E-kereskedelem
Tipográfia

A mobil eszközök nem csak hozzáférést nyújtanak az internethez, hanem ennél sokkal fontosabb, hogy az internetet odaviszik a fogyasztóhoz” - állapítja meg Mitch Barns, a világ legnagyobb piackutató vállalata, a Nielsen elnök-vezérigazgatója a Die Welt című német napilapnak adott interjúban.

Hamarosan megszerzik a fogyasztók összes titkát a kereskedelmi vállalatok és a fogyasztási cikkeket gyártó cégek. Mégpedig annál alaposabban és intenzívebben, minél több fogyasztójuk használ okostelefont vagy tabletet. „Meggyőződésem, hogy a mobil internetes vásárlás forradalma épphogy elkezdődött.

Alapvetően fontos szerinte, hogy az internet révén, a rajta lévő hirdetésekért fizető minden cégnél könnyen meg tudják állapítani, potenciális vevőik éppen hol tartózkodnak. Azon kívül ismerik mindegyikük vásárlásainak történetét és sokuk szokásait is. Valaki most éppen bizonyos sportruházati cikket keres? Mobilja személyre szólóan ajánl neki egy sportüzletet. A tablet megmutatja neki a legközelebbi eszpresszóhoz vezető útvonalat és ajánl sok minden mást is. Mindezt persze naponta több milliószor megteszi, sok milliárdnyi változatban.

„Ha netán drámai változás történik a német kiskereskedelemben, akkor azt nem a háztartások jövedelmének alakulása fogja kiváltani” – jelenti ki Barns. - „Hanem valószínűleg inkább az e-kereskedelem térhódítása okozza majd.”

Véleménye szerint olyan platformok, mint az Amazon vagy az Alibaba roppant mennyiségű digitális és személyes jellegű ismerettel rendelkeznek. Tudják, hogy az internet-használók mit vásároltak a múltban, de azt is, milyen termékek iránt érdeklődtek, anélkül, hogy megvásárolták volna. Sőt azokat az általuk tárolt információkat is árusítják a piacon, hogy internetezők milyen módon kerestek valamit egy-egy weboldalon.

„Eleinte mindenki online kereskedőknek tartotta az e-kereskedelmi platformokat, amelyek azonban egyre inkább marketing és reklám platformokká váltak” – mutat rá Barns. A kínai online piacon vezető Alibaba eredetileg digitális bevásárlóközpont volt, miközben alig akadt olyan jellemzője, amely kereskedő cégek sajátossága szokott lenni. Barns szerint „ezek a cégek a fogyasztók adataiból csinálnak pénzt.”

Az Alibaba, eltérően az Amazontól, nem volt tulajdonosa azoknak az árucikkeknek, amelyeket értékesít. Ily módon csökkentette annak kockázatát, hogy lassan kelendő termékek beragadnak. De ez csak a fejlődés korai fázisában jellemezte tevékenységüket. Még jelentős potenciál maradt kihasználatlanul sok termékcsoportnál. De egyik sem jutott el a digitális és mobil piacokig vezető útnak még a feléig sem. Barns ezt jó hírnek tartja a hagyományos kereskedők túlélése szempontjából. Mégpedig azért, mert a hagyományos üzletek polcain minden centiméternyi helyért tülekedni fognak a fogyasztási cikkek gyártói.

“Egyre többet érnek a polchelyek a helyszűke miatt, mivel a jövő boltjai már nem lesznek egyre nagyobbak és nagyobbak” – így Barns. – Piackutatók, mint amilyen az USA-ban székelő Nielsen is, nem válnak feleslegessé amiatt, mert egyre több és részletesebb ismeret áll az online kereskedők rendelkezésére. Sőt, véleménye szerint növekszik a kereslet független forrásból származó adatok, elemzések és trendekről szóló jelentések iránt. „Eddig még sohasem jártak ilyen kedvező idők ágazatunkra, mint most” – nyilatkozza a Nielsen első számú vezetője.

Tavaly az első kilenc hónapban a Nielsen forgalma az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva közel 14 százalékkal emelkedett, 4,66 milliárd dollárra. A teljes évre a menedzsment 6,3 milliárd bevételt vár, és a nettó nyereség növekedését 200 millió dollárról mintegy 970 millióra.

A piackutató szektor jövőjét tekintve a nyugtalan idők végét még nem lehet látni: „Minden vállalat azzal a kihívással kénytelen szembenézni, hogy nagyon gyorsak a változások. És ütemük nem lassul. Éppen a mostani időszakot jelentős előrelépés jellemzi, amit a technológia fejlődése vált ki” – állapítja meg a Nielsen elnök-vezérigazgatója.

A kommunikációs csatornák egyre inkább elaprózódnak, amihez alkalmazkodni kell. Régi időkben az emberek csak tévét néztek, ma viszont választhatnak kábel, műholdas, podcast sugárzás, online és mobil között.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok