Zöld
Tipográfia

Tavaly 23%-ra nőtt az italos kartondobozok szelektív gyűjtési aránya Magyarországon az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés (IKSZ) adatai szerint.

A szelektíven gyűjtött és újrahasznosított tejes és gyümölcsleves dobozok mennyisége 2014-ben ezzel elérte a 2.700 tonnát, amely 120 tonnával több, mint egy évvel korábban. Az IKSZ 10 éves fennállása során Magyarországon mintegy 16.500 tonna italos karton került a szelektív hulladékgyűjtőkbe, amely az Egyesülés számításai szerint 3 milliárd forint gazdasági értéket hozott létre, a megtakarított hulladéklerakási díj, a szolgáltatók által igényelhető támogatás, a kinyert újrapapír és a megmentett fák értékét figyelembe véve. Ahhoz, hogy e hulladéktípus magyarországi visszagyűjtési aránya felzárkózzon a 44%-os Európai Uniós átlaghoz, az IKSZ szerint a fiatal generáció folyamatos oktatása, a lakosság tájékoztatása, valamint az szükséges, hogy az italos kartondobozok szelektív gyűjtésének infrastruktúrája országosan egységessé váljon. Jelenleg ugyanis városonként különbözik e 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyag gyűjtésének módja; ugyanis van ahol a feldolgozás és utóválogatás szempontjából legelőnyösebbnek tartott műanyag hulladékokkal gyűjtik együtt, van ahol pedig a házhozmenő szelektív gyűjtés konténereibe vagy zsákjaiba kell őket dobni.

2014-ben 420 millió darab italos kartondoboz került forgalomba Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy minden hazai háztartás, átlagosan évi 120 darab italos dobozt használt el, vagyis minden harmadik napon dobtunk a szemétgyűjtőbe egy kartont. Ezeknek azonban csupán 23%-a, vagyis 28 darab került a szelektív gyűjtőkbe, lehetővé téve ezzel újrahasznosításukat. Mivel az italos kartondobozok teljes egészében is újrahasznosíthatóak, mert fő alapanyaguk a papír, kiváló másodnyersanyagot jelentenek a papírgyárak számára, akár 6-7 szer is.

Hazánkban ezeknek a dobozoknak az újrahasznosítási aránya az uniós átlaggal közel megegyező mértékben növekszik évről évre. Az IKSZ szerint azonban, ezt a növekedést nem csak fenntartani, hanem jelentősen növelni is lehetne.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok