Üzletfejlesztés
Tipográfia

husdatabar

Az elmúlt évek élelmiszerbotrányaira gondolva, egyértelmű a nyomon követés szükségessége, de nemcsak a botrányok elkerülését teszi lehetővé a frissáru szektor érintettjei számára a nyomon követési megoldások bevezetése, ennél sokkal több előnnyel jár.

  • A szigorodó európai és hazai szabályozásoknak való megfeleléshez fokozottabb nyomon követésre van szükség.
  • Minden szereplőnek készen kell állnia arra, hogy bármilyen probléma esetén a termék visszahívását a lehető leggyorsabban le tudja bonyolítani.
  • Az alapanyagtól a késztermék felhasználásig biztosított nyomon követés az EU által is elvárt szintű fogyasztói biztonsághoz is hozzájárul.
  • Az eredeti termékek követésével fokozható a hamisított termékek elleni védelem is.
  • Az árumozgást szorosan követő információ áramlás a logisztikai folyamatok hatékonyságát is növeli.
  • A fogyasztók részéről megjelenő igény a termékek, illetve a felhasznált alapanyagok eredetére vonatkozóan pedig a nyomon követést már a marketing stratégiák részévé is teszi.

Mi a nyomon követés?

gs12

A nyomon követés az ellátási lánc teljes átláthatóságát jelenti. Ennek biztosításához az alapanyagoktól a késztermékig zajló folyamatokban és a késztermék fogyasztóig történő eljuttatása során is meg kell válaszolni a ki, hol, a mit, a miért és a mikor kérdéseket, melyek a gyakorlatban az alábbi feladatok teljesítését jelentik:

  • termékek és szereplők azonosítása;
  • címkézés és adatgyűjtés;
  • nyomon követési adatok rögzítése;
  • termékhez köthető és nyomon követési adatok megosztása.

Korunk globális ellátási láncaiban mindezeket a feladatokat olyan eszközökkel kell megoldani, amelyek nemzetközi viszonylatban is értelmezhetőek. Ezért szükséges globális szabványok alkalmazása a nyomon követés megvalósításában. A GS1 ezt a rendszert biztosítja és integritása révén az azonosítás, a címkéken történő jelölés és az adatok nyílt rendszerekben való kommunikációja egymásra építhető.

GS1 Nyomon követési szabvány

A GS1 Globális nyomon követési szabvány meghatározza azokat az elengedhetetlen információkat, melyeket gyűjteni, nyilvántartani szükséges, valamint megosztani az ellátási láncban közvetlenül előttünk és utánunk következő üzleti partnerrel a nyomon követés érdekében. A GS1 által, de a felhasználók bevonásával készített szektorspecifikus útmutatók bemutatják, hogy a különböző technológiák (vonalkódos jelölés, elektronikus kommunikáció, adatkommunikációs hálózatok) alkalmazásával, és a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, hogyan kell ezeket az adatcsoportokat nyilvántartani, megjeleníteni a terméken és/vagy megosztani a kereskedelmi partnerekkel, hatósági szereplőkkel. Ezek az útmutatók a frissárukra vonatkozóan elsőként készültek el, így már elérhetőek a marhahús, a hús- és baromfi, a hal, a zöldség-gyümölcs termékkörökben érintettek számára.

Hazai eredmények és további programok

A GS1 Magyarország a Metro Kereskedelmi Kft-vel együttműködésben már elindította a GS1 DataBar bevezetését, első körben a frissáruk körében. Ez a vonalkódtípus lehetővé teszi, hogy a tételszámra, a lejárati időre és a származási országra (is) vonatkozó adatokat a kasszáknál is automatikusan tudják olvasni és feldolgozni, így az információ a vevő számára szintén hozzáférhető. A következő lépés pedig ebben az együttműködésben egy nyomon követési adatkommunikációs rendszer bevezetése, amelyen keresztül a beszállítók további adatokat tesznek elérhetővé a termék eredetére vonatkozóan.

A GS1 célja, hogy ezeket a megoldásokat, hatósági szereplőkkel történő együttműködések keretében, széles körben is bevezesse és a teljes hazai élelmiszer-szektorban átláthatóságot biztosítson. Ennek támogatására a GS1 Magyarország olyan nyomon követési programot indít el, amelyben képzésekkel, nyomon követési rendszerek értékelésével, auditálásával segíti a hazai vállalkozásokat, hogy kiváló minőségű termékeik értékesítését kiváló minőségű információs rendszerek segítsék.

Bővebb információért keresse szakértőnket: Vatai Krisztina üzletfejlesztési igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek