Kényelmes megoldások

Piac
Tipográfia

A fogyasztói elvárások és a felhasználási szokások jelentős változását jelzi, hogy nemcsak gyorsan, egyszerűen, hanem kiváló minőségben szeretnénk hozzá­jutni ebédünkhöz vagy elkészíteni vacsoránkat. Rohamosan nő a kereslet a kényelmes csomagolási megoldások iránt, amelyek praktikusak, megkönnyítik a tárolást és garantálják a termék eltarthatóságát.

 A fogyasztói szokások egyre inkább a gyors, de egészséges termékek irányába tolódnak el, amelyekhez praktikus csomagolási megoldásokat fejlesztenek a gyártók. A készételek és saláták, szeletelt termékek esetében a visszazárhatóság és mikrózhatóság is fontos szempont. A kiszerelést tekintve egyre inkább az egy étkezési adag a jellemző méret. E termékek köre és forgalma folyamatosan növekszik a piacon. Az említett csomagolási formák megoldást kínálnak a rövid munkahelyi és az otthoni étkezésekre egyaránt. Fontos azonban, hogy a környezettudatos vásárlói igényekre is választ adjanak a megfelelő csomagoló anyagokkal a gyártók – mutatott rá Hindiné Ódor Mónika, a Starfol Plusz Kft. ügyvezető igazgatója.

Frissensült 8 perc alatt? Egy teljes családi ebéd fél óra alatt, vagy egy szuperfriss olasztészta 2 perc alatt? Ma már ez mind lehetséges. Egyúttal bátran állíthatjuk, hogy az ízetlen, túlfőzött, vagy tartósítószerrel készített „klasszikus készételek” kora lejárt. A fogyasztók olyan új, innovatív megoldásokat várnak el a gyártóktól, amelyek segítségével kiváló minőségű ételeket készíthetnek percek alatt.

A készételek és kényelmi termékek piaca, a kiszolgáló technológiák ugrásszerű fejlődésen mentek át az elmúlt években. Sok európai országban az áruházak akár több százféle készételt, vagy előkészített fogást kínálnak a vásárlók­nak. A modern előállítási technológiáknak és az innovatív csomagolásoknak hála, ezek többsége kiváló minőségű, gyorsan, egyszerűen elkészíthető és még az élvezeti értéke is eléri egy-egy átlagos éttermi fogás színvonalát.

 Gyors, könnyű ételek

A rohanó hétköznapokban mindössze néhány percet szánunk arra, hogy a kedvenc ételeinket elkészítsük. Az esetek nagy részében a klasszikus készétel palettából szeretünk válogatni, ha egy munkahelyi ebédről, vagy gyors vacsoráról van szó. Vagyis a tészta alapú fogásokat, illetve a rizs alapú ételeket preferáljuk. Az olasz, ázsiai vagy indiai ízvilágot követő nagy klasszikusok nagyon kedveltek, az azonban újdonságnak számít, hogy sok gyártó a korábban megszokott elkészítési, gyártási technológiákat (hosszú pasztörizálási folyamatok, hosszú eltarthatósági idő, konzerv vagy tartósító eljárások), újakra cseréli. Ennek köszönhetően indult el több országban is az „ultrafriss készételek” piaca. „Ezek olyan termékek, amelyek rövid (3-5 napos) szavatossági idővel rendelkeznek, nagy gonddal készítették őket, kiváló ízvilággal és mindezt a gondos csomagolás, egy kíméletes védőgázas technológia is támogatja – mondja el Enyedi Márta, a Sealed Air piacfejlesztési vezetője. Ezen termékek esetében nem használnak tartósítási vagy pasztőrözési eljárásokat, hogy megőrizzék a frissességet, a beltartalmi értékeket, valamint az étel textúráját. Minden termék mikrózható vagy süthető csomagolással ellátott, így az előkészített ételeket kibontás nélkül tudjuk 3-5 perc alatt elkészíteni. „Az említett élelmiszerek csomagolására speciális süthető fóliákat ajánlunk, amelyek a biztonságos zárás mellett a könnyen nyithatóságot és a kiváló sütési eredményt is garantálják. A tészta és rizsfélék a csomagoláson belül tökéletes főzhetőek vagy süthetők, nem száradnak ki és kiváló végeredménnyel örvendeztetik meg a hétköznapi szakácsokat” – tette hozzá a szakember.

 Családi hétvégék, tradicionális fogások

Mindenki emlékszik a nagymama sültcsirkéjére, a gőzölgő csülökre vagy az omlós sültes tálakra. Ma sok háziasszony nosztalgiázik szívesen, és szeretné a hétvégi családi asztalra varázsolni ezeket a fogásokat. „A gyártók felismerték ezen igényeket és több olyan fogást is kínálnak, amely a tradicionális recepteket, ételeket ajánlja, de gyorsabban könnyebben elkészíthető formában. Az előre fűszerezett, pácolt egész csirkét süthető fóliába csomagolják, vagy az olasz klasszikust az „osco bucco”-t lassú főzési technikával (slow cooking) készítik elő, amit a Sealed Air által kifejlesztett süthető tasakban akár 20 perc alatt készre süthet a háziasszony” – mondta Enyedi Márta. Mindezt anélkül, hogy a sütő koszos lenne, a nappali pedig olajszagú. A főzhető, süthető anyagok lehetővé tették ezen ipari technikák elterjedését és megkönnyítették, örömtelivé varázsolták az otthoni főzést.

 Ötcsillagos vacsora

Főzni jó, és ezt újra felfedezzük. Ez a trend arra sarkallta a gyártókat, hogy olyan technikákat fejlesszenek ki, olyan termékeket adjanak a kezünkbe, amelyekkel otthon, egy kis gyakorlattal akár ötcsillagos vacsorát varázsolhatunk asztalunkra. „A csomagolás itt is kulcsszerepet játszik. A gyártóüzemekben, profi berendezéseket előkészített, vákuum­csomagolásban előfőzött (sous-vide) alapanyagok, otthon a csomagolásban visszamelegíthetőek, készre süthetőek. A vákuum-skin csomagolások kiváló minőséget és tartósítószerek nélkül is hosszú szavatossági időt garantálnak” – mondta el a Sealed Air piacfejlesztési vezetője. Professzionális instrukciók segítenek az elkészítésben és a tálalásban, a siker és az elismerés garantált.

Multifunkció és eltarthatóság

A korszerű élelmiszer csomagolások kialakításánál mind több tényezőre (például a visszazárható formula, a dézsma záras kialakítás, a megbízható minőség, a környezettudatos megoldások, vagy az ÖKO megjelenés) – kell tekintettel lenniük a gyártóknak – hangsúlyozta Hindiné Ódor Mónika. A Starfol Plusz Kft. ügyvezető igazgatója szerint amellett, hogy a csomagoló anyagok többféle funkciót töltenek be, egyre fontosabb a kor ízléséhez igazodó esztétikus megjelenés, hiszen a vevő a szemével választ. Az egyes termékcsomagolások jellemzői kapcsán, így például a hűtőpultokban kínált élelmiszereknél a tetszetős megjelenést és minél hosszabb eltarthatóságot biztosító koextrudált, vagy laminált, több rétegű fóliák használatát emelte ki a vezető.

A szeletelt szárazáruk, vörösáruk és a szeletelt sajtok szinte kizárólag egy színnyomtatott, laminált fedő- és kemény alj fóliába csomagolva kerülnek forgalomba. A védőgázas csomagolási megoldások a nagy tudású fóliáknak köszönhetően biztosítják a hosszú szavatossági időt.

Az egyes rétegek lehetővé teszik a termék könnyű nyit­hatóságát (easy peel),visszazárhatóságát, egyúttal meggátolják a párásodást (antifog). A fedő fóliák sok esetben 8-10 színnel nyomtatottak, úgynevezett tükör nyomtatással készülnek. (Két fólia közé kerül a festék réteg, így azzal a fogyasztó közvetlenül nem érintkezik.)

 Esztétikum és termékvédelem

A csomagolás a gyártónak és a fogyasztónak egyaránt sokoldalú és többfunkciós eszközt biztosít – véli Szalayné Szilvágyi Erzsébet a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője a modern technológiák és az innovatív csomagolási megoldások kapcsán. A csomagolóanyagok kialakításakor a tárolás, a szállítás és a termék védelme tartozik a fő szempontok közé – hívta fel a figyelmet a kereskedelmi vezető. A csomagolás védi meg a terméket és garantálja a szavatosságot. A kereskedőnek megkönnyíti a polci elrendezést, de akár dekoratív üzletkép kialakítására is alkalmas lehet. A fogyasztónak az esztétikum mellett a csomagolás képes biztosítani a termék egyszerű és sérülésmentes hazaszállítását és a könnyed otthoni tárolást. Egyre keresettebbek a kényelmes csomagolási megoldások, amelyek praktikusak, megkönnyítik a tárolást és garantálják a termék eltarthatóságát – jegyezte meg Szalayné Szilvágyi Erzsébet.

 Bizalomkeltő megoldások

A csomagolás mindezek mellett kiváló marketing eszköz, hisz ez az első olyan felület, ahol lehetőség van megszólítani a fogyasztót – mutatott rá a Sága kereskedelmi vezetője. A figyelemfelkeltő megjelenés elengedhetetlen a telített piacon. Ki kell tűnni a tömegből, amit a modern nyomtatási technikák egyre inkább lehetővé is tesznek. A termék tulajdonságainak bemutatására, vagy éppen egy figyelemfelkeltő üzenet elhelyezéséhez elsőként ugyancsak ez a felület ad lehetőséget. „Gyártóként itt tudjuk kiemelni a termékelőnyöket, és tájékoztatást adni a hozzáadott értékekről, mentességekről. Az eladáshelyeken egy-egy promóció során szintén a termék csomagolása lehet az elsődleges kommunikációs felület.” – húzta alá a szakember.

 Rugalmas megoldások

Az utóbbi időben egyre inkább teret hódítanak a rugalmas csomagolások is. A visszazárható tálcás, tasakos vagy dobozos termékek biztosítják a higiénikus tárolást és a praktikus fogyaszthatóságot. „Termékfejlesztéseink során mindig mérlegeljük, hogy mi a legpraktikusabb csomagolás és partnereinkkel együttműködve követjük a trendeket” – fogalmazott. Mint mondta, egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság, amiben szerepet játszik az is, hogy mind több készterméket fogyasztunk, amelyekhez többségében még mindig műanyagból készült tasakokat, fóliákat és tálcákat használunk, amit gyakoriságot tekintve a karton, a fém és az üveges csomagolástípusok követnek.

„A kiszerelések méretét igyekszünk úgy meghatározni, hogy az egy-két személyes háztartásokban, de akár nagyobb létszámú családok esetében is mindenki megtalálja a neki megfelelőt.” – mutatott rá kereskedelmi vezető.

A digitális világ is egyre nagyobb teret hódit a csomagolásokon is, a QR kódok elhelyezése például egy plusz információs felület a gyártónak és a fogyasztónak is, hisz egy okos készülékkel ezek beolvasásával többlet információhoz juthatnak.

Konzekvens csomagolási struktúránk segítségével könnyítjük meg a fogyasztók termék portfoliónkon belüli eligazodását. A különböző ízeket például színkódokkal különböztetjük meg: a pikáns, csípős ízekhez piros színt használunk, a citromsárga a sajtos variánsokat jelöli és így tovább.

Így fogyasztóink már tudják, hogy akár sonkát, virslit vagy párizsit vásárolnak, a színek is segítik őket a megfelelő termék kiválasztásában. Mindezek mellett nagy hangsúlyt fektetünk a funkcionalitásra is, legyen szó akár fogyasztási, elkészítési javaslatról, tápérték információkról, vagy az úgynevezett mentességek deklarálásáról, ami évről-évre több embert érint Magyarországon.

A fogyasztói környezettudatosság terjedésével a vállalatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a csomagolás környezet­terhelésének csökkentésére, és kínálnak környezet­barát csomagolású termékeket.

„A Ságánál a csomagolásainkon elhelyezett ikonok segítségével hívjuk fel vásárlóink figyelmét a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára, így a magunk módján e téren is lehetőségünk van a fogyasztói edukációra. Használunk FSC tanúsítvánnyal rendelkező kartonokat. Az FSC címke és minősítési rendszer a faipari termékek vásárlóinak segítségével küzd egy felelősebb és fenntarthatóbb globális erdőgazdálkodásért.” – mutatott rá Szalayné Szilvágyi Erzsébet.

A környezettudatosság erősödésével növekszik a papír, vagy papírhatású, úgynevezett ÖKO csomagolások nép­szerűsége. „A környezettudatosság jegyében a Starfol Plusz a fosszilis csomagolóanyagok terén a korszerű és környezetet kímélő anyagösszetételre, valamint az anyagtakarékos megoldásokra helyezi a hangsúlyt, felhasználó partnereinket pedig szakmai tanácsokkal segítjük” – emelte ki Hindiné Ódor Mónika. Mint mondta: a cég termékpalettájában azonban olyan egyedi összetételű fóliák is szerepelnek, amelyekkel a csomagolás vastagsága 20–40 mikronnal csökkenthető. Példaként említette a csontos termékekhez kifejlesztett „RIBS” fóliát, amelynek bevezetésekor az előbb említett vastagságokat meghaladóan is csökkent a felhasználás. E speciális fóliák használatával olcsóbb lesz a csomagolóanyag és természetesen a környezetvédelmi termékdíj is jelentősen csökken.

Ami azonban a legfontosabb, hogy a környezet terhelése is lényegesen kisebb lesz. Az igazgató a környezetet kímélő alapanyagok jelentőségére hívta fel a figyelmet, így például a zsugortasakokban az EVOH réteg előnyeire a PVDC használatával szemben.

A környezettudatos és anyagtakarékos célkitűzések jegyében a cég termékválasztéka YAMA márkanév alatt 100%-ban lebomló, komposztálható innovatív termékekkel egészült ki 2010-től.

Tavaly pedig a YAMA termékállványát alakította ki, így a cukornádból, pálmalevélből, növényi keményítőből és PLA-ból készült termékek immár közvetlenül a fogyasztókhoz is el tudnak jutni a kereskedelmi csatornákban.

A letisztult formavilágot képviselő sokrétűen felhasználható termékek víz-és olajállók, a PLA kivételével süthetők és fagyaszthatók. A jövőben pedig a tálaló edények és a sütőformák egység­csomagjaiba a YAMA kitchen youtube csatornáján elkészített recepteket is hozzá csomagolják a termékekhez.

Kényelem és biztonság

A süthető és főzhető, mikrózható anyagok új kihívások elé állították a csomagolóanyag gyártókat, hiszen olyan funkcionális termékeket igényel a piac, amelyek maximális biztonsággal használhatóak akár magas hőfokon is. Az uniós szabályozások nagyon szigorúak, hőkezelni csak olyan terméket szabad, amelyek erre alkalmasak. Ha azonban az étel gyártója javasolja a csomagolásban történő elkészítést, akkor bátran kövessük az utasításokat. Ezek a csomagolások ugyanis úgy kerülnek kifejlesztésre, hogy támogassák a sütés-főzés folyamatait és garantálják a kiváló végeredményt, mindemellett – az elkészítési utasításokat betartva – természetesen teljesen biztonságosak.

 

  

 

 (TERMÉKMIX - 2016. szeptemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek