Kutatás
Tipográfia

Havonta egyszer tart élelmiszer nagybevásárlást, a szűkös anyagi lehetőségek miatt előre megtervezi vásárlásait, 3-4 különböző üzletbe jár és aktívan keresi az akciókat – ezek a fő jellemzői az átlagos magyar vásárlónak.

A fogyasztókat leginkább az árak befolyásolják, és csaknem harmaduk hajlandó lenne üzletet is váltani egy hűségprogram kedvező ajánlatáért. A javuló vásárlói hangulat miatt a vásárlói programok hatása tovább növekedhet a következő években – hívja fel a figyelmet az eladásösztönző- és hűségprogramokat tervező, vezető globális cég, a TCC.

„A Nielsen Vásárlói Trendek kutatása szerint a magyar vásárlók nagymértékben cél- és árorientálttá váltak a válság után, ami az elmúlt években sem változott. A szűkös büdzsé miatt a fogyasztók 94%-a tervezi meg az élelmiszervásárlást előre és 45%-a csak egyszer tart egy hónapban élelmiszer nagybevásárlást. Bár 23%-ra nőtt az elmúlt évben azok aránya, akik hetente intézik a nagybevásárlást, ez még mindig messze van a 2011-es 31%-os szinttől” – jellemezte a magyar vásárlói szokásokat Manfred Litschka, a TCC regionális értékesítési igazgatója.

A vásárlók kétharmada tisztában van azoknak a termékeknek az áraival, amit általában vásárol, és az árak változásait is észleli. Bár a maradék egyharmad csupán néhány termék árát ismeri, de azt szintén észreveszi, ha változnak az árak. A magyarok átlagosan 3-4 különböző üzletben intézik a bevásárlást, a boltjukhoz hűséges vásárlók aránya pedig továbbra is alacsony (9%). De csak az árakkal tudják magukat megkülönböztetni a kiskereskedők? A vonzó promóciók is nagyon fontosak a vásárlók számára, 29%-uk hajlandó boltot váltani miattuk, és további 28%-uk – bár ritkán vált üzletet – kedvenc boltjában aktívan keresi az akciókat.

Mindezt a TCC tapasztalatai is alátámasztják: az észérvek mellet az érzelmek is fontos szerepet játszanak a vásárlók választásában. A TCC magyarországi hűségprogramjainak eredményei is azt mutatják, hogy az érzelmekre ható, jó akciók az elmúlt években is befolyásolni tudták a fogyasztói viselkedést. A cég hazánkban megvalósított hűségprogramjait követő felmérések szerint az eladások 7%-kal is növelhetőek a gyakoribbá váló vásárlásoknak és a magasabb vásárlói költéseknek köszönhetően. Még fontosabb és hosszabb távú hatással jár, hogy a programok közel 20%-kal is képesek növelni a vásárlók érzelmi elköteleződését és 10%-kal azok arányát is, akik ismerőseiknek ajánlják a boltot.

„Az egyre tudatosabbá és igényesebbé váló vásárlók mindig valami újra vágynak. Hűségprogramjaink ezekre az igényekre adnak válaszokat azzal, hogy a fogyasztókat megajándékozzák és növelik a vásárlás élményét. A vásárlói programok sikerének kulcsa a fogyasztó számára is vonzó, jó ajánlat. A magyar vásárlók körében az ingyenes ajándékokat kínáló hűségprogramok népszerűbbek, mint a pontgyűjtő akciók, amelyekben a jutalomhoz egy kiegészítő összeg fejében lehet hozzájutni. Utóbbi programok termékeit gyakran drágának tartják, és érzelmileg is kevésbé befolyásolja őket, mivel nem érzik úgy, hogy a kiskereskedő megjutalmazná őket” - mondta el Manfred Litschka, a TCC regionális értékesítési igazgatója.

A TCC szerint a lassan javuló fogyasztó hangulat mélyebb változásokat hoz majd a vásárlói szokásokban, amivel tovább nő majd a jelentősége a következő években a hűségprogramoknak, amelyek érzelmileg motiválják a fogyasztókat, hogy adott kiskereskedőnél vásároljanak.

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek

diszkontok