Polc
Tipográfia

A téli ünnepi szezon, kiváltképp a szilveszter kihagyhatatlan terméke a virsli, amit nemcsak a gyerekek, de a felnőttek is szívesen fogyasztanak.

Virslihagyomány

Megszokott, hogy a szilveszter előtti napokban az átlagoshoz képest megnő az üzletek forgalma, de ez a növekedés nem olyan kiugró, mint a karácsonyi időszakban. Az év utolsó napjaiban főként a hagyományosan az óévtől való búcsúzáshoz kapcsolódnak bizonyos ételek, így a virsli is. S bár nem tekinthető szezonális terméknek, nem csoda, hogy a szilveszterre várva „virslihegyek” állnak a kiskereskedelmi hús- és élelmiszerüzletek húspultjain, és az éves átlagnál kedvezőbb forgalomra számíthatnak a kiskereskedelmi láncok decemberben. Az éves virsliforgalomnak jelentős része realizálódik ebben az egy hónapban.

A már a tradíciókhoz hozzátartozó szilveszteri virsliből a vásárlók egyre inkább a közép- és felsőkategóriás virsliket keresik. A széles virslikínálatból minden vásárló ki tudja választani kedvencét, a legnépszerűbbek a frankfurti- és juhbeles baromfivirslik, de folyamatosan nő a kereslet a sertésvirslik iránt is. A hazai fogyasztók az ömlesztett, kilós virslik közül a juhbeles és frankfurti virsliket részesítik előnyben, míg az előre csomagolt termékek közül a nagy, 1 kg-os kiszerelésű, a műbeles és bécsi virsli a legnépszerűbb.

Szezonon kívül is

A magyar fogyasztók egyik legkedveltebb húskészítménye a virsli, csak a de­cemberi időszakot vizsgálva az látható, hogy ebben az egy hónapban minden második háztartás vásárol virslit, hogy az év utolsó napján az is kerüljön az asztalra az éjféli köszöntéskor – derül ki a GfK Hungária Háztartáspaneljéből. Szilveszter előtt mind a csemegepulti termékeknél, mind az előre csomagolt, önkiszolgáló pultos, védőgázas verzióban kapható árunál megnő a forgalom. A felmérés szerint a kereskedelmi márkák ezen a téren is növekedést mutatnak, összhangban a kereskedelmi márkás termékeket forgalmazó kiskereskedelmi egységek erősödésével.

Az ALDI Magyarország virsli értékesítésében a karácsonyi-újévi időszak kiemelkedően erős, de év közben is egyre nagyobb igény tapasztalható a minőségi virslifélék iránt. „Az ALDI mindig is a magas minőségű termékeiről volt ismert, vásárlóink ezeket keresik üzleteinkben” – ismertette az ALDI. Mint megtudtuk, a hústermékek esetében mindez különösen igaz, legyen szó ünnepekről vagy hétköznapokról, a diszkontlánc vásárlói mindig is a magas hústartalmú termékeket, elsősorban a bécsi és a frankfurti virslit keresik.

Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elmondta, hogy egy rendkívül kedvelt kategóriáról van szó, részesedését tekintve a teljes készítmény forgalom majdnem ötöde ebből a kategóriából ered.

A Lidl Magyarország áruházaiban az ünnepek során megnövekedett vásárlói kedv jellemző, amely a virslik esetében is megfigyelhető. Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője a Termékmixnek elmondta: a vállalat a virslik terén szinte a teljes piacot lefedő termékkínálattal rendelkezik, ebből adódóan mindenki megtalálhatja a számára legkedvezőbb terméket.

A virslikészítmények kategória tekintetében még mindig pult-orientáltak a vásárlók. „Az ünnepi szezonban a húsüzemünk által gyártott virslik fogynak a legnagyobb értékben és volumenben (SPAR frankfurti virsli, Regnum juhbeles virsli, Regnum bécsi virsli)” – ismetette Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy ezek mellett természetesen felfutást mutatnak a csomagolt virslik is, azonban a volumen nagyobb részét a csemege pult hozza.

A kommunikációs vezető elárulta, hogy a sajátmárkás termékeket nézve a SPAR áruházakban többségében a saját húsüzemük által gyártott kiváló minőségű virslik vannak listázva, így a fogyás ezen termékcsoportnál közel 100% az ünnepi szezonban.

A Lidl Magyarország virsli termékkínálata túlnyomó többségben, ahogy minden más termék esetén az áruházak­ban sajátmárkás ter­mékből áll – fogalmazott a vállalati kommunikáció, kiegészítve, hogy az áruházlánc polcain alkalmanként, akciós hetek keretei között márkagyártók termékei is elérhetőek.

„A Lidl áruházak polcain elérhető termékek között több győztes is található, melyek független fogyasztói vakteszteken nyerték el a bírák bizalmát” – említette Tőzsér Judit.

Mindenkinek elérhető

Magyarország szilveszteri slágerterméke azonban nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek körében is közkedvelt. Mint megtudtuk, az ALDI ezért a normál méret mellett a gyerekek által könnyen fogyasztható koktél virslit is kínál mind a bécsi, mind a frankfurti virslifajtából, „illetve külön gyerekvirsli is kapható nálunk” – fűzte hozzá az ALDI.

A SPAR Magyarország kommunikációs vezetője szerint is a húsáruk között a virsli egy igen kedvelt termék mind a fiatalok, mind pedig az idősebb korosztály körében. „Percek alatt ízletes, finom reggeli vagy vacsora készíthető belőle” – jegyezte meg Maczelka Márk.

Tőzsér Judit elmondta, hogy a Lidl széleskörű virsli termékpalettája minden vásárlói igényt lefed: a baromfi, sertés, műbeles, juhbeles, valamint bél nélküli virslik egyaránt megtalálhatóak a kínálatban. „Termékeinket szívesen fogyasztják vásárlóink, kisgyermekektől a nyugdíjas korosztályig” – tette hozzá a vállalati kommunikációs vezető.

Fontos a minőség

Jellemzően az év végén több hústerméket vásárolnak a fogyasztók, és ma már egyre inkább a minőségi árut teszik a kosarakba. A virslit a Magyar Élelmiszerkönyv szigorúan szabályozza, de a tudatos fogyasztók is tudják már, hogy vásárlás során az összetevők mellett mit érdemes megfigyelni – például a virslik alakját, méretét, burkolatát, színét, illatát.

„A fogyasztói szokások változásával a virsli kategória elfogadottsága a magasabb státuszú vásárlói réteg körében is növekedést mutat, ami által a SPAR magasabb minőségi szinttel rendelkező termékeket is be tud vezetni a választékába” – tudtuk meg Maczelka Márktól. A kommunikációs vezető szerint ez a tendencia 4-5 évvel ezelőtt indult el. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók évről évre nagyobb hangsúlyt fektettek a minőségre és kevésbé fontos számukra az ár.

Az ALDI tapasztalatai alapján elmondható, hogy a diszkontlánc vásárlói minden területen, így a virsliknél is egyre inkább a minőségi termékeket választják. „A vásárlóknak elsősorban a hústartalomra érdemes figyelniük: minél magasabb a hús aránya, annál jobb a termék” – hívta fel a figyelmet az ALDI, kiegészítve, hogy emellett azt is érdemes szem előtt tartani, hogy minél kevesebb ízfokozó, illetve egyéb adalékanyag szerepeljen az összetevők között.

Az ALDI is igyekszik vásárlókörét minden tekintetben kiszolgálni. Mint megtudtuk, diszkontlánc a gyerekek számára egy teljesen laktóz- és gluténmentes virslit kínál, illetve az üzleteik polcain hamarosan elérhető lesz egy csökkentett zsírtartalmú „light“ virsli. Tőzsér Judit elmondta, hogy a Lidl Magyar­ország a fogyasztói trendek monitorozásával a vásárlói igényeknek ­megfelelően igyekszik alakítani termék­szortimentjét, hogy minden hazai áruházban a minőség szem előtt tartásával mindenki számára kielégítően széles termékkínálatot tudjon biztosítani vásárlói számára. Mint megtudtuk, a vásárlóktól az áruházlánc egész pontos visszajelzést kap a termék minősége kapcsán: amennyiben a vásárlónak a termék nem tetszik, nem vásárolja meg.

Maczelka Márk úgy véli, hogy az Élelmiszerkönyv módosítása ki­hatott a vásárlókra is, mint mondta: „sokkal tudatosabban keresik és vásárolják a jó minőségű, magas hústartalmú virsliket”. A jó minőségű virsli hústartalma magas és eredeti bükkfával van füstölve. A Regnum Húsüzem által gyártott összes hús és húskészítmény szója-, glutén-, és laktózmentes. „Termékeink természetesen minden esetben megfelelnek a hatályos jogszabályi előírásoknak” – hangsúlyozta az ALDI. Mint megtudtuk, a diszkontlánc húskészítményei már eddig is magas hústartalommal készültek, és egy termék kivételével már korábban is teljesítették az Élelmiszerkönyv új előírásait, így 2017. augusztus elsejével életbelépő új Élelmiszerkönyvi előírások miatt egyetlen húskészítmény esetében sem kellett nevet változtatni. Egyetlen termék esetében pedig megnövelték a hústartalmat. „A fogyasztók értékelik, hogy nálunk mindig is magas minőségű, kiváló beltartalmú termékeket vásárolhatnak – nincs ez másképp a virslik esetében sem” – ismertette az ALDI.

 

(TERMÉKMIX - 2017 novemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

trendfm

Hipermarketek