Piac
Tipográfia

Európában már komoly piaci részesedéssel rendelkeznek az üdítőitalok piacán a frissen préselt gyümölcs­levek és már Magyar­országon is látható, hogy egyre népszerűbbek ezek az egyébként magasabb ár­fekvésű termékek. A hazai piacon ugyan­akkor a multi­nacionális cégek túlsúlya miatt komoly kihívásokkal küzdenek a kisebb termelők.

Ütemesen bővülő európai piac  

Egyre népszerűbbek Európában a frissen préselt üdítőitalok és Magyarországon is egyre nagyobb igény mutatkozik e termékek iránt. Az SBWire elemzése szerint a termék­csoport piaci részesedése 11 százalék fölé emelkedik a ­kontinensen. Az adatok szerint 2016-ban az európai piac értéke 26,7 milliárd dollár volt, ez becslések szerint 2012-re 45,8 milliárd dollárra nő majd, a CAGR pedig átlagosan 11,41 százalékkal bővül évente.

Az európai országok közül Németországban a legnagyobb ezen üdítőitalok fogyasztása, de gyorsan nő a népszerűségük Olaszországban, Franciaországban, Ausztriában és Spanyolországban is. Legnagyobb vonzerejük, hogy ezek a termékek genetikailag nem módosított gyümölcsökből készülnek, nincs bennük hozzáadott cukor, mesterséges ízfokozó, színezőanyag vagy tartósítószer.

A népszerűség növekedésének elsődleges oka, hogy a frissen préselt üdítők jelentette egészségi előnyök miatt egyre többen fogyasztják ezeket az italokat. A felmérések azt mutatják, hogy nemcsak a fiatalok fogyasztják szívesen, hanem egyre inkább az idősebb korosztály tagjai is, mert értékelik az egészségre gyakorolt pozitív hatásokat.

Magyarországon is feljövőben


Hazánkban is fokozatosan nő az igény ezekre az üdítőitalokra – mondta a Termékmixnek Szabó Imre, a frissen préselt üdítőitalok gyártásával is foglalkozó Bold Agro Kft. ügyvezetője. Az italok fogyasztásának trendje néhány év alatt változott meg a szakember szerint, mára szívesebben megfizetik ezeket a drágább termékeket is az emberek.

A magyarországi fogyasztási adatokról nincsenek pontos számok, ugyanis a statisztikában a frissen préselt gyümölcslevek együtt szerepelnek a 100 százalékos gyümölcslevekkel, külön adatok nincsenek – tudtuk meg a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetségtől.

A szövetség adatai szerint a 2006-os csúcsot követően 2012-ben és 2013-ban érte el minimumát az egy főre eső 100 százalékos üdítőitalok éves fogyasztása, ebbe a körbe tartoznak a frissen facsart gyümölcslevek is. Míg 2006-ban átlagosan 5,2 litert fogyasztottunk ebből a termékkörből egy év alatt, addig 2012-ben és 2013-ban már csak 3,5 litert. Azóta ismét növekedési pályára állt a fogyasztás, 2014-ben 3,9; 2015-ben 4,2; 2016-ban 4,0; 2017-ben pedig ismét 4,2 liter fogyott ezekből a termékekből egy főre vetítve.

A multik uralják a magyar piacot


Szabó Imre szerint a hazai piac termelői oldalról három jól elkülöníthető részre osztható. Az elsőbe tartoznak a multinacionális hátterű és több 10 éves tapasztalattal rendelkező nagy cégek (Rauch, Sió), amelyek több tízmillió literes évi termeléssel büszkélkedhetnek, de Szabó szerint problémát jelent a piac egésze szempontjából, hogy magyar tulajdonú vállalat egy sincs közöttük.

A második körbe a néhány 10 hektáros területen termelő kisebb cégek és gyümölcs-feldolgozók tartoznak, amelyek elsősorban regionális szereplők, nagyjából évi 100 ezer liter alatti termeléssel.

A harmadik csoportban az országos piacra termelő, évi 1–2 millió liter gyártására képes közepes méretű cégek vannak, amelyek saját alapanyagból vagy vásárolt alapanyagból készítik termékeiket. Magyarországon jelenleg 5–10 ekkora méretű termelő működik a piacon.
A mai magyar piac legfontosabb kérdése Szabó Imre szerint, hogy a multinacionális cégek nyomása mellett ezek a közepes méretű cégek mennyire életképesek?


A magyar példa

A harmadik szegmensben működik a Havita-Tész Zöldség- és Gyümölcsértékesítő Szövetkezethez tartozó Bold Agro Kft. is, amely Derecske térségében rendelkezik saját gyümölcsösökkel. A cég döntően alma és meggy termesztésével (évi 8–10 ezer tonna) és almaalapú gyümölcslevek gyártásával foglalkozik a Derecskei gyümölcslé brand név alatt.

„Mi őszinték és valódiak vagyunk. Nem csak beszélünk, meg is mutatjuk, amit vallunk. Amikor egy vásárló megnézi a címkénket, ránk keres az interneten, utánaolvas a gyümölcslé előállításának, hiteles információkat talál. Manapság meg lehet azon bukni, ha nem őszinte a kommunikáció” – mondta Szabó Imre.

A Bold Agrónál a gyümölcslé végső minőségének, ízének, illatának, jellemzőinek beállítása inkább a borászokhoz hasonlóan, évjárattól és fajtajellemzőktől függően gondos válogatással történik – mondta Szabó Imre. Ez ugyan azzal jár, hogy a cég nem tudja tartani a nagyokhoz hasonlóan minden évben ugyanazt az ízvilágot, mivel az íz évjárattól függően kismértékben változhat, de ez inkább előnye is a vállalkozásnak az ügyvezető szerint.

Szabó Imre szerint a cég nagy hangsúlyt fektet arra, hogy termékei előállításához nem használ adalékanyagokat vagy sűrítést, nincs utólagos visszahígítás, így a gyümölcs természetes íze, illata és beltartalmi értékei jobban megőrizhetőek. Bizonyos növényvédő szereket alkalmaznak, de messze túlteljesítik az erre vonatkozó szigorú előírásokat. A cég az integrált termelési módszerek használatával és preventív védekezéssel éri el a felhasznált növényvédő szerek csökkentését. 

A Derecskei Almalevekhez használt almák megegyeznek a boltok (Lidl, Auchan) polcain megtalálható, kilós kiszerelésben megvásárolható termékekkel, tehát nem földről felszedett, 2. vagy 3. kategóriájú gyümölcsből készülnek. Emellett nem csupán 100 százalékos a gyümölcstartalom, de a préseléses technika is kiemelkedő, mely megőrzi a tápanyagok legtöbbjét – mondta Szabó Imre.

A Bold Agro Kft. termékeit – almalevek, homoktövissel vagy céklával kevert almaüdítők – elsősorban a 35–45 éves korosztály képviselői vásárolják, ahol 1–2 gyermek is van a családban, akiknek fontos szempont, hogy egészséges élelmiszereket fogyasszanak. Ezek a vásárlók olyan gyümölcsleveket keresnek elsősorban, amelyeknek pozitív élettani hatásuk van. Az egészségtudatos fogyasztók 80 százaléka olyan címkéket keres, amelyek kevés és egyértelmű összetevőket tartalmaznak – mondta az ügyvezető. Ez a szegmens olyan szintű tudatosságot képvisel, hogy amikor a vásárló kosárba tesz egy terméket, akkor nemcsak a magára vonatkozó individuális értékét nézi, hanem leteszi a voksát a fenntarthatóságra, a hazaira, a termelőkre – tette hozzá.

A cég kezdetben az olcsóbb kiszerelésű italokkal kezdte a működést, két évvel ezelőtt azonban fokozatosan átálltak a prémium kategóriás termékekre is. Kiszerelésben régebben a BIB-megoldást részesítette előnyben a Bold Agro, de a két évvel ezelőtti Sirha kiállításon történő sikeres megjelenés változtatott elképzelésükön, és azóta igazi növekedést a prémiumot képviselő üveges kiszerelésű gyümölcslevek értékesítésében értek el.

Mára a legnagyobb hazai áruházláncok (Lidl, Auchan, Metro), valamint a nagyobb budapesti biotermékeket árusító üzletek (Mediline) polcain is megtalálhatók a termékeik. A Lidlbe például havi 10–20 ezer üveg gyümölcslevet szállítanak és a társaság idén indította be az ázsiai exportot is.

A láncok mellett több prémium kategóriás budapesti étteremben is megjelentek termékeikkel, elsősorban olyanokban, amelyek nem állnak szerződésben valamely nagy üdítőital-gyártó multinacionális vállalattal. Ezen a területen jelentős növekedést prognosztizál a vállalat. Az éttermeken kívül egyre több hazai szálloda vagy szállodalánc is az ügyfelük lett, jelenleg 20–30 szállodába szállítanak, tehát ebben a szegmensben is megindult a növekedés.

Szabó Imre elmondta, hogy a Bold Agro Kft. szempontjából is döntő, hogy a legnagyobb kihívást a multicégek piaci túlsúlya jelenti, ezek számítanak a társaság elsődleges ellenfeleinek. Az ügyvezető szerint ugyanakkor a nagy italgyártó cégekkel szembeni előnyük, hogy igazán közel kerülnek a vásárlókhoz, míg a nagyok nem tudnak transzparensek és ennyire őszinték lenni. Emellett Magyarországon és a világon is megfigyelhető egy trend, miszerint már nem csak maguk a termékek, de a terméket előállító vállalat átláthatósága is fontos a vásárlóknak.

 

(TERMÉKMIX - 2018 áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek