termékcsalád fogyasztói körét? A versenyképesség egyik legfontosabb eleme az innováció, amelyre a megkérdezett gyártók nagy hangsúlyt fektetnek. A gyártók nem csak követik a trendeket, de eléjük is mennek.

A fogyasztók számára kellemes közérzetet biztosító termékekről nem mindig könnyű beazonosítani a „forrást”, vagyis kinek okozott örömöt először. A „felfedezés” további felhasználói már a trendekhez és fogyasztói igényekhez igazodó termékfejlesztéseken átesett termékeket használják és fogyasztják.
Noha az igények változnak, elmondható, hogy a gyártók nem csak követik a trendeket, de eléjük is mennek.

A magyar fogyasztók fogékonyak az újításokra

Mint más termékbevezetések, így a kávéújdonságok esetében is fontos, hogy a gyártók választ tudjanak adni a folyamatosan formálódó fogyasztói igényekre.
„Az üzleti szempontokon túl akkor sikeres egy innováció, ha megtalálja a célcsoportját és olyan terméket kínál, amivel kiszolgálja, vagy akár megteremti a keresletet: támogatja, megkönnyíti, kiegészíti, színesebbé, gazdagabbá teszi a fogyasztók mindennapjait” – fogalmazott Timkó-Lautner Zsófia, a Jacobs Douwe Egberts brand managere.

Az Eurostat legutóbbi felmérése szerint Európában az egy főre jutó kávéfogyasztás tekintetében Hollandia, majd a skandináv országok vezetnek. Magyarország felnőtt lakosságának 70 százaléka rendszeres kávéfogyasztó, és a férfiak jellemzően több alkalommal (3 csésze/nap) isznak kávét, mint a nők (2 csésze/nap).
Timkó-Lautner Zsófia szerint egy-egy új variáns bevezetésének sikerére alapozva elmondható, hogy a magyar fogyasztók fogékonyak az újításokra.
„Mint ahogy más kategóriák, a kávé esetében is keresik az újdonságokat, szeretnek kipróbálni új ízeket a fogyasztók” – jegyezte meg a brand manager, hozzátéve, hogy a hazai fogyasztók többségében az eszpresszó típusú kávékat kedvelik, melyet tejjel és cukorral egészítenek ki, és az automata kávégépek megjelenése mellett a kotyogós kávéfőzők még a mai napig nagyon népszerűek a kávé lefőzéséhez.

Szintén a fogyasztói igényeket tükrözi a különböző kávé­szegmensek (őrölt-pörkölt, szemes, egyadagos) arányának változása, dinamikusan nő az egyadagos kiszerelésű termékek piaca.
„Azonban még mindig magasan a legnagyobb az őrölt-pörkölt kávé szegmens, ahol szintén fontos egy-egy új ízvilágú, különböző erősségű, kiszerelésű termék megjelenése” – egészítette ki Timkó-Lautner Zsófia.

Modern design, friss image

A kávés témákban manapság sokszor emlegetett, úgynevezett speciality vagy újhullámos kávékultúra felhívta a figyelmet a kávé ültetésére, betakarítására, válogatására és feldolgozására. Ennek is köszönhetően tudhatjuk, honnan származik az elkészített kávéital alapja, milyen a profilja, és a borokhoz hasonlóan megtanulhatjuk érezni és élvezni a kávé összetett, jellegzetes ízvilágát.
A Jacobs Douwe Egberts Paloma termékcsaládjának megújulása a fogyasztói elvárásokhoz és trendekhez igazodott.
„A Paloma egy megbízható, stabil, régi szereplője az őrölt-pörkölt kávépiacnak. A meglévő jellegzetes karakter megtartása mellett szerettük volna felfrissíteni a csomagolás designt egy új, modern, letisztult, elegáns külsővel, hogy ezáltal a meglévő fogyasztók mellett új fogyasztókat is megszólítsunk” – említette a Jacobs Douwe Egberts brand managere.
„Azonban fontosnak tartottuk azt is, hogy amellett, hogy az új külső egy friss image-t biztosít a márkának, követi a trendeket, a megszokott belső minőséget garantálja és ne idegenítse el a hűséges, meglévő fogyasztókat sem” – tette hozzá Timkó-Lautner Zsófia.
Mint megtudtuk, a vállalat az eltérő fogyasztói igényeket kívánja kielégíteni azzal, hogy további variánsokkal is bővítette a Paloma termék­családot, mint például a Paloma Espresso, ami választ ad az új fogyasztói trendekre.

A hétköznapok erőssége

Összességében a Paloma termékcsalád különböző variánsai erős ízű, robusta kávészemek felhasználásával készülnek. Ezeknek a robusta baboknak köszönhetően a Paloma Classic egy tradicionális, testes kávé, sötét pörkölési eljárással az erős íz kedvelőinek, a Paloma Karaván egy középbarna pörkölésű, izgalmas, enyhén fűszeres jegyekben gazdag kávé, a Paloma Espresso egy sötét pörkölésű, extra erős variáns, mely tökéletes választás lehet egy klasszikus olasz presszó kávé vagy tejjel készült kávékülönlegességek elkészítéséhez, míg a Paloma Merido egy kiegyensúlyozott, lágyabb aromájú tagja az új termékcsaládnak. Egyszerű, megfizethető, jó minőségű termékek, amik átsegítenek a hétköznapi kihívásokon és a különböző ízlésvilágú kávéfogyasztóknak kedveznek.
„A Paloma Classic variáns jelenlegi vásárlóközönségét elsősorban egy középkorú, vagy annál idősebb célcsoport teszi ki, akik értékelik a termék intenzív ízét, megbízható minőségét és kedvező árát. Az ő megtartásuk mellett azonban egy fiatalabb, városi közönséget, másfajta ízek (fűszeres, extra erős, lágyabb) kedvelőit is szeretnék elérni” – említette Timkó-Lautner Zsófia.

A Jacobs Douwe Egberts brand managere elmondta: „Ezen kívül célunk volt egy, a versenytársainktól jól megkülönböztethető kommunikáció elindítása is, amivel szerettük volna egy új személyiséggel felruházni a Paloma márkát.” Az új termékdesignnal, új variánsokkal, egy laza, humoros stílusú ATL kommunikációval, online megjelenésekkel és erőteljesebb in-store megjelenéssel kívánják megvalósítani a megújulást.
„Az újfajta eszközöknek köszönhetően új célcsoportoknak tudjuk megmutatni a márkát, az új ízekkel pedig többféle fogyasztói igényt tudunk lefedni, így bővítve a fogyasztók körét” – fogalmazott Timkó-Lautner Zsófia.
A Paloma őrölt-pörkölt termékek jelenleg 225g-os és 900g-os ki­szerelésekben kaphatóak, de a választék a közeljövőben további formátumokkal bővül.

Trendhez igazodó innovációk

A férfi borotválkozó termékek esetében sikeres, jó innovációnak azon termékek bevezetését nevezhetjük, amelyek a fogyasztói igényre fókuszált fejlesztéseken alapulnak.
„Az elmúlt években fokozatosan erősödött, terjedt az a trend, hogy sok férfi nem mindennap borotválkozik, hiszen divatossá vált a borosta és a szakáll is” – mondta el Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. marketingvezetője.

A vállalat erre a trendre reagálva a NIVEA MEN termékcsaládba is egy új terméket vezetett be. Mint megtudtuk, a NIVEA MEN Ápoló Szakállolaj gyorsan felszívódik, puhítja a szőrszálakat és a szakáll alatti bőrről is gondoskodik. Gátolja az irritációt és a viszkető érzés kialakulását. „Azonban nem feledkezhetünk meg azokról a férfiakról sem, akiknél a borotválkozás a mindennapi rutin része” – emelte ki a marketingvezető. A Beiersdorf számukra is vezetett be idén új termékeket: a NIVEA MEN Sensitive Recovery család tagjai az érzékeny bőrű férfiak igényeinek megfelelően lettek kifejlesztve.
Jáger Melinda elmondta, hogy fogyasztói kutatások alapján a borotválkozás során leggyakrabban előforduló kellemetlen bőrreakciók között első helyen szerepelnek a bőrpír, az irritáció és a mikrovágások, és az új termékcsaláddal ezekre az igényekre kínál a vállalat megoldást.
Mint megtudtuk, a NIVEA MEN Sensitive Recovery borotvahab és borotvagél védi a bőrt az irritációtól, alapos borotválást tesz lehetővé és csökkenti a borotválkozás során kialakuló mikrovágások veszélyét, az after shave balzsam pedig segíti a már kialakult mikrovágások regenerációját.

A férfi bőr igényeit szem előtt tartva

A Beiersdorf igyekszik minden korosztálynak termékeket kínálni, hiszen széles célcsoporthoz szól.
„Elsősorban nem korosztály szerint tapasztalunk eltéréseket, inkább az egyéni preferenciák befolyásolják a vevőket döntéseik során” – ismertette Jáger Melinda, hozzáfűzve, hogy a NIVEA MEN portfóliójában ennek megfelelően megtalálhatók borotvahabok és borotvagélek is érzékeny és normál bőrű férfiak számára is, de a hagyományos borotvakrém is fontos része a kínálatnak.

Emellett az after shave-ekből szintén kínálnak lotion formulájú termékeket, melyek a friss, üde érzést biztosítják, illetve balzsamokat is, melyek a NIVEA MEN after shave család fontos alapkövei és gondoskodnak a bőr megfelelő ápolásáról is borotválkozás után.
„A férfi arcápolás kisebb részét teszi ki a piacnak mint az előző két kategória, de évek óta folyamatosan növekvő szegmens, melyhez a NIVEA MEN Creme termékek bevezetésével mi is hozzájárultunk” – fogalmazott a marketingvezető.

Mint megtudtuk, ezek a krémek kifejezetten a férfi bőr igényeire lettek kifejlesztve és egyaránt alkalmazhatók arcra, testre és kézre is, hisz gyorsan felszívódó formulájuk megfelelő hidratálást biztosít a teljes testfelületen.
A borotválkozás tulajdonképpen mindennapos peeling, azaz bőrradírozás, ami sok férfinél irritációt okoz, a NIVEA MEN portfóliójában is több termék található az irritáció ellen. Zászlóshajónak tekinthető a NIVEA MEN Sensitive termékcsalád, mely borotválkozó és after shave termékeket is tartalmaz, kifejezetten ezekre az igényekre válaszolva.
„A kamilla és tengeri alga kivonatot tartalmazó NIVEA MEN Sensitive Cooling család pedig a bőrirritáció elleni hatékony védelem mellett a frissítő, üde érzést is garantálja. 2018-ban pedig a fent említett NIVEA MEN Sensitive Recovery termékcsaládot vezettük be, mely a mikrovágások ellen is hatékony védelmet biztosít” – ismertette Jáger Melinda.

Férfias design a tükör előtt

A fürdőszobában eltöltött idő tekintetében talán még a hölgyeké a vezető szerep Magyarországon, de tagadhatatlan tény, hogy a férfiak hozzáállása a bőrápoláshoz hazánkban is megváltozott, és mára általános szokássá vált, a mindennapok részét képezi. Az első NIVEA MEN bőrápoló After Shave 1980-ban jelent meg a NIVEA kínálatában, azóta a márka hosszú utat járt be.

„Folyamatosan jelentkeztünk új termékbevezetésekkel és a termékeink csomagolását is többször megújítottuk, hogy mindig modern, letisztult, ugyanakkor férfias designnal jelenjenek meg a termékeink a polcokon” – fogalmazott a Beiersdorf marketingvezetője.
Jáger Melindától megtudtuk, hogy az idei év kommuniká­ciós tervei között szerepel a fiatalabb célcsoport hatékony elérése, „amihez nagyszerű lehetőséget biztosít ­számunkra, hogy 2017. júliustól a NIVEA MEN a Real Madrid hiva­talos szponzora”. Ezt az együttműködést mind ATL, mind BTL és eladóhelyi kommunikációnak használja a vállalat, a NIVEA MEN márka ismertségének növeléséért, a termékek penetrációjáért és a fogyasztókban lévő érzelmi kötödés erősítéséért.

 

(TERMÉKMIX - 2018 februári szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek