Piac
Tipográfia

A jól kialakított csomagolás azon túl, hogy a márkaépítés eszköze, hozzáadott értéket is jelent. Sőt a gyártó társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos programjához is jól illeszkedik.

Szinte minden területen előtérbe kerülnek a kényelmi megoldások mostanában, legyen az sajt, hús, húskészítmény csomagolás. Kérdés, hogy a vállalatok milyen válaszokat adnak a fogyasztói igényekre.

Speciális igények

A kényelmi funkciók tárházát természetesen a kényelmi termékek területén lehet leginkább megtalálni. A snack jellegű termékek, a ready-to-go, ready-to-cook kategóriában speciális igényei vannak a vásárlóknak. A termékfejlesztők a visszazárható, a csomagolásból közvetlenül fogyasztható, vagy akár a csomagolásban főzhető, süthető megoldásokkal dolgoznak. Mikrózható csomagolások, főzhető tasakok már régóta szerepelnek cégünk ajánlatában, az idei évben azonban több úgynevezett „dual-ovenable” csomagolóanyagot - vagyis mikrózható és süthető - vezettünk be a piacra – fejtette ki Enyedi Márta. A Sealed Air Magyarország Kft. piacfejlesztési vezetője szerint ezek a csomagolások a gyártás pillanatától kezdve, a teljes logisztikai és értékesítési láncon át védik a termékeket, biztosítják a hosszú fogyaszthatósági időt. Mindemellett azonban magas hozzáadott értékkel bírnak, hiszen a háziasszonyok a termékeket azok csomagolásában tudják otthon készre süt­ni. Így egy finom vasárnapi egészben sült csirke, vagy egy ízletes puha oldalas elkészítése gyerekjáték. Angliában nagy sikereket ért el a süthető fóliába csomagolt egész csirke, hiszen nem csak könnyen elkészíthető, de élelmiszerbiztonság szempontjából is kiemelkedő - ezzel a csomagolással minimálisra csökkenthető a Salmonella vagy Campylobacter fertőzések esélye.

Megoldás az egyadagos ételekre

A kényelmi termékek területén több trend is megfigyelhető, ezek persze országonként változnak, igazodnak a fogyasztói szokásokhoz. A mikrózható, általában egyadagos ételekkel a fiatalabb, esetleg egyedül élő, egészségtudatos vásárlókat célozzák meg, így sokszor csomagolnak így csirkét, halat, zöldségeket. Ezek 1-2 perc alatt, zsiradék nélkül elkészíthető, akár diabetikus fogásokat jelenthetnek. A süthető csomagolásokban sokszor hétvégére szánt, az egész család által kedvelt fogásokat találunk, melyeket hosszabb idő alatt, nagyobb adagként süthetünk meg. Érdekes, hogy a halételek csomagolása terén nagyot lépett előre a piac. „Megfigyeltük, hogy az ételek jobban eladhatóak kényelmi csomagolásban, így egyszerűbb elkészíteni a háziasszonynak, nem kell hozzányúlni a termékhez, a kész ételek íze változatosabb, finomabb lehet, és nem kell a főzéssel járó kellemetlen szagokkal bajlódni.”- fogalmazott a szakember.

To go, ready to cook, ready to meal

 A leggyorsabban fejlődő kategóriák a snack jellegű termékek, rohamosan feljődik a gyerekeknek egészségek csemegét kínáló termékek palettája, úgymint sajt, sonka, szalámi snack termékek.

A ready-to-eat kategória régóta ismert a piacon, ezeket a termékeket csak megmelegítjük a csomagolásban és már ehető is - klaszikus készételek - itt a minőség javulása, valamint az ízvilág szélesítése figyelhető meg. A ready-to-cook kategóriában a nyersen megvásárolható, de általában a csomagolásban készre főzhető, süthető termékek találhatóak, itt is folyamatosan bővül a kínálat, főleg a grillszezon alatt figyelhető meg csúcs az ilyen termékek értékesítésében, vagy ünnepekhez köthetően (Húsvét, Márton-nap, Karácsony). Új színfoltként jelent meg a piacon az úgynevezett „meal-concept”, ahol különböző termékeket nyersen csomagolunk össze, például lazac, spárgával, szósszal. Ez a koncepció az otthoni főzés élményét, a gourmet ízlést hivatott kiszolgálni, ahol egy-egy népszerű recept magas minőségű alapanyagait, fűszereit, köreteit csomagolják össze, de az elkészítés a házigazda feladata. Célszerűen két fős adagokat javaslunk, és jól jön hozzá egy recept, esetleg bor vagy ital­ajánlat a csomagoláson.

Van hova fejlődni

Magyarország az elmúlt években sokat fejlődött, de még mindig sokkal kevesebb kényelmi termék, és kényelmi megoldás található a polcokon, mint a környező országokban. Kialakulóban van egy nyitott, fiatal generáció, akik egészségtudatosan étkeznek, vásárolnak, és keresik a hasonló, magas minőségű kényelmi termékeket. Nálunk a grillszezon sem olyan fajsúlyos, mint másutt. A készételek mekkája Anglia, ott elképesztően széles a kínálat, egész évben elérhetőek az akár egzotikus ízvilágú termékek, legtöbbször kiváló minőségű ételekről és csomagolástechnológia szempontból is magas színvonalú termékekről beszélünk.

„Sok országban a kényelmi csomagolásokat a speciális dietetikus igénnyel bíró fogyasztói rétegek kiszolgálásra használják - például volt olyan csomagolási projekt, ahol gluténmentes terméket csomagoltunk süthető fóliában, így a fogyasztó egyszerre süthette meg otthon a családnak a hagyományos és a gluténmentes zsemlét.” – nyilatkozta Enyedi Márta, piacfejlesztési vezető.

Az innovációk versenye

Ma már elengedhetetlen, hogy egy jó termék jó csomagolást kapjon. Az a kényelmi termék, amelyiket nem lehet percek alatt a csomagolásban mikrózni, nem mondható korszerűnek. Ma a versengés az innovációk terén folyik, nagy cégek, de sokszor az áruházláncok is igyekeznek a kényelmi termékek csomagolását a lehető legszebbre, funkcionálisra tervezni, így reflektálva a piac és a fogyasztók igényeinek. Egy olyan csomagolás, amire rákerül a logó és a köré épített tudatos kommunikáció, majd végigkíséri azt egészen addig a pillanatig, amíg a vacsoránál a háziasszony kitálalja a finom ízletes ételt, vagy a munkahelyen elfogyasztja az egészséges ebédjét - az komoly márkaépítéssel bír.

A kényelmi termékek kiváló terepet kínálnak a márkaépítésre, hiszen magas hozzáadott értékkel kényeztetik a vásárlót, és sokszor kiemelkedő étkezési élményt biztosítanak.

A legalapvetőbb kényelmi funkció a könnyen nyithatóság igénye a vásárlók oldaláról, ami egyelőre még nem minden terméknél elérhető. A tavalyi évben a Sealed Air újszerű megoldásokat vezetett be a vákuumzsugor-tasakok könnyen nyithatóságára. E csomagolási típusnál eddig nem volt elérhető könnyen nyitható csomagolás, de most már, sajtokat, húsokat, baromfit vagy húskészítményt is lehet ilyen kényelmi funkcióval ellátni.

Csomagolás, út a fogyasztóhoz

Vannak olyan piacok, ahol a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek a fogyasztói igények megismerésére. Sajnos hazánkban igaz, hogy kevésbé ismerjük mélységében a fogyasztói igényeket, főleg a speciális igényekkel bíró fogyasztói rétegeknél. A csomagolás kiváló eszköz a kommunikációra, hiszen így a gyártó közvetlen a fogyasztóhoz juttathat el üzenetet, és megfelelő eszközökkel ösztönözheti a visszajelzésre, párbeszédre. Ezt nem használjuk ki eléggé. Az is igaz, hogy itthon még a jól látható nemzetközi trendek sem mindig érezhetőek, és a vásárlói tudatosság szintje is elmarad a francia, angol vagy esetleg észak-európai országokétól. 

Újító ötletek a környezettudatosságban is

A csomagolóanyagaink esetében az újító ötletek megvalósítása és a környezet tudatosság is kiemelkedő hangsúlyt kapnak. A Sága Füstli terméke például csomagolásában főzhető. A tasakban főzés megtartja a termék egyedi ízét és aromáját, veszélyes anyagot viszont nem tartalmaz, így a fogyasztók egészségére nézve káros hatása nincs – nyilatkozott lapunknak Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője. A Snacki & GO! mini virsli készítménynél a csomagoláson a design elemek megjelenítése mellett hangsúlyt kaptak a szelektív hulladékgyűjtés ikonjai is. A pohár műanyag, az azt borító csomagolóanyag papír, ami perforált, így könnyen eltávolítható. Az ikonok segítségével a fogyasztók így a szelektív hulladékgyűjtő konténerekbe tudják eldobni a feleslegessé vált csomagolást a termék elfogyasztása után. Mivel a termék fő célcsoportja a fiatal generáció, fontosnak tartjuk, hogy a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára is ráirányítani a figyelmet. A cég termékeinek gyűjtő- és kínáló kartonjait hosszú évek óta olyan partner biztosítja, aki rendelkezik FSC tanúsítvánnyal.

Reform termék-reform csomagolás

A gyártóknak figyelemmel kell lenniük a fogyasztói elvárások terén megmutatkozó különbségekre. Míg az árharcos kategóriában elsődleges elvárás a megbízható, egyenletes termékminőség, kedvező árszinten, addig egyes szegmensekben, így például a reform és funkcionális termékek esetében a fogyasztók nagyobb figyelmet szentelnek a termékcsomagolásnak – mutatott rá Sajcz László.

A Mary-Ker Pasta Kft. marketing és kereskedelmi igazgatója szerint, funkcionális tészták vásárlásakor például jelentősége van a látványos és minőségi csomagolásnak. A cég durum alkategóriájában a minőségi szempontok mellett előtérbe kerülnek az egyedi, exkluzívabb - talpas élhegesztett, matt, natúr fóliás, papírdobozos csomagolású termékek. A hazai úgynevezett gépi gyártók közül egyedüliként a cég alkalmaz élhegesztett álló csomagolást a DON FRANCESCO márkanév alatt forgalomba kerülő olaszos csúcstechnológiával készült tésztáihoz.

 

(TERMÉKMIX - 2015. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek