Piac
Tipográfia

Nincsen nyár sörszezon nélkül, kiváltképp, ha abban az évben futball világbajnokságot is tartanak, a hazai sörpiac résztvevőinek hangulata nem felhőtlen, de már felütötte fejét az óvatos optimizmus.

A mainstream harca

A 2012-es év enyhe növekedése után 2013-ban közel 5 százalékkal csökkent a hazai sörértékesítés, amit a sörpiac résztvevői elsősorban a 2013 elején érvénybe lépett 10 százalékos jövedéki adó növekedéssel magyaráznak. A 2013-as jövedéki adóemelést a gyártók már nem tudták teljes mértékben átvállalni, így részben megjelent az árakban. Ennek köszönhetően csökkent a fogyasztás volumene, és a szegmensek aránya is eltolódott a gazdaságos szegmens felé. „A mennyiségi csökkenés mellett tehát általános lefelé váltás jellemezte a piacot szinte minden kategóriában” - magyarázta Pálfalvi Márta, a Heineken Hungária vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója.
„Összességében így kevesebb adó érkezett be a költségvetésbe, mint azt az emeléstől várták” – jegyezte meg a Termékmix magazinnak Tóth Valentin, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője, aki szerint a vevők árérzékenységét jól tükrözi, hogy ezen 5 százalékos csökkenés mellett a sörfogyasztás aránya tovább „csúszott” az olcsóbb, gazdaságos árkategóriába sorolt termékek javára. Tóth Valentin úgy látja, hogy a változatlan adóterhek kedvezően hathatnak a fogyasztásra, és így várhatóan a költségvetési bevételek is növekedni fognak.
„Mindenképpen bizakodóak vagyunk, hiszen a labdarúgó világbajnokság mindenképpen a söripar malmára hajthatja a vizet az idei szezonban” – mondta Szabó Ádám, a Pécsi Sörfőzde Zrt. brand managere, aki hozzátette, hogy több márkaépítő promóciót is indítanak. Mint megtudtuk, a Pécsi Sörfőzdénél a mainstream márkák közötti egyre erősödő versenyre számítanak, illetve a női fogyasztók még erősebb bekapcsolódására a vásárlás, és természetesen a fogyasztás tekintetében.
A 2014-es év vállalatunknak fantasztikusan indult, a Pécsi Radler termékcsalád kategóriájában a 2014-es év Termék Nagydíj győztese lett”.
Mivel Magyarországon nem létezik olyan, hogy „biosörök piaca”, nem csak magyar gyártmányú biosör nincs a boltokban, de semmilyen biosör nincsen jelenleg forgalomban az Alakoron kívül, eléggé szűk keretek közé sorolható a termék megjelenése. „Emiatt a sörpiac csökkenését nem lehet a biosörökre értelmezni,mert nincs ilyen szegmens, illetve egyetlen képviselője van, az sem régóta” – említette Fodor Attila, a Körös-Maros Biofarm értékesítési igazgatója. „Optimistán tekintünk az idei év elé, hiszen adóemelést nem vár az ágazat (amely így is a közép-európai régió legmagasabb összege Magyarországon), illetve a nyári sportesemények is minden bizonnyal hozzájárulnak majd a volumen növekedéséhez” – mondta Unyatinszki Péter, a Borsodi Sörgyár trade marketing menedzsere. E kedvező körülmények teljesülése mellett a forgalomnövekedésre a kedvező időjárás is látványos hatást tud gyakorolni.

Szezonra fel?!

A nyári szezon kulcsfontosságú a hazai sörpiacon, ami bizakodásra ad okot a Heinekennél is. Pálfalvi Márta elmondta: 2014 első négy hónapját már növekvő fogyasztás jellemezte. Minden évben nagyon sok múlik a tavasztól őszig tartó szezon időjárásán, a makrogazdasági adatok mellett ez is jelentősen hat a keresletre.
A nyár során megrendezésre kerülő sportesemények, idén főleg a foci VB élénkítheti a forgalmat.
A szezon az szezon, függetlenül attól, hogy egy sör rendelkezik-e biominősítéssel. „Ugyanakkor a prémium szegmens, ahova az Alakor is tartozik, kevésbé kitett a szezonalitásnak, hiszen ezeket a söröket a Balaton parti palacsintázókban, talponállókban, vagy strandok büféiben úgysem forgalmazzák” – mondta Fodor Attila. Forgalmuk inkább a jobb pubokból, szállodákból, illetve az élelmiszer áruházak prémium vevőiből tevődik össze.
Unyatinszki Péter ugyancsak a fejlesztések jelentőségére hívta fel a figyelmet: az innovációk nagymértékben hozzájárulnak további fogyasztók eléréséhez és ezáltal a forgalom növekedéséhez is. Mint mondta: a mainstream sörmixek kategóriájában tavaly sikerrel debütált a vállalat feketeribizli-lime ízesítésű sörmixe, amely idén már alkoholmentes változatban is elérhető, illetve a piros gyümölcs ízesítésű sörmixek sora is bővül majd. Emellett mostanában kerül a polcokra a cég új típusú, a sör akadálytalan kifolyását biztosító dobozos csomagolása.
„Új trend, hogy az enyhülő téli hónapok alatt egyre jobban fogynak a sörök is, hiszen amikor nincsenek olyan hideg-jeges éjszakák, mint régebben, több ember tölti a városban az estéket, hétvégéket” – jegyezte meg Tóth Valentin.
Természetesen vannak olyan innovációk amivel ez a szezonalitás „torzítható” – fűzte hozzá Szabó Ádám, példaként említve a Radler Bronz elnevezésű sört, ahol barna sör az alap, aminek fogyasztása inkább szezonon kívül erős hazánkban.

Már közhely az árérzékenység

Közhelynek számít, de ettől még igaz, hogy a magyar fogyasztók árérzékenyek. Ennek megfelelően évek óta erősödő trend az olcsó termékek térnyerése a prémium- és középkategóriás termékekkel szemben. A sörgyártók saját finanszírozású, példaértékű aludoboz-visszagyűjtő rendszere évek óta sikeresen működik, évente több millió aludobozzal csökkentve az iparág környezeti terhelését. A sör fogyasztóinak bázisa átalakulóban van - egyre több nő fogyasztja az új ízesített termékeket, ehhez alkalmazkodva a Dreher áprilisban jelent meg a piacon alkoholmentes gyümölcsös sörökkel. Az elmúlt évekre jellemző volt a radlerek térhódítása, ez a trend azonban tavaly elérte a csúcspontját, és a növekedés üteme jelentősen lelassult.
Pálfalvi Mártától megtudtuk, hogy idén áprilisban a Heineken közel 20 innovációt hozott a magyar piacra, amelyek részben új ízek a radler és cider termékek esetében, de zömében új kiszerelések: kisebb üvegek,különböző gyüjtőcsomagolások, azaz „multipack”-ek. „Több márkánknál megjelentek a 4, 6 és 12 darabos dobozos vagy palackos gyűjtőcsomagolások, melyeknek egységára kedvezőbb és emellett a vásárlók kényelmét szolgálják, hiszen gyorsabbá teszik a vásárlást és a szállítást.”
Unyatinszki Péter szerint” az életstílus változásával a fogyasztók – és itt nem csak a sörkedvelőkre gondolunk - kifejezetten nyitottak az újdonságokra”.
Keresik és értékelik a piacon megjelenő innovációkat, valamint nyitottak az ebből fakadó új fogyasztói élményekre és alkalmakra. Ezt a trendet erősítette meg Szabó Ádám is, aki elmondta, hogy a kereskedelmi márkák erősödése mellett, az ízesített sörök innovációja alakította a piacot az elmúlt években, ami mind ár, mind pedig a csomagolás tekintetében kiegyenlítődést mutat.
A prémium termékeket tekintve Pálfalvi Márta úgy tapasztalja, hogy a sörpiacon ez a szegmens érzi meg leginkább a gazdasági válságot, hiszen a mennyiség csökkenésén kívül a lefelé váltás is negatív hatással van erre a szegmensre. „A prémium termékek tavaly egyértelműen vesztettek pozíciójukból.”

 

(Termékmix, 2014. május)                                            

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek