Innováció
Tipográfia

Bár a piac elvárja a folyamatos innovációkat, amelyek a fogyasztó számára újfajta fogyasztási élményt nyújtanak, a vállalatok számára óriási felelősséget és kockázatot jelent az új termékek kibocsátása. A sikeresség egyik fontos feltétele az egyediség.

Új fogyasztási élmény

A fogyasztó számára az innovatív termékek újfajta fogyasztási élményt nyújtanak, ami lehet tartalmi vagy csomagolási újdonság. A fogyasztók jelentős része fogékony az újdonságokra, ebben persze nagy szerepe van a termékek megfelelő ár-érték arányának. A hazai gabonatermékek piacán az utóbbi évek egyik meghatározó trendjének az egészségtudatosságot, az egészséges táplálkozást segítő termék növekvő jelentőségét említette Györkös Andrásné Gyöngyi, a Naponta Kft. értékesítési vezetője. Ez a trend a müzli, müzliszelet, és részben a gabonapehely piac innovációban is megmutatkozik. A zabtermékek sikere ugyancsak ezt igazolja. A zabból készült termékek amellett, hogy a fogyasztók számára újdonságot jelentenek, a legújabb, egészségtudatos trendeknek is megfelelnek.

Jóllehet a feldolgozott húspiac tradicionálisnak tekinthető, nagy igény van az újdonságokra. A fogyasztói szokások terén megfigyelhető egyik változás, a középkategóriás termékekkel szemben az alsó árfekvésű, vagy a prémium készítmények iránti kereslet erősödése, ami a minőségi, magas hozzáadott értékkel rendelkező termékek előállítására ösztönzi a gyártókat. „Ezek a változások számunkra is kedvezőek, hiszen nő a kereslet az egészséges, minőségi, magas hústartalommal rendelkező, márkázott termékek iránt. Ebben úttörő szerepet vállal a Kaiser.”- mutatott rá Fábián Péter, a Kaiser Food Kft. márka menedzsere.

A tartós siker záloga

A fejlesztések sikerének három fő eleme közül elsőként a fogyasztói trendek, szokások, igények felmérését, azaz a célcsoport számára releváns termék bevezetését említette a vezető. Másodikként pedig azt, hogy a termék hűen adja vissza, vagy haladja meg az elvárásokat, amit a fogyasztók támasztanak iránta. Harmadsorban az intenzív integrált kommunikációt mind a kereskedelmi partnerek, mind a fogyasztók irányába. De minden siker alapköve, a saját kollégánk támogatásának megnyerése – húzta alá Fábián Péter.

Ízek dominanciája

A teapiac növekedésében a folyamatos termékfejlesztések szerepe ugyancsak kiemelkedő, amit az újonnan kialakult vevőigények generálnak. Gábor Andrea, a Jacobs Douwe Egberts hu Zrt. márkamenedzsere a piaci trendek kapcsán úgy látja, hogy a hazai teapiacon még mindig az íz, illetve annak intenzitása a fő szempont a fogyasztói döntésben. Teaalaptól függetlenül a gyümölcsös ízek dominálnak a forgalmi szempontból top termékek esetében, így a gyártói innovációk is legfőképpen e téma köré épülnek. Persze az ízen felül az újszerű csomagolás, illetve a termékhez csomagolt extra ajándékok is képviselhetnek újdonságot – mutatott rá.

Több vevőkört is megcéloznak

Az alapanyag összetételt illetően egyébként egyre inkább jellemző, hogy a fogyasztói igények a cukortartalom csökkentésére és a mesterséges kiegészítők mellőzésére, a természetes összetevők és alapanyagok használatára ösztönzik a gyártókat. További lényeges tendenciára is felhívta a figyelmet, miszerint a termékek minőségének javítását természetes anyagok felhasználásával biztosítani úgy, hogy eközben a fogyasztónak ne kelljen többet fizetnie. Ez ugyanis az árérzékeny hazai piacon fontos szempont.

A Cerbona augusztus végén a zabpehely, zabpehelyliszt és a zabkorpa terméke mellett két zabszelettel lépett piacra, amely teljesen új termékkör a Cerbona kínálatában – tette hozzá az értékesítési vezető. A választékbővítés további elemeként pedig a Ropogós Zabpelyhet említette: a fejlesztés újszerűsége abban áll, hogy a termék magas zabkorpa tartalma mellett is könnyű és ropogós. Ezzel a márka immár 6 cikkelemből álló zab termékcsoportja segíti a fogyasztók egészségtudatosabb étkezését. Az értékesítési vezető egy másik, folyamatosan erősödő, növekedési potenciállal rendelkező szegmensre is felhívta a figyelmet: a fogyasztók növekvő részének étkezési problémáira alternatívát nyújtó funkcionális termékekre, a glutén-, és laktózmentes élelmiszerekre.

Ezekre az igényekre reagálva a cég ősszel bevezeti a Cerbona glutén- és laktózmentes müzliből és müzliszeletből, valamint gluténmentes gabonapehelyből álló új termékcsaládját.

Györkös Andrásné Gyöngyi a Cerbona fejlesztései során a piaci trendek követésén túl a minőségi termékek gyártása melletti elkötelezettséget sorolta a legfontosabb tényezők közé. Az értékesítési vezető a Cerbona márka versenyelőnyeként értékelte, hogy a termékek a kisebb boltokban, és a hiper-és szupermarketekben egyaránt megtalálhatóak. Az új termékek iránt egyre nagyobb a nyitottság valamennyi kereskedőnél, ami abban is megmutatkozik, hogy sok esetben külön kihelyezést biztosítanak a termékeknek a funkcionális, reform polcban.

A cég aktív kommunikációt folytat a különböző marketingcsatornákon keresztül: a célcsoportot megszólító tömegrendezvényeken tartott kóstoltatások támogatják az újdonságok bevezetését. És persze a márka web-és Facebook oldalán is kiemelten szerepelnek a termékek, a regisztrált felhasználókat az új termékekkel kapcsolatban direkt mailekben tájékoztatják.

„A funkcionális árukör igényli a promóciós és kommunikációs aktivitások körének szélesítését, annak érdekében, hogy e termékkör fogyasztóit is elérjük.”- tette hozzá Gyökös Andrásné Gyöngyi.

Míg a korábbi években a különböző íz variánsok megjelenése adta a húskészítmény újdonságok zömét, addig mostanra inkább az egyedi termékek irányába mozdul el a piac - fejtette ki Fábián Péter. Hozzátette: ezt az egyediséget adhatja az alapanyagokban az újítás, például mangalica hús felhasználása, a felhasználást megkönnyítő megoldások, visszazárható csomagolás,

a reprezentációs célú ajándékdobozok vagy épp az olyan kényelmi termékek körének a szélesítése, mint a snack kolbászoké.  Mint mondta: a Kaiser Premium termékcsalád bevezetése az idei év legnagyobb innovációja a vállalatnál. Mérföldkő a Kaiser márka életében.

A sonka kategóriában a plzeni gyárunban készült, legmagasabb minőségű, prémium termékeket vezetik be.

Megkülönböztetés

A Kaiser Premum Plzeni sonka kézzel formázott, kemencében sült zsír – ropogós bőrréteg van rajta és 85% hústartalommal rendelkezik. A Kaiser Premium Cseh sonka kellemes, natúr ízű és 90% sertéshúst tartalmaz, amely kiemelkedő kategóriájában, a lágy ízű Kaiser Premium Morvai pulykamell sonka 80% minőségi pulykahús felhasználásával készült. A Kaiser Premium Grand szalámi óriási, 110 mm-es átmérőjű, amely extra nagy kaliber a hazai piacon, míg a csirkehús felhasználásával készült Kaiser Premium Sissy baromfi szalámival az egészségtudatos fogyasztóinknak szeretnénk kedveskedni.  

A Jacobs Douwe Egberts hu Zrt. márkamenedzsere a Pickwick és a Sir Morton márkák esetében egyaránt fontosnak nevezte a folyamatos megújulást illetve a vásárlók számára a legmegfelelőbb termékkínálat biztosítását. Ennek érdekében az említett trendeket szem előtt tartva ebben az évben is több termék-, és íz innovációval jelentkeznek a márkák.

És, hogy mit jelent mindez a boltok polcain?

A Pickwick csomagolása a valódi gyümölcs, a zöld és a herba szegmensben is megújul. Továbbá a Pickwick termékkínálatában a hamarosan kezdődő teaszezonra 2 új íz bevezetése várható a valódi gyümölcstea szegmensben. „Az egyik új íz a közkedvelt piros bogyós ízvilágot hordozza magával a meggy, a málna és a vörös áfonya ízével. A másikét a citrom-, a narancshéj és bodzavirág ízesítés határozza meg”. Ebben az évben két Sir Morton fekete tea 50 filteres kiszerelésben is megjelent a piacon: az Earl Grey és a Garzon ízek tehát XXL csomagolásban is megtalálhatók az üzletek polcain. A fentieken kívül a Pickwick egy teljesen új, limitált kiadással jelentkezik a gyerektea szegmensben, amely mind a 3 féle gyerekteából 10-10 filtert tartalmaz, és ezek mellett egy színes, izgalmas társasjáték is található a dobozban, 2 Pickwick maci bábuval.

A termék szeptembertől folyamatosan megtalálható lesz a polcokon a készlet erejéig. 
A Jacobs Douwe Egberts-nél a termékbevezetéseket, és innovációkat minden esetben erős ATL és BTL támogatás övezi, amely a tömegkommunikációs eszközökön túl több új elemmel is kiegészül – fűzte hozzá Gábor Andrea. A jól és helyesen megválasztott kommunikáció szerepe azért is jelentőségteljes, mivel a fogyasztók továbbra sem koncentrálják a vásárlásaikat egy csatornatípusra, bár a felkeresett üzletek száma csökkenő tendenciát mutat a Nielsen Kiskereskedelmi Index adatai alapján. Az értékesítési csatornák tekintetében változatlanul a hipermarket láncok súlya a legnagyobb a tea kategóriában, de a diszkont láncok folyamatosan növekszenek, és egyre nagyobb súlyt képviselnek az eladásokból.
Mindeközben a helyi láncok, és a független csatorna stabilan tartja piaci szerepét.

 

(TERMÉKMIX - 2015. októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok