Magazin
Tipográfia

A nagy alapterületű áruházak lassan, de folyamatosan veszítik el részesedésüket az élelmiszer-kiskereskedelemben. Ez a folyamat még a következő években is folytatódik. A fogyasztók változó igényeihez való alkalmazkodás feltétele a hosszú távú átalakulásuknak, de nem vesztették el teljesen a pozíciójukat – derül ki az Edge Retail Insights kutatási elemzéséből.

A „Global Hyper-Stores Channel Report” című jelentésben az Edge Retail Insights a nagy alapterületű egységeket úgy határozza meg, mint nagy területű üzleteket, ahol olyan termékek széles választékát árulják, mint élelmiszerek, iparcikkek, kozmetikumok, ruházat és pihenéssel, szórakozással kapcsolatos árucikkek.

Hiperáruház: hipermarket és superstore

Az Edge-jelentés a „hiperáruház” fogalmát használja, ideértve mind a hipermarket, mind a superstore formájú áruházakat (pl. Walmart). A hipermarket és a superstore is transzatlanti jelenség. A vezető top 10 áruházláncból 9 európai és észak-amerikai. Az egyetlen kivétel a japán AEON hálózat, amely Dél-Nyugat Ázsiában tölt be vezető szerepet. A „hiperáruházak” részesedése az élelmiszer-kiskereskedelem piacán globális méretekben 2023-ra a jelenlegi 19,4%-ról 16,7%-ra fog csökkeni. 2008-ban még az élelmiszer-kiskereskedelmi eladások 23,6%-áért felelt. A nagy alapterületű áruházak piaci szerepe főként az online áruházak és a lakóhelyközeli üzletek javára csökken. Az Edge becslése szerint a szupermarketek és a lakóhelyközeli boltok részesedése az élelmiszer-eladásban 2023-ra a jelenlegi 44,9%-ról kb. 47%-ra fog nőni, az online áruházak kereskedelme a jelenlegi 2%-ról 4,5%-ra fog nőni 2023-ra.

Csökken az arányuk

A „hiperáruházak” Észak-Amerikában fogják a legnagyobb veszteséget elszenvedni az élelmiszerpiacon, ahol jelenleg a teljes értékesítés 70%-áért felelnek - és ez a részesedés 2023-ra 63,6%-ra fog visszaesni. Európában jelenleg ez a típus „csak” 24,4% részesedéssel bír a piacon, míg az Edge prognózisa szerint öt éven belül ez az érték 22,6%-ra csökken. Mindkét régióban a diszkontáruházak nyernek nagyobb teret - az USA-ban a jelenlegi 6,9%-ról öt év alatt 7,4%-ra fog nőni a részesedésük, Európában 15,6%-ról 16,4%-ra. De a „hiperáruházak” még rendelkeznek növekedési potenciállal - habár viszonylag lassúbbak, mint a többi áruházi forma. Jelentőségüket továbbra sem lehet leírni – ebben az évben Európában 471 milliárd dollár éves forgalmat generálnak, Észak-Amerikában pedig 470 milliárd dollárt.

Európában új arculattal jelentkeznek

Az Edge elemzői szerint az európai „hiperáruházak” kezdenek visszatérni a növekedési pályára, egységeiket a jövő üzleteinek arculatára formálva - csökkentik az eladóterek méretét, egy részüket más egységeknek bérbe adva, támogatják az online kereskedelmet a click&collect átvételi pontokkal, továbbá a raktárak területeit a webes megrendelések teljesítési igényei szerint használják. Dolgoznak az áruválaszték módosításán, javítják a termékek minőségét és a folyamatos vásárlási élmény kialakításához új technológiákat alkalmaznak. A jövőben három területre kell koncentrálniuk: a fogyasztókban a kellemes vásárlás élményét kell nyújtaniuk, el kell különülniük a konkurenciától, valamint a társadalmi kapcsolatok centrumába kell kerülniük. A jelentés szerzői három példán mutatják be ezt az átalakulást – a Tesco, a Carrefour és a Hema áruházlánc példáján.

Vásárlási élmény

A Tesco a Booker üzleti modelljének átvételét használja, és Extra áruházaiban üzlet-az-üzletben típusú árusítóhelyeket hoz létre Chef Central néven. Különböző változatokat teszteltek - többek között a hipermarkettel integrált Chef Centralt és a külön bejáratú változatot. A brit kiskereskedelmi vállalat több mint 50 egységében indított be különféle nagykereskedelmi értékesítést a Booker tapasztalataira építve. A Tesco ilyen módon igyekszik takarékoskodni a térrel, amely jelenleg túlméretezett. A Booker nagykereskedelmi választéka jobb pozíciót tesz lehetővé a Tesco hálózata számára.

Elkülönülés a konkurenciától

A Carrefour az egészséges élelmiszerek kínálatát fejleszti. Az e területen tapasztalatokat szerzett egyik áruház-óriás a Chambourcy településen működő hipermarket, ahol kb. 550 m2 területen szervezték meg a Bio Experience nevű zónát. Hat fő részre van osztva, az egész pedig jól felismerhető, külön megjelenésével válik ki. Kínálatában több mint 3,8 ezer termék szerepel. A Bio Experience projekt a Carrefour szélesebb stratégiája, az Act for Food része, melynek többek között az a célja, hogy 2022-re az organikus élelmiszerek eladásából kb. 5 milliárd euró bevételt érjen el. Továbbá, ugyanekkorra az áruházlánc teljes bevételének egyharmadát a saját márkás termékek eladásából kell szereznie. A Carrefour, hasonlóan a Tescohoz, aktívan keresi a hipermarketek felesleges területeinek kihasználási módjait, és törekszik a fogyasztók vásárlási élményének javítására.

2018 12 03 13

 

A társadalmi kapcsolatok centrumai

Az Alibaba konszern az egyik hipermarketében, a Hemában egy magas szinten automatizált gasztronómiai koncepciót vezetett be. Az éttermi zónában a vásárlók elektronikus rendelési pontokon keresztül rendelhetnek ételt, és a Hema mobilapplikációjának segítségével fizethetnek. A raktári dolgozók a friss hozzávalókat szállítószalagokon keresztül az üzletből a konyhába küldik. A szakácsok elkészítik a megrendelt fogásokat, és felszolgálják a vendégeknek. Az üzlet belsejében működő nagy étteremnek köszönhetően a hipermarket a vásárlók találkozóhelyévé válik, akiknek így a bevásárláson túl egyéb okuk is lesz az áruház felkeresésére. Több időt töltenek a hipermarketben, és több pénzt is költenek – és ez nagyobb forgalmat és több bevételt jelent az üzemeltető számára.

 

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek