E-kereskedelem
Tipográfia

Az online kereskedelem terjed a mobilinternet felé, és az új technológiák a fogyasztók számára példátlan hozzáférést teremtenek különböző termékekhez. Többé nem korlátozza a fogyasztók választási lehetőségeit a lakóhelyükhöz közeli üzletükben vagy akár saját országukban elérhető kínálat. A Nielsen globális online felmérése során a válaszadók 57 százaléka vásárolt online külföldi kiskereskedőtől, a megkérdezés előtti hat hónap során.

Földrajzilag eltérő ütemben terjednek a mobil innovációk. Az egyre gyorsabban betölthető applikációktól Indiában, a digitális pénztárca-azonosító kártyáig szubszaharai Afrikában. A kiskereskedők lehetőségei mind sebesebben bővülnek ahhoz, hogy új utakon szolgálják ki új fogyasztóikat, akik élnek is a lehetőségekkel.

Fejlődik a technológiához való alkalmazkodás valamint az infrastruktúra, és ennek köszönhetően mind több fogyasztó használja a digitális platformokat, egyre könnyebben, kényelmesebben. Ebből adódik, hogy az e-kereskedelem elkerülhetetlenül növekszik. A Nielsen globális kutatása során 13 ezer fogyasztót kérdeztek meg huszonhat országban arról, hogyan viszonyulnak az e-kereskedelemhez.

Számos régió még jelentős infrastrukturális kihívással szembesül; ilyen például az internet alacsony elterjedtsége, magas hozzáférési költsége vagy megbízhatatlan kapcsolat. Ezeket a nehézségeket az e-kereskedelem néhány innovatív vállalkozása úgy oldja meg, hogy gyorsan betölthető mobil applikációkat vagy oldalakat kínál. Az online kutatás válaszadóinak 32 százaléka mondja azt, hogy internet hozzáférése nem eléggé megbízható a kényelmes online vásárláshoz. Az érintett piacokon az e-kereskedelem fejlődésében döntő szerepet játszottak a mobil eszközök, és fontosságuk csak tovább növekszik.  

India a mobil trend egyik vezető országa. Ott néhány online kiskereskedő az „először mobil” stratégiáról „csak mobil”-ra váltott. De az eltolódás a mobil vásárlás irányába nem csak fejlődő piacokon tapasztalható. Az USA-ban az IBM közölte, hogy mobil eszközökre jutott az összes online kereskedelmi forgalom 57 százaléka a legutóbbi Fekete Pénteken, az ország legforgalmasabb vásárlási napján, ami 15 százalékkal több, mint 2014-ben.

„Amikor egyre több fogyasztó vásárol mobil eszközökkel, a kiskereskedők számára kulcsfontosságú pillérré válik egy koherens mobil stratégia” – állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen globális kiskereskedelmi elnöke. – „Legsikeresebbek azok a stratégiák lesznek, amelyek optimalizálják és differenciálják mobil értékesítésüket, amellett pedig jobban összehangolják hagyományos bolti és online szolgáltatásaikat úgy, hogy alkalmazkodnak egyes piacaik sajátosságaihoz”.

Mivel a technológia és a kiskereskedelem mezőnye gyorsan fejlődik, szintén változnak a fizetés módjai. Több mint fele azoknak a válaszadóknak, akik vásároltak online a kutatás előtti hat hónap során, hagyományos bankkártyával fizetett (53%). De tízből közel négyen digitális fizetési rendszert  használtak, mint például PayPal (43%). Bankkártyával fizetett 39 százalék, valamint bankszámlájáról közvetlen átutalással 38 százalék.

Kínában különösen népszerűek a digitális fizetési rendszerek. A kínai válaszadók 86 százaléka mondta, hogy a legutóbbi hat hónap alatt valamelyik online vásárlásánál digitális fizetési rendszert vett igénybe. Ez a leggyakrabban használt opció nyugat-európai megkérdezetteknél is (átlag 56 százalék), különösen pedig Németországban (68%).  

Indiában a közvetlen utalás bankszámláról vagy bankkártyával megszokott fizetési mód; a válaszadók 61, illetve 71 százaléka választotta ezeket az online vásárlók körében. Ott legszélesebb körben terjedt el azonban a kiszállításkor való készpénzes fizetés – 83%-os aránnyal. A kiszállításkor való készpénzes fizetés népszerűségét több faktor is befolyásolja. Jelentős számú fogyasztónak nincs bankszámlája, alacsony a bankkártya penetrációja, és sokan aggályosnak tartják a bankkártyák biztonságát.  

„India esete azt mutatja, hogy az online vásárlás növekedése nem függ a bankkártya elterjedtségétől vagy a fejlettségtől” - mondja Patrick Dodd. - „A vásárlók mindenekelőtt a biztonságot favorizálják, a kereskedők számára pedig fontos, hogy együttműködjenek bankokkal, és azáltal biztonságos,  megbízható online tranzakciós módokat nyújtsanak”.

Szállításkor történő fizetés népszerű e-kereskedelmi trend számos fejlődő országban, mint például Nigéria (76%), Fülöp-szigetek (73%), Oroszország (70%), Egyesült Arab Emírségek (68%), Szaúd-Arábia (59%), Kolumbia (57%) és Thaiföld (56%).

Online vásárlásaikat a fogyasztók egyre inkább kiterjesztik lakóhelyük földrajzi régióján túlra. Például az indiai megkérdezettek közül a legutóbbi hat hónap során online vásárlók közel háromnegyed része (74%) vett valamit külföldről. Ez a trend azonban nem csak a fejlődő országokat jellemzi. Nyugat-Európában a válaszadók kétharmada rendelt valamilyen termékek külföldi kiskereskedőtől. Itt kiemelkedik az olaszok 79 százaléka mellett a németek 73 százaléka.

„A kiskereskedelem a globalizációnak sokáig ellenálló területek közé tartozott, de a technológia a fogyasztók számára hozzáférhetővé tette az árucikkek olyan világát, amely korábban elérhetetlen volt” – mondja Patrick Dodd. – „Jelentősen bővíti a választási lehetőséget a határokon átnyúló e-kereskedelem. Számos fejlődő országban növekszik a középosztály jövedelme, vele pedig tagjai igénye olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket,  mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak”.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek